Gå til innhold
Hundesonen.no

Slår over på andre spor


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

Vi har hatt store problemer med blodspor denne sesongen, ettersom frøkna gjerne vil gå tre-fire ulike spor samtidig... Særlig ferskspor (først og fremst elg) er brått blitt veldig mye mer spennende enn blod, selv om hun aldri har fått belønning for å gå ferskspor. Dette sporet gikk vi i går - motivasjon og arbeidsvilje var det ingenting å si på, og når hun nå bare tok seg sammen gikk hun veldig fint. Men jeg klarer altså ikke å se at hun går over på andre spor, for meg ser og kjennes det helt likt ut nesten samme hva hun sporer. Hvordan får jeg henne til å velge blodet? Jeg tenker jo at det sannsynligvis ikke har nok verdi for henne, men hun får allerede både vafler og leverpostei i sporslutt så jeg aner ikke hvordan jeg skal få henne til å synes at blod er best i verden :icon_confused:

spor0817.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporing er i mange tilfeller selvbelønnende, så du vil ikke få bukt på problemet så lenge hun får spore ferskspor. 

En hund med litt sporintr vil fremover, og kriteriet for å få gå fremover er å spore korrekt. Med andre ord, du må se når hun slår over på ferskspor for å få bukt med problemet 100%. Og stopp og vent til hun er på riktig spor før du lar henne gå fremover igjen. 

Alternativt er at du må gå tilbake og trene der du ikke har ferskspor.. kanskje mer blod, kortere liggetid osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, legger jeg sporene selv er det jo greit, da stopper jeg henne. Det er på prøve vi sliter... Jeg lurer rett og slett på at vi må gå noen skritt tilbake i treninga til hun er mer stabil på blod, også kan jeg kanskje be dommer på prøve stoppe oss umiddelbart hvis hun slår over på ferskt sånn at hun ikke får forsterket det noe mer. Vi nuller vel da, men det gjør vi jo uansett når hun holder på sånn i sporet :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Ja, legger jeg sporene selv er det jo greit, da stopper jeg henne. Det er på prøve vi sliter... Jeg lurer rett og slett på at vi må gå noen skritt tilbake i treninga til hun er mer stabil på blod, også kan jeg kanskje be dommer på prøve stoppe oss umiddelbart hvis hun slår over på ferskt sånn at hun ikke får forsterket det noe mer. Vi nuller vel da, men det gjør vi jo uansett når hun holder på sånn i sporet :lol: 

Har du kanskje hjulpet henne for mye siden det går skeis på prøver? At spor er spor for henne uten å bry seg om hva hun sporer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Kan det være at hun opplever blodspor litt vanskelig og velger det enkle når det kommer ferske krysninger? 

Jeg tror egentlig ikke det, hun går veldig fint på spor som er 20+ timer, så jeg har tenkt det motsatte, at kortere liggetid blir så lett at det er "kjedelig".

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Har du kanskje hjulpet henne for mye siden det går skeis på prøver? At spor er spor for henne uten å bry seg om hva hun sporer? 

Ikke umulig. I tillegg har vi trent mye slepespor med elgskank, så det kan godt være at hun har fått det for seg at det er elg hun skal følge? Ikke vet jeg... Vi har ikke hatt dette problemet tidligere, det er fjerde sesongen vi går prøver nå og hun har vært mye mer stabil tidligere (da har utfordringa vært for høyt tempo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Avanser treningen. Gi henne et sjokk ved å gi henne et møkkvanskelig spor uten noe årlig hjelp før hun virkelig kjenner på at nå må man konsentrere seg. Tipper hun tror hun har bestandig full kontroll og dermed kan sjekke ut andre ting i skogen.. 

Jepp, vi gikk prøve nå i helga og da ville hun bare ut etter elg. Ifølge dommeren hadde hun full kontroll på blodsporet (han kommenterte at hun var innom og "stempla" hver gang hun kryssa det), hun bare gidda ikke å gå det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jepp, vi gikk prøve nå i helga og da ville hun bare ut etter elg. Ifølge dommeren hadde hun full kontroll på blodsporet (han kommenterte at hun var innom og "stempla" hver gang hun kryssa det), hun bare gidda ikke å gå det... 

Da hadde jeg virkelig ødelagt all selvtillit ved å gi henne et skikkeøig vanskelig et.. hun jukser bare :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at hunder med snev av viltinteresse velger ferskspor over blodspor. Utallige hunder nuller på både blodsspor- og bruksprøver fordi vilt har krysset sporet, uansett hvor godt de er trent eller at de aldri har gått ferskspor tidligere.

Jeg tror jeg kan gjette på opprinnelsen til problemet: du har trent slepespor med elgskank og dermed belønnet denne adferden. Dessverre har du gjort deg selv en enorm bjørnetjeneste. Ferskspor og viltlukt trenger man ikke trene på, det er så selvforsterkende at dette kommer helt naturlig for de fleste. Får de mye erfaring med det, vil de konsekvent søke etter viltspor. Med mindre man skal ettersøkegodkjenne hunden (og selv da er det ikke egentlig nødvendig), holder man seg langt unna viltlukt. Det er helt unødvendig og fører bare til elendighet og arbeid med blodsporet.

