Gå til innhold
Hundesonen.no

Om prostitusjon og prostituerte


QUEST
 Share

Recommended Posts

Hva er ditt syn på prostitusjon og prostituerte? Og merk! her snakker vi om frivillig prostitusjon altså IKKE trafficking, som jo i realiteten er slavehandel. 

Burde man av hensyn til nettopp de prostituerte fjerne dagens forbud mot kjøp av sex? Forbudet gagner jo ikke de prostituerte, om noen bare bakmennene og kunder med voldelige tendenser. 

Prostitusjon kommer jo ikke til å forsvinne, uansett hvor mange forbud man kommer opp med. Det er like fjernt å tro som da Bondevik proklamerte at det skulle være slutt på all mobbing etter ett gitt årstall..

Hadde  det vært en ide med bordeller? Større sikkerhet for de prostituerte ( og tildels kundene) på flere plan og det kunne muligens også gjort det mindre attraktivt å benytte tvangsprostituerte? 

Respekterer du prostituerte, eller ser du ned på dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens forbud straffer vel ikke de prostituerte, men det straffer vel de som kjøper? Jeg tenker at det kanskje blir vanskelig å håndheve lovverket med å si at frivillig prostitusjon er lov, mens trafficking skal forbys, om du skjønner? Derfor er vel loven slik den er i dag helt grei, for det blir vanskelig å skille på hva som er hva.

Frivillig prostitusjon er i og for seg helt greit så lenge det faktisk er det det er uten ytre tvang, trafficking er ikke ok.

--

Nettopp lest NRK-artikkelen, eller? ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Det vil vel alltid ligge en form for "tvang" bak (som regel en økonomisk nødvendighet), og dermed blir det aldri greit i mine øyne.

Det kan det absolutt men det er heller ingen tvil om at det er en hel del prostituerte som gjør det for betalingen  sin del, uten at det er tvingende nødvendig. Hvis 'Anne' som ikke behøver å prostituere seg av økonomiske årsake, likevel velger å gjøre det, er det da galt? I så fall hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bananen skrev:

Dagens forbud straffer vel ikke de prostituerte, men det straffer vel de som kjøper? Jeg tenker at det kanskje blir vanskelig å håndheve lovverket med å si at frivillig prostitusjon er lov, mens trafficking skal forbys, om du skjønner? Derfor er vel loven slik den er i dag helt grei, for det blir vanskelig å skille på hva som er hva.

Frivillig prostitusjon er i og for seg helt greit så lenge det faktisk er det det er uten ytre tvang, trafficking er ikke ok.

--

Nettopp lest NRK-artikkelen, eller? ;)

Dagens lovverk straffer indirekte de som selger ved å vanskeliggjøre utførelsen av yrket og minsker sikkerheten. 

Det er derfor jeg tror det kan være en fordel med bordeller, av hensyn til sikkerheten til både de utøvende og kundene. Det må selvfølgelig undersøkes nøye hvilken bakgrunn de prostituerte har. Det er f.eks en smule mistenkelig at en kvinne har reist fra f.eks Ghana til Norge helt på egen hånd,utelukkende  for å prostituere seg..? 

Problemet som jeg forutser er vel at skal man la diverse myndigheter  ta hånd om bordellene, så vil nok utvilsomt staten komme og grafse til seg med grov hånd av inntektene.. Hvilket vil gjøre det mindre attraktivt for både drivere og utøvere å bruke bordell som base. Hvordan man skal løse det problemet må man jo ta opp, men all den tid all vår inntekt og eiendom skal beskattes, både to og tre ganger, så ser jeg ett problem ja..

