Gå til innhold
Hundesonen.no

Stortingsvalg 2017


mushi
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Listhaug vet å gjøre seg populær.. 

Listhaug ville ikke ha media på plass i klasserommet: – Vil ikke at de skal gjøre det til et sirkus

Det er jo noe merkelig, all den tid hu ellers er opptatt av publisitet. Populært ble det ikke. 

Sitat

 

Listhaug-besøket i Steinkjer skapte reaksjoner blant flere ansatte.

I en e-post til NRK, som er undertegnet ansatte ved Steinkjer voksenopplæring, står det blant annet:

«Sylvi fikk nei fra skolen på forespørsel om besøk denne uka, og forespørselen om selv å undervise ble også avvist fra skolen sin side. Skolen foreslo at besøket ble lagt til etter valget av etiske grunner, men dette er da satt til side av statsråden».

Videre skriver de at flere lærere har et problem med å være en del av dette, da de føler det er et PR-stunt.

 

Vitner mest av alt om misbruk av makt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 551
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi det er ekstremt mye dyrere å bo alene enn sammen med noen. Se nå i første omgang bort fra barn. Boliglån/husleie, kommunale avgifter, boligskatt og utgifter til bil - de virkelig store utgi

Det tar i snitt 7 år å få innvilge uføretrygd, det er altså snittet.Den største gruppen mottagere av uføretrygd er godt voksne damer som har ødelagt kroppen sin etter en lang yrkeskarrière (ofte i har

Posted Images

wtf? Snakk om å koke suppe på spiker.

Hvor mange ganger i livet har jeg ikke måttet sitte å høre på politisk propaganda fra både AUF og SV på skolen? Og hva er problemet med at hun ikke ville ha media i klasserommet? Når de kaller det et PR-stunt, og hun selv sier hun ikke ville ha PR (altså ikke ville ha media der)? Allikevel skal man vri og vende og koke fram noe surking, jeg er sikker på om hun hadde satt seg på en benk og fora noen fugler så hadde det pinade vært feil det og. Det er tragisk at vi i et fritt og demokratisk land som Norge, som forøvrig og apropo skoler jobber mye mot mobbing, kan være så opptatte av å sende drittpakker mot politikere man er uenig med... Tenk om man kunne latt det være med det, i stedet for å hele tiden skulle mobbe, snakke nedsettende og bry seg om sitt eget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

wtf? Snakk om å koke suppe på spiker.

Hvor mange ganger i livet har jeg ikke måttet sitte å høre på politisk propaganda fra både AUF og SV på skolen? Og hva er problemet med at hun ikke ville ha media i klasserommet? Når de kaller det et PR-stunt, og hun selv sier hun ikke ville ha PR (altså ikke ville ha media der)? Allikevel skal man vri og vende og koke fram noe surking, jeg er sikker på om hun hadde satt seg på en benk og fora noen fugler så hadde det pinade vært feil det og. Det er tragisk at vi i et fritt og demokratisk land som Norge, som forøvrig og apropo skoler jobber mye mot mobbing, kan være så opptatte av å sende drittpakker mot politikere man er uenig med... Tenk om man kunne latt det være med det, i stedet for å hele tiden skulle mobbe, snakke nedsettende og bry seg om sitt eget?

Poenget her for min del er at hu 1. overkjører skolen og lærerene og 2. nekter media. Det er noe med sammenhengen der som skurrer veldig. Hadde dette vært i samarbeid og enighet med skolen så hadde det vært greit. Når det ikke er greit så blir det straks litt mer problematisk at hu stenger dørene for offentligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kåre Lise said:

Poenget her for min del er at hu 1. overkjører skolen og lærerene og 2. nekter media. Det er noe med sammenhengen der som skurrer veldig. Hadde dette vært i samarbeid og enighet med skolen så hadde det vært greit. Når det ikke er greit så blir det straks litt mer problematisk at hu stenger dørene for offentligheten. 

