Gå til innhold
Hundesonen.no

miljøvennlige løsninger og transport i framtiden?


Orca
 Share

Recommended Posts

Det jobbes med løsninger for framtiden for å skape et miljøvennlig samfunn og unngå global oppvarming. Blandt disse er privatbilismen et stort tema.

Jeg hører i ny og ne og leser om framtidens løsninger. Privatbilisme skal minskes - noen steder leser jeg at i framtiden har ingen egen bil, eller at flere familier deler en bil, eller kun benytter kollektiv, at kollektivt er framtiden.

Kjempeflott tenker jeg - hadde jeg ikke hatt hunder. Ja det er et luksusproblem, men jeg HATER å ta kollektivt med hund. Ofte har jeg mye å bære, hunden eller to hunder i en hånd, og bussen/trikken/t-banen er stappfull, og jeg må konsentrere meg hundre prosent om at hunden(e) ikke skal berøre mennesker som ikke ønsker det selv, og ikke minst er jeg redd for at hundene skal bli tråkket på eller skremt.

Og når det kommer til treninger og kurs så er jo ikke bilen bare et transportmiddel. Men også et sted for hundene å være. Enten det er pause eller teori. Og ikke minst skal hundene sitte trygt i et bur under reise. 

Jeg tenker ofte når slike framtidsløsninger blir diskutert, at jeg ikke kan være uten egen bil. I et stadig mer hundefiendtlig samfunn, hvem vil dele bil med naboen som bruker bilen til hundeting? Det blir jo mye skitt, og hundeutstyr er jo og skittent. Og for ikke å snakke om hår. Og jeg trenger jo bilen der jeg er og, mens den står stille.

Kollektivt er jeg ikke heller på som en erstatning da jeg ofte har med mere ting enn jeg greier drasse på selv.  Ike minst fordi det tar mye lengre tid, og ofte er jo hundearrengementer langt uti gokk, og kanskje man rett og slett ike rekker komme seg dit før det er over? Og en del kollektivt er det jo ikke engang LOV til å ha med hund (feks de fleste busselskapene; Norway Bussexpress bl.a)


Jeg ser for meg en framtid med elbil, at jeg kommer til å skaffe det neste gang. Jeg vil virkelig gjerne ha egen bil i framtiden. Hører det er en del diskusjoner om hvorvidt elbil faktisk ER miljøvennlig, men det siste jeg leste sier at det faktisk ER det. Til tross for at dte er mer energikrevende å produsere, er elbil mer miljøvennlig over sin levealder enn en diesel-eller bensinbil. Håper det stemmer. Ellers så tror jeg jo at teknologien i framtiden faktisk vil kunne produsere miljøvennlige biler.

 

Hva tenker dere? Hvordan blir fremtiden som hundefolk når det kommer til transport? Er det egoistisk å tenke slik som jeg nå gjør, at vi må rett og slett innrette oss? Eller er det realistisk å kunne eie egen bil i framtiden, og likevel være miljøvennlig?  Ut fra flere jeg har snakket med er det bred enighet om at man trenger bil for å kunne drive med hundesport. Både til konkurranser og treninger og kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen og kjøpte bil utelukkende fordi jeg fikk hund. Det er rett og slett ikke gjennomførbart å gå på kurs, treninger og delta på stevner uten bil. Så ja, jeg kommer til å fortsette å ha bil og jeg bryr meg ikke et brøkdels sekund om at det eventuelt er egoistisk. For meg handler det om bevegelsesfrihet og livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd i to år å fungere med offentlig transport og hundekurs/treninger. Det går på et vis, men det er ingen tvil om at det på ingen måte er optimalt. Enten må jeg avtale på forhånd at jeg kan få låne plass i bil under pauser om det er dagskurs, eller så må jeg bare la være å delta. Vanlige treninger/kurs går på et vis, men siden han ikke får hvile i pausen får vi ikke like mye ut av andre del av kurset. Han er også mindre uthvilt når vi starter etter offentlig transport til trening, og vi er begge helt ferdige når vi endelig kommer hjem. Og alt tar dobbelt så lang tid som det ville tatt med bil, siden vi ofte enten må vente på at treningen starter eller vente på bussen hjem. Hadde jeg hatt råd til å ta lappen ville jeg ikke nølt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Orca said:

Jeg ser for meg en framtid med elbil, at jeg kommer til å skaffe det neste gang. Jeg vil virkelig gjerne ha egen bil i framtiden. Hører det er en del diskusjoner om hvorvidt elbil faktisk ER miljøvennlig, men det siste jeg leste sier at det faktisk ER det. Til tross for at dte er mer energikrevende å produsere, er elbil mer miljøvennlig over sin levealder enn en diesel-eller bensinbil. Håper det stemmer. Ellers så tror jeg jo at teknologien i framtiden faktisk vil kunne produsere miljøvennlige biler.

