Gå til innhold
Hundesonen.no

Diett mot sensitiv mage


Oda
 Share

Recommended Posts

Min kjære labbis forsyner seg godt av naturens godsaker når han er på tur. Siden jeg ikke ser ham (førerhund), kan jeg ikke korrigere ham når han løper løs. Dette kombinert med at han har en sensitiv mage, både for stress og det han får i seg, fører til en del oppkast og diaré. Er det noen som har tips enten mot forebygging eller behandling av dette (spesielt diaré)? Når han får diaré, pleier jeg å erstatte fôr (Royal Canin Adult) med ris og fiskeboller for siden å gå gradvis over til fôr igjen.

 

På nettbutikken Animail.no ser jeg de selger produktet: Purina Veterinary Diets Canine Fortiflora. Er det noen som har erfaring med dette enten positivt eller negativt? Har det noe for seg eller er det noe som produseres for at produsenten skal tjene penger?

 

Det jeg har ikke undersøkt med fôrtyper, men trolig finnes det fôr for hunder med sensitiv mage. Det er kanskje verdt å prøve ut.

 

Takknemlig for synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke komme med noen tips til å få han bort fra å spise alt. Har selv en unghund som elsker å ta en bit av det meste han kommer over. Prøver å få han til å bære noe i munnen (pinne, leke, kongle). Det hjelper at han ikke spiser like mye på tur enn før.

Vi har gitt Eukanuba sitt veterinærfor for valper. Det har hjulpet veldig godt på hans mage. Han tåler mer nå enn uten dette. Fikk Purina valpefor før...

Hos vår hund hjalp ikke noe av de vanlige rådene: ris, fiskeboller, kokte gulrøtter +++. Boksemat fra dyrelegen først i noen dager, så blandet med Eukanuba og nå kun Eukanuba. 

Har ikke prøvd ut Purina sitt veterinary for. Kanskje du kan sammenligne innholdsfortegnelse fra de to? har også sett at Europris har Purina mat for sensibel mage i 1kg pose for å prøve ut hvordan det ev. er

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tutle skrev:

Det er vel de som bruker munnkurv på sine for å hindre at de får i seg div (da allergihunder). @WelshenNemi og @Sprettballen om jeg ikke tar feil. 

Jeg bruker munnkurv på min i utsatte områder/ved behov ja. Fungerer veldig fint her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tutle skrev:

Det er vel de som bruker munnkurv på sine for å hindre at de får i seg div (da allergihunder). @WelshenNemi og @Sprettballen om jeg ikke tar feil. 

Jepp, jeg brukte munnkurv på min allergihund. Jeg brukte en relativt finmasket kurv, som gav henne mulighet til å både pese og drikke. Sånn sett så fungerte det bra. Likevel er det jo mulig å få til å spise med kurv på, så når eier ikke ser, er jeg litt i tvil om hvor effektiv den er. Nemi var matvrak til tusen, og hun fant kjapt ut at om hun bare presset munnen hardt nok mot det hun ville spise, så gikk det på et vis. Fordelen for min del var at det tok lengre tid, og jeg fikk stoppet henne med kommando. Kontra uten kurv, der det hun fant havna i magen før jeg fikk blunke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oda skrev:

Min kjære labbis forsyner seg godt av naturens godsaker når han er på tur. Siden jeg ikke ser ham (førerhund), kan jeg ikke korrigere ham når han løper løs. Dette kombinert med at han har en sensitiv mage, både for stress og det han får i seg, fører til en del oppkast og diaré. Er det noen som har tips enten mot forebygging eller behandling av dette (spesielt diaré)? Når han får diaré, pleier jeg å erstatte fôr (Royal Canin Adult) med ris og fiskeboller for siden å gå gradvis over til fôr igjen.

 

På nettbutikken Animail.no ser jeg de selger produktet: Purina Veterinary Diets Canine Fortiflora. Er det noen som har erfaring med dette enten positivt eller negativt? Har det noe for seg eller er det noe som produseres for at produsenten skal tjene penger?

 

Det jeg har ikke undersøkt med fôrtyper, men trolig finnes det fôr for hunder med sensitiv mage. Det er kanskje verdt å prøve ut.

 

Takknemlig for synspunkter!

Det fins mange for for sensitive mager :) Ser du holder til i Bergen, ta turen innom Aina på Zola hund og katt på Askøy, ho har mange gode for du kan prøve :) Lykke til =) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

 

Munnkurv blir nok ikke aktuelt av hensyn til alle Flex' førerhundkollegaer - tar seg ikke bra ut at en førerhund løper rundt med munnkurv siden det ikke er det at hunden ikke skal spise alt mulig som er assosiasjonen til folk...