Overkjørt? De foreslo hun kunne gjøre det etter valget fordi lærerne er surkete AP/SV/raudt-velgere som ikke vil ha andres politikk på deres territorium, men heldigvis har ikke vi Nord-Koreansk diktatur hvor man kan nekte andre å delta i allerede planlagt undervisning. Igjen, dette er å koke suppe på spiker, mediene elsker å blåse dette opp med VRÆ VRÆ SYLVI KOM MED HAMMER OG MOTORSAG OG TVANG SEG PÅ FOLK BUUUHU! I stedet hadde hun søkt om å få holde 1 time i en 50-timers planlagt undervisning som en del av hennes integrasjonspolitiske valg. Med kaffe, kake og småprat. Wow. For et overgrep, for et maktmisbruk :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege Storhaugs metode er å spre frykt. Da er det ikke så nøye med fakta.

Skremmende demonisering av Ap

Det kunne aldri falle meg inn å stemme Arbeiderpartiet. Og jeg har skrevet en saftig kritikk av det som feires under Eid al-adha.

Men denne demoniseringen av partiet, knyttet til påstander om at de deltar i en islamisering av Norge, som vi finner på mange godt leste høyreradikale nettsteder, skremmer meg. Og den burde skremme alle som har den minste hukommelse.

Det er vel noe av det jeg syns er skremmende med årets valgkamp og dagens politiske miljø også.

Jeg stemmer heller ikke AP, btw.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
14 minutter siden, 2ne skrev:

Når jeg så Hege Storhaug nevnt ikke glemt måtte jeg sjekke hva Kjetil Rollnes bedriver tiden med og hva skjer?

Sitat

En gang kunne man lære noe om islamismen og venstresidens apologi for den, ved å lese Hege Storhaug. Nå er det nesten bare anti-islamsk propaganda og forutinntatte sarkasmer igjen. Hennes sitatforvrenging av Raymond Johansen er latterlig. Betimelig av Jan Arild Snoen.

Jeg vet ikke om det er noe bedre men litt kjapp scrolling og skumlesing så ser det ut som besettelsen er flyttet over på Sylvi Listhaug.  :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dokumentasjon på Barentshavet sa du?

Oljemyndighetenes Excel-feil ble ikke oppdaget: Stortinget åpnet Barentshavet sørøst med regnefeil på over 100 milliarder

"Opererte med dobbelt så store tall. Kan vise seg å være ulønnsomt."

Sånn går det med politikere og en oljebransje som skjelver i oljeabstinenser. Hvis ikke dette gjøres med overlegg så ser ikke hva de holder på med lenger. 

Da er det bare å sette på kaffen. 

Red: Greit å se FØR du setter kaffen i halsen. 

Serr?

Hvor mange fornybare arbeidsplasser har dette svineriet kostet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kåre Lise skrev:

 

Politiske utspill av en høyrepolitiker. Mkey. ☺️

Ah..ja han stemmer Høyre og da har han jo ingenting fornuftig å komme med.. :D Hvis man er til høyre for AKP-ml, så er det bare propaganda man kommer med? ;) Jeg må si at mannen etter min mening treffer spikeren midt på hodet. Absolutt lesverdige artikler, særdeles for de som mener at de er så mye 'godere' og moralsk opphøyde enn oss 'andre' :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt vi har internett som vet bedre enn utdannede folk innen en bredde av fagfelt. Det viser jo at å studere og jobbe seg inn erfaring på fagfelt er poengløst, fordi man i stedet på basis av dagbladet og VG artikler kan si at man kunne gjort arbeidet bedre enn de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, QUEST skrev:

Ah..ja han stemmer Høyre og da har han jo ingenting fornuftig å komme med.. :D Hvis man er til høyre for AKP-ml, så er det bare propaganda man kommer med? ;) Jeg må si at mannen etter min mening treffer spikeren midt på hodet. Absolutt lesverdige artikler, særdeles for de som mener at de er så mye 'godere' og moralsk opphøyde enn oss 'andre' :innocent:

Det er klart at når du åpner med:

Sitat

De siste par dagene har det begynt å komme frem historier om overgrep begått av unge muslimske menn.

