Gå til innhold
Hundesonen.no

Ung hannhund "ypper" - hvor går grensen?


eskimona
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har et spørsmål om adferd som jeg ikke klarer å finne svar på på det store internettet (finnes helt sikkert, men finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på). 

Jeg har en hannhund på ca 13 mnd. I det siste har han begynt å "yppe" på seg andre hunder (har lest meg litt opp og skjønner at veldig mye av dette med dominant adferd er ganske utdatert, men synes fremdeles det er vanskelig å vite hva som er hva). Eller det er iallfall det jeg tolker det som. I møte med andre hunder hender det at han går mot dem med høy, stiv hale og lang nakke/høyt hode. Han legger snuten mot nakken til den andre hunden og følger etter den. Har også hørt han gjøre en slags knurring - men dette hørtes i mine ører ikke ut som sint knurring, mer som lekeknurring (men jeg er jo ingen ekspert på dette). Så spørsmålet mitt blir, når tenker dere at man skal bryte inn og evt avslutte slik adferd? Har merket på andre eiere at noen synes det er "over streken" mens andre ikke bryter inn når det (i mine øyne)  nærmer seg bikkjeslagsmål en gang.

Skal legge til at han leker fint med de fleste hunder. 

Må også legge til at han er et uvær når det gjelder passeringer. Han legger seg i sela og stormer mot dem, av og til kan det også komme noen rare ferale lyder fra ham (vi trener på kontakttrening angående dette).

 

Setter stor pris på svar fra flinke hundefolk ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
9 hours ago, eskimona said:

Hei! Jeg har et spørsmål om adferd som jeg ikke klarer å finne svar på på det store internettet (finnes helt sikkert, men finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på). 

Jeg har en hannhund på ca 13 mnd. I det siste har han begynt å "yppe" på seg andre hunder (har lest meg litt opp og skjønner at veldig mye av dette med dominant adferd er ganske utdatert, men synes fremdeles det er vanskelig å vite hva som er hva). Eller det er iallfall det jeg tolker det som. I møte med andre hunder hender det at han går mot dem med høy, stiv hale og lang nakke/høyt hode. Han legger snuten mot nakken til den andre hunden og følger etter den. Har også hørt han gjøre en slags knurring - men dette hørtes i mine ører ikke ut som sint knurring, mer som lekeknurring (men jeg er jo ingen ekspert på dette). Så spørsmålet mitt blir, når tenker dere at man skal bryte inn og evt avslutte slik adferd? Har merket på andre eiere at noen synes det er "over streken" mens andre ikke bryter inn når det (i mine øyne)  nærmer seg bikkjeslagsmål en gang.

Skal legge til at han leker fint med de fleste hunder. 

Må også legge til at han er et uvær når det gjelder passeringer. Han legger seg i sela og stormer mot dem, av og til kan det også komme noen rare ferale lyder fra ham (vi trener på kontakttrening angående dette).

 

Setter stor pris på svar fra flinke hundefolk ??


Jeg har ett eneste råd - gå inn og styr han, det der skal han IKKE få lov til - kan han ikke oppføre seg, så får du ha han i bånd hele tiden, stopp adferden i det han begynner å løfte halen - strengt nei, eller hva du måtte trenge, og forlang kontakt. Det er viktig at du stopper det i forkant, altså før han får styrka egoet.
Fremover lager du deg en enkel regel - INGEN lek, eller omgang løs med hannhunder som er mindre (i størrelse), eller på samme alder (12-24 måneder), kun lek med voksne tisper som vil si ifra når han er tulling - gjerne kun de samme hundene, og ingen andre. Dette skal du fortsette med til han er godt over pubertet - frem til to, to og et halvt års alder - Finn deg noen få utvalgte som du går tur med, men som han ikke får løpe løs med med mindre det er trygge, selvsikre voksne som vet når de skal stoppe han.

