Alene hjemme?

9 innlegg i emnet

Hei. 

Vi er en familie på fire som ønsker oss ett familiemedlem til, en Parson russell terrier. Har selv hatt hund i alle år, men da aldri valp. Selv studerer jeg(korte dager) og mannen jobber fulltid. Tenker å ta meg én uke fri fra jobb og skole for å være hjemme 24/7 med lille skatten, men etter dette lurer jeg på om det er forsvarlig å ta den med i bilen når jeg skal på skole de neste ukene, for så å lufte og kose én gang i timen. (Er bare på skolen Max 4 timer hver dag). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er omtrent på den måten jeg har gjort det i forhold til valp og det å venne seg til å være hjemme alene. Men når valpen lå i bilen så smøg jeg meg bort for sov den fikk den ligge i fred.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men også lurt å ha flere eventuelle måter å trene hjemme alene på i tilfelle valpen ikke roer seg i bilen

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, lijenta skrev:

Det er omtrent på den måten jeg har gjort det i forhold til valp og det å venne seg til å være hjemme alene. Men når valpen lå i bilen så smøg jeg meg bort for sov den fikk den ligge i fred.

Så bra. Følte du det var effektivt, og at det gikk bra? Er så redd den skal være redd i bilen. Tror du det blir kaldt i bilen nå på høsten? 🙈😩

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvor du står og hvor kaldt det blir der. Men valpen skal jo helst ligge i et bur og da er det jo greit å bruke et gammelt ullpledd i bunnen for det varmer selv om det er vått. Så tror heller at du må huske på å lufte litt og sette bilen i skyggen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, lijenta skrev:

Det kommer helt ann på hvor du står og hvor kaldt det blir der. Men valpen skal jo helst ligge i et bur og da er det jo greit å bruke et gammelt ullpledd i bunnen for det varmer selv om det er vått. Så tror heller at du må huske på å lufte litt og sette bilen i skyggen

Bilen står i garasje. Skal selvfølgelig ha bur med pledd 💕

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Evertsen skrev:

Bilen står i garasje. Skal selvfølgelig ha bur med pledd 💕

Det høres bra ut for valpen er jo ikke rein enda.  Her jeg bor skal det mye til for å få minusgrader i en garasje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sannsynlig går det bra, men det er jo umulig å si noe sikkert før du har prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her blir det nok svar som går en del på magefølelser basert på egne erfaringer og helt sikkert en del enda mer rent følelsesbaserte meninger. For det er ikke meg bekjent noe særlig forskning å basere seg på her.

Jeg synes en uke høres for lite ut. Jeg har nesten lyst å si altfor lite. Mange valper er ikke i nærheten av å ha "landet" etter kun en uke i sitt nye hjem. Det hjelper selvsagt veldig mye at det bare er firetimersdager og at du ser valpen i hver pause.

Du skaper deg i alle fall ekstremt små marginer. For ikke bare skal valpen bli vant til dere og sitt nye hjem, du må også rekke å få den bur og biltrent på en ukes tid. Og trent til å være alene. Det kan gå, men det kan like gjerne ikke gå. Noen har en strategi om å bare sette valpen i bur eller dra fra den (eller begge deler) og bare overse all klaging og håpe at det går seg til etterhvert. Hvis det er strategien din, så vil du selvsagt komme deg på skolen etter en uke. Det er imidlertid ikke den, for tiden, anbefalte måten å gjøre det på. Da snakker vi heller om en forsiktig tilvenning til både bur, bil og alenetid som tar den tiden det tar. De fleste vil nok tenke at en uke er en ekstremt kort tid for å komme i mål.

Da jeg leste om slikt for et års tid siden da jeg fikk min valp, så var min konklusjon at et absolutt minimum av hva som kunne anbefales var 2 uker med valpen 24/7. Og da vil det nok fremdeles være mange som mener det er uansvarlig kort. Personlig vil jeg ikke vurdere valp uten å kunne ta ut brorparten av ferien min for anledningen, la oss si minst 4 uker.

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, vi snakker lang tid med konsekvent trening av hundene enkeltvis før du kan regne med å ha dem sammen uten å bråke. Også fordi de påvirker hverandre. Om du har tre som går fint og stille og den fjerde bråker så er sannsynligheten stor for at den drar med seg resten. Da vi fikk nr 2 var den første hunden fortsatt tidvis utagerende i bånd, og vi gikk ikke med hundene på tur sammen før den yngste var 6 mnd, og ikke regelmessig før han var et år gammel. Etter det har det vært mye trening med de å gå sammen, siden det er en ny setting de må håndtere og hvor de påvirker hverandre. De kan forsåvidt fortsatt finne på å utagere mot en og annen hund (nå er yngste 7, så vi har jobbet med det en stund...), men er ikke hver uke.
    • Småkald her og, riktignok krøpet opp til -16 nuh. Var -24 på kaldeste på tunet her i natt. Glad vi ikke bor i kuldehøla i bygda her, de har sikkert vært nede i -30.     Sendt mann og barn ut døra, nå skal jeg ha i meg kaffe og glane på litt meningsløs tv og så ut til utedyra og ordne litt. Så har Bonden lovet mora at jeg skal inn og rydde litt hos dem før hjemmehjelpen kommer i morgen. Så får se om formen sier jeg må sove før det eller om det går å ta det etter dyrestell og hvil uten soving. Veldig bra tegn at hun bekymrer seg for rot der når hun ligger på sykehus i trondheim enda.   
    • Det er kjørt opp løyper innover fra Totland. Men hundeforbud
    • Med tanke på at millioner av mennesker følger religioner/ideologier som har ett menneske/kvinnesyn som hører hjemme i gud veit hvilken tidsalder, så tror jeg at vi  helt kan se bort fra den påstanden..  Jeg ville nesten sagt heller tvert om..
    • Skamme seg? Man vet vel ikke hvorfor hunden var løs? Tviler litt på at han bare har sluppet den løs for litt selvlufting.  For de hundeeiere som er så uheldige å komme i en slik situasjon pga uheldige omstendigheter, så hjelper det lite å skamme seg.  Slike ting som skjedde her skal ikke skje, men uansett hvilken hund man har, eller hundehold, man kan aldri garantere at ikke noe galt kan skje. Mange av hundeeiere liker å tro at de alltid har 100% kontroll og at deres hund aldri kan gjøre noe galt, dessverre så viser det seg ofte å ikke være slik.  Så lenge hundeeier ikke har opptrådt uansvarlig, som vi ikke vet noe om, synes jeg man kan la være å komme med utsagn om å "skamme seg".  Men, uavhengig av om eier har vært ansvarsfull eller ikke, etter en slik hendelse tar man beslutningen om å avlive hunden, uten noe om og men. Det er å ta ansvar! 
  • Nylig opprettede emner