Gå til innhold
Hundesonen.no

Voldsom lek med voksen hund


Hannah
 Share

Recommended Posts

Nå lurer jeg bare, men vet noen hva som skjer om valpen får møte andre voksne hunder med dårlig språk, eller hva som skjer hvis valpen leker voldsomt (men ikke aggressiv) med en annen hund, uten at eier sier at det er nok/for mye? Kan valpen ta skade på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt min valp omgås noe annet enn fornuftige og snille hunder, fordi det er en baby som fortjener gode opplevelser i livet for å bli en sosial, tillitsfull og snill hund når den vokser opp.

Det er veldig mye forskjellig som kan skje, avhengig av hvordan din valp er, hva slags situasjon den havner i, og hvordan du håndterer det. Men som en god tommelfinger-regel så vil jeg si at det er du som valpeeier som har ansvar for hvordan valpen har det, og det er ditt ansvar å fjerne valpen fra uønskede situasjoner selv om eier av de andre hundene involvert ikke gir mine til å bryte inn.

En valp skal ikke mobbes, den skal ikke korrigeres urettferdig av tenåringsslamper og sure tisper, og den skal heller ikke være bowlingkjegle eller wrestlingpartner for større hunder. En skal selvfølgelig ikke bli hysterisk og paranoid heller, men en skal følge med, og gjøre kloke valg. Det er vel så viktig at du lærer valpen at dere skal gå rett forbi hunder dere møter, med ignorering, som at den skal få hilse på hunder og lære språk - hvor mye språk lærer en av litt brytekamp og snusing i respektive rumper, uansett?

En valp som omgås hunder med godt språk vil selv også utvikle godt språk.

Det er lettere å si hva som skjer om en gjør de riktige valgene, det er ikke like lett å forutse bombastisk hva som vil skje om valpen omgås hunder med dårlig språk eller deltar i urettferdig, ensidig lek - men jeg ville ikke gjort det, og ser ingen grunn til å ta sjansen.

Generelt ville jeg - om du ser behovet - latt valpen lekt med jevnaldrende og jevnstore valper, så den får oppleve litt av den type moro, og ellers minimert omgangen med fremmede hunder, for du vet sjelden hvordan fremmede hunder er uansett. Min forrige valp var på alder med din da han kom til Norge, og var for det meste sammen med mine to hunder og mine venners hunder, samt organiserte treff i hundeklubben hvor jeg også kjenner til hundene. Etter hvert som han vokste ut av valpetiden, kontrollerte jeg i enda større grad hva slags hannhunder han fikk gå løs med, for det er ekstra viktig at unge hannhunder ikke får kødde med hverandre. En voksen, fornuftig, moden og sindig hannhund kan derimot en ung hannvalp lære mye av.

Slik gjør jeg med hver valp, de får ikke leke og herje og omgås fremmede hunder, både fordi jeg ikke aner noe om hunden og for å redusere smittefare. Finn deg heller noen få OK mennesker med snille hunder dere kan gå tur med, så valpen din lærer seg å være høflig rundt andre hunder, også er det din oppgave å aktivisere og stimulere valpen framfor møljeslepp med fremmede hunder og alskens former for lek.

Det er selvfølgelig forskjell på å skjerme og å overbeskytte, men jeg har aldri sett poenget med frislepp av ørten fremmede hunder på et begrenset område, det er sjelden noe hundene får så mye mer ut av enn å rase fra seg litt steam - i beste fall.

Jeg synes også en skal tenke på at en liten valp er i vekst, skjelettet er i vekst, det er mer brusk enn harde bein, og risikoen for skader er til stede om valpen deltar i voldsom lek med større hunder. En kan diskutere til en blir blå hvor stor del som er genetisk utgangspunkt og hvor stor del som er miljø, men det er en kjensgjerning at vilter, ukontrollert lek under urettferdige forhold i verste fall kan gi slagskader og beinbrudd. Jeg vet om en valp som løp idiot i skogen med voksne hunder, ble løpt overende og snublet, landet fryktelig galt, hylte og haltet, og dagen etter ble det konstatert bruskløsning - altså en bit av skuldra var løsnet, og valpen måtte opereres. Ville det skjedd uansett, før eller senere? Who knows. Men dette uhellet førte i hvert fall til en operasjon og restitusjonstid

Valper er heller ikke i like stor grad i stand til å kontrollere seg selv og å vise selvbeherskelse, så du må gå inn og kontrollere hvis du mener det er for mye. 

Jeg er veldig pro å aktivisere valper, la de bevege seg på egne vilkår i skog og mark for å bygge muskulatur til en kropp i vekst. Men det er forskjell på å rusle en times tid i skogen alene med en fire måneder valp som får gå fritt og utforske livet, og å stå en time rolig i en park mens det er møljewrestling i et hjørne. Jeg vet hva slags aktivisering jeg anser som sunnest for hunden, både mentalt og fysisk. Det er ikke frislepp blant fremmede som lærer hunden et godt språk heller, der skal den ha fått mye med seg fra valpekassa, og resten bidrar du med gjennom selektert omgang med fornuftige hunder.

Men snakk gjerne med oppdretteren din, de har sikkert også noen tanker om hvordan de aktiviserer og miljøtrener sine valper, en god oppdretter er en viktig ressurs.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...