Men elbil er ikke så miljøvennlig...

https://www.theguardian.com/global-development/2016/jan/19/children-as-young-as-seven-mining-cobalt-for-use-in-smartphones-says-amnesty

https://www.ft.com/content/8342ec6c-5fde-11e7-91a7-502f7ee26895

http://news.sky.com/story/meet-dorsen-8-who-mines-cobalt-to-make-your-smartphone-work-10784120

"Children as young as four work in the cobalt mines"

https://www.washingtonpost.com/graphics/business/batteries/graphite-mining-pollution-in-china/

https://www.ft.com/content/427b8cb0-71d7-11e7-aca6-c6bd07df1a3c

etc etc etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Orca skrev:

Jeg ser for meg en framtid med elbil, at jeg kommer til å skaffe det neste gang. Jeg vil virkelig gjerne ha egen bil i framtiden. Hører det er en del diskusjoner om hvorvidt elbil faktisk ER miljøvennlig, men det siste jeg leste sier at det faktisk ER det. Til tross for at dte er mer energikrevende å produsere, er elbil mer miljøvennlig over sin levealder enn en diesel-eller bensinbil. Håper det stemmer. Ellers så tror jeg jo at teknologien i framtiden faktisk vil kunne produsere miljøvennlige biler.

Hydrogenbil. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke satses mer på hydrogenbiler! Infrastrukturen med fyllestasjoner må utbedres før det er praktisk å kjøre det, men det er eneste "miljøvennlige" bilen jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
4 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Eh, barnearbeid? Det er jo som @Orca sier, mer ressurskrevende å produsere men i bruk så raser elbil fort i fra fossilforuensende ******* hva angår miljøvennlig. Det er også bred enighet om at forurensingen må ut av byene skal folk leve. At vi i Norge med noe rundt 90% vannkraft som ren energikilde til strøm kan lure på sånt er for meg en eneste gåte. Men så lider jo befolkningen av oljeabstinenser og tenker vel ikke helt klart. :)

Etter å ha kjørt litt Tesla skal jeg aldri mer ha fossilbil, det føles bare steinaldersk. Heia MDG :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kåre Lise said:

Eh, barnearbeid? Det er jo som @Orca sier, mer ressurskrevende å produsere men i bruk så raser elbil fort i fra fossilforuensende ******* hva angår miljøvennlig. Det er også bred enighet om at forurensingen må ut av byene skal folk leve. At vi i Norge med noe rundt 90% vannkraft som ren energikilde til strøm kan lure på sånt er for meg en eneste gåte. Men så lider jo befolkningen av oljeabstinenser og tenker vel ikke helt klart. :)

Etter å ha kjørt litt Tesla skal jeg aldri mer ha fossilbil, det føles bare steinaldersk. Heia MDG :D

Ja, barnearbeid, og en vanvittig lokal forurensning. Det er dødsoner rundt kobolt-gruvene i indre Kongo, så store at hverken dyr ELLER planter kan leve der. Asiaterene er tungt inne i disse gruvene, siden de allerede holder på å tømme sine egne gruver i ørkenen mot Mongolia. Det er enorme kunstige innsjøer som bare består av giftige metaller, en TOXIC SLUDGE ala det vi er vant med å se i videospill. Men det er jo ikke så nøye så lenge vi nordmenn kan få statssubsidiert billig Tesla og synes vi er riktig så miljøvennlige når det egentlig handler om at Tesla er en vanvittig sportsbil. Altså, jeg har ingen problemer med å forstå at Tesla er sinnsykt fett å kjøre, men flytter man til et annet land hvor regjeringen IKKE subsidierer disse barnearbeidede, miljødrepende og korrupsjonsbefengte sportsbilen - så innser man at det er en veldig dyr elektrisk bil med en fet motor som gjør at man føler seg som en ferrarieier "bare uten den fossilmotoren". Og at den sannelig har en sterk bismak, tatt i betraktning hva som ligger bak.

https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/29/electric-cars-battery-manufacturing-cobalt-mining

https://www.theguardian.com/environment/2012/aug/07/china-rare-earth-village-pollution

"From the air it looks like a huge lake, fed by many tributaries, but on the ground it turns out to be a murky expanse of water, in which no fish or algae can survive. The shore is coated with a black crust, so thick you can walk on it. Into this huge, 10 sq km tailings pond nearby factories discharge water loaded with chemicals used to process the 17 most sought after minerals in the world, collectively known as rare earths."

