Gå til innhold
Hundesonen.no

Diett mot sensitiv mage

Recommended Posts

Min kjære labbis forsyner seg godt av naturens godsaker når han er på tur. Siden jeg ikke ser ham (førerhund), kan jeg ikke korrigere ham når han løper løs. Dette kombinert med at han har en sensitiv mage, både for stress og det han får i seg, fører til en del oppkast og diaré. Er det noen som har tips enten mot forebygging eller behandling av dette (spesielt diaré)? Når han får diaré, pleier jeg å erstatte fôr (Royal Canin Adult) med ris og fiskeboller for siden å gå gradvis over til fôr igjen.

På nettbutikken Animail.no ser jeg de selger produktet: Purina Veterinary Diets Canine Fortiflora. Er det noen som har erfaring med dette enten positivt eller negativt? Har det noe for seg eller er det noe som produseres for at produsenten skal tjene penger?

Det jeg har ikke undersøkt med fôrtyper, men trolig finnes det fôr for hunder med sensitiv mage. Det er kanskje verdt å prøve ut.

Takknemlig for synspunkter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke komme med noen tips til å få han bort fra å spise alt. Har selv en unghund som elsker å ta en bit av det meste han kommer over. Prøver å få han til å bære noe i munnen (pinne, leke, kongle). Det hjelper at han ikke spiser like mye på tur enn før.

Vi har gitt Eukanuba sitt veterinærfor for valper. Det har hjulpet veldig godt på hans mage. Han tåler mer nå enn uten dette. Fikk Purina valpefor før...

Hos vår hund hjalp ikke noe av de vanlige rådene: ris, fiskeboller, kokte gulrøtter +++. Boksemat fra dyrelegen først i noen dager, så blandet med Eukanuba og nå kun Eukanuba. 

Har ikke prøvd ut Purina sitt veterinary for. Kanskje du kan sammenligne innholdsfortegnelse fra de to? har også sett at Europris har Purina mat for sensibel mage i 1kg pose for å prøve ut hvordan det ev. er

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, tutle skrev:

Det er vel de som bruker munnkurv på sine for å hindre at de får i seg div (da allergihunder). @WelshenNemi og @Sprettballen om jeg ikke tar feil. 

Jeg bruker munnkurv på min i utsatte områder/ved behov ja. Fungerer veldig fint her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, tutle skrev:

Det er vel de som bruker munnkurv på sine for å hindre at de får i seg div (da allergihunder). @WelshenNemi og @Sprettballen om jeg ikke tar feil. 

Jepp, jeg brukte munnkurv på min allergihund. Jeg brukte en relativt finmasket kurv, som gav henne mulighet til å både pese og drikke. Sånn sett så fungerte det bra. Likevel er det jo mulig å få til å spise med kurv på, så når eier ikke ser, er jeg litt i tvil om hvor effektiv den er. Nemi var matvrak til tusen, og hun fant kjapt ut at om hun bare presset munnen hardt nok mot det hun ville spise, så gikk det på et vis. Fordelen for min del var at det tok lengre tid, og jeg fikk stoppet henne med kommando. Kontra uten kurv, der det hun fant havna i magen før jeg fikk blunke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
3 timer siden, Oda skrev:

Min kjære labbis forsyner seg godt av naturens godsaker når han er på tur. Siden jeg ikke ser ham (førerhund), kan jeg ikke korrigere ham når han løper løs. Dette kombinert med at han har en sensitiv mage, både for stress og det han får i seg, fører til en del oppkast og diaré. Er det noen som har tips enten mot forebygging eller behandling av dette (spesielt diaré)? Når han får diaré, pleier jeg å erstatte fôr (Royal Canin Adult) med ris og fiskeboller for siden å gå gradvis over til fôr igjen.

På nettbutikken Animail.no ser jeg de selger produktet: Purina Veterinary Diets Canine Fortiflora. Er det noen som har erfaring med dette enten positivt eller negativt? Har det noe for seg eller er det noe som produseres for at produsenten skal tjene penger?

Det jeg har ikke undersøkt med fôrtyper, men trolig finnes det fôr for hunder med sensitiv mage. Det er kanskje verdt å prøve ut.

Takknemlig for synspunkter!

Det fins mange for for sensitive mager :) Ser du holder til i Bergen, ta turen innom Aina på Zola hund og katt på Askøy, ho har mange gode for du kan prøve :) Lykke til =) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

Munnkurv blir nok ikke aktuelt av hensyn til alle Flex' førerhundkollegaer - tar seg ikke bra ut at en førerhund løper rundt med munnkurv siden det ikke er det at hunden ikke skal spise alt mulig som er assosiasjonen til folk...