 

Jeg har søkt litt på nettet ang. sensitiv mage og fôr for dette, så kommer nok til å undersøke den muligheten. Jeg har ikke god erfaring med Eucanuba til Flex fra før, men vurderer å prøve Hills. Fôring er jo en individuell sak fra hund til hund som nesten må prøves ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips [emoji4]
 
Munnkurv blir nok ikke aktuelt av hensyn til alle Flex' førerhundkollegaer - tar seg ikke bra ut at en førerhund løper rundt med munnkurv siden det ikke er det at hunden ikke skal spise alt mulig som er assosiasjonen til folk...
 
Jeg har søkt litt på nettet ang. sensitiv mage og fôr for dette, så kommer nok til å undersøke den muligheten. Jeg har ikke god erfaring med Eucanuba til Flex fra før, men vurderer å prøve Hills. Fôring er jo en individuell sak fra hund til hund som nesten må prøves ut [emoji4]

Siden jeg tror jeg vet hvor din nærmeste veterinær er, de har godt utvalg i ulike for. Spør om de har prøvepakker, så kan du teste.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kokospaniel skrev:


Siden jeg tror jeg vet hvor din nærmeste veterinær er, de har godt utvalg i ulike for. Spør om de har prøvepakker, så kan du teste.

 

Godt tips! :) Takk for det.

 

Jeg bor heller ikke langt unna Midttun Zoo, så kan jo også se hva de har av utvalg der. Jeg skal uansett dit på mandag for å kjøpe en ny biabed til Flex.

Bare nysgjerrig; har du sett oss langs veien siden du tror du vet hvor vi bor? :) Vi har nylig flyttet litt, men veterinæren er ikke mer enn tre bybanestopp unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bekymret for magen stillstand,  så kontakt en veterinær   For en skikkelig utredning. Hunder som spiser allt de kommer over kan lett pådra seg problem som er  langtvmer alvorlige enn litt følsom mage.

Noen førerhundskoler bruker i hovedsak Royal Canin maxi sensible, og anser dette for å være et bedre valg enn RC adult.

Forbytte og/eller kosttilskudd er  sjelden nok til å gjøre magen mer stabil, dersom inntak av diverse mer eller mindre naturlig avfall er hovedårsaken.  Selv om  labradoren ofte  har en særdeles stor fascinasjon for variasjon i kosten, er det ikke en selvfølge at den tåler det.  Mange seende sliter også med å få med seg hva hunden gjør når den er løs, og om den skal få lov til å være løs  er det nødvendig med visse tiltak  for å begrense hundens tilgang til ting som kan gi magetrøbbel  Det kan for eksempel innebære å finne  områder som er bedre egnet for å slippe hunden, og sørge for at hunden har mer fokus på eier når den er løs. Ikke tillate hunden å ha mer enn noen få meters radius, og  selv ha full oppmerksomhet på hunden når den ikke er i kobbel. Da vil forholdene ligger bedre til rette for å skaffe seg noe mer oppfatning av hva hunden driver med, også ved hjelp av hørselen.  Prioriter å gi hunden en god  tur med flokken sin,  der samværet med hunden står i fokus selv om den er løs, slik at den ikke så lett fristes til en egotrip   For alt jeg vet kan det hende at du er god på å praktisere dette, så det er kun ment som generelle tips til noen mulige tiltak. 

Munnkurven er også et godt hjelpemiddel  som det dessverre hersker mange misoppfatninger om. Tatt i betraktning labradorens  sterke matinstinkt,  er munnkurv  et alternativ verdt å vurdere.  Mangt et matvrak har fått beholde friheten sin og takket være Snuteburet, men få tør innrømme at de bruker det. 

Noen hunder med særlig følsom mage  kan fungere bedre om de i perioder får et kosttilskudd med pro- og prebiotika av god kvalitet.  Fall likevel ikke for fristelsen til å bytte fôr  I forsøk på å dekke slike behov,  da spesialfôr vanligvis er  tilsatt minimale mengder og ymse kvalitet av probiotiske bakterier og prebiotika. 

 Vær også spesielt oppmerksom på valg av omega-3 tilskudd til hund med sensitiv mage, da en del hunder reagerer på noen av disse, blant annet med oppkast og løs avføring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...