Gå til innhold
Hundesonen.no

Noe å tygge på, som ikke er bein etc.


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at bikkja skal gå på allergifor i 3 mnd, minst. Hun kan ikke få noe annet. Men hun har et veldig stort tyggebehov, og det kan jo by på problemer når hun verken kan få tyggebein, griseører etc... er redd det kommer til å gå hardt ut over både oss og møbler:lol: finnes det noe som kan tygges på, og som er litt spennende som ikke er tyggebein og sånt??

Red; hun har ingen interesse av å ligge å tygge på sånne harde gummileker osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tyggebein av vinyl (eller hva det nå er) som er tilsatt lukt? 
Kjøpte en snål "pinne" (skulle være en tryggere form for trepinne, laget av tre og noe kunstig) som min syntes var morsom noen minutter innimellom. 
Den ble bare kjøpt fordi den var prisdumpa :P 
Tipper sånne ting som lukter er kulere (men sjekk om det er ok å gi, eller om de potensielt herper diettopplegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Shokata skrev:

Sånne tyggebein av vinyl (eller hva det nå er) som er tilsatt lukt? 
Kjøpte en snål "pinne" (skulle være en tryggere form for trepinne, laget av tre og noe kunstig) som min syntes var morsom noen minutter innimellom. 
Den ble bare kjøpt fordi den var prisdumpa :P 
Tipper sånne ting som lukter er kulere (men sjekk om det er ok å gi, eller om de potensielt herper diettopplegget)

Tyggebein av vinyl som er tilsatt lukt?! Aldri hørt om en gang:lol: hvor får man tak i det? 

14 minutter siden, Pixie skrev:

Uno liker denne tyggeroten ganske godt! Kan hun få gevir av forskjellige slag? 

https://twobarks.no/produkt/tyggerot/

Den så grei ut! Er det bare "tre" liksom? Da kan jeg sikkert gi henne en sånn. Gevir vet jeg ikke... fikk bare beskjed om at hun bare kunne få dette allergiforet...skal utelukke/bekrefte forallergi i første omgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der nylonbena funker ikke i det hele tatt her. Han tygger på dem ja, men får da løs små små biter av hard plast som han svelger. Og det blir raskt skarpe kanter på nylonet, såpass at han såvidt begynte å blø fra tannkjøttet. Så de kjøper vi ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Shokata skrev:

Er tilsatt smak, ikke lukt. Jeg bomma :P 
Vet ikke hvor man ellers får sånne, men jeg mener det er på Pets jeg har sett sånne i fysisk butikk.
https://animail.no/nylonben-vanilj.html

https://animail.no/nylonring-vanilla-14-5-1.html

Åå di virket jo geniale! Men er det meningen at disse skal spises opp, eller er de evigvarende?:P

38 minutter siden, Anooni skrev:

Venninna mi fikk beskjed om at hun kunne gi vegetabilske tyggebein, siden det ikke hadde noe med det de testet for. Vet ikke om det er aktuelt for dere? :)

Aner ikke.. tror jeg må ringe å høre på mandag :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kaisen skrev:Åå di virket jo geniale! Men er det meningen at disse skal spises opp, eller er de evigvarende?:P

Det var slike jeg nevnte i duplikat-tråden din. Min liker dem veldig godt. De er ikke evigvarende, men hvis hunden gnager på dem slik det er forventet at de skal, så varer de lenge.

Nylonen flises opp i og faller etterhvert av/spises i små ufarlige biter. Den oppflisede nylonen fungerer dessuten som en børste som fjerner plakk og tannsten. Tenk deg at du hadde noe plast som du gnir hardt mot ru asfalt eller mur så får du en ide om hva som skjer og at det tar tid for hunden å bruke opp et slikt ben. 

Alt dette høres jo vel og bra ut i teorien, og det er åpenbart at det virker for min hund i alle fall (tilfredstilt av tygging og "børstet" tennene), og jeg vil tippe det fungerer for de fleste. Jeg har imidlertid blitt litt betenkt med tanke på om det kan skade tennene. Plasten er temmelig hard og hun gyver virkelig på. Så det smeller innimellom. Tror neppe plasten er slik at den langsomt sliter ned tennene, jeg er mer redd for at noe skal knekke. Har bare gjort et raskt Google-søk så langt, og det som kom oppså ikke veldig lovende ut. Men kildene var nå litt ymse, så har ikke konkludert. Og så ser jeg en over her nevner at hunden biter av større biter, noen skarpe - og det vil man jo ikke ha i magen. Så det må man også være oppmerksom på. Uansett, anbefaler å snakke med en veterinær du stoler på - jeg kan i alle fall ikke gå god for at de er så ufarlige som annonsert.