Men det ække så nøye for det er jo langt unna Norge.. Det er det jeg synes er dumt med f.eks MDG og alle norske politikere. De har blitt hjernevasket av *KLIMAHYSTERIET*, en paradoks som enda er diskutert i forskningsmiljøene. I mellomtiden kunne vi jo tadd oss bryet og konsentrert oss om noe som vi faktisk vet har en grusom påvirkning på alt liv på jorda: lokal giftig forurensning. Men det er så enkelt å "drite i den" siden den ikke rammer globalt (selv om den kanskje usynlig gjør det, IMO). Åååå se på teite Kina ass, med giftinnsjøer. Jaja. Vi må jo sitte her og forsøke å stenge av våre marginale globale utslipp av CO2 som egentlig ikke har noen påvirkning på det globale klimaregnskapet om det så skulle være tilfelle at det finnes et klimaregnskap! Vi må kjøpe litiumbatterier som lager enda flere giftsjøer for å redde vår miljøsamvittighet, Norge er best!

Sånn ca... :|

Meanwhile in Africa and Asia...

"THE WORST PLACE ON EARTH": http://www.bbc.com/future/story/20150402-the-worst-place-on-earth

p02n9y28.jpg

Alt vi eier og har; mp3-spillere, mobiltelefoner, elbiler, gpser, duppeditter, barnenes elektroniske leketøy --- vi i vesten er skyldig i det ovenfor. Vi er for glade i å gi det fra oss. Vi er egentlig også for glade til å gi i fra oss han gamle diesel-erik som kjører deg 500,000km uten problemer og egentlig bare tar 0,5L/mila. Men når teslaen kom så kom jo noe som var ENDA mer behagelig, og DA førstav ble vi superhypp på å gå for noe "miljøvennlig". Men så kommer det fram at det også ikke er miljøvennlig, men det er jo ikke noe gøy for Teslaen er jo såååå gøy. Den har jo hundreogørten hestekrefter, også så billig. Nei. Ukomfortabelt, kan ikke velges bort. Ikke så nøye med den giftinnsjøen og barnearbeid, vi kan slå oss på brystet om at vi redder klimaet. Yippie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For meg så vil jeg per nå slite med all offentlig kommunikasjon for det er ikke grunnlag til å gå til de tidene jeg skal på jobben. Ellers i fritiden også så ville jeg slite i forhold til tiden som går med ekstra til å besøke familie i stede for bilen. SÅ har vi det med hund da. Her kan jeg ikke se noen annen ting enn å ha bil ut livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Ja, barnearbeid, og en vanvittig lokal forurensning. Det er dødsoner rundt kobolt-gruvene i indre Kongo, så store at hverken dyr ELLER planter kan leve der. Asiaterene er tungt inne i disse gruvene, siden de allerede holder på å tømme sine egne gruver i ørkenen mot Mongolia. Det er enorme kunstige innsjøer som bare består av giftige metaller, en TOXIC SLUDGE ala det vi er vant med å se i videospill. Men det er jo ikke så nøye så lenge vi nordmenn kan få statssubsidiert billig Tesla og synes vi er riktig så miljøvennlige når det egentlig handler om at Tesla er en vanvittig sportsbil. Altså, jeg har ingen problemer med å forstå at Tesla er sinnsykt fett å kjøre, men flytter man til et annet land hvor regjeringen IKKE subsidierer disse barnearbeidede, miljødrepende og korrupsjonsbefengte sportsbilen - så innser man at det er en veldig dyr elektrisk bil med en fet motor som gjør at man føler seg som en ferrarieier "bare uten den fossilmotoren". Og at den sannelig har en sterk bismak, tatt i betraktning hva som ligger bak.

https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/29/electric-cars-battery-manufacturing-cobalt-mining

https://www.theguardian.com/environment/2012/aug/07/china-rare-earth-village-pollution

"From the air it looks like a huge lake, fed by many tributaries, but on the ground it turns out to be a murky expanse of water, in which no fish or algae can survive. The shore is coated with a black crust, so thick you can walk on it. Into this huge, 10 sq km tailings pond nearby factories discharge water loaded with chemicals used to process the 17 most sought after minerals in the world, collectively known as rare earths."