Så har du allerede lagt lista for hvem du vil treffe. Jeg er ikke en av de. 

Hva med alle etnisk norske menn som systematisk forgriper seg på jenter med 17 i promille hver eneste helg og sikkert midt i uka også? De vi ikke snakker om fordi...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Det er klart at når du åpner med:

Så har du allerede lagt lista for hvem du vil treffe. Jeg er ikke en av de. 

Hva med alle etnisk norske menn som systematisk forgriper seg på jenter med 17 i promille hver eneste helg og sikkert midt i uka også? De vi ikke snakker om fordi...?

Ah, så hvis man har en slik åpning, så er det bare hardbarka rasist/nazist/høyreekstreme man henvender seg til? For alle vi som er 'gode, omsorgsfulle,tolerante , snille og humanister , vi vil IKKE høre om slikt?  

Jaha ..og? Naboen min grisebanker hunden sin nesten daglig men det er da ikke noe å snakke høyt om, for den andre naboen grisebanker både kjerring og unger.

Tror man virkelig at ved å prøve mørklegge fakta, enten det er den ene eller annen side, det dreier seg om, la-la-la, så forsvinner problemene og ingen legger merke til det? Hver enda gang det blir som mye som nevnt at innvandring av menn med ett grunnleggende annet syn på kvinner kan medføre problemer, så er det like sikkert som Amen i kjerka, at noen kommer trekkende med ; ja men NORSKE menn begår også overgrep! Ja, er det noen som har benektet det? 

 

Men siden du ikke er en av 'de' forfatteren vil treffe, ifølge deg, har du i det hele tatt lest artiklene, begge to og hele? Hvorfor tror du at jeg la inn den første artikkelen? Du tror ikke det kunne ha noe med den kjekke lille videoen som AUF  kan skryte av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kåre Lise said:

Hva med alle etnisk norske menn som systematisk forgriper seg på jenter med 17 i promille hver eneste helg og sikkert midt i uka også? De vi ikke snakker om fordi...?

Når vi fikk svineinfluensa så snakket vi om svineinfluensa. Vi snakket ikke om HIV/AIDS, vi snakket ikke om kreft, vi snakket ikke om vannkopper. Selv om alle disse sykdommene også forløp som "normalt" parallellt med svineinfluensaen. Det var ingen som stod og kauka "buuuhuuuu hvorfor snakker ingen om HIV/AIDS?". Det er normalt å fokusere på det som er uvanlig, som ikke fantes tidligere, som vi har skapt selv.

Når vi får en NY type hendelser, som avviker fra hva vi har hatt tidligere, så omtales det. Også står aggressive antirasister og vrir og vender på det til at det er rasisme - mens de egentlig bare skader sin egen sak og graver større og større skyttergrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Hver enda gang det blir som mye som nevnt at innvandring av menn med ett grunnleggende annet syn på kvinner kan medføre problemer, så er det like sikkert som Amen i kjerka, at noen kommer trekkende med ; ja men NORSKE menn begår også overgrep! Ja, er det noen som har benektet det? 

Nei, ingen som benekter det, de bare reduserer det til en minimumsrisk, en bagatell, bare noe som skjer en gang i blant, og fremstiller voldtekt av innvandrere som noe mer grusomt og belastende enn å bli voldtatt av kompisen din, kjærsten din, en bekjent. Og hver gang det er en med innvandrerbakgrunn som har voldtatt noen, slår norske menn seg på brystet og snakker om at innvandrermenn må respektere norske kvinner, når de jevnt over ikke er et spøtt bedre sjøl. 

