Gå til innhold
Hundesonen.no

Beskriv din idealhund :)


QUEST
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Jeg må svare som noen andre - den hunden jeg har nå. Ønsker meg flere av henne både med tanke på eksteriør og mentalitet. Skulle jeg skapt hunden helt ut i fra tanker på et papir hadde alt blitt som henne, bare ikke lydberørt, samt en anelse tøffere i nye miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva sier det om mentalitet og gemytt egentlig?  En hund kan være 100% trygg og stødig uten å være interessert i fremmede. Og motsatt, en hund som er veldig glad i folk og fe trenger ikke å ha en bra h

Nå har jeg levd noen år sammen med en hund som eeeelsker mennesker og synes alle vi møter er ny bestevenn. Den første tiden syntes jeg det var et mareritt og ønsket veldig at jeg kunne veksle henne in

En korthåret bruksschäfer som har en mørk grå farge. Gjerne en del sort, men ikke for mye. Størrelsesmessig rundt 25-30 kg, lett i kroppen, mer som en malle. Den skal være frisk, perfekte ledd og inge

Posted Images

Guest Snusmumrikk
9 timer siden, Kristiin skrev:

Den jevne (langhårete) belgeren synes jeg er litt for dorske (uten å fornærme noen). De som er bruksavlet er jo ikke så dumt (og etter mitt syn litt penere om de har mindre pels :lol:), titta litt på de før siste hund her. De korthårete er jeg usikker på hva jeg tenker om :lol:

 

Jeg har ikke noe problem med å se de negative sidene til rasen min, men dorsk var ny :lol: Styr unna de som er totalt utstillingsavla, så får du neppe problemer med at hunden er dorsk...

Min idealhund er bruksegenskapene til tervueren og husky kombinert i en hund i huskykropp. Siden jeg ikke får det, så har jeg  begge deler :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en frisk funksjonell kropp, pels som en labrador, med prikkene til dalmatiner, kropp som en blanding mellom jaktlabrador og dalmatiner, gemytt som Prima uten stresset, og kanskje hakket mindre livlig(hele tiden). Perfekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Kristiin said:

Den jevne (langhårete) belgeren synes jeg er litt for dorske (uten å fornærme noen). De som er bruksavlet er jo ikke så dumt (og etter mitt syn litt penere om de har mindre pels :lol:), titta litt på de før siste hund her. De korthårete er jeg usikker på hva jeg tenker om :lol:

:lol: Jeg har hørt mye rart om belgeren, men jeg tror det er første gangen noen har kalt de dorske :P 

--

Dette er Nora, @Deadline :) Hun ville vært helt fantastisk om hun ikke var miljøberørt og hadde lydredsler, det ødela for oss i konkurranser. På trening var hun ganske artig derimot. Litt for artig innimellom, hvis man skal være helt ærlig *flir* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min idelahund:

Slank, elegant, kort glatt pels, lang snute, lange bein. Ingen ekstreme trekk, sunn og funksjonell kropp.

Har et rolig vesen som ikke har mye stress i seg, men ikke er daff og slapp. (må like å være i aktivitet og være leken og glad) Elsker alt av folk, trygg og rolig rundt barn, vennlig innstilt ovenfor hunder, hilser på dem på en høflig måte og trekker seg unna bråk. Er vennlig innstilt ovenfor andre dyr. Har ikke jaktinnstinkt. Har god avreagering og ingen lydredsler.
Rolig i bil og på reise, selvstendig til å kunne passes av andre uten problemer, og være alene uten problemer.
Liker kos og nærhet, lett og ha med å gjøre og er lydig og har god kontakt med meg.

Om alt dette finnes i en hund tviler jeg sterkt på, men det hadde vært drømmen :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Djervekvinnen skrev:

Min idelahund:

Slank, elegant, kort glatt pels, lang snute, lange bein. Ingen ekstreme trekk, sunn og funksjonell kropp.

Har et rolig vesen som ikke har mye stress i seg, men ikke er daff og slapp. (må like å være i aktivitet og være leken og glad) Elsker alt av folk, trygg og rolig rundt barn, vennlig innstilt ovenfor hunder, hilser på dem på en høflig måte og trekker seg unna bråk. Er vennlig innstilt ovenfor andre dyr. Har ikke jaktinnstinkt. Har god avreagering og ingen lydredsler.
Rolig i bil og på reise, selvstendig til å kunne passes av andre uten problemer, og være alene uten problemer.
Liker kos og nærhet, lett og ha med å gjøre og er lydig og har god kontakt med meg.

