Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme?


Evertsen
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Vi er en familie på fire som ønsker oss ett familiemedlem til, en Parson russell terrier. Har selv hatt hund i alle år, men da aldri valp. Selv studerer jeg(korte dager) og mannen jobber fulltid. Tenker å ta meg én uke fri fra jobb og skole for å være hjemme 24/7 med lille skatten, men etter dette lurer jeg på om det er forsvarlig å ta den med i bilen når jeg skal på skole de neste ukene, for så å lufte og kose én gang i timen. (Er bare på skolen Max 4 timer hver dag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er omtrent på den måten jeg har gjort det i forhold til valp og det å venne seg til å være hjemme alene. Men når valpen lå i bilen så smøg jeg meg bort for sov den fikk den ligge i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det er omtrent på den måten jeg har gjort det i forhold til valp og det å venne seg til å være hjemme alene. Men når valpen lå i bilen så smøg jeg meg bort for sov den fikk den ligge i fred.

Så bra. Følte du det var effektivt, og at det gikk bra? Er så redd den skal være redd i bilen. Tror du det blir kaldt i bilen nå på høsten? ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kommer helt ann på hvor du står og hvor kaldt det blir der. Men valpen skal jo helst ligge i et bur og da er det jo greit å bruke et gammelt ullpledd i bunnen for det varmer selv om det er vått. Så tror heller at du må huske på å lufte litt og sette bilen i skyggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det kommer helt ann på hvor du står og hvor kaldt det blir der. Men valpen skal jo helst ligge i et bur og da er det jo greit å bruke et gammelt ullpledd i bunnen for det varmer selv om det er vått. Så tror heller at du må huske på å lufte litt og sette bilen i skyggen

Bilen står i garasje. Skal selvfølgelig ha bur med pledd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Evertsen skrev:

Bilen står i garasje. Skal selvfølgelig ha bur med pledd ?

Det høres bra ut for valpen er jo ikke rein enda.  Her jeg bor skal det mye til for å få minusgrader i en garasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok svar som går en del på magefølelser basert på egne erfaringer og helt sikkert en del enda mer rent følelsesbaserte meninger. For det er ikke meg bekjent noe særlig forskning å basere seg på her.

Jeg synes en uke høres for lite ut. Jeg har nesten lyst å si altfor lite. Mange valper er ikke i nærheten av å ha "landet" etter kun en uke i sitt nye hjem. Det hjelper selvsagt veldig mye at det bare er firetimersdager og at du ser valpen i hver pause.

Du skaper deg i alle fall ekstremt små marginer. For ikke bare skal valpen bli vant til dere og sitt nye hjem, du må også rekke å få den bur og biltrent på en ukes tid. Og trent til å være alene. Det kan gå, men det kan like gjerne ikke gå. Noen har en strategi om å bare sette valpen i bur eller dra fra den (eller begge deler) og bare overse all klaging og håpe at det går seg til etterhvert. Hvis det er strategien din, så vil du selvsagt komme deg på skolen etter en uke. Det er imidlertid ikke den, for tiden, anbefalte måten å gjøre det på. Da snakker vi heller om en forsiktig tilvenning til både bur, bil og alenetid som tar den tiden det tar. De fleste vil nok tenke at en uke er en ekstremt kort tid for å komme i mål.

Da jeg leste om slikt for et års tid siden da jeg fikk min valp, så var min konklusjon at et absolutt minimum av hva som kunne anbefales var 2 uker med valpen 24/7. Og da vil det nok fremdeles være mange som mener det er uansvarlig kort. Personlig vil jeg ikke vurdere valp uten å kunne ta ut brorparten av ferien min for anledningen, la oss si minst 4 uker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...