Før du svarer, spør deg om en ting: Veit du egentlig noe som helst hva unge kvinner gjennomgår av overgrep utført av norske menn? Så kan du egentlig si noe om at det er en "kulturforskjell" på det vi importerer og det vi allerede har her? Om du mener du har svaret på det, så oppfordrer jeg deg nok en gang til å google #jegharopplevd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nei, ingen som benekter det, de bare reduserer det til en minimumsrisk, en bagatell, bare noe som skjer en gang i blant, og fremstiller voldtekt av innvandrere som noe mer grusomt og belastende enn å bli voldtatt av kompisen din, kjærsten din, en bekjent. Og hver gang det er en med innvandrerbakgrunn som har voldtatt noen, slår norske menn seg på brystet og snakker om at innvandrermenn må respektere norske kvinner, når de jevnt over ikke er et spøtt bedre sjøl. 

Før du svarer, spør deg om en ting: Veit du egentlig noe som helst hva unge kvinner gjennomgår av overgrep utført av norske menn? Så kan du egentlig si noe om at det er en "kulturforskjell" på det vi importerer og det vi allerede har her? Om du mener du har svaret på det, så oppfordrer jeg deg nok en gang til å google #jegharopplevd. 

Igjen, jeg har aldri benektet eller innbilt meg at norske menn ikke voldtar eller begår andre overgrep mot kvinner/barn.  Jeg har faktisk ikke vært borti at noen har minimalisert norske menns overgrep i debatter , uten at jeg dermed skal påstå at det ikke forekommer. 

Legger jeg all skyld på disse ' fæle innvandrerne'? Nei, overhodet ikke! Jeg VET at det finnes mange menn med opprinnelse i land , der kvinnesynet er mildt sagt motbydelig, som faktisk alldeles selv har forstått at det er skrudd. Dessverre betyr ikke det,  at mange ikke er farget av sin oppvekst og miljø. Slik er det for de fleste av oss, vi blir farget av det vi har vokst opp med. 

Når vi nå er inne på 'skyld'.. En ting er at en del av mennene fra disse kulturene er oppvokst med et kvinnesyn som ikke er i samsvar med vestlige verdier ( og ja..jeg vet at det finnes skrudde vestlige menn også..) men det er jammen ikke rart at de får et noe underlig inntrykk av kvinner, når 'forkjemperene' deres er av et skal vi si, noe merkelig kaliber.. F.eks,  Frk. Sophies videoer og godt voksne damers velvillighet til å ta de stakkars barna inn i , bokstavelig talt, sin favn .. Det kan vel være en viss fare for at disse barna , helt naturlig forresten, tror at det er slik vi vestlige kvinner er.. Man bør vel ikke nevne at de selvsamme godt voksne damer som roper opp om disse barna, må betraktes som pedofile, i så tilfelle? 

Jeg skulle likt å se reaksjonene hvis middelaldrene menn tok med ungjenter fra de samme land, med seg i senga for å 'gi de varme og omsorg'.. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Igjen, jeg har aldri benektet eller innbilt meg at norske menn ikke voldtar eller begår andre overgrep mot kvinner/barn.  Jeg har faktisk ikke vært borti at noen har minimalisert norske menns overgrep i debatter , uten at jeg dermed skal påstå at det ikke forekommer. 

Da kan du ikke ha lest noe større av de debattene. 

Quote

Legger jeg all skyld på disse ' fæle innvandrerne'? Nei, overhodet ikke! Jeg VET at det finnes mange menn med opprinnelse i land , der kvinnesynet er mildt sagt motbydelig, som faktisk alldeles selv har forstått at det er skrudd. Dessverre betyr ikke det,  at mange ikke er farget av sin oppvekst og miljø. Slik er det for de fleste av oss, vi blir farget av det vi har vokst opp med. 

Javisst. Og hva vokser vi opp med her? At bl.a russejenter bør ha på seg sykkeshorts under russedressen for å ikke bli voldtatt. At så lenge ei jente tar dop frivillig, har hun også sagt ja til å ha seg med tre menn, til tross for at hun er så borte at hun måtte bæres inn. Drar du på nachspiel alene, fortjener du mer eller mindre å bli voldtatt. Og da har jeg ikke tatt med slengbemerkninger og klåfingre - den norske kulturen har full respekt for kvinner og kroppene deres, gitt. 