Om alt dette finnes i en hund tviler jeg sterkt på, men det hadde vært drømmen :P 

 

Denne drømmehunden din liker jeg, bortsett fra 'elsker folk biten' :ahappy: Jeg vil ha en reservert hund ovenfor folk, som i 'helt uinteressert i fremmede' ikke sky :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg har ikke noe problem med å se de negative sidene til rasen min, men dorsk var ny :lol: Styr unna de som er totalt utstillingsavla, så får du neppe problemer med at hunden er dorsk...

Skal si at alle ikke er det, men da kan det fort komme noen brister med miljøberørt, gulvredsel ol.? 

Synes jeg ser flere langhårsbelgere som passer bedre som rene tur hunder/familiehunder aka. rent ustillingsavlet, og det blir litt lite krutt :lol:

Ser dog gode belgere jeg kunne tenkt meg, men føler det er et stykke i mellom de. Også vil jeg gjerne ikke ha så mye fluffy pels, da blir vell anstanden enda større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Denne drømmehunden din liker jeg, bortsett fra 'elsker folk biten' :ahappy: Jeg vil ha en reservert hund ovenfor folk, som i 'helt uinteressert i fremmede' ikke sky :) 

Syns det var ganske kjedelig med en slik hund (dobermann), for folk ville hilse på og hunden bare så en annen vei og var totalt uinteressert :P  Da ble det en litt annen stemning på en måte haha. Men forstår det godt at det er kjekt med hunder som ikke bryr seg så mye. Kan være slitsomt med en hund som blir superivrig hvis noen kommer gående og blir litt all over the place. Har to nå som blir litt ville, med bjeffing og logring og hard trekking imot folk, det er litt tungt ja.. En mellomting hadde vært greit! ;)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Djervekvinnen skrev:

Syns det var ganske kjedelig med en slik hund (dobermann), for folk ville hilse på og hunden bare så en annen vei og var totalt uinteressert :P  D

Hehe..midt i blinken spør du meg! :D Ved passende anledninger/personer kunne man jo la følgende kommentar falle; 'Ja, Topsy er en fantatisk hund syns jeg, hun leser tankene mine'.. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, QUEST skrev:

Denne drømmehunden din liker jeg, bortsett fra 'elsker folk biten' :ahappy: Jeg vil ha en reservert hund ovenfor folk, som i 'helt uinteressert i fremmede' ikke sky :) 

Nå har jeg levd noen år sammen med en hund som eeeelsker mennesker og synes alle vi møter er ny bestevenn. Den første tiden syntes jeg det var et mareritt og ønsket veldig at jeg kunne veksle henne inn i en sånn reservert, uinteressert sak, men nå ville jeg ikke byttet bort den egenskapen for alt i verden :wub: Det sier noe om helheten mtp. gemytt og mentalitet tenker jeg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, QUEST said:

Denne drømmehunden din liker jeg, bortsett fra 'elsker folk biten' :ahappy: Jeg vil ha en reservert hund ovenfor folk, som i 'helt uinteressert i fremmede' ikke sky :) 

Det er enklere å trene en sosial hund til å ikke bry seg, enn å få en reservert hund til å bry seg (om det skulle føles nødvendig i enkelte situasjoner). Min springer er av natur-og i utgangspunktet ganske sosialt anlagt, men hun er trent slik at hun ikke bryr seg om andre enn mor. Veldig greit å ha en hund som ikke bryr seg om andre folk, men som samtidig er så sosial at påtrengende folk ikke blir opplevet som en stressfaktor av hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Det er enklere å trene en sosial hund til å ikke bry seg, enn å få en reservert hund til å bry seg (om det skulle føles nødvendig i enkelte situasjoner). Min springer er av natur-og i utgangspunktet ganske sosialt anlagt, men hun er trent slik at hun ikke bryr seg om andre enn mor. Veldig greit å ha en hund som ikke bryr seg om andre folk, men som samtidig er så sosial at påtrengende folk ikke blir opplevet som en stressfaktor av hunden. 

