Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å spise mer etisk. Splittet fra "enorme rever"


Emilie
 Share

Recommended Posts

@Lene_S jeg kjenner til irritabel tarm syndrom , min far har hatt det hele livet , dog fikk han diagnosen for få år siden. Jeg har også andre rundt meg som har det.  De fungerer godt hvis de passer på hva de spiser. Ja , Noen kan plages veldig og ja , det kan bli alvorlig for noen.  Som mye annet.

Akkurat som jeg og mange andre sliter med livsvarig og  til dels hemmende ettervirkninger av øreverk i barndommen .. uten at øreverk er en alvorlig diagnose for barn flest.

Hvis ibs ikke er en form for matintoleranse beklager jeg veldig , det er nemlig slik det har blitt meg forklart. 

Jeg har forøvrig hatt et barn med matintoleranse ( Han vokste det heldigvis av seg ) og da fikk jeg muligheten til å søke tilskudd av NAV fordi han måtte ha spesialmat..  mulig den ordningen forsvant med den nye regjeringen forsåvidt. 

Når det er slik at du må ha kjøtt eller fisk til hvert måltid for å fungere så er det enda viktigere å spise skikkelig kjøtt og fisk tenker jeg. 

Nei , det trenger ikke bli dyrere. Oppdrettslaks feks er ikke særlig sunt. Det kan faktisk være skadelig og det er ingen god kilde til omega 3. Makrell for eksempel er sunt, og det finner man til en svært billig penge i frysedisken .  Det samme gjør man med feks reinsdyrskav.  Som også inneholder b.la omega 3 og andre viktige næringsstoffer i motsetning til det meste av billigkjøttet. Ellers er det - som flere andre har nevnt - fult mulig å få kjøpt godt billig kjøtt i større kvanta direkte fra jegere og bønder. Det har blitt mer og mer populært og tilbudet blir større og større. 

Vi fisker en god del av vår egen fisk og det er nok den absolutt dyreste måten å få i seg fisk på. Kan ikke anbefales. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, om du og jeg kjøper en halv gris hver fra en grisebonde med frittgående gris f.eks, så kommer det ikke til å hjelpe de hundretusener av griser som lever i ' a living hell' til de blir slaktet, sa

Eller gjøre det mer lukrativt å gjøre konvensjonell drift mer dyrevennlig, for bøndene... Det ville jo vært mye bedre. Sånn at man kunne gått på rema eller kiwi og kjøpt norsk ku eller gris og visst a

@Lene_S: her har du noen alternativ: stolsvidda.com Her får du lykkelig gris og lam levert på døra, akkurat så mye eller lite du selv ønsker (og ja, du kan trygt glemme den halve grisen noen

Posted Images

39 minutes ago, Mud said:

@Lene_S jeg kjenner til irritabel tarm syndrom , min far har hatt det hele livet , dog fikk han diagnosen for få år siden. Jeg har også andre rundt meg som har det.  De fungerer godt hvis de passer på hva de spiser. Ja , Noen kan plages veldig og ja , det kan bli alvorlig for noen.  Som mye annet.

Akkurat som jeg og mange andre sliter med livsvarig og  til dels hemmende ettervirkninger av øreverk i barndommen .. uten at øreverk er en alvorlig diagnose for barn flest.

Hvis ibs ikke er en form for matintoleranse beklager jeg veldig , det er nemlig slik det har blitt meg forklart. 

IBS er en samlebetegnelse for alle mageplager man ikke veit hva kommer av, så det kan være veldig forskjellig fra person til person. Jeg har f.eks ikke samme plager som Lene_S har, og hva hun og jeg tåler/ikke tåler, er ikke nødvendigvis det samme. 

Quote

Jeg har forøvrig hatt et barn med matintoleranse ( Han vokste det heldigvis av seg ) og da fikk jeg muligheten til å søke tilskudd av NAV fordi han måtte ha spesialmat..  mulig den ordningen forsvant med den nye regjeringen forsåvidt. 

Det er bare glutenallergi man får dekket nå, så vidt jeg veit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lene_S: her har du noen alternativ:

stolsvidda.com

Her får du lykkelig gris og lam levert på døra, akkurat så mye eller lite du selv ønsker (og ja, du kan trygt glemme den halve grisen noen gnåler om, du får så oppdelt som du ønsker, i ferdige vakumpakker. Smaken er fantastisk)

stensaas.no

Her får du kjøpt reinsdyr (fra sør-rein på fjellbeite) i akkurat så store forpakninger du ønsker. De har også noe vilt, men det er mye billigere å kjøpe fra private via feks fb - se tidligere forslag) De leverer over hele landet, har også hundefôr av rein. Storfeproduktene deres vet jeg ikke noe om.

olstadgaard.no

frilandsgris, lam og storfe fra topp forhold.