Hvilken artikkel? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg synes egentlig. På den ene siden så er vel ikke frivillig prostitusjon så mye verre enn de som "ligger rundt" hver helg og har one-night-stand med random folk de treffer på byen, de får bare ikke betalt for det. På den andre siden synes jeg det er trist at folk selger kroppen sin for økonomiske årsaker. Det har jo vært oppe i media tidligere at noen studenter prostituerer seg for å få ekstra cash mens de studerer f.eks. Jeg synes ikke noe om det, men jeg ser på ingen måte ned på folk som gjør det. Jeg ser ikke ned på noe(prøver å la være hvert fall). Jeg har valgt en utdannelse som skal hjelp de som andre ser ned på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprettballen; ( og nå mener jeg ikke deg personlig men generelt :) ) Hvis man går ut fra/tror at alle prostituerte 'trenger hjelp/ ikke har valgt selv' så er vel det også en måte å se ned på disse på? Da går man jo ut fra at de ikke er voksne/'friske' nok til å ta gjennomtenkte valg. Det blir jo en form for umyndiggjøring..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, QUEST said:

Dagens lovverk straffer indirekte de som selger ved å vanskeliggjøre utførelsen av yrket og minsker sikkerheten. 

Det er derfor jeg tror det kan være en fordel med bordeller, av hensyn til sikkerheten til både de utøvende og kundene. Det må selvfølgelig undersøkes nøye hvilken bakgrunn de prostituerte har. Det er f.eks en smule mistenkelig at en kvinne har reist fra f.eks Ghana til Norge helt på egen hånd,utelukkende  for å prostituere seg..? 

Problemet som jeg forutser er vel at skal man la diverse myndigheter  ta hånd om bordellene, så vil nok utvilsomt staten komme og grafse til seg med grov hånd av inntektene.. Hvilket vil gjøre det mindre attraktivt for både drivere og utøvere å bruke bordell som base. Hvordan man skal løse det problemet må man jo ta opp, men all den tid all vår inntekt og eiendom skal beskattes, både to og tre ganger, så ser jeg ett problem ja..

Hvilken artikkel? :) 

Det blir nok veldig mye vanskeligere å håndheve - hvordan mener du at bordellene bør sikres? Sikkerhetsvakter eller politi? Dersom frivillig prostitusjon skal bli et "offisielt" yrke, vil jo selvsagt staten ha sitt som med alle andre utøvende yrker?

Greia er vel som jeg sa; det er vanskelig å håndheve hva slags type prostitusjon det er snakk om. Prostitusjon i seg selv er såpass tabubelagt at "den vanlige mannen og dama i gata" snakker ikke høylytt om det når det er frivillig prostitusjon, men der det er snakk om menneskehandel vet man er stort, men det foregår så sterkt i det skjulte. Om en kvinne for eksempel sier høyt at hun er satt innunder menneskehandel, vil bakmennene ta grep om å for eksempel skade henne og familien (som er i et annet land). Om du vil lese mer, kan du også gjerne gjøre det ved å se på nettsiden til ROSA.

Artikkelen jeg mener er denne (kom ut i går, derfor jeg lurte! ;));  https://www.nrk.no/sorlandet/xl/transpersonens-sexsalg-ble-for-mye-for-sjefen-1.13652882

Denne også; https://www.nrk.no/sorlandet/_-transpersoner-er-overrepresentert-i-sexindustrien-1.13651143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, QUEST skrev:

Det kan det absolutt men det er heller ingen tvil om at det er en hel del prostituerte som gjør det for betalingen  sin del, uten at det er tvingende nødvendig. Hvis 'Anne' som ikke behøver å prostituere seg av økonomiske årsake, likevel velger å gjøre det, er det da galt? I så fall hvorfor? 

Hvis 'Anne' har lyst til å gå ut og ligge med random people for moro skyld tar hun vel ikke betalt? Det er når penger blir drivkraften jeg har et problem med det, for da er det ikke "frivillig" i mitt hode.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Hvis 'Anne' har lyst til å gå ut og ligge med random people for moro skyld tar hun vel ikke betalt? Det er når penger blir drivkraften jeg har et problem med det, for da er det ikke "frivillig" i mitt hode.

