Gå til innhold
Hundesonen.no

Beskriv din idealhund :)


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva sier det om mentalitet og gemytt egentlig?  En hund kan være 100% trygg og stødig uten å være interessert i fremmede. Og motsatt, en hund som er veldig glad i folk og fe trenger ikke å ha en bra h

Nå har jeg levd noen år sammen med en hund som eeeelsker mennesker og synes alle vi møter er ny bestevenn. Den første tiden syntes jeg det var et mareritt og ønsket veldig at jeg kunne veksle henne in

En korthåret bruksschäfer som har en mørk grå farge. Gjerne en del sort, men ikke for mye. Størrelsesmessig rundt 25-30 kg, lett i kroppen, mer som en malle. Den skal være frisk, perfekte ledd og inge

Posted Images

Frisk. Lykkelig, glad og snill, ingen mentale brister eller issues som må tas hensyn til i det daglige. Trygg og stødig. Absolutt ikke lydsensitiv eller på andre måter reaktiv/følsom mtp. lyd (har vært igjennom noen år med lydfobihelv***, aldri mer). Minimalt med bjeffing. Førerorientert, massevis av entusiasme og arbeidsglede, men også en god avknapp. Mer konkret, en god spor- og søkshund, ettersom det er den type aktivitet jeg liker best.

Utseende, tja... Langhåra vorsteh på 10 kilo hadde vært noe :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man nevne flere?

Jeg har noen fantasihunder som er idealhunder jeg. :P Finnes ikke og kommer nok aldri til å finnes :P De har blitt til i hodet mitt ut fra tegninger jeg pleide tegne :P  Kanskje jeg kan poste noe som illustrerer dem senere en dag...

Jeg skulle ønske det fantes en hund medhengende ører med langt fint beheng, faner på bena og hale - altså behåring som en saluki eller en spaniel, men i utseende en blanding mellom disse. Ikke en mynde, men likevel en høyrest og slank hund. Ikke like kraftig i ansiktet som spanieler kan være. I hodet mitt kunne en blanding av en feks field /springer spaniel og saluki muligens møtt dette spesielle utseendet. Og - helt hvit, eller huskyfarget! Altså slik som en grå saluki kan se ut. Hadde ikke det vært dødskult? :P Eller fargen til en hvit gjeterhund. Altså hvit pels, men likevel godt pigment så det ikke er mye rosa hud og lepper. 

En litt høyere versjon av welsh springer i samme fargene og lengre beheng på ørene kunne og møtt denne fantasihundens utseende :P Liker egentlig hodet til welsh bedre enn de andre spanielene, litt penere og nettere fjes. Den perfekte hund er egentlig en welsh bare lengre ben/høyere, og ensfarget. 

En annen fantasihund ser i hodet mitt ut som en myndeutgave av hvit gjeterhund. Ståører, slank og myndeaktig kropp, med stor hale som en rev. En slags myndeulv :P Ser for meg en blanding av hvit gjeterhund og en eller annen mynde, kunne produsert noe lignende :P Men skal selvsagt aldri oppmuntre noen til å prøve noe slikt :P

Ellers syns jeg dachs med lange ben hadde vært helt nydelig og :P Syns den hunden som er avbildet på Vom&Hundemat sin hundevettplakat minner litt om det, helt nydelig!!

Eller kanskje en nettere og mer sosial utgave av field, med størrelsen til springer :P

Idealhunden har gemytt som er enkelt og greit, førerorientert, og passende til ulike hundesporter :P Gjerne lydighet! 

For mange krav? :P

Ellers, mer realistisk, er idealhunden min en hund med godt gemytt, som ikke har redsler, er grei med andre hunder, gjerne ydmyk framfor tøff, kosete, lettlært, førerorientert, glad. God avknapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wilhelmina said:

Frisk. Lykkelig, glad og snill, ingen mentale brister eller issues som må tas hensyn til i det daglige. Trygg og stødig. Absolutt ikke lydsensitiv eller på andre måter reaktiv/følsom mtp. lyd (har vært igjennom noen år med lydfobihelv***, aldri mer). Minimalt med bjeffing. Førerorientert, massevis av entusiasme og arbeidsglede, men også en god avknapp. Mer konkret, en god spor- og søkshund, ettersom det er den type aktivitet jeg liker best.