Quote

Når vi nå er inne på 'skyld'.. En ting er at en del av mennene fra disse kulturene er oppvokst med et kvinnesyn som ikke er i samsvar med vestlige verdier ( og ja..jeg vet at det finnes skrudde vestlige menn også..) men det er jammen ikke rart at de får et noe underlig inntrykk av kvinner, når 'forkjemperene' deres er av et skal vi si, noe merkelig kaliber.. F.eks,  Frk. Sophies videoer og godt voksne damers velvillighet til å ta de stakkars barna inn i , bokstavelig talt, sin favn .. Det kan vel være en viss fare for at disse barna , helt naturlig forresten, tror at det er slik vi vestlige kvinner er.. Man bør vel ikke nevne at de selvsamme godt voksne damer som roper opp om disse barna, må betraktes som pedofile, i så tilfelle? 

Jeg skulle likt å se reaksjonene hvis middelaldrene menn tok med ungjenter fra de samme land, med seg i senga for å 'gi de varme og omsorg'.. 

Du tuller nå, ikke sant? Det er ingen reaksjon når middelaldrende menn tar med jenter fra fremmedland for å gi de "omsorg" og "ta vare på de". Det har vært laget et eget tv-program om temaet, liksom, sendt på en riksdekkende kanal :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, 2ne skrev:

Da kan du ikke ha lest noe større av de debattene. 

Javisst. Og hva vokser vi opp med her? At bl.a russejenter bør ha på seg sykkeshorts under russedressen for å ikke bli voldtatt. At så lenge ei jente tar dop frivillig, har hun også sagt ja til å ha seg med tre menn, til tross for at hun er så borte at hun måtte bæres inn. Drar du på nachspiel alene, fortjener du mer eller mindre å bli voldtatt. Og da har jeg ikke tatt med slengbemerkninger og klåfingre - den norske kulturen har full respekt for kvinner og kroppene deres, gitt. 

Du tuller nå, ikke sant? Det er ingen reaksjon når middelaldrende menn tar med jenter fra fremmedland for å gi de "omsorg" og "ta vare på de". Det har vært laget et eget tv-program om temaet, liksom, sendt på en riksdekkende kanal :rolleyes: 

Phu..jeg som syns jeg allerede bruker ALT for mye tid på nettet! :P

 

At akkurat russe(u) kulturen i visse miljøer er bedriten, er jeg absolutt ikke uenig i. Men akkurat når det kommer til den er det forbundet med en spesiell periode og det er forsåvidt frivillig å delta. Jeg kjenner til flere som helt bevisst har valgt bort russetiden. Ikke pga ukulturen men fordi de syns det var tull/eller ikke ønsket at 'feiringa' skulle gå utover eksamensresultatene. Hele russefeiringa burde egentlig vært revurdert, av opptil flere grunner. 

 

Jeg ser ikke så mye på TV, hvilket program sikter du til? :) 

 

Men sånn ellers så hadde det vært greit om man ( i en ny tråd?) kunnet diskutere temaet og da forteinnsvis uten at alle gikk i skyttergrava sporenstreks..det blir ikke så produktivt.. :/ 

Som allerede nevnt, mange av de unge innvandrende mennene, kommer fra kulturer der omgang mellom kjønnene er strengt regulert. Der bare det å holde hender med en jente er uaktuellt. Da må det være litt av et sjokk og komme til f.eks Norge og oppleve at en jevnaldrende jente som du knapt kjenner, sitter og gnur på fanget ditt, på høylys dag i byen.. Ikke at jeg på noen måter 'frikjenner' voldtekt men jeg har heller ingen problemer med å forstå at en ungdom fra et slikt sted som nevnt ovenfor, kan mistolke signaler og tenke at jenta vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

At akkurat russe(u) kulturen i visse miljøer er bedriten, er jeg absolutt ikke uenig i. Men akkurat når det kommer til den er det forbundet med en spesiell periode og det er forsåvidt frivillig å delta. Jeg kjenner til flere som helt bevisst har valgt bort russetiden. Ikke pga ukulturen men fordi de syns det var tull/eller ikke ønsket at 'feiringa' skulle gå utover eksamensresultatene. Hele russefeiringa burde egentlig vært revurdert, av opptil flere grunner. 