Jeg har søkt litt på nettet ang. sensitiv mage og fôr for dette, så kommer nok til å undersøke den muligheten. Jeg har ikke god erfaring med Eucanuba til Flex fra før, men vurderer å prøve Hills. Fôring er jo en individuell sak fra hund til hund som nesten må prøves ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for gode tips

Munnkurv blir nok ikke aktuelt av hensyn til alle Flex' førerhundkollegaer - tar seg ikke bra ut at en førerhund løper rundt med munnkurv siden det ikke er det at hunden ikke skal spise alt mulig som er assosiasjonen til folk...

Jeg har søkt litt på nettet ang. sensitiv mage og fôr for dette, så kommer nok til å undersøke den muligheten. Jeg har ikke god erfaring med Eucanuba til Flex fra før, men vurderer å prøve Hills. Fôring er jo en individuell sak fra hund til hund som nesten må prøves ut

Siden jeg tror jeg vet hvor din nærmeste veterinær er, de har godt utvalg i ulike for. Spør om de har prøvepakker, så kan du teste.
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Kokospaniel skrev:

Siden jeg tror jeg vet hvor din nærmeste veterinær er, de har godt utvalg i ulike for. Spør om de har prøvepakker, så kan du teste.

Godt tips! :) Takk for det.

Jeg bor heller ikke langt unna Midttun Zoo, så kan jo også se hva de har av utvalg der. Jeg skal uansett dit på mandag for å kjøpe en ny biabed til Flex.

Bare nysgjerrig; har du sett oss langs veien siden du tror du vet hvor vi bor? :) Vi har nylig flyttet litt, men veterinæren er ikke mer enn tre bybanestopp unna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du bekymret for magen stillstand,  så kontakt en veterinær   For en skikkelig utredning. Hunder som spiser allt de kommer over kan lett pådra seg problem som er  langtvmer alvorlige enn litt følsom mage.

Noen førerhundskoler bruker i hovedsak Royal Canin maxi sensible, og anser dette for å være et bedre valg enn RC adult.

Forbytte og/eller kosttilskudd er  sjelden nok til å gjøre magen mer stabil, dersom inntak av diverse mer eller mindre naturlig avfall er hovedårsaken.  Selv om  labradoren ofte  har en særdeles stor fascinasjon for variasjon i kosten, er det ikke en selvfølge at den tåler det.  Mange seende sliter også med å få med seg hva hunden gjør når den er løs, og om den skal få lov til å være løs  er det nødvendig med visse tiltak  for å begrense hundens tilgang til ting som kan gi magetrøbbel  Det kan for eksempel innebære å finne  områder som er bedre egnet for å slippe hunden, og sørge for at hunden har mer fokus på eier når den er løs. Ikke tillate hunden å ha mer enn noen få meters radius, og  selv ha full oppmerksomhet på hunden når den ikke er i kobbel. Da vil forholdene ligger bedre til rette for å skaffe seg noe mer oppfatning av hva hunden driver med, også ved hjelp av hørselen.  Prioriter å gi hunden en god  tur med flokken sin,  der samværet med hunden står i fokus selv om den er løs, slik at den ikke så lett fristes til en egotrip   For alt jeg vet kan det hende at du er god på å praktisere dette, så det er kun ment som generelle tips til noen mulige tiltak. 

Munnkurven er også et godt hjelpemiddel  som det dessverre hersker mange misoppfatninger om. Tatt i betraktning labradorens  sterke matinstinkt,  er munnkurv  et alternativ verdt å vurdere.  Mangt et matvrak har fått beholde friheten sin og takket være Snuteburet, men få tør innrømme at de bruker det. 

Noen hunder med særlig følsom mage  kan fungere bedre om de i perioder får et kosttilskudd med pro- og prebiotika av god kvalitet.  Fall likevel ikke for fristelsen til å bytte fôr  I forsøk på å dekke slike behov,  da spesialfôr vanligvis er  tilsatt minimale mengder og ymse kvalitet av probiotiske bakterier og prebiotika. 