Men det ække så nøye for det er jo langt unna Norge.. Det er det jeg synes er dumt med f.eks MDG og alle norske politikere. De har blitt hjernevasket av *KLIMAHYSTERIET*, en paradoks som enda er diskutert i forskningsmiljøene. I mellomtiden kunne vi jo tadd oss bryet og konsentrert oss om noe som vi faktisk vet har en grusom påvirkning på alt liv på jorda: lokal giftig forurensning. Men det er så enkelt å "drite i den" siden den ikke rammer globalt (selv om den kanskje usynlig gjør det, IMO). Åååå se på teite Kina ass, med giftinnsjøer. Jaja. Vi må jo sitte her og forsøke å stenge av våre marginale globale utslipp av CO2 som egentlig ikke har noen påvirkning på det globale klimaregnskapet om det så skulle være tilfelle at det finnes et klimaregnskap! Vi må kjøpe litiumbatterier som lager enda flere giftsjøer for å redde vår miljøsamvittighet, Norge er best!

Sånn ca... :|

Meanwhile in Africa and Asia...

"THE WORST PLACE ON EARTH": http://www.bbc.com/future/story/20150402-the-worst-place-on-earth

p02n9y28.jpg

Alt vi eier og har; mp3-spillere, mobiltelefoner, elbiler, gpser, duppeditter, barnenes elektroniske leketøy --- vi i vesten er skyldig i det ovenfor. Vi er for glade i å gi det fra oss. Vi er egentlig også for glade til å gi i fra oss han gamle diesel-erik som kjører deg 500,000km uten problemer og egentlig bare tar 0,5L/mila. Men når teslaen kom så kom jo noe som var ENDA mer behagelig, og DA førstav ble vi superhypp på å gå for noe "miljøvennlig". Men så kommer det fram at det også ikke er miljøvennlig, men det er jo ikke noe gøy for Teslaen er jo såååå gøy. Den har jo hundreogørten hestekrefter, også så billig. Nei. Ukomfortabelt, kan ikke velges bort. Ikke så nøye med den giftinnsjøen og barnearbeid, vi kan slå oss på brystet om at vi redder klimaet. Yippie.

De siste to linkene er fra 2012, er det fortsatt sånn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste grunnen til at jeg har bil, er pga. hundene. Vi kjører ofte for å gå tur og jeg er avhengig av den til kurs og treninger. Hadde jeg ikke hatt hund, kunne jeg klart meg med kollektivtrafikk, selv om det ville vært tungvindt. El-bil er ikke aktuelt for meg i dag, da de har for kort rekkevidde og for få ladestasjoner. Jeg får f.eks. ikke kjørt for å besøke familien min hjemme i bygda, da kollektrivtrafikken dit er ca ikke-eksisterende og en el.bil ikke har rekkevidde nok til at jeg kunne kjørt tur-retur på en lading. I helger går det knapt buss dit. I ukedagene går det etpar, siste på ettermiddagen. I hovedsak fordi det er folk i bygda som pendler til universitetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at elbil kanskje ikke er så veldig miljøvennlig akkurat nå, men det er et valg for fremtiden! Kjøper ingen elbil vil teknologien heller ikke utvikle seg spesielt mye. Tenk hvor mye fossilbilen har utviklet seg de siste 50 årene! Så ser du for deg elbilen femti år fremover. [emoji106] Kjempebra at folk kjøpe elbil.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Elisabeth00 skrev:

En kan alltids velge å ikke få eller få færre barn. :)

impact.jpg

 

Traa-graf.png

http://energiogklima.no/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt/

:thumbsup: Ja hadde bare MANGE flere kunne vært så miljøbevisste.. Dessverre så er folk flest så egoistiske og/eller hellig overbeviste om at akkurat deres gener bør gå videre.. ( en heller feilaktig overbevisning i SVÆRT  mange tilfeller.. ;). ) istedenfor å adoptere/være fosterforeldre. Nei, egenproduserte barn SKAL man ha, koste hva det koste ville..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, QUEST skrev:

:thumbsup: Ja hadde bare MANGE flere kunne vært så miljøbevisste.. Dessverre så er folk flest så egoistiske og/eller hellig overbeviste om at akkurat deres gener bør gå videre.. ( en heller feilaktig overbevisning i SVÆRT  mange tilfeller.. ;). ) istedenfor å adoptere/være fosterforeldre. Nei, egenproduserte barn SKAL man ha, koste hva det koste ville..