Jeg ser ikke helt at det ene har noe med det andre å gjøre. For selv om jeg er enig i at russefeiring er frivillig å delta på, og at flere kanskje burde droppe hele feiringa, så har det ingenting what so ever noe å gjøre med at jenter blir voldtatt på fester, særlig om de drikker selv. 

Just now, QUEST said:

Jeg ser ikke så mye på TV, hvilket program sikter du til? :) 

Et lite stykke Thailand.

Begrepet trofé-koner kan da heller ikke være totalt ukjent. Suggardaddy var et begrep før i høst. At det er noen store reaksjoner når middelaldrende gubber finner seg småjenter, har jeg til gode å se, gitt. 

Just now, QUEST said:

Men sånn ellers så hadde det vært greit om man ( i en ny tråd?) kunnet diskutere temaet og da forteinnsvis uten at alle gikk i skyttergrava sporenstreks..det blir ikke så produktivt.. :/ 

Hvem er i skyttergrava? 

Just now, QUEST said:

Som allerede nevnt, mange av de unge innvandrende mennene, kommer fra kulturer der omgang mellom kjønnene er strengt regulert. Der bare det å holde hender med en jente er uaktuellt. Da må det være litt av et sjokk og komme til f.eks Norge og oppleve at en jevnaldrende jente som du knapt kjenner, sitter og gnur på fanget ditt, på høylys dag i byen.. Ikke at jeg på noen måter 'frikjenner' voldtekt men jeg har heller ingen problemer med å forstå at en ungdom fra et slikt sted som nevnt ovenfor, kan mistolke signaler og tenke at jenta vil..

Selvsagt mistolker de signaler. Det gjør norske gutter med norsk oppdragelse også. Det kan virke som at en brøkdel vorspeil eller flørt automatisk betyr ja for en viss type hannkjønn, samme hva jenta måtte si eller hva slags tilstand hun er i senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fullstendig absurd...

Innvandrermenn fra Midt-Østen, Afrika og Asia er kraftig overrepresentert i alle typer voldtektssaker i forhold til befolkningssammensetningen. I 2015 hadde 33% av alle dømte seksualforbrytere innvandrerbakgrunn eller var uregistrerte utlendinger. Det er diskriminerende ovenfor norske menn og hevde noe annet.

Voldtekt er er et problem, og voldtekt utført av etnisk norske personer skal selvsagt tas på alvor. Men å hevde at visse befolkningsgrupper ikke er overrepresentert i denne sammenheng er å stikke hodet i sanden. En må tørre å snakke om problemene i samfunnet selv om de er ubehagelige. Det betyr ikke at vi skal la hver å hjelpe personer i nød, men det betyr at vi må ta integrering mye mer på alvor.

 

Oversikt over etnisitet og anmeldte voldtekter i Oslo i 2011:

Skjermbilde.jpg

Det kan være greit å lese politiets egne kilder:
https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/oslo/Vedlegg_1309.pdf
https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_3591.pdf

 

Oversikt over gjerningspersoner i 2015:

Her er en oversikt som synliggjør statborgerskap og fødeland. Tallene tar ikke hensyn til etnisitet, og fanger dermed ikke opp 2.generasjons innvandrere. Dette er interessant å være klar over, fordi personer med to innvandrerforeldre er vesentlig overrepresentert i kriminalstatistikkene (SSB).