Vær også spesielt oppmerksom på valg av omega-3 tilskudd til hund med sensitiv mage, da en del hunder reagerer på noen av disse, blant annet med oppkast og løs avføring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Han sov i senga fordi han ville det, fordi vi ville han skulle få all den tryggheten og nærheten han ville ha, og fordi han syntes det var kaldt og ensomt i hundesenga på gulvet. Nå sover han stort sett under senga eller et annet sted på gulvet, men sover inntil oss i senga innimellom  Veldig koselig.
    • Det høres ut som hunden din trenger å få bygget selvtilliten. Prøv å gjør alt positivt, og begynn gjerne fra ''scratch'' med å tilvenne han halsbånd. Prøv å lek med det, eller gi han ros/godbit for at han snuser og viser oppmerksomhet til det, for da vil han ikke se på halsbåndet som noe negativt. Gjør turene interessante og morsomme, med godbitsøk, triks og aktivisering. Mental aktivisering er like viktig, hunder liker å få brukt hodet. Gi han små utfordringer, hvor han kan føle på mestringsfølelse. Han er nok bare usikker av seg og trenger å føle på litt mer trygghet på tur. Etterhvert vil nok også han glede seg til turene.  
    • Nå er han ikke valp lenger, men da han var liten sov han i et stort bur uten dør ved siden av senga vår med kompostgrinder rundt som laget en ganske stor innhegning. Grindene holdt han bare unna ledninger og andre skumle ting. Senga vår og egentlig hele gulvplassen på soverommet var inne i innhegningen, så egentlig holdt grindene andre ting ute like mye som de holdt han inne... Vi satt en del på gulvet med han mens han sovnet helt i starten, og da fikk han ligge så mye inntil som han ville. La oss bare opp i senga selv etter at han sovnet, og det var ikke noe problem. Han virket egentlig aldri spesielt utrygg, så det tok ikke veldig lang tid før vi begynte å øve på å sovne uten å ligge inntil, spesielt på dagtid. Han ville aller helst bare sove i fanget hele tiden, og fikk selvsagt det også, men for oss var det viktig å venne han til å kunne sovne og sove uten oss også. 
      Det åpne buret ble ganske raskt erstattet med en stor hundeseng og kompostgrindene ble sakte, men sikkert fjernet i hele leiligheten.  Hvorfor vi endte med den løsningen var fordi vi ville ha han såpass nærme oss at han skulle føle seg trygg og at vi skulle bli vekket om han var urolig på natta. Ville ikke ha han i lukket bur, men syns det var kjekt med begrenset område så vi hadde god kontroll på hvor han var. Både for å kunne trygge han om han trengte det, men også for å komme oss ut med han på natta for å tisse. Vi valgte å ikke ha han i senga da han ikke skulle sove der på sikt, men med ganske lav seng og soveplassen hans helt inntil virket det som han fikk den nærheten han trengte likevel. Nå er han 15 måneder gammel og har flyttet ut av soverommet fordi han bråker en del i løpet av natta så samboer aldri gikk sove godt. Eller, bråker og bråker, jeg våkner jo stort sett ikke, men samboer gjør det. Mio rer opp noe voldsomt et par ganger i løpet av natta, boffer og brummer litt i søvne og vasker seg veldig på morgenen. Nå har han senga si i gangen rett utenfor døra til rommet vårt, og ellers fri tilgang til hele leiligheten på natta. Døra til soverommet står åpen så han kan komme inn om han vil, han har bare ikke soveplassen sin der lenger og aldri i verden om han legger seg for å sove et sted det ikke er seng eller sofa eller puter. Stort sett velger han å sove i sofaen på stua oppi alle putene og teppene. Lille luksusdyret mitt   
    • Hei! Valpen min har de siste dagene blitt mer urolig inne og finner ikke helt roen når han legger seg ned. Reiser seg fort, vandrer rundt, osv. (der han tidligere finner lett roen og har flere liggeplasser han liker). Han har enda mer behov for tygging og biting og tenker at det er tenner som jobber på.. Har noen erfaring med endring i oppførsel når tenner begynner å komme? Han er 3 1/2 mnd, liten puddel, og alt annet er i god form. Nylig hos vetrinæren og ellers er han som vanlig. 
    • Hei. Nå har vi vært hos dyrlegen. Han ble godt sjekket og de fant ikke noe galt. Mener han er en egenrådig liten kar. Han er chinese crested powderpuff, og det sies at den rasen kan være litt sær. Men dette forklarer jo ikke hvorfor han er redd ute. Han ble en gang veldig skremt (nesten panikk) av 2 rulleskiløpere som kom i full fart, det var svisjlyden som gjorde ham redd. Dette er over et år siden. Han fikk også panikk nyttårsaften. I år skal han få en beroligende gel. Han er egentlig redd ute uansett hvor vi går,enten langs veien eller i skogen. Ser seg hele tiden tilbake. Skal nå prøve Adaptil halsbånd, dyrlegen mente det kanskje kunne hjelpe. Nå går vi på hans premisser. Har faktisk mottatt godbiter på tur nå. Når det gjelder knurringen hans er det nok det at han vil bestemme. Tidligere glefset han også når jeg skulle ta på halsbånd men det har jeg fått slutt på. Nå sier han ingenting selv om han gjemmer seg når han ser halsbåndet. Er frivillig med ut morgen og kveld. Han er helt stueren for han har mulighet til å gå ut løs i hagen når han ber om det. Jeg får jobbe mer med turgåing,har prøvd med godbiter for å få ham til å komme til døra, det funker bare hvis han vil. Vi går også på tur sammen med andre hunder, men han liker ikke alle hunder eller mennesker. Er nok en bestemt liten gutt som strekker strikken så langt han kan. Veldig glad for å høre fra dere. Tar gjerne imot flere råd. Vi har gått både på hvalpekurs og videregående kurs. Han er veldig glad i å lære ting.
  • Nylig opprettede emner