Tja..det er jo ikke så uvanlig det..om ikke i penger så i drinker og betaling for å slippe inn på utesteder.. 

En annen sak som sånn egentlig er litt utenfor emnet, at det er mange som lever i prostitusjon , med bare en partner.. Hvor mange( hovedsaklig kvinner) er det ikke som ikke kan/vil flytte fra en partner de ikke ville ha bodd/delt seng med ,  hvis de var økonomisk uavhengige/hadde eget bosted? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye meninger, men man må være relativt åpen for prostitusjon når man bor her i Jermanny. Her er det lovlig, det er et yrke og man har både pensjonsinnsparing, sykeforsikring og skatt når man er ansatt som prostituert. De står på parkeringslasser med fancy LED-lys og lokker på menn som pendler hjem etter jobb. Og bidrar til statskassa. Og til velferdssamfunnet. De fleste jeg "kjenner" / vet om er fornøyde og ikke ofre for menneskehandel eller slikt, selv om det er veldig mange fra Slovenia, Romania og omegn som kommer for å tjene penger. Dayum det er så annerledes og rart ifht hva lille kristen-Norge holder på med :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, QUEST skrev:

En annen sak som sånn egentlig er litt utenfor emnet, at det er mange som lever i prostitusjon , med bare en partner.. Hvor mange( hovedsaklig kvinner) er det ikke som ikke kan/vil flytte fra en partner de ikke ville ha bodd/delt seng med ,  hvis de var økonomisk uavhengige/hadde eget bosted? 

Ja jeg synes det er kjempetrist at noen må leve sånn. Jeg er aldri så glad for å være singel som når jeg ser venner og bekjente i dårlige forhold som de av praktiske årsaker bare må fortsette å leve i. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bananen skrev:

Det blir nok veldig mye vanskeligere å håndheve - hvordan mener du at bordellene bør sikres? Sikkerhetsvakter eller politi? Dersom frivillig prostitusjon skal bli et "offisielt" yrke, vil jo selvsagt staten ha sitt som med alle andre utøvende yrker?

Greia er vel som jeg sa; det er vanskelig å håndheve hva slags type prostitusjon det er snakk om. Prostitusjon i seg selv er såpass tabubelagt at "den vanlige mannen og dama i gata" snakker ikke høylytt om det når det er frivillig prostitusjon, men der det er snakk om menneskehandel vet man er stort, men det foregår så sterkt i det skjulte. Om en kvinne for eksempel sier høyt at hun er satt innunder menneskehandel, vil bakmennene ta grep om å for eksempel skade henne og familien (som er i et annet land). Om du vil lese mer, kan du også gjerne gjøre det ved å se på nettsiden til ROSA.

Artikkelen jeg mener er denne (kom ut i går, derfor jeg lurte! ;));  https://www.nrk.no/sorlandet/xl/transpersonens-sexsalg-ble-for-mye-for-sjefen-1.13652882

Denne også; https://www.nrk.no/sorlandet/_-transpersoner-er-overrepresentert-i-sexindustrien-1.13651143

Ja, jeg har ikke en enkel løsning på hvordan bordelldrift skulle organiseres men jeg er derimot ikke et øyeblikk i tvil om at staten hadde tatt sin del og litt mer.. 

Hvis den prostituerte var tilknyttet en bordell med seiøse aktører, så ville det muligens ha vært litt enklere å undersøke bakgrunnen til de prostituerte. Som sagt, hadde det vært mitt bordell, så hadde jeg stusset en hel del om en kvinne fra Ghana eller ett annet land , hadde reist helt på egenhånd til Norge, for å arbeide i mitt bordell.. Jeg hadde straks mistenkt at hun ikke var her på frivillig basis. 

Jeg er allerede klar over hvordan bakmennene opererer for å sikre at traffickingofre gjør som de får beskjed om. 