Nei, når jeg skrev reservert, så mener jeg en stabil og trygg hund, som bare ikke er interessert i fremmede mennesker. Jeg har hatt en slik hund og alle som ble kjent med hen, likte denne hunden :) Påtrengende folk pleier ikke å være noe problem, da eieren er hm..nokså 'tydelig' :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2ne skrev:

:lol: Jeg har hørt mye rart om belgeren, men jeg tror det er første gangen noen har kalt de dorske :P 

--

Dette er Nora, @Deadline :) Hun ville vært helt fantastisk om hun ikke var miljøberørt og hadde lydredsler, det ødela for oss i konkurranser. På trening var hun ganske artig derimot. Litt for artig innimellom, hvis man skal være helt ærlig *flir* 

Jeg kjenner flere indivier av rasen, og de fleste jeg kjenner er omtrent som Nora- men kjenner også noen som dorske retrievere..og de lever et aktivt liv. Dog er eieren litt frustrert innimellom for det var vel ikke helt dette de hadde sett for seg da de kjøpte rasen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
7 timer siden, Kristiin skrev:

Skal si at alle ikke er det, men da kan det fort komme noen brister med miljøberørt, gulvredsel ol.? 

Synes jeg ser flere langhårsbelgere som passer bedre som rene tur hunder/familiehunder aka. rent ustillingsavlet, og det blir litt lite krutt :lol:

Ser dog gode belgere jeg kunne tenkt meg, men føler det er et stykke i mellom de. Også vil jeg gjerne ikke ha så mye fluffy pels, da blir vell anstanden enda større. 

Som jeg skrev. Jeg kan si flere negative ting med rasen. Men dorske er de ikke. Fra utstillingslinjene er sannsynligheten for å få en middelmådig brukshund relativt stor, mange oppdrettere blander stress med drifter, men dorske er de fortsatt ikke :P Jeg har ikke vært borti noen med gulvredsler og få miljøberørte. Med skuddredsel syns jeg det er ganske mye av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel , grei og ukomplisert med en godt bygd og frisk kropp. 

Minst mulig lyd ( her har jeg en som bjeffer og en som skravler høl i huet på meg ) , må takle rolige dager uten mas og helst gå godt overens med alt som har puls. Ingen frykt eller diller. Kan gjerne være litt rampete, men må høre på meg når jeg mener alvor. 

Jeg har aldri hatt en perfekt hund og jeg kommer aldri til å få det ?

Kunne jeg slått sammen de positive egenskapene til de forskjellige hundene mine derimot...

 

Edit : Jeg har aldri møtt en dorsk belger :blink: Jeg synes derimot mange schæfere virker dorske, fordi jeg er vant til belger. De kan kanskje se dorske ut når de sover, men reiser man seg opp for å gå på do/henge opp klær/finne fjernkontrollen etc så fremstår de gjerne ikke som særlig dorske lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min idealhund veit jeg faktisk hvilken rase er :P Men noen punkter er viktige for meg, og det er:

- Selvfølgelig at den er frisk- både i kropp og til sinns. 
- Kunne gå overens med andre hunder- også av samme kjønn. Den trenger ikke å kunne leke med alt og alle, men er viktig for meg at vi f.eks kan gå på konkurranser/utstilling og vite at bikkja ikke kommer til å hive seg over den "første og beste". 
- Nok pels til at den ikke trenger å klees på om vinteren- men må dog ikke kreve flere timer med pelsstell i uka. Gjennombørsting av pelsen et par ganger i uka i røyteperioden holder i massevis for min del.. 
- Mellom 25-35 kg
- Like å terpe på momenter i LP og bruks- dette er nok noe av det jeg savner aller mest i Alvin! 
- En hund med litt bein i nesa, som greier å holde seg gående over lang tid i skauen eller på fjellet både på sommeren og vinteren. 
- Må kunne ha noen roligere dager innimellom- som i lufteturer langs veien på 45 min et par ganger om dagen. Hvis jeg f.eks skulle bli sjuk er det greit at hunden ikke går på veggen av mindre mosjon, liksom.