 

Du beskriver min Lotta  :) Som er det nærmeste jeg har kommet idealhunden min noen gang, sånn bortsett fra at jeg egentlig liker utseende a la vorsteh best av alle "hunde-utseender". Nova er i så måte den nærmeste av mine der, så jeg krysser fingre for arbeidslyst, arbeidsglede og energi på nivå med Lotta. Førerorientert ER hun, det ser jeg godt allerede. Litt mer lyd enn Lotta (Lotta har nesten ikke lyd...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-25 kg, altetisk og lett bygd. Pelsenlengden skal være en mellomting, ikke langhåret med pelsstell iværtfall. Lette ører eller ståører.

Hund med mye (moderat) energi som kan være med på det meste. Den burde gjerne like å repetere og være lett og belønne. Men igjen en avknapp, en hund det skal gå ann å ha med "overalt". Neitakk mye gjeterinsinkt. Den skal også være førerorientert, som ønsker å være med meg. 

Den skal være en trygg, håndterbar og stødig hund, trenger ikke å være sosial. Den kan være reservert, i den betydning at den ikke er usikker, bare ikke bryr seg så stort om fremmede. 

Vil ha en hund jeg kjenner trøkket til i lydighet, ikke blir for tung til agility, som kan trekke meg ski og holde ut på langturer. 

Jeg finner ikke den rasen :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer dette: 

Frisk. Lykkelig, glad og snill, ingen mentale brister eller issues som må tas hensyn til i det daglige. Trygg og stødig. Absolutt ikke lydsensitiv eller på andre måter reaktiv/følsom mtp. lyd. Minimalt med bjeffing.

Men det er strengt tatt selvfølgeligheter. så føyer på: sosialt totalt trygg med både to (også en selvfølge) og firbeinte (hunder altså) Rolig og behagelig å ha i hus, slapper av på fremmede steder, uten forbehold. Kan være med over alt.

STOR jaktlyst og helst byttebevissthet. Stort, selvstendig søk. Evne til å reise vilt raskt og effektivt. Jaktlyst nok til å jage helt til den blir koplet eller kalt inn fra drev. Rett og slett en klok jaktidiot. I tillegg er det fint med bra eksteriør. Og trimmefri pels for strihårene.

Så her har jeg egentlig beskrevet de to til høyre :innocent: (litt bedre lydighet på strihåren, og litt mer rådyrreinhet på hygenen, så er vi i mål)

20170125_013331.thumb.jpg.e39c07880c8e45b2c72aca39dadcb6a5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, enna skrev:

Du beskriver min Lotta  :) Som er det nærmeste jeg har kommet idealhunden min noen gang, sånn bortsett fra at jeg egentlig liker utseende a la vorsteh best av alle "hunde-utseender". Nova er i så måte den nærmeste av mine der, så jeg krysser fingre for arbeidslyst, arbeidsglede og energi på nivå med Lotta. Førerorientert ER hun, det ser jeg godt allerede. Litt mer lyd enn Lotta (Lotta har nesten ikke lyd...).

Ja, det er ikke uten grunn at engelsk springer står mer eller mindre øverst på ønskelista :wub: Hadde de bare vært bittelitt mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra bygget, rasetypisk eksteriør, godt arbeidshode (trekkhund) og lettløpt med god fart. Bra gemytt, god helse. Det er faktisk ikke så lett å finne, da avlen går i to retninger. Vi som vil ha i pose og sekk sliter litt. Rasen er såklart siberian. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En korthåret bruksschäfer som har en mørk grå farge. Gjerne en del sort, men ikke for mye. Størrelsesmessig rundt 25-30 kg, lett i kroppen, mer som en malle. Den skal være frisk, perfekte ledd og ingen allergier eller annet rusk. Stødig i hodet og med mot nok til å stå i en ubehagelig situasjon om det trengs. Den skal være trygg og fin mot mennesker og hunder, men ikke overstadig glad. Den skal ha lite lyd, bare dra fram bjeffing når det faktisk er nødvendig. Den skal være førerorientert og lett å motivere. Ikke noen lydredsler eller andre diller. En bunnsolid hund som nesten bare bryr seg om _meg_ og som gir litt F i verden rundt seg, uten at det bunner i usikkerhet. Et god balansert stressnivå som gjør den kjekk å trene med, men som ikke tar det med i hverdagen. En enkel og grei valpetid hadde heller ikke vært feil :P 

Basert på hunder jeg har hatt; en blanding av schäfer og whippet :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Wilhelmina said:

Ja, det er ikke uten grunn at engelsk springer står mer eller mindre øverst på ønskelista :wub: Hadde de bare vært bittelitt mindre...