Takk for de to linkene, ser ut til å være samme person det er snakk om? Nå kan man jo spekulere i hvorfor transpersoner visstnok er overrepresenterte, jeg har noen teorier men jeg vil tro at mange andre har kommet frem til det samme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Ja jeg synes det er kjempetrist at noen må leve sånn. Jeg er aldri så glad for å være singel som når jeg ser venner og bekjente i dårlige forhold som de av praktiske årsaker bare må fortsette å leve i. 

Kunne ikke vært mer enig! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, QUEST skrev:

Sprettballen; ( og nå mener jeg ikke deg personlig men generelt :) ) Hvis man går ut fra/tror at alle prostituerte 'trenger hjelp/ ikke har valgt selv' så er vel det også en måte å se ned på disse på? Da går man jo ut fra at de ikke er voksne/'friske' nok til å ta gjennomtenkte valg. Det blir jo en form for umyndiggjøring..? 

Jeg går ikke nødvendigvis ut fra at alle prostituerte trenger hjelp eller ikke har valgt det selv. Jeg greier bare ikke helt å se for meg at folk velger det fordi de  synes det er kjekt. Men det er kanskje bare meg og min holdning til egen kropp som gjenspeiles i den tankegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg går ikke nødvendigvis ut fra at alle prostituerte trenger hjelp eller ikke har valgt det selv. Jeg greier bare ikke helt å se for meg at folk velger det fordi de  synes det er kjekt. Men det er kanskje bare meg og min holdning til egen kropp som gjenspeiles i den tankegangen. 

Jeg leste en gang om såkalte "luksus-prostituerte." Oppegående kvinner, som hadde livet på stell, hadde gjerne god jobb og ikke  økonomiske problemer. Som valgte å selge sex. Fordi de likte sex, og gjerne ikke hadde et monogamt syn på seksualitet som normen tilsier. Det var litt sånn "hvis jeg liker å ha sex med forskjellige mennesker, ikke binde meg til en fast partner, hvorfor ikke tjene lettjente penger på det i samme slengen? " Og for noen kan denne ulovligheten kanskje gjøre det ekstra spennende.

Jeg tror definitivt at det går an å selge sex uten at en gjør det fordi en må, at det er fullstendig frivillig, og for moro skyld. Som en biinntekt.  Selvom dette såklart ikke betyr at man ikke skal ta problemene med dem som faktisk HAR slike problemer, og ikke selger sex helt frivillig, på alvor.

Så selvom vi ikke liker det, eller kunne tenke oss en slik livsstil, betyr det ikke automatisk at alle som prostituerer seg gjør det fordi de føler de må for å klare seg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg ble kjent med når jeg studerte sa hun hadde solgt sex. Hun var ferdig med det nå, hadde kjæreste nå, men synes det var veldig lettjente penger. Hun hadde noen få faste kunder, hadde et avslappet forhold til sex og synes det var fint å kunne spare noen ekstra tusenlapper samtidig som hun ikke trengte å overarbeide ved siden av studiene. Og hun mente at hvis hun likevel sannsynligvis skulle ligge med flere menn, hvorfor ikke tjene litt på det i samme slengen?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
8 timer siden, Orca skrev:


Jeg tror definitivt at det går an å selge sex uten at en gjør det fordi en må, at det er fullstendig frivillig, og for moro skyld.

Det der tror jeg ikke på et sekund. Det der er standard nyfrelst mentalitet, 20 år student og fett som **** å tjene lettjente "moro" penger på å selge sex. Hører liksom aldri noen av de eldre si det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kåre Lise skrev:

Det der tror jeg ikke på et sekund. Det der er standard nyfrelst mentalitet, 20 år student og fett som **** å tjene lettjente "moro" penger på å selge sex. Hører liksom aldri noen av de eldre si det samme. 

Det var ikke snakk om unge studenter, men voksne mennesker. Husker ikke alderen, men var ikke sånn "nyfrelste studenter". Hvorfor tror du ikke på det? Folk er så hinsides forskjellige, at det forundrer ikke meg i det hele tatt at noen kan synes det er greit eller spennende å tjene penger på sex. 