Skjermbilde-2016-04-20-12.34.06-294x450.

 

 

Det er også interessant å se på voldsofre og etnisitet. Gjerningspersonen er langt oftere ukjent når offeret er norsk.

Skjermbilde2.jpg

Kilde: https://www.minervanett.no/ubehagelig-faktum/

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Elisabeth00 said:

Dette er fullstendig absurd...

Innvandrermenn fra Midt-Østen, Afrika og Asia er kraftig overrepresentert i alle typer voldtektssaker i forhold til befolkningssammensetningen. I 2015 hadde 33% av alle dømte seksualforbrytere innvandrerbakgrunn eller var uregistrerte utlendinger. Det er diskriminerende ovenfor norske menn og hevde noe annet.

Voldtekt er er et problem, og voldtekt utført av etnisk norske personer skal selvsagt tas på alvor. Men å hevde at visse befolkningsgrupper ikke er overrepresentert i denne sammenheng er å stikke hodet i sanden. En må tørre å snakke om problemene i samfunnet selv om de er ubehagelige. Det betyr ikke at vi skal la hver å hjelpe personer i nød, men det betyr at vi må ta integrering mye mer på alvor.

Jeg har rett nok aldri vært spesielt sterk i matte, men 33 % er da ikke en kraftig overrepresentasjon? Det er en tredjedel av alle voldtektssaker, og da bør det være to tredjedeler igjen. 

Anyhow. Det er ingen her som har hevda at visse befolkningsgrupper ikke er overrepresentert. Om det er mine innlegg du sikter til, så har jeg ikke angitt noen tall i det hele tatt, jeg har påpekt at manglende respekt for kvinner er en generell mannsgreie. 

Festvoldtekt er vanligst

Den vanligste voldtekten foregår på fest. I Oslo er kategorien "annet" større enn i resten av landet. Denne kategorien omfatter voldtekter som finner sted etter at fornærmede og siktede har møttes på nett. I 36 % av sakene kjenner ikke fornærmede gjerningspersonen fra før — det vanlige er altså at offer og gjerningsperson kjenner hverandre. 44 % oppgir at gjerningspersonen er en bekjent/venn mens 8% har anmeldt partneren for vold. (Kripos-materiale fra hele landet)

Størst risiko for unge kvinner

Risikoen for å bli voldtatt er størst for kvinner under 25. Ruspåvirking er også en viktig faktor. I materialet fra Oslo politidistrikt fremgår det at de aller fleste er påvirket av alkohol, mens 15 prosent er påvirket av narkotika eller annet. 32 prosent av de fornærmede som har anmeldt i Oslo har ikke vært påvirket av noe som helst.

Tallene er noe mer usikre når det gjelder siktede/mistenkte, fordi det ikke alltid er kjent om antatt gjerningsmann var påvirket. Alderssammensetningen er også annerledes. På landsbasis er en av fem gjerningsmenn under 25 år. De andre sakene gjelder ofte vinning (26 %) og narkotika (20 %). Oslo-politiet tror flere overgrepsmenn som har voldtatt igjen og igjen slipper unna fordi ofrene ikke anmelder.

I Kripos' rapport oppgis ikke statsborgerskap på siktede/mistenkte. Oslopolitet oppgir at de aller fleste er norske statsborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Elisabeth00 said:

En må tørre å snakke om problemene i samfunnet selv om de er ubehagelige. Det betyr ikke at vi skal la hver å hjelpe personer i nød, men det betyr at vi må ta integrering mye mer på alvor.

 

Dette er jeg helt enig i. Men jeg synes ikke nødvendigvis at folk er redde for å snakke om problemene, å forsøke å nyansere er ikke å avvise diskusjonen i seg selv. Nordmenner  heller ikke uskyldsrene engler, det er en viktig del av debatten det. Snakker vi kun om mennesker med utenlandsk bakgrunn så blir jo bildet skjevt, da ser det fort ut som det er kun disse som begår overgrep. Pluss at hele voldtektsproblematikken blir fryktelig redusert. Integrering er komplekst nok fra før, det er vanskelig for folk å åpne samfunnet vårt for bredere mangfold. Da trenger vi et nyansert blikk for å se hva det faktisk innebærer og krever. For en ting er iallfall sikkert, dette er en utfordring som ikke kommer til å forsvinne. 