Kutt ut elgskanken og ha stålkontroll på hvor sporet går, er første bud. Oppstår problemet kun på prøve, få noen til å legge spor for deg. Bruk alltid ca. liggetiden i reglementet. Legg sporet på kvelden slik at du øker sjansen for at vilt krysser gjennom natten. For å pelle dette bort må det korrigeres.
Nå vet ikke jeg hvordan cavalier går spor, går hun i sporkjernen ser du kjapt om hun går av. Hvis hun runder slik mange terriere gjør eller har annen naturlig sporatferd, ville jeg ikke hindret henne, men stoppet straks du ser at blodsporet ikke er i sentrum lenger. Prøv å lær deg hvordan dette ser ut, film om nødvendig. Hvis hunden ikke går tilbake til blodsporet selv, setter du hunden på blodsporet der hun gikk av.

Håper du får dette på rett kjøl igjen. 
:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CrazyTerrierLady skrev:

Det er helt normalt at hunder med snev av viltinteresse velger ferskspor over blodspor. Utallige hunder nuller på både blodsspor- og bruksprøver fordi vilt har krysset sporet, uansett hvor godt de er trent eller at de aldri har gått ferskspor tidligere.

Jeg tror jeg kan gjette på opprinnelsen til problemet: du har trent slepespor med elgskank og dermed belønnet denne adferden. Dessverre har du gjort deg selv en enorm bjørnetjeneste. Ferskspor og viltlukt trenger man ikke trene på, det er så selvforsterkende at dette kommer helt naturlig for de fleste. Får de mye erfaring med det, vil de konsekvent søke etter viltspor. Med mindre man skal ettersøkegodkjenne hunden (og selv da er det ikke egentlig nødvendig), holder man seg langt unna viltlukt. Det er helt unødvendig og fører bare til elendighet og arbeid med blodsporet.

Det verste av alt er at jeg vet godt at det kan være vanskelig å få hunder til å gå kunstige blodspor igjen når de først har fått smaken på ferskspor, men så langt tenkte jeg ikke mtp. slepespor med skank... Eneste grunnen til at jeg begynte med det var at vi skulle gå prøve i Sverige, og der sleper de... Men det var naturligvis helt unødvendig å trene på, det innser jeg nå. Den etterpåklokskapen altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å belønne at hun velger blodsporet fremfor fersksporet? Det krever jo da at hun får belønning like etter å ha krysset fersksporet, ikke bare i slutten av sporet. Det krever litt planlegging da, så du vet hvor du må plassere belønnigene ifht kryssningene. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MarieR skrev:

Har du prøvd å belønne at hun velger blodsporet fremfor fersksporet? Det krever jo da at hun får belønning like etter å ha krysset fersksporet, ikke bare i slutten av sporet. Det krever litt planlegging da, så du vet hvor du må plassere belønnigene ifht kryssningene. :)

Men det er ikke bestandig enkelt å plassere belønning etter kryssing ettersom man ikke vet hvor dyrene krysser i forveien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Men det er ikke bestandig enkelt å plassere belønning etter kryssing ettersom man ikke vet hvor dyrene krysser i forveien ;)

Nei, selvsagt, men det jeg tenker er at hun selv må lage krysninger med skank :) På den måten vet hun hvor sporet er krysset og dermed hvor hun kan plassere belønningen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Nei, selvsagt, men det jeg tenker er at hun selv må lage krysninger med skank :) På den måten vet hun hvor sporet er krysset og dermed hvor hun kan plassere belønningen. 

Det vil være to forskjellige lukter ;)

(Når sant skal sies har jeg ikke hørt om mange som får problemer med at hunden går ferskspor fordi man brukte slepespor, men det er en annen diskusjon :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krutsi skrev:

Det vil være to forskjellige lukter ;)

(Når sant skal sies har jeg ikke hørt om mange som får problemer med at hunden går ferskspor fordi man brukte slepespor, men det er en annen diskusjon :whistle: )

Nei det er jo slettes ikke sikkert det er derfor hun er blitt så interessert i ferskt, vanskelig å si hva som foregår inni det lille hodet hennes :lol: Men vi har trent mye slep med skank i vår, og det har virkelig gått i dass denne sesongen. Så det er liksom den eneste variabelen som har vært annerledes i år.

Nå er det et forslag om å skille ettersøksgodkjenninga fra konkurransespor, og i konkurranser vil de ha inn slep med skank i tillegg til blod. Så det kan jo bli interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Nei det er jo slettes ikke sikkert det er derfor hun er blitt så interessert i ferskt, vanskelig å si hva som foregår inni det lille hodet hennes :lol: Men vi har trent mye slep med skank i vår, og det har virkelig gått i dass denne sesongen. Så det er liksom den eneste variabelen som har vært annerledes i år.

Nå er det et forslag om å skille ettersøksgodkjenninga fra konkurransespor, og i konkurranser vil de ha inn slep med skank i tillegg til blod. Så det kan jo bli interessant :)

Mye av tanken bak blodspor mtp ettersøk, er at man skal kunne sette hunden på et spor, som hunden skal følge og du som fører skal kunne lese hunden din.. 

Jeg husker tidligere at i miljøet jeg vokste opp i, så var det vanlig med viltsporprøver.  Men ikke det betydde at hundene gikk kun ferskspor;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det beste er om du legger ut et nøye merket spor selv, lar det ligge passe lenge i et område med vilt, og går inn og korrigerer henne når hun slår over på andre spor (forutsatt at hun er såpass sporsugen og korrigerbar at du ikke ødelegger noe). I tillegg ville jeg nok utfordret henne endel i sporarbeidet med vanskelige spor, slik at hun MÅ fokusere. Nå høres det jo ut som det er såpass enkelt for henne at hun gjør det som passer henne best akkurat der og da. Du må nok også jobbe med å bli flinkere til å lese henne, sånn at du ser når hun slår over på andre spor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...