Om du vil ha en hyggelig voksen hund, så skal han aldri få lov til å oppføre seg som en drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg begrenset kontakten hans med andre hunder til hunder du kjenner, og vet at ikke svarer på den type oppførsel. I den alderen der er det ikke sosialisering ala lek i parken med fremmede hunder han trenger. Som du sier ender det fort med slagsmål om to slike typer treffes f.eks. Han vil også merke at du kanskje blir litt usikker, og det kan jo også trigge han ytterligere. Jeg ville brutt han med en gang han begynner sånn, kravet for å gå løs med andre hunder er å oppføre seg sivilisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

8 timer siden, Belgerpia skrev:


Jeg har ett eneste råd - gå inn og styr han, det der skal han IKKE få lov til 

Om du vil ha en hyggelig voksen hund, så skal han aldri få lov til å oppføre seg som en drittsekk.

Ok - men hva er dette da? Er det det at han prøver å dominere? Eller er han usikker og prøver å gjøre seg stor og hevde deg? Eller er han rett og slett "bare" en bølle? Selv om det i bunn og grunn ikke det viktigste akkurat hva det er, men at det ikke får lov til å utvikle seg...

 

8 timer siden, Belgerpia skrev:

Fremover lager du deg en enkel regel - INGEN lek, eller omgang løs med hannhunder som er mindre (i størrelse), eller på samme alder (12-24 måneder), kun lek med voksne tisper som vil si ifra når han er tulling

Han har jevnlig kontakt med min mors tispe på 8 år, og der oppfører han seg ikke sånn - ingen tvil om hvem som er sjef der! Så omgang med voksne tisper er sikkert lurt. Men hva med voksne, større hannhunder da? Og hvis jeg kun lar han ha omgang med tisper og voksne hannhunder, hvordan vil han da - etter han har blitt voksen - oppføre seg mot unge heite og teite pubertetshanner? Vil han ha blitt såpass voksen og ikke fått latt egoet vokse, slik at det går bra, eller vil han ikke vite hvordan han skal omgås med dem?

 

8 timer siden, MarieR skrev:

I den alderen der er det ikke sosialisering ala lek i parken med fremmede hunder han trenger. 

Aha. Det var i hundeparken dette skjedde. Så kun tur med andre hunder, evt  lek med de vi kjenner godt og som vi vet går bra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, eskimona skrev:

Aha. Det var i hundeparken dette skjedde. Så kun tur med andre hunder, evt  lek med de vi kjenner godt og som vi vet går bra?

Hundepark ville jeg unngått ja, alt for mange som slipper hundene sine der som 1) ikke kan lese hund og adferd og 2) ikke har hunder som egentlig kan slippes med andre fordi de bøller, rir, jager etc etc. Så ja, turer i bånd og frilek kun med hunder du kjenner og som ikke svarer din hund slik at det eskalerer. Og aldri la han hilse på andre hunder i bånd. :) 

EDIT: du bor ikke tilfeldigvis på saksvik? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MarieR skrev:

Hundepark ville jeg unngått ja, alt for mange som slipper hundene sine der som 1) ikke kan lese hund og adferd og 2) ikke har hunder som egentlig kan slippes med andre fordi de bøller, rir, jager etc etc. Så ja, turer i bånd og frilek kun med hunder du kjenner og som ikke svarer din hund slik at det eskalerer. Og aldri la han hilse på andre hunder i bånd. :) 

Ok, høres forsåvidt lurt ut, skal prøve det. Har sluttet å hilse på andre i bånd da han bare dro mer og ble mer "oppi det" av det, så nå er det kontakt og godbiter for alle penga.

2 minutter siden, MarieR skrev:

EDIT: du bor ikke tilfeldigvis på saksvik? :)

WHAT, ja, hvordan skjønte du det??? :|:o Facebook?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, eskimona skrev:

Ok, høres forsåvidt lurt ut, skal prøve det. Har sluttet å hilse på andre i bånd da han bare dro mer og ble mer "oppi det" av det, så nå er det kontakt og godbiter for alle penga.

WHAT, ja, hvordan skjønte du det??? :|:o Facebook?