Angående tallene til Politiet, tas det hensyn til de enorme mørketall man tror finnes når det kommer til voldtekt?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/voldtektsmottakene-roper-varsko-om-store-moerketall/a/23763141/

"– Våre anslag viser at nærmere 17 prosent av overgrepene gjøres kjent for politiet, sier han."

https://www.aftenposten.no/norge/i/yj4R/Etterforskning-av-voldtekt-i-tall

"Kripos skriver i sin rapport at "Det er grunn til å tro at det er store mørketall, og at mange voldtekter ikke blir anmeldt"."

Det er vanskelig å generalisere særlig hvis vi ikke vet noe som helst om så mye som 83% av tilfellene. Da blir det spekulering i hvorvidt det er mest sannsynlig at man anmelder voldtekter utført av nordmenn eller utlendinger. Jeg ser for meg at det i størst grad er overfallsvoldtektene som anmeldes for eksempel, uten at jeg kan legge noe mer i det enn mine egne antakelser. Det er iallfall mer svart hvitt enn når en langvarig partner ikke tar nei for et nei etter en fest.

Tallene fra Kripos sier at 70% av mistenkte/siktede er tidligere mistenkt/siktet i andre saker, 58% påvirket av rus og 74% av sakene oppklares ikke. 

Fra Aftenposten-linken: "Skal vi tro rapporten innebærer dette at av 2154 anmeldelser, har kun 107 saker endt med fellende dom og fengselsstraff."

Dette er viktige elementer  å ha med i en voldtektsdebatt, å fokusere på etnisitet er veldig ensidig. Vi må tørre å ha disse samtalene også. En voldtektsdebatt inneholder ubehagelige samtaler om et sviktende rettssystem, kvinners manglende stemme i det norske samfunn, rusproblematikk, kriminalitet og etnisitet. Hvilken av samtalene er viktigst? Hvilken får størst plass? 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Jeg har rett nok aldri vært spesielt sterk i matte, men 33 % er da ikke en kraftig overrepresentasjon? Det er en tredjedel av alle voldtektssaker, og da bør det være to tredjedeler igjen. 

Det spørs jo helt hvordan disse mennene er representert i den øvrige befolkningen. Om 33% av voldtekter begår av katter, og befolkningen består av 1% katter, så er jo kattene overrepresentert. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, QUEST said:

Ah, så hvis man har en slik åpning, så er det bare hardbarka rasist/nazist/høyreekstreme man henvender seg til? For alle vi som er 'gode, omsorgsfulle,tolerante , snille og humanister , vi vil IKKE høre om slikt?  

Dette ^^ er ganske skyttergraversk også altså ;) Pluss at det er voldsomt polariserende. Så om du ikke liker å bli putta i slike bokser, så ville jeg forsøkt å unngå å gjøre det selv også. Bare som en friendly oppfordring om du ønsker å ha en konstruktiv diskusjon :flowers: 

3 hours ago, QUEST said:

Men sånn ellers så hadde det vært greit om man ( i en ny tråd?) kunnet diskutere temaet og da forteinnsvis uten at alle gikk i skyttergrava sporenstreks..det blir ikke så produktivt.. :/ 

 

@Kangerlussuaq og @Kåre Lise, plis plis plis diskuter litt åpnere om dere får det til. Det virker som dere har noe kjempeinteressant gående som jeg er veldig interessert i å lese om, jeg kan ikke nok om dette for å være helt ærlig. Men det blir så innmari vanskelig å høre hva dere egentlig sier, når konkurransen om å tisse høyest blir så bråkete. :hmm:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...