Om jeg ikke husker rett var det noen i tv-programmet Insider som sto fram, dog som anonym, som drev med det og forklarte om sine følelser rundt det hele.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Det var ikke snakk om unge studenter, men voksne mennesker. Husker ikke alderen, men var ikke sånn "nyfrelste studenter". Hvorfor tror du ikke på det? Folk er så hinsides forskjellige, at det forundrer ikke meg i det hele tatt at noen kan synes det er greit eller spennende å tjene penger på sex. 

Om jeg ikke husker rett var det noen i tv-programmet Insider som sto fram, dog som anonym, som drev med det og forklarte om sine følelser rundt det hele.

Nemlig. Folk ER forskjellige. Selv om 95% ( tilfeldig valgt tall) ikke syns at prostitusjon ( frivillig , vel og merke!) er en grei måte å tjene penger på, så må man ikke se bort fra at det kan fungere, for noen. 

Det jeg reagerer på at man automatisk stakkarsliggjør alle som er prostituerte ( igjen, frivillige sådanne) det er en smule nedlatende. 

Det er helt 'legitime' yrker , som jeg i min villeste fantasi ikke kunne tenke meg å arbeide i, men som andre ser ut til å trives riktig så godt i. Hvorfor skulle det være så anderledes med salg av sex? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Orca skrev:

Det var ikke snakk om unge studenter, men voksne mennesker. Husker ikke alderen, men var ikke sånn "nyfrelste studenter". Hvorfor tror du ikke på det? Folk er så hinsides forskjellige, at det forundrer ikke meg i det hele tatt at noen kan synes det er greit eller spennende å tjene penger på sex. 

Om jeg ikke husker rett var det noen i tv-programmet Insider som sto fram, dog som anonym, som drev med det og forklarte om sine følelser rundt det hele.

Ok, unge "voksne" da. Hvorfor jeg ikke tror på det, hvorfor tror du ikke det er en annen virkelighet av saken? Selvom det sikkert er noen glansbilder som de du viser til så er det tvilsomt representsativt for "bransjen". Tror du virkelig det er sånn at de kan velge sine "elskere" i en katalog og ta betalt?`For hvert år som går blir jentene mindre attraktive. Bare å se på eskortesidene om det er mange over 30 der det, hvordan kan det ha seg? Av en eller annen grunn så er det blitt popis med disse avisartiklene med "unge voksne" som skal stå frem med hvor superfett det er å selge sex, uten særlig rot i virkeligheten. Sikkert fett med de første kundene men skal du holde det gående så må du nok ta i en del dritt også.  Hvis du ikke tror på all dritten som følger med over tid så anbefaler jeg litt mer faktabasert informasjon enn disse hypa ungjente "stå frem som sexselger" artiklene. Flertallet ender opp med masse dårlige erfaringer. Ble  brått stille fra Hege Grostad også uten at jeg vet noe mer om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kåre Lise skrev:

Ok, unge "voksne" da. Hvorfor jeg ikke tror på det, hvorfor tror du ikke det er en annen virkelighet av saken? Selvom det sikkert er noen glansbilder som de du viser til så er det tvilsomt representsativt for "bransjen". Tror du virkelig det er sånn at de kan velge sine "elskere" i en katalog og ta betalt?`For hvert år som går blir jentene mindre attraktive. Bare å se på eskortesidene om det er mange over 30 der det, hvordan kan det ha seg? Av en eller annen grunn så er det blitt popis med disse avisartiklene med "unge voksne" som skal stå frem med hvor superfett det er å selge sex, uten særlig rot i virkeligheten. Sikkert fett med de første kundene men skal du holde det gående så må du nok ta i en del dritt også.  Hvis du ikke tror på all dritten som følger med over tid så anbefaler jeg litt mer faktabasert informasjon enn disse hypa ungjente "stå frem som sexselger" artiklene. Flertallet ender opp med masse dårlige erfaringer. Ble  brått stille fra Hege Grostad også uten at jeg vet noe mer om det. 