50 cm er da ikke høyt :) Akkurat passe :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomstor (+- 25 kg), ikke for grovt bygget, et godt/funksjonelt eksteriør, ingen mentale brister og frisk :) Gjerne en reservert type (altså da uinteressert/lite interessert i andre og alt som skjer rundt oss, men ikke usikker/skeptisk). Egenskaper, masse motor, vill og gal, god samarbeidsvilje, enkel å motivere(masse lek/matlyst) og stor kapasitet innen det meste, allsidig. Alt det får man heldigvis i en rase, om man finner en av de uten brister. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18300900_10154987106861293_6486603371047

Han her kort og greit :) Han er altså et funn av en hund. Eksteriørt er han hundre prosent perfekt. Akkurat passe liten, men ikke for liten. Tar seg lett frem i terrenget, har et tempo og en spenst som til tider er både stressende og potensielt farlig hvis han får innfall om å komme seg opp noe sted, eller bare hive seg utfor stup og kanter :lol: Men generelt bare det at han er såpass sunt konstruert, naturlig muskelsatt og tåler en støyt.
  
Han har ingen diller, det finnes ikke et eneste negativt trekk ved han. Han elsker folk, går overens med alt av hunder (og de som ikke liker han/prøver å yppe til bråk blir bare ignorert og/eller oppfordret til lek), er alltid lykkelig og fornøyd, har en energi ut av en annen verden og er skikkelig vill og gal. Går aldri tom. Inne er han også full i energi, men han gjør aldri noe galt, så han får styre rundt og holde seg opptatt med ting som han vil. Men allikevel med en avknapp som fungerer perfekt når den må. Feks når mamma døde tidligere i år og jeg gikk fullstendig i oppløsning, da var han der med gode klemmer, nærhet og null forventninger til noe som helst. 

Ja, han er bare ganske enestående egentlig :heart: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎08‎.‎2017 at 0:10 AM, Kristiin skrev:

20-25 kg, altetisk og lett bygd. Pelsenlengden skal være en mellomting, ikke langhåret med pelsstell iværtfall. Lette ører eller ståører.

Hund med mye (moderat) energi som kan være med på det meste. Den burde gjerne like å repetere og være lett og belønne. Men igjen en avknapp, en hund det skal gå ann å ha med "overalt". Neitakk mye gjeterinsinkt. Den skal også være førerorientert, som ønsker å være med meg. 

Den skal være en trygg, håndterbar og stødig hund, trenger ikke å være sosial. Den kan være reservert, i den betydning at den ikke er usikker, bare ikke bryr seg så stort om fremmede. 

Vil ha en hund jeg kjenner trøkket til i lydighet, ikke blir for tung til agility, som kan trekke meg ski og holde ut på langturer. 

Jeg finner ikke den rasen :lol:

 

Er ikke det en belger da? :P Bortsett fra pelslengden?

Idealhunden min er; Mellomstor, lettbygd og atletisk, frisk, stødig i alle typer miljø, kan være med på alt, mye lekelyst og lett å belønne, sosial (men ikke så mye at det forstyrrer i hverdag og trening), gjerne mye humor og galskap, en hund som viser at den er glad, God avknapp (men må gjerne like å følge med på det som skjer både inne og ute, jeg synes det er koselig med hunder som dilter litt) kan gå løs "overalt", lite jaktinstinkt, like å trekke på ski, like å bade/svømme og ikke for mye pels, men heller ikke for lite så den må kles på veldig ofte.

Å få alt dette i en hund hadde vært drømmen, men man kan jo som oftest ikke få alt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tonje said:

Er ikke det en belger da? :P Bortsett fra pelslengden?

Idealhunden min er; Mellomstor, lettbygd og atletisk, frisk, stødig i alle typer miljø, kan være med på alt, mye lekelyst og lett å belønne, sosial (men ikke så mye at det forstyrrer i hverdag og trening), gjerne mye humor og galskap, en hund som viser at den er glad, God avknapp (men må gjerne like å følge med på det som skjer både inne og ute, jeg synes det er koselig med hunder som dilter litt) kan gå løs "overalt", lite jaktinstinkt, like å trekke på ski, like å bade/svømme og ikke for mye pels, men heller ikke for lite så den må kles på veldig ofte.

Å få alt dette i en hund hadde vært drømmen, men man kan jo som oftest ikke få alt :P 

Beskriver ikke du også en god belger? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 at 0:10 AM, Kristiin skrev:

20-25 kg, altetisk og lett bygd. Pelsenlengden skal være en mellomting, ikke langhåret med pelsstell iværtfall. Lette ører eller ståører.

