Gå til innhold
Hundesonen.no

lol whatever


Gjest
 Share

Recommended Posts

Men er det bildet beskrivende for rasen som helhet? Eller er det unntaksvis at man ser så dårlige hofter? Eller er det noe midt i mellom? 

Ett enkeltbilde av en hund sier i alle fall meg veldig lite om hvordan det står til hos en hel rase. Hvis man ser på koiranet så finner man at det er 3% av røntgede schäfere siste fem år som har E-hofter, 10% med D. Golden har ikke veldige ulike tall på registrering og røntging, og der finner man 1% med E og 9% med D. Veldig store forskjeller? Nei, det vil jeg ikke si. Skal man da konkludere med at golden som rase er i ferd med å bli ødelagt? 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Skal vi se, er det en nyhet for deg at Schäferhund plages med mer enn HD? Har du bodd bak en stein de siste årene? Det skulle ikke være nødvendig for deg å sløse med din egen tid å søke opp irrelevant statistisk data på koiranet når et hvert oppegående menneske forstår at dette er "en del av et større bilde"? 

Bodd bak en stein? Hva med å holde seg til sak?

Når du på grunnlag av ett bilde snakker om en ødelagt rase, så kommenterte jeg det ut i fra det bildet. Om jeg bruker to minutter på å hente ut statistikk så er vel det min sak, og irrelevant for diskusjonen. Min tidsbruk er mitt valg, og ikke et tema i diskusjonen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke første gang en tysker har sett seg lei på hvilken vei noen avler? Ser ikke helt poenget med posten. Ja, det foregår mye dårlig avl der ute, på mange raser og mange aspekter og ja, mange fra hjemlandet til rasene reagerer på det, og mange bryr seg ikke. Akkurat som på andre raser, med andre/samme problemer og andre hjemland med samme reaksjoner. Schæfer og tyskere er ikke unike der akkurat.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, så fordi man satt spørsmål med HVA poenget med posten var, så er man ikke glad i dyr altså? Dette har vært diskutert mange ganger, og det er mange lignende tråder med konstruktivt debatt og litt mer grobunn for en diskusjon, enn dette som er mer enn bare et bilde og noe tekst på et annet språk og en kommemtar...
Ja, kjempesynd at det finnes slikt men nei, det er ikke unikt for verken rasen, eller at det finnes oppdrettere i hjemlandet som reagerer.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Poenget er at jeg så et bilde fra tyskland - rasens hjemland - som viser at ikke bare er Schäferen i ferd med å bli en frosk; men en ørekløende, allergifrosk med artrose, leddproblemer og tendenser til indre organ svikt og atferdsproblemer. Hele rasen er i fritt fall og dette bildet var kun ment som en "se, så ****** det faktisk har blitt". Dette er ikke hofter en gang, dette er avlivningsmateriale -- om man ikke ønsker stor operasjon på begge bakbein og omfattende rehabilitering.

Viser bildet at rasen er i ferd med å bli en ørekløende, allergisk med artrose, leddproblemer og tendenser til indre organsvikt og atferdsproblemer?

Jeg ser en hund med alvorlig HD. HD finner man hos de aller fleste raser i større eller mindre grad hos de fleste raser, det er ikke unikt for schäferen. De færreste schäfere som blir røntget med HD har slike hofter, de fleste (som blir røntget med en diagnose) har grad C, og det lever de fleste hunder ganske fint med.

Som raseentusiast ser jeg ganske mye hoftebilder av schäfere, og jeg kan jo med en gang si at dette bildet ikke er representativt for den gjennomsnittslige schäferens hofter.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er fokus på at den er fra en oppdretter, MED papirer? Det er jo ikke noe kvalitetsstempel i seg selv, det er null problemer å være oppdretter og få papirer på avkommene (med mindre foreldredyrene har STERK grad HD selv).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt poenger med posten for å være ærlig. Er det at schäferen har helseplager? At den sliter med en hel del arvelige sykdommer og at det er en hel del oppdrettere som lukker øynene for dette? For ja, det stemmer. Er rasen ødelagt? Jeg håper ikke det. Jeg håper det går an å rette opp i helsa til rasen og jeg håper at flere oppdrettere åpner øynene og slutter å holde kortene så veldig tett til brystet. At det kan bli mer åpenhet og ærlighet rundt rasens helse, slik at man faktisk har sjanse til å gjøre noe med det, sånn at vi kan få tilbake den fantastiske rasen den egentlig ER. Eller er det enda et stikk til de som liker utstillingsschäfer, men som du antagelig synes _ser_ stygge ut? For av rasens helseproblemer er utseende det aller siste å ta tak i. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telle over hvem som faktisk liker hele schæferrasen og da særlig showlinjene ... Jeg kommer til en 1 -en- person, ja bortsett fra meg da. Så henger meg på Tuvane, den eneste som virker såret og vonbråten her faktisk deg. 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Margrete said:

Telle over hvem som faktisk liker hele schæferrasen og da særlig showlinjene ... Jeg kommer til en 1 -en- person, ja bortsett fra meg da. Så henger meg på Tuvane, den eneste som virker såret og vonbråten her faktisk deg. 
 

Såret over holdningene til folk, helt korrekt tolket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Jeg er ikke krenket, jeg er skuffet over reaksjonene til folk. Du beviser det jo nok en gang når du er ute etter å snu det - nok en gang - til å handle om meg.

Hva slags reaksjon var du ute etter da? For det er nemlig ingen som nekter for at rasen har problemer. Jeg ser ikke helt hvordan utseende passer inn her, men gjerne opplys meg. Såvidt meg bekjent har ikke HD noe sammenheng med lavt kryss. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Jeg er ikke krenket, jeg er skuffet over reaksjonene til folk. Du beviser det jo nok en gang når du er ute etter å snu det - nok en gang - til å handle om meg.

