Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeskjelett


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hvor mye tåler en valp? Tenker fra lek til turer og så videre. De sier jo at man må være forsiktig med valpen, siden skjelettet vokser, men hvordan kan man skade valpens skjelett? (Ikke at jeg hadde tenkt å skade valpen, langt ifra, tenkte det ville være greit å vite slik at man kan være obs på det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hannah skrev:

Hvor mye tåler en valp? Tenker fra lek til turer og så videre. De sier jo at man må være forsiktig med valpen, siden skjelettet vokser, men hvordan kan man skade valpens skjelett? (Ikke at jeg hadde tenkt å skade valpen, langt ifra, tenkte det ville være greit å vite slik at man kan være obs på det)

Det som oftest kommer opp er vel dette med opp og ned trapper og inn/ut av biler. Spesielt ned skal visstnok kunne gi større risiko for utvikling av albueproblemer. Uten at jeg har sett noen forskning på området. Dersom ting foregår kontrollert både i fart og omfang, så tror jeg personlig ikke det er noe stort problem. Men jeg ville ikke latt valpen min løpe mer eller mindre ukontrollert opp og ned trappen hele dagen. Men de fleste er nok litt forsiktige der de første månedene. Ellers så er det dette med rolig tilvenning til kløv og trekk - det er uansett noe du ikke gjør før hunden har blitt minst et halvår (kløv enda lengre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg er inne på i den andre tråden din, så *kan* uvøren, vilter og urettferdig lek og herjing gi kritiske skader - fra beinbrudd og beinbiter som løsner, til senestrekker, jeg har hørt om hoftekule slått ut av ledd (dog var det etter et hestespark) - det er ikke et ferdig skjelett, det er myk brusk som fremdeles er i utvikling.

I et worst case-scenario så kan det mest grusomme skje. Men med et normalt og fornuftig hundehold, hvor en sørger for at valpen opplever rettferdige forhold, så kommer en langt. En valp på fire måneder og kanskje 12 kilo skal selvfølgelig ikke leke med en hund på 11 måneder og 40 kilo - det sier seg selv at det blir urettferdig. Da har du en tenåring som ikke er moden, som leker for røft, og ikke tar samme hensyn til en valp som en voksen hund kan gjøre, og størrelsesforskjellen alene kan gi store skader ved et hendig uhell.

Som eier kan du påføre hunden slitasjeskader og belastningsskader ved feil fôring og feil aktivisering. En valp skal aldri være tykk, og de fleste synes hunden deres er tynnere enn den faktisk er. Jeg har for eksempel dømt flere valpeshow, og jeg har aldri måttet fortelle noen at valpen er for tynn - men det er flere som har fått beskjed om at valpen er på grensen, eller har bikket over og blitt tykk. Så pass på det - og da skal du blåse en lang marsj i hva vekta sier og hvor mye andre mener at deres valp veier. Du skal vurdere hundens kondisjon ved å kjenne på ribbein og sideflesk ;)

Jeg lar mine valper være aktive, men på egne premisser - vi går turer i skogen, hvor jeg følger med på om de gir tegn på å være slitne, så vi tar en pause eller finner en snarvei hjem. Vi leker i vann og bruker kroppen og terrenget. Men jeg ville aldri bifalle at mine valpekjøpere syklet med en valp, gikk lange turer på asfalt, satte den i et spann for å trekke en tung pulk, eller bar en tung kløv. På min rase mener ekspertene at ekstra belastning bør utsettes til hunden er 18 måneder, jeg ville sagt at en i det minste venter til hunden er røntgenfotografert for å se om det er noe en skal ta hensyn til. Men for all del, hannhunden min bar kløv før fylte 12 måneder - en tom kløv for å starte tilvenningen, og han var 11 måneder, sterk og viste mentalt at han trengte litt mer utfordring på tur for å være fornøyd. Han fikk også prøve å trekke ei plastikkvogn som går på hjul, han fikk en hel runde på liten travbane, så det var vel 600 meter - også det i samme alderen. Det er greit å starte gradvis når hunden begynner å få voksen størrelse og god muskulatur, heller det enn å vente til hunden er tre år og slenge på den en kløv med 15 kilo turproviant.

Men du begynner ikke med kjettingtrekk for å bygge muskler på en valp, du sørger for at belastningen er sunn og fornuftig, og tilpasset hunden. Mange hunder er så lojale og flokkbundne, at om du sier "nå skal vi jogge 2 mil på asfalt", så vil mange hunder være med på det selv om poter blir såre, muskler blir slitne og ledd blir ømme for hvert steg uten demping. 

Som eier må du også ha litt øyne i nakken, så ikke valpen løper idiot ned bratte skråninger eller får hyperaktive overtrøtthetsanfall uten grenser, hvor den løper idiot og dermed kan skade seg selv.

Men igjen - bruk fornuft, så kommer en langt. Jeg tror det er flere som gjør større skade på sin hund ved at den er for tjukk, enn ved at de går for mye turer. Og jeg vil heller anbefale en lang tur i skogen, enn en halvtimes møljewrestling i den lokale parken. 

Valpen din er jo allerede fire måneder, og starter jo dermed med et annet utgangspunkt enn om det var en åtte uker gammel valp, jeg ville gått saktere fram med en liten stuttjukk fleskepølse på korte valpelabber, enn en valp som har fått på plass mer koordinasjon og mobilitet, og dermed kan bruke kroppen sin mer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min Sam er 4 måneder, og blir vel omtrent samme vekt som din som voksen. Vi går en til to timers tur i skogen 3-4 ganger i uka, og 20-30 minutters turer morgen og kveld i tillegg. I tillegg leker han med mine to andre hunder, aktiviserer seg selv og raller rundt så mye han orker. Han har ingen problemer med å følge med på skogsturene, og vi behøver ikke ta pause. Han løper tulling hele veien og er ikke noe mer sliten enn de andre to.
På dagen er han med på jobb, så han er jo lugn hele dagen - men de siste to dagene så har han også forsert tre etasjer med trapper opp og ned fordi heisen ikke har funka på jobb, og med valp blir det jo noen turer ut og inn om dagen.

Valper skal bevege seg, de skal bevege seg i terreng, og de må få utløp for energi. Se an valpen din, du ser fort om en valp er sliten - ta pause da.

Sykling ville jeg ventet noen måneder med, 10 måneders alder er vel ganske ok for rasen å begynne med korte rolige sykkelturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...