Fikk forøvrig et tips fra oppdretter når det gjaldt kløe ved tannfelling. Det var å rulle sammen et kjøkkenhåndkle, fukte det sånn passe (vri lett) og fryse det ned. Kanskje det kan fungere her også?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tillien skrev:

Det var slike jeg nevnte i duplikat-tråden din. Min liker dem veldig godt. De er ikke evigvarende, men hvis hunden gnager på dem slik det er forventet at de skal, så varer de lenge.

Nylonen flises opp i og faller etterhvert av/spises i små ufarlige biter. Den oppflisede nylonen fungerer dessuten som en børste som fjerner plakk og tannsten. Tenk deg at du hadde noe plast som du gnir hardt mot ru asfalt eller mur så får du en ide om hva som skjer og at det tar tid for hunden å bruke opp et slikt ben. 

Alt dette høres jo vel og bra ut i teorien, og det er åpenbart at det virker for min hund i alle fall (tilfredstilt av tygging og "børstet" tennene), og jeg vil tippe det fungerer for de fleste. Jeg har imidlertid blitt litt betenkt med tanke på om det kan skade tennene. Plasten er temmelig hard og hun gyver virkelig på. Så det smeller innimellom. Tror neppe plasten er slik at den langsomt sliter ned tennene, jeg er mer redd for at noe skal knekke. Har bare gjort et raskt Google-søk så langt, og det som kom oppså ikke veldig lovende ut. Men kildene var nå litt ymse, så har ikke konkludert. Og så ser jeg en over her nevner at hunden biter av større biter, noen skarpe - og det vil man jo ikke ha i magen. Så det må man også være oppmerksom på. Uansett, anbefaler å snakke med en veterinær du stoler på - jeg kan i alle fall ikke gå god for at de er så ufarlige som annonsert.

Fikk forøvrig et tips fra oppdretter når det gjaldt kløe ved tannfelling. Det var å rulle sammen et kjøkkenhåndkle, fukte det sånn passe (vri lett) og fryse det ned. Kanskje det kan fungere her også?

 

 

Oisann det høres jo litt skummelt ut ja...har slitt med at hun svelger store biter av bein og griseører og. Vil absolutt ikke at hun skal gjøre det med plasten også...men jeg skal prøve å fryse et kjøkkenhåndkle! Kanskje det hjelper litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan gi vegetabilsk tygg, så kan du kjøpe både "griseøre" og tyggebein. Min allergihund tålte det fint hvert fall :) Men spørs om det er så lurt å gi i en utprøvingsfase med allergifôr. Jeg ville prøvd uten først og se hvordan det går. Kan hende det går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sprettballen skrev:

Hvis du kan gi vegetabilsk tygg, så kan du kjøpe både "griseøre" og tyggebein. Min allergihund tålte det fint hvert fall :) Men spørs om det er så lurt å gi i en utprøvingsfase med allergifôr. Jeg ville prøvd uten først og se hvordan det går. Kan hende det går helt fint. 

Jeg tror jeg skal ringe vet iløpet av uka å høre :) rett før vi begynte på dette allergiforet, måtte vi kutte ut alt utenom henne eget for i 6 uker. Det tok 1 uke før vi holdt på å klikke alle mann:aww: så jeg er ikke optimist, men vi prøver uten så langt det lar seg gjøre:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/1/2017 at 10:28 PM, Shokata skrev:

Er tilsatt smak, ikke lukt. Jeg bomma :P 
Vet ikke hvor man ellers får sånne, men jeg mener det er på Pets jeg har sett sånne i fysisk butikk.
https://animail.no/nylonben-vanilj.html

https://animail.no/nylonring-vanilla-14-5-1.html

 

På 9/1/2017 at 10:36 PM, Anooni skrev:

Venninna mi fikk beskjed om at hun kunne gi vegetabilske tyggebein, siden det ikke hadde noe med det de testet for. Vet ikke om det er aktuelt for dere? :)

 

På 9/1/2017 at 11:54 PM, WelshenNemi skrev:

Nemi får vegetabilske tyggebein, men greit å høre med vet først. 