Det er et sterkt instinkt :P Folk kan bare ikke noe for det. Instinktet til å reprodusere overgår fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, QUEST said:

:thumbsup: Ja hadde bare MANGE flere kunne vært så miljøbevisste.. Dessverre så er folk flest så egoistiske og/eller hellig overbeviste om at akkurat deres gener bør gå videre.. ( en heller feilaktig overbevisning i SVÆRT  mange tilfeller.. ;). ) istedenfor å adoptere/være fosterforeldre. Nei, egenproduserte barn SKAL man ha, koste hva det koste ville..

Nå klarer jeg ikke lese om du tuller eller ikke, en sånn tilfelle du ikke tuller, så er det ikke akkuratt noe enkel eller billig prosess å adoptere, og fosterforeldre kan aldri sidestilles med egne/adopterte barn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Orca skrev:

Det er et sterkt instinkt :P Folk kan bare ikke noe for det. Instinktet til å reprodusere overgår fornuft.

At det helt tydelig overgår (manglende..) fornuft, ingen tvil.. Men da kan man vel i rettferdighetens navn unnskylde all adferd styrt av instinkter? De fleste normale mennesker har ett sterkt instinkt for å beskytte eget avkom eller eget liv. Så hvis en person utsetter ditt barn for grove overgrep, eller truer ditt liv, såe  er det vel helt innafor å påskynde utyskets  overgang til neste dimensjon? 

Rettsvesenet ser ut til å være noe splittet her, da forsøk på å beskytte seg selv/avkom gjerne resulterer i strenge straffer mens forsøk på/gjennomført tvungen videreføring av egne gener, blir 'forstått' ( latterlig lave straffer om noen..) her er det altså den påtenkte rugekassen( les offeret) som får skylde seg selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

At det helt tydelig overgår (manglende..) fornuft, ingen tvil.. Men da kan man vel i rettferdighetens navn unnskylde all adferd styrt av instinkter? De fleste normale mennesker har ett sterkt instinkt for å beskytte eget avkom eller eget liv. Så hvis en person utsetter ditt barn for grove overgrep, eller truer ditt liv, såe  er det vel helt innafor å påskynde utyskets  overgang til neste dimensjon? 

Rettsvesenet ser ut til å være noe splittet her, da forsøk på å beskytte seg selv/avkom gjerne resulterer i strenge straffer mens forsøk på/gjennomført tvungen videreføring av egne gener, blir 'forstått' ( latterlig lave straffer om noen..) her er det altså den påtenkte rugekassen( les offeret) som får skylde seg selv.. 

Og det er jo en helt annen diskusjon og veldig OT., men tenk så mange barn som trenger nye hjem nettopp fordi "instinktene" har tatt overhånd hos noen som absolutt ikke var kapable til å ta ansvar for å gjøre livet best mulig for det lille mennesket  :(   Det er jo tross alt livet til et annet menneske det går ut over til syvende og sist . 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raksha skrev:

Nå klarer jeg ikke lese om du tuller eller ikke, en sånn tilfelle du ikke tuller, så er det ikke akkuratt noe enkel eller billig prosess å adoptere, og fosterforeldre kan aldri sidestilles med egne/adopterte barn. 

 

Jeg er klar over at det er dyrt å adoptere og at fosterbarn ikke blir helt samme greia som egenproduserte/adopterte barn. Men er det noen menneskerett å få egenproduserte barn?

Hvis man mener det, så bør det jo i rettferdighetens navn være en menneskerett å ha sex, som jo også for de fleste er ett sterkt instinkt basert behov. Det er jo tross alt den naturlige forløperen for barn. Bør ikke alle som gjerne vil ha sex ( med en annen voksen person) men av ulike grunner ikke får det, også ha rett til å få dekket sitt behov? Hvem skal i så fall bekoste det? Staten? Det må det jo bli, siden politikerene i all sin overveldende visdom har gjort kjøp av sex ulovlig..men vent nå litt.. Hvis staten skal bekoste det, så er oppfordrer de jo ( og betaler) for lovbrudd.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Og det er jo en helt annen diskusjon og veldig OT., men tenk så mange barn som trenger nye hjem nettopp fordi "instinktene" har tatt overhånd hos noen som absolutt ikke var kapable til å ta ansvar for å gjøre livet best mulig for det lille mennesket  :(   Det er jo tross alt livet til et annet menneske det går ut over til syvende og sist . 

Veldig enig! Man ser jo titt ofte, at jo mindre egnede de er for foreldrerollen, jo flere barn har de..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...