Hva er det du er så skuffet over da? Vil du at vi skal kaste oss gråtende til bakken fordi en schäfer er røntget med HD? Skal vi smartmale rasen fullstendig pga akkurat dette individet?

At en hund, uansett rase, har så ødelagte hofter i en alder av 12 mnd er selvfølgelig veldig trist, men det betyr ikke at rasen i seg selv er helt ødelagt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det. Glem hele greia. Det er ingen andre enn de samme menneskene som diskuterer i de samme Schäfertrådene om og om igjen, who are we kidding. Sløs av tid og energi, let's move on :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som egentlig er problemet. Ingen nekter for at rasen har problemer, det vi stort sett diskuterer, er i hvilken grad rasen sliter med HVA. Du virker ganske opptatt av utseende og ledd. Både i denne tråden og i tråden om schäfere som "ikke kan gå" og vi som følger rasen tett mener at dette er et av de mindre problemene på rasen. Det er andre og større problemer som er mye vanskeligere å kartlegge, som trenger økt fokus. Både blant folk og oppdrettere. At en hund er røntget med alvorlig grad av HD er kjempeleit, men det er ikke representativt for hvordan HD-statusen på schäferen generelt faktisk er. HD er noe av det vi har best kontroll på faktisk. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva som egentlig er problemet. Ingen nekter for at rasen har problemer, det vi stort sett diskuterer, er i hvilken grad rasen sliter med HVA. Du virker ganske opptatt av utseende og ledd. Både i denne tråden og i tråden om schäfere som "ikke kan gå" og vi som følger rasen tett mener at dette er et av de mindre problemene på rasen. Det er andre og større problemer som er mye vanskeligere å kartlegge, som trenger økt fokus. Både blant folk og oppdrettere. At en hund er røntget med alvorlig grad av HD er kjempeleit, men det er ikke representativt for hvordan HD-statusen på schäferen generelt faktisk er. HD er noe av det vi har best kontroll på faktisk. 

Enig og jeg synes det er oppriktig trist at folk ikke klarer å se forbi akkurat HD og utseende. Særlig når HD er det minste problemet pr i dag. En oppfordring fra meg er å følge med i tiden og ikke henge seg opp i gammelt nytt. Dessverre har også brukslinjene kastet seg på trenden med dårlig gemytt og helse, hvilket er nesten ennå tristere enn at showlinjene er så dårlige. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda, stakkars dyr, det der så ikke noe godt ut:hmm: 

Kjapt spm; hvordan går en frisk schæfer valp? Kom til å tenke på at jeg traff en på villmarksmessa, ca 6 mnd gammel. Den gikk kjemerart med bakparten. Fra midt på ryggen å bak så svaiet den med hele rompa. Ikke sånn "vrikke på rompa" type, men nesten så den skulle falle over. Hasene (som så veldig korte/lav ut, skal det være slik?) var nesten limt sammen så d ut til. Lurte lite på om bikkja hadde vært dopa el noe. Schæfer er en rase vi har lite av her og som jeg har null peiling på, så har kun observert noen få valper på utstilling, men de var mer happy kenguru:P og veldig søte da:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Vet dere hva? Denne posten var ikke ment som en dritt, annet enn alle andre poster hvor man poster bilder, info, artikler eller annet som man finner på internett, og man ønsker å diskutere det.

I stedet kommer det løpende en gjeng med butthørt (moderne norsk for "vonbroten") schäferfans og tror at så fort man kritiserer Schäferhunden så er man en Schäferhater som bare bryr seg ut om hvordan den ser ut. Jeg driter i hvordan en hunderase ser ut, så lenge det ikke SKADER HUNDEN. Det er relativt høy korrelanse mellom at mops har et inntrykket tryne og helseplager, og det er relativt høy korrelanse mellom forskjellige rævva beinstillinger på både Schäfer, Basset, molosserraser og så videre (for å ta ekstremene i alle vinkelgrader) og helseplager.
 

Men neida. I stedet for å diskutere eller bare si "oi, såpass ja", så skal det komme en masse krenkefjes som anklager og bygger stråmenn i en usedvanlig hurtig fart. BEKLAGER at jeg har krenket deres elskede hunderase (som jeg rent faktisk bryr meg veldig om, som jeg har erfaring med, som har vært i familien i flere tiår, et cetera, men neida - I'm just a hater har jo dere konkludert med), og BEKLAGER at dere måtte løfte hodet opp av strutsehølet dere tydeligvis står nedi når man ikke tåler å få kritikk. Eller så anbefaler jeg å reagere på en annen måte, enn å være så opptatt av å unnskylde og ro rundt grøten på et bilde, framfor å ta det for nøyaktig hva det er. Jess u fader. Snakk om "steinras".

Har du noe dokumentasjon på dette? Det er åpenbart at en hund som ikke bærer kroppen sin optimalt vil få ekstra utfordringer dersom den først har leddplager. For øvrig har jeg enda ikke sett at det finnes noe "korrelanse" mellom fasong og forekomst av leddplager. Har en venninne, hun har avlivet en schæfer med korsbåndskader, to med AD, en L7-S1-syndrom, en med tarmkomplikasjoner (hadde for øvrig HD med sekundære forandringer) og en med kraftig HD (grad ble aldri satt, men de kunne minne om bildet ditt). Alle disse hundene var rette i ryggen, typ bruksvariant, ulike linjer osv. Men ingen av dem som så ut som sjanglende reker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...