 

På 9/4/2017 at 4:54 AM, Sprettballen skrev:

Hvis du kan gi vegetabilsk tygg, så kan du kjøpe både "griseøre" og tyggebein. Min allergihund tålte det fint hvert fall :) Men spørs om det er så lurt å gi i en utprøvingsfase med allergifôr. Jeg ville prøvd uten først og se hvordan det går. Kan hende det går helt fint. 

Har tatt en telefon til veterinær, og fikk beskjed om at jeg ikke kunne gi verken vegetabilske bein, eller nylonbein... det var ikke nødvendigvis pga innholdet, men pga sammensetningen og hvordan der er laget. Vi har nå vært en uke uten tyggebein og jeg klikkert snart allerede:aww: fikk beskjed om å prøve å være kreativ, feks å fryse foret i en liten boks å gi henne, eller prøve å finne leker som stimulerer tyggebehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kaisen skrev:

Har tatt en telefon til veterinær, og fikk beskjed om at jeg ikke kunne gi verken vegetabilske bein, eller nylonbein... det var ikke nødvendigvis pga innholdet, men pga sammensetningen og hvordan der er laget. Vi har nå vært en uke uten tyggebein og jeg klikkert snart allerede:aww: fikk beskjed om å prøve å være kreativ, feks å fryse foret i en liten boks å gi henne, eller prøve å finne leker som stimulerer tyggebehovet.

Hva med å bløte opp tørrfôret i vann, lage grøt av det og så legge det i kong som du fryser? Gjorde det med allergihunden min :) Evt. kjøpe former og gjøre det samme og lage tyggebein på den måten. Evt. steke i stekeovn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sprettballen skrev:

Hva med å bløte opp tørrfôret i vann, lage grøt av det og så legge det i kong som du fryser? Gjorde det med allergihunden min :) Evt. kjøpe former og gjøre det samme og lage tyggebein på den måten. Evt. steke i stekeovn. 

Dette trikset med å fryse tørrfôrgrøt kan også gjøres enkelt med å ha det i en plastpose og fryse i ønsket form. Jeg bruker lage slikt til mine på sommeren når det er varm, både hele plater ved å skvise ut i posen og kraftigere pølser ved å samle alt i bunnen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Sprettballen skrev:

Hva med å bløte opp tørrfôret i vann, lage grøt av det og så legge det i kong som du fryser? Gjorde det med allergihunden min :) Evt. kjøpe former og gjøre det samme og lage tyggebein på den måten. Evt. steke i stekeovn. 

Jeg opplever ikke at tyggebehovet hennes blir tilfredstilt ved å slikke i en kong, men det med å fryse det i former, var det veterinæren også foreslo, så da skal jeg prøve det :) i desperasjonen vridde jeg opp et gammelt kjøkkenhåndkle og la i fryseren. Det syns hun var gøy i sånn ca 3 minutter:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg hadde en schaferhund som var hyper allergisk + problemer med pankreas (ergo bare bløt mat). Det endte de med å la rett og slett hunden rygge på vedkubber. Men de viste også at den hunden ikke spiste det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pringlen skrev:

Kan hun få tørrfisk da?

Nei :( aboslutt ingenting bortsett fra tørrforet. Det er fordi drt er en eliminasjonsdiett. Så om 3 mnd forstod jeg det sånn at vi skal provosere fram eventuelle reaksjoner på ting for å se hva hun reagerer på.

8 timer siden, Anooni skrev:

Æsj, så strengt det måtte være! :lol: pinner og vedskiver kanskje? Ene hunden min elsker det :teehe: Kanskje ikke så lurt om hunden spiser det, da. Mi skal bare rive det i filler og strø sagflis rundt seg :ahappy:

 

7 timer siden, JeanetteH skrev:

En venn av meg hadde en schaferhund som var hyper allergisk + problemer med pankreas (ergo bare bløt mat). Det endte de med å la rett og slett hunden rygge på vedkubber. Men de viste også at den hunden ikke spiste det. 

Ja veldig strengt...hun har vært bortpå vedkubbene til svigers når vi er der. Og typisk nok så spiser hun det...samme med pinner hun finner ute osv. Såå jeg får prøve finne andre alternativer. I dag var hun flink å tygget på gummibeinet sitt, men DET skjer sjeldent:aww: nå har jeg bløtet opp foret til grøt og puttet i små bokser i fryseren. Får se om det kan hjelpe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...