Nå veit ikke jeg om det blir noen ny hund etter Alvin, vi får se. Er uansett mange år til en eventuell ny hund, da det for meg ikke er aktuelt å ha to stykk på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiron er min ideal hund - minus nervøsiteten og dillene + at han tror han er polarhund isteden for gjeterhund (stor radius, innkalling, hva er nå det da? og sterkt jakt instinkt). Han er akkurat passe stor, han vil alltid, han er en humorist, han er kjærlig, han er der, alltid. Jeg kan trene hva enn jeg vil med han og han elsker det. Jeg elsker være måten, diltinga, være så nær som mulig etc, og finner jeg en BC som ikke er redd for alle fremmede mennesker når den tid kommer så blir det BC, selv om den ikke blir å gjete. Eventuelt kan jeg jo prøve finne en som ikke er brukbar til gjeting, selv om jeg ville foretrukket å ha fra den er valp.

Heldigvis er redselen for folk på et greit nivå, ellers hadde jeg ikke orket lengre. 

Eventuelt vil jeg ha gronnis eller terv, men det er forhåpentligvis mange år igjen med Keiron-ballen min, så det tenker jeg ikke så mye på nå. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Debbie said:

Jeg kjenner flere indivier av rasen, og de fleste jeg kjenner er omtrent som Nora- men kjenner også noen som dorske retrievere..og de lever et aktivt liv. Dog er eieren litt frustrert innimellom for det var vel ikke helt dette de hadde sett for seg da de kjøpte rasen...

Som @Snusmumrikk skriver, noen oppdrettere blander stress med motor og arbeidslyst, og siden de ikke jobber med bikkjene sine sjøl så veit de egentlig ikke hva som kreves av en hund som skal være til litt mer enn lett lydighet og mosjonering. Men det finnes belgeroppdrettere som har fokus på mentalitet, også på utstillingslinjer, så det er fullt mulig å få tak i en brukbar belger som ikke er dorsk :lol: 

Jeg tror av mine så er Dina det nærmeste man kan kalle dorsk, men i forhold til hunder jeg ser på som dorske, så var hun fortsatt ikke dorsk, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Wilhelmina said:

Nå har jeg levd noen år sammen med en hund som eeeelsker mennesker og synes alle vi møter er ny bestevenn. Den første tiden syntes jeg det var et mareritt og ønsket veldig at jeg kunne veksle henne inn i en sånn reservert, uinteressert sak, men nå ville jeg ikke byttet bort den egenskapen for alt i verden :wub: Det sier noe om helheten mtp. gemytt og mentalitet tenker jeg.

Hva sier det om mentalitet og gemytt egentlig? :P En hund kan være 100% trygg og stødig uten å være interessert i fremmede. Og motsatt, en hund som er veldig glad i folk og fe trenger ikke å ha en bra helhet eller super mentalitet..

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Malamuten skrev:

Hva sier det om mentalitet og gemytt egentlig? :P En hund kan være 100% trygg og stødig uten å være interessert i fremmede. Og motsatt, en hund som er veldig glad i folk og fe trenger ikke å ha en bra helhet eller super mentalitet..

Det er jeg fullstendig klar over, jeg har levd med sånne hunder og.

Vanskelig å sette ord på, det må nesten bare oppleves, men det er en del av den bunnløse gleden, entusiasmen og kjærligheten cavalieren viser som gjør henne til det fantastiske lille vesenet hun er. Noe sånt opplevde jeg aldri hos elghundene våre, de var mer av den overlegne typen som dreit i alt og alle. Og de var aldri så glade at de logret med hele seg (og om de var det så ga de i alle fall ikke uttrykk for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at reserverte hunder ofte er mindre interesserte i eier også. Da mener jeg de som faktisk er reserverte, uinteresserte, ikke de som er redd folk. De som er redd folk er ofte knytta til eieren sin, men reserverte hunder er ikke spesielt opptatt av føreren heller. De er kanskje interessert i leken eller godbiten, men ikke nødvendigvis samarbeidet. For meg er den delen viktig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bilde på idealhunden kommer nok alltid til å være den forrige tolleren min. Frisk og funksjonell i både hode og kropp. Mye motor, samtidig som hun hadde en super konsentrasjon og evne til å slappe av. Trygg i alle miljøer og lett å trene med fordi hun var lettlært og lett og motivere/belønne. Praktisk størrelse og pels. Sosial og trivelig mot alt og alle. Hun var en veldig enkel hund å ha, fordi hun var så himla trygg og fornuftig, i mangel av bedre ord. Hennes eneste feil var at hun var skuddredd (men ikke lydberørt ellers) , og hun var en liten varsler. Ellers var hun alt jeg vil ha i en hund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 hours ago, Snusmumrikk said:

Som jeg skrev. Jeg kan si flere negative ting med rasen. Men dorske er de ikke. Fra utstillingslinjene er sannsynligheten for å få en middelmådig brukshund relativt stor, mange oppdrettere blander stress med drifter, men dorske er de fortsatt ikke :P Jeg har ikke vært borti noen med gulvredsler og få miljøberørte. Med skuddredsel syns jeg det er ganske mye av. 

Ja, man kan si en del negativt om rasen, men DORSK er ikke et av ordene jeg vil finne på å bruke :)
Og helt enig - mange blander stress med drifter, fordi de ikke egentlig vet hva de snakker om - dessverre.
Jeg har hatt gulvredd terv - dog var det situasjonsbestemt, dvs. det var ETT gulv i ETT hus - samme type gulv et annet sted i samme hus var ikke farlig :) Skrekkelig rare greier.
 

13 hours ago, Debbie said:

Jeg kjenner flere indivier av rasen, og de fleste jeg kjenner er omtrent som Nora- men kjenner også noen som dorske retrievere..og de lever et aktivt liv. Dog er eieren litt frustrert innimellom for det var vel ikke helt dette de hadde sett for seg da de kjøpte rasen...

 

Ukei - igjen, jeg har aldri før hørt belgeren beskrevet som dorsk - dog skal det sies at hunder som er sosialt usikre, og berørt i miljø vil virke dempet i en arbeidssituasjon - de vil ikke rase rundt, leke, ta godbiter osv. - men da er det ikke fordi hunden er dorsk, da er det rett og slett fordi den er svak mentalt. Den tør ikke å slå ut håret. Den behøver allikevel ikke vise dette med å trykke halen, eller vise ubehag - den blir bare passiv.
Jeg har hatt en sånn hund selv, hun var langt fra dorsk - men det gikk ikke an å trene med henne fordi hun syntes det var dritubehagelig å være borte hjemmefra, hun stod bare å så uniteressert på meg når jeg forsøkte å jasse henne opp, eller så en annen vei osv. Men hun var ikke dorsk - hun var engstelig.

Så - min idealhund.
Hmmm... om jeg kunne få en hund som var som min første terv mentalt:
* Uredd
* Selvsikker
* Trygg på seg selv (klassisk eksempel på dominant hannhund med stålkontroll)
* Sosialt veltilpasset, hilste vennlig på alle om de inviterte, ellers ignorerte han de
* Treningsvillig
* Masse kamp og lekelyst
* Vakker som få..

Ja, jeg drømmer fortsatt om en sånn belger - han var alt en belger burde være både eksteriørt og mentalt.
Sønnen hans, Noah, hadde mye av dette - dog manglet han noe av selvsikkerheten til sin far, og så var han så sosial at han nærmest var idiot, og så snill at det nesten var latterlig - men ja, jeg hadde glatt tatt en sånn en til også.

Min idealhund er en hund som har alt, hvor det som setter begrensningene i hvor langt man kan nå er fører - ikke hunden og dens egenskaper.  Jeg har hatt en sånn, og trekvart - og jeg er veldig bevisst på at poden under pulten her har store sko å fylle - for drømmen er at han er alt det og litt til <3

Størrelse: 60-66 cm
Vekt: 25-30 kg
Farge: Mahogny rød med sorte hårtupper og god maske
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne fått arbeidsvilligheten til Leela inni kroppen til Khal, samt selvsikkerheten hans, men gleden til Leela hadde det vært helt perfekt :D 

Vi har to belgere, fra samme oppdretter men som er HELT forskjellig :P Nesten litt morsomt. Khal er en rolig avslappet type som ikke helt ser behovet med trening så lenge han kan få gå ut å tisse litt og lukte eller ligge i sofaen og kose. Mens Leela tar livet med knusende ro inne, og ute bobler hun av glede og energi og treningslyst! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...