 

Hehe, ja, jeg stalker ikke altså, men vi er medlem av med hund i malvik begge to :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
4 hours ago, eskimona said:

Hei og takk for svar!

Ok - men hva er dette da? Er det det at han prøver å dominere? Eller er han usikker og prøver å gjøre seg stor og hevde deg? Eller er han rett og slett "bare" en bølle? Selv om det i bunn og grunn ikke det viktigste akkurat hva det er, men at det ikke får lov til å utvikle seg...

 

 

Han er ikke nødvendigvis usikker, eller bølle - han er tenåring som tenker at han trenger å styrke egoet. Han prøver å finne ut om han kan dupere noen så han få litt mer hår på brøstet :)
Stopp det, lek med voksne tisper, og voksne selvsikre hannhunder. Unngår du at han havner i konflikter nå (noe som vil skje om han treffer en hannhund med pittelitt mer hår på brøstet som ikke har tenkt å miste ansikt), og frem til han er voksen så får du en trivelig hannhund som blir easygoing rundt andre hanner :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎09‎.‎2017 at 9:32 PM, Belgerpia skrev:

Han er ikke nødvendigvis usikker, eller bølle - han er tenåring som tenker at han trenger å styrke egoet. Han prøver å finne ut om han kan dupere noen så han få litt mer hår på brøstet :)
Stopp det, lek med voksne tisper, og voksne selvsikre hannhunder. Unngår du at han havner i konflikter nå (noe som vil skje om han treffer en hannhund med pittelitt mer hår på brøstet som ikke har tenkt å miste ansikt), og frem til han er voksen så får du en trivelig hannhund som blir easygoing rundt andre hanner :)

 

Ok. Takk for hjelp og svar. Skal prøve å finne noen faste, voksne hunder å treffe jevnlig :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som resten her, det bør han ikke få lov til, av flere grunner, en ting er jo at dette kan utarte seg til å bli verre, selv om det kanskje ikke oppleves som problematisk akkurat nå. Men jo mer det får eskalere, jo verre blir det også å bli kvitt det om du en dag kommer dit at du selv opplever at det blir et problem. En annen ting er jo at dette kan få hunden din i trøbbel, selv om det aldri blir verre enn det er nå (som jo er ille nok om du møter rett hund), viss han gjør sånn på feil hund så risikerer jo han å starte en real slosskamp, noe som kan føre til skader, eller bare en kjip opplevelse og når det skjer er det jo også fort gjort at hunden din lærer noe på den negative opplevelsen som du ikke ønsker at han skal lære. 

Og ja, om du er nøye med hvem han får omgås nå så vil problemet mest sannsynlig forsvinne av seg selv når hormonene og fluene i hodet roer seg litt når han er ferdig med å være pubertal. Det er ikke dermed sagt at han vil gå over ens med alt og alle senere, men da er det nok av helt andre årsaker. 

Voksne trygge hunder som evt kan korrigere sånn adferd på en god måte, viktig at det er hunder som ikke lar han herse med de. Han bør ikke få noe vinning på noe sånt nå. Det kan selvsagt være hannhunder også, men pass på da at det er god aldersforskjell og en hannhund som er veldig omgjengelig så det ikke ender opp med at det blir en slosskamp utav det. Det er jo ofte litt større gnissninger når det er samme kjønn kontra når det er hannhund og tispe sammen. Også tror jeg alle har gått av å ikke bare få leke og herje sammen heller, men gå turer i bånd hvor de får roe ned, skru på hjernen og samtidig ha andre hunder rundt seg. :) Og, ja, dropp hundeparken, nettopp fordi det er som du selv sier, veldig forskjellig hvor man setter grensa og hva man synes er greit og ikke. Det er mange enda som synes at hundene skal ordne opp selv osv. For noen funker det kanskje, men for andre kan det bli veldig kjipt senere. Det beror jo litt både på hvilken rase og individ din hund er og også på hvilke raser/individ han før eller siden må "ordne opp med".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...