Hund med mye (moderat) energi som kan være med på det meste. Den burde gjerne like å repetere og være lett og belønne. Men igjen en avknapp, en hund det skal gå ann å ha med "overalt". Neitakk mye gjeterinsinkt. Den skal også være førerorientert, som ønsker å være med meg. 

Den skal være en trygg, håndterbar og stødig hund, trenger ikke å være sosial. Den kan være reservert, i den betydning at den ikke er usikker, bare ikke bryr seg så stort om fremmede. 

Vil ha en hund jeg kjenner trøkket til i lydighet, ikke blir for tung til agility, som kan trekke meg ski og holde ut på langturer. 

Jeg finner ikke den rasen :lol:

 

 

4 timer siden, Tonje skrev:

Er ikke det en belger da? :P Bortsett fra pelslengden?

Idealhunden min er; Mellomstor, lettbygd og atletisk, frisk, stødig i alle typer miljø, kan være med på alt, mye lekelyst og lett å belønne, sosial (men ikke så mye at det forstyrrer i hverdag og trening), gjerne mye humor og galskap, en hund som viser at den er glad, God avknapp (men må gjerne like å følge med på det som skjer både inne og ute, jeg synes det er koselig med hunder som dilter litt) kan gå løs "overalt", lite jaktinstinkt, like å trekke på ski, like å bade/svømme og ikke for mye pels, men heller ikke for lite så den må kles på veldig ofte.

Å få alt dette i en hund hadde vært drømmen, men man kan jo som oftest ikke få alt :P 

Dere har ganske like krav som meg, og jeg falt på terv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tonje skrev:

Er ikke det en belger da? :P Bortsett fra pelslengden?

Den jevne (langhårete) belgeren synes jeg er litt for dorske (uten å fornærme noen). De som er bruksavlet er jo ikke så dumt (og etter mitt syn litt penere om de har mindre pels :lol:), titta litt på de før siste hund her. De korthårete er jeg usikker på hva jeg tenker om :lol:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, 2ne skrev:

Beskriver ikke du også en god belger? :P 

 

37 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

 

Dere har ganske like krav som meg, og jeg falt på terv :)

Jo, en terv eller gronnis hadde nok passet fint inn her, men jeg synes hannhundene ofte har vel mye pels og er litt for store, hvis jeg skal pirke. Å jeg skal ha hannhund. Planen er en kelpie da, men om det plutselig skulle dukke opp en passelig terv så er jeg ikke fremmed for den tanken heller :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 15 kg, godt og sunt bygd, gjerne av den lette typen. Pels av moderat mengde, aller helst korthåret. Pelsen må være relativt uten lukt og uten vedlikehold. Ikke fettete slik at man føler man har ett lag fett på fingrene etter å ha kost med de. Ørene skal være små slik at øreproblemer ikke er vanlig. De skal heller ikke henge ned i mat/vannskål eller liknende. Ønsker ikke barter eller mye pels i ansiktet. Ingen sikling. Øynene skal ikke henge, men være normalt utformet. Normalt nesegrev. 

De skal være aktive, men ikke stressede. Humor og personlighet er også viktig.  De skal finne seg i håndtering uten å måtte legge ned flere år i trening. De skal være vennlige, men trenger ikke elske alle og enhver. De skal tåle miljø godt og være skuddfaste. De skal ha lyst til å trene litt av hvert, som Nesearbeid, rally og spor. Men aller viktigst at de elsker Agility, og fart er ikke å forakte. De skal ha god kamplek, elske ball og godbiter. 

De skal gjerne ha litt vakt i seg slik at de varsler om det er skumle folk på døra, og støtte en mørk/husredd sjel ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min idealhund varierer etter livssituasjon.

Min idealhund for neste hund er en frisk, blid, sosial, vennlig hund av medium + størrelse - altså fra 50cm og oppover til maks 65. Vekt rund 20-30 kg. Med pels som tåler vær og føreforhold her oppe. En familiehund som fungerer som gårdshund, som er med på alt, som ikke stikker av for et godt ord, som er relativt enkelt å få en god innkalling på, som er flokk og førerorientert og ønsker å være med oss. Fungerer godt med dyra vi har på gården, går an å få saueren, kan has med på ridetur, skiturer, gåturer, kan løpe med gutta, ligge i sofaen, være bestevenn med dattern min, trenes på hobbybasis og rett og slett være et fullverdig familiemedlem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...