Dette var ikke personer som hadde det som yrke. Mer som en side-inntekt. Som de kunne avslutte når som helst. Og ja, personen valgte sine kunder. Jeg benekter ikke i det hele tatt at det er mye dritt og ikke et veldig bra yrke. Men at det finnes folk som gjør det av helt fri vilje fordi de har lyst, det har jeg ingen problemer med å tro.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Orca skrev:

Dette var ikke personer som hadde det som yrke. Mer som en side-inntekt. Som de kunne avslutte når som helst. 

 

Høres akkurat ut som en fersking på heroin. 

Hvor lett er det å bare slutte med en fet bi-inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Orca skrev:

Men at det finnes folk som gjør det av helt fri vilje fordi de har lyst, det har jeg ingen problemer med å tro.

Hvis det er lysten som er drivkraften; go for it og lykke til. For all del. Jeg har bare vanskelig for å tro at de som tar betalt for å selge ræv først og fremst gjør det fordi de har så innmari lyst.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Ok, unge "voksne" da. Hvorfor jeg ikke tror på det, hvorfor tror du ikke det er en annen virkelighet av saken? Selvom det sikkert er noen glansbilder som de du viser til så er det tvilsomt representsativt for "bransjen". Tror du virkelig det er sånn at de kan velge sine "elskere" i en katalog og ta betalt?`For hvert år som går blir jentene mindre attraktive. Bare å se på eskortesidene om det er mange over 30 der det, hvordan kan det ha seg? Av en eller annen grunn så er det blitt popis med disse avisartiklene med "unge voksne" som skal stå frem med hvor superfett det er å selge sex, uten særlig rot i virkeligheten. Sikkert fett med de første kundene men skal du holde det gående så må du nok ta i en del dritt også.  Hvis du ikke tror på all dritten som følger med over tid så anbefaler jeg litt mer faktabasert informasjon enn disse hypa ungjente "stå frem som sexselger" artiklene. Flertallet ender opp med masse dårlige erfaringer. Ble  brått stille fra Hege Grostad også uten at jeg vet noe mer om det. 

Det er jo en mellomting mellom glorifisering og svartmaling også? Det er vel ingen her som mener at ; Prostitusjon, det er letttjente penger uten noen som helst risiko for hverken fysisk eller psykisk skade! Men ..så finns det jo en hel del helt legitime yrker også, som innehar de samme risikoene.. Jeg ser liksom ikke at folk stakkarsliggjør slike 'utøvere'? 

Jeg snakker ikke om narkomane gateprostituerte eller folk som MÅ prostituere seg for å overleve, det er en form for 'tvang' i de scenarioene, som nok vil føre til ekstra belastninger, bla vil det være mye færre muligheter for å velge bort kunder. 

Hvis man prostituerer seg i ett par-tre år mens man er attraktiv eller gidder, så er det ikke ensbetydende man at man må fallby seg selv  10 år etterpå. 

Det er jo litt 'morsomt' at prostituerte svært ofte blir stakkarsliggjort og at 'alle som en har hatt en vanskelig barndom' som årsak til at de prostituerer seg.. Tenker folk det samme om psykologer? Der skal det visstnok være en rimelig grei andel som tar yrkesvalget basert på , skal vi si ren 'egeninteresse'.. ;)

 

Jeg benekter ikke at mange sexarbeidere har hatt en sterk forhistorie, men ALLE? 

 

30 minutter siden, Kåre Lise skrev:

 

Høres akkurat ut som en fersking på heroin. 

Hvor lett er det å bare slutte med en fet bi-inntekt?

Tja, jeg vet om flere unge mennesker som har hatt  godt betalte jobber , som er lite attraktive, rent bortsett fra inntekten ( fiskeindustri f.eks). Jammen har de klart å slutte og gå over på videre utdannelse eller andre jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...