 

Se forøvrig tidliger forslag om fb sider hvor folk selger bla vilt og grasfôret storfe.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, patricia said:

Og så har vi skrapesyke hos sau og vilt. Denne kan gi deg Alzheimer, ALS, ME, psykiske plager, leddsykdommer og mye mer...

Jeg har aldri hørt sammenheng mellom Alzheimer eller ALS og skrapesyke.. hvor har du lest det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, patricia skrev:

Og så har vi skrapesyke hos sau og vilt. Denne kan gi deg Alzheimer, ALS, ME, psykiske plager, leddsykdommer og mye mer...

Hmm..

Dette gjelder sau, fra: https://www.vetinst.no/sykdom-og-agens/skrapesjuke:

"Det påvises årlig 5-12 tilfeller av skrapesjuke Nor98, mens klassisk skrapesjuke sist ble påvist i 2009."

og, fra: http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6715&Main_6177=6714:0:31,2720&Content_6715=6752:2083343::0:6713:1:::0:0:

"det finnes ingen kjente tilfeller av mennesker som har blitt smittet med skrapesyke."

 

Nor98 var estimert til 0.07%(funnet 7 tilfeller) av slaktede sau i 2016. Inkluderer man selvdøde dyr var det totalt 14 tilfeller av nor98 funnet dette året, det er ikke mange, tar man også med det faktum at man regelmessig tester for å oppdage sykdommen hos både selvdøde og slakta dyr(og disse kasseres), så må man gå inn for det om man skal klare å få i seg kjøtt fra sau med skrapesyke, også kommer spørsmålet om man i det heletatt ville blitt smittet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, patricia skrev:

Og så har vi skrapesyke hos sau og vilt. Denne kan gi deg Alzheimer, ALS, ME, psykiske plager, leddsykdommer og mye mer...

Dette skulle jeg likt å se at du har dokumentasjon på. Inntil da velger jeg å kalle det "tøys og tull" ;) Det nærmeste jeg har lest om er en variant av Creutzfeldt Jacobs sykdom som muligens kan skyldes smitte av kugalskap fra kyr. Likheten er at både kugalskap og skrapesyke skyldes prioner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillekrapyl skrev:

For folk i Agder fylkene, eller Stavanger og omegn, kan jeg anbefale matkassene fra Fritt & Vilt.

http://frittogvilt.com/

 

Og å handle storfe fra Jens Eide er ganske "trygt". De aller fleste som leverer dit har et veldig bra dyrehold på kjøttfe. JB Ugland bla.  Mykland vilt har mye bra om man er i Agder. Carina Fiære kan søkes opp på fb hun selger storfe , sau og egg. Sau og kjøttfe gressfora og på utegang .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 2ne skrev:

IBS er en samlebetegnelse for alle mageplager man ikke veit hva kommer av, så det kan være veldig forskjellig fra person til person. Jeg har f.eks ikke samme plager som Lene_S har, og hva hun og jeg tåler/ikke tåler, er ikke nødvendigvis det samme. 

Det er bare glutenallergi man får dekket nå, så vidt jeg veit. 

Bare glutenallergi ? Du kødder ? Jeg fikk tilmed tilbud om å få tilskudd til strøm fordi jeg måtte vaske klær oftere enn normalt. Er det fordi han var barn, eller har Norge gått såpass av hengslene ? Han hadde allergidiagnose da. Som viste seg å være sterk matintoleranse pga muggsopp. 

Jeg tok aldri tilbudet i bruk fordi jeg beregnet papirmølla til NAV til å neppe være verdt timelønna. Jeg skjønner aldri en dritt av alle skjemaene dems og hadde fortsatt utslett etter permisjonssøknaden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Mud said:

Bare glutenallergi ? Du kødder ? Jeg fikk tilmed tilbud om å få tilskudd til strøm fordi jeg måtte vaske klær oftere enn normalt. Er det fordi han var barn, eller har Norge gått såpass av hengslene ? Han hadde allergidiagnose da. Som viste seg å være sterk matintoleranse pga muggsopp. 

Jeg tok aldri tilbudet i bruk fordi jeg beregnet papirmølla til NAV til å neppe være verdt timelønna. Jeg skjønner aldri en dritt av alle skjemaene dems og hadde fortsatt utslett etter permisjonssøknaden.  

Grunnstønad:
f. fordyret kosthold på grunn av spesialdiett. Nødvendigheten av spesialdiett for den aktuelle diagnosen må være vitenskapelig dokumentert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis. Dietten må avhjelpe den aktuelle sykdommen. Diagnosen må være stilt av spesialist. Flere sykdommer, som for eksempel cøliaki og cystisk fibrose, gir rett til grunnstønad etter fastsatte satser uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. For andre diagnoser som innebærer matintoleranse og fordyret kosthold, blir ekstrautgiftene vurdert individuelt.

Så ja, jeg kødda tydeligvis :P Problemet med irritabel tarm syndrom er at det er en "dette må du prøve ut og finne ut av selv"-sykdom, du kan neppe bevise noen form for matintolerenase. Så da kan man ikke dokumentere det, da. 

Jeg tror det bare er folk som virkelig står på krava sine som søker om grunnstønader nå, eller folk der det ikke er rom for tvil hos selv en sur og grinete saksbehandler hos NAV. Jeg ser f.eks at jeg kan søke om å få dekket økte utgifter til både klesvask og innkjøp, men det er bare ikke verdt det hasselet det er å søke om noe som helst hos NAV. Antageligvis kan jeg kanskje få hjelp av en ernæringsrådgiver til å søke om støtte til ekstra matutgifter, med både IBS og en ihjelstråla og utlagt på to steder-tarm, antar jeg at jeg kan ha krav på noe grunnstønad. Jeg har dog ikke ekstra utgifter til mat sånn som jeg spiser pr i dag. 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

@Lene_S Vet ikke hvor du får tak i kjøtt som har hatt det bra?
Det er jo flust av det i dette området.
Du har f.eks. Gården på Svartskog - de selger, egg, svinekjøtt, oksekjøtt, lammekjøtt - alt fra frittgående dyr som har det helt supert.
Det er mange i omegn her som forsyner med kjøtt fra trivelig landbruk, det er null problem å få fatt i.
Og du trenger IKKE partere selv, det kommer ferdig partert i vakumpakker - bare å putte rett i frysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tillien skrev:

Dette skulle jeg likt å se at du har dokumentasjon på. Inntil da velger jeg å kalle det "tøys og tull" ;) Det nærmeste jeg har lest om er en variant av Creutzfeldt Jacobs sykdom som muligens kan skyldes smitte av kugalskap fra kyr. Likheten er at både kugalskap og skrapesyke skyldes prioner.

Leste det på en avisside på nettet i dag, husker ikke hvilken. Det var basert på nyere forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, patricia skrev:

Leste det på en avisside på nettet i dag, husker ikke hvilken. Det var basert på nyere forskning.

Det stiller jeg meg veldig tvilende at evt er basert på noe anerkjent forskning, men det blir umulig å si noe helt bastant når du ikke kan angi nærmere hvor du har lest det. Et rask søk på pubmed (både "scrapie" og ("scrapie") AND ("alzheimers" OR "als")) gav imidlertid ingen relevante treff. Mer uformelle søk på google gav heller ingen. Dette ville vært en stor medisinsk nyhet - et gjennombrudd - så det ville garantert dukket opp.

Om forskningen du har lest stemmer, så er det imidlertid en enormt lang vei fra det å spise får til å utvikle en av de nevnte sykdommene. Ikke bare må du spise infisert kjøtt, du må dessuten ta det opp i kroppen og utvikle sykdom. Ikke en gang med kugalskap/Creutzfeld Jacob har de kunnet utvetydig finne en slik sammenheng - og det er det forsket mye på etter trøbbelet i England for et par tiår siden. Videre ville et betydd at alle de nevnte sykdommene kunne klassifiseres som prion- sykdommer, noe som rett og slett ville vært helt revolusjonerende.

Det jeg ser for meg kan stå i en slik artikkel, er noe mer eller mindre kvalifisert synsing om at feks Alzheimer og ALS kan være prionsykdommer - og at dette eksemplifiseres med skrapesyke. Begge sykdommene (og også ME, mange pyskiske sykdommer mm) er sykdommer man sliter med å forstå. At man også leter etter forklaringer med prioner er veldig logisk, spesielt siden man vet at prioner kan skape andre nevrologiske sykdommer. Det er uansett flere måter å både få i seg prioner (de finnes mange steder) og å utvikle prion-sykdommer så da blir det fort veldig vanskelig å leve om man skal holde seg unna alt. For ikke å si umulig.

Det er egentlig ikke meningen å "hakke" på deg her altså, men når det gjelder helseopplysning så synes jeg det er viktig å være sikker på at man farer med holdbare påstander.

Du kan jo kanskje sjekke loggen din, så finner du vel siden? Så kommer vi til bunns i dette :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg følger ALS-forum/-grupper på facebook og på internettet tror jeg jeg ville plukket det opp rimelig tidlig om det hadde kommet omså en spekulativ årsakssammenheng mellom en ytre årsak og ALS. Men så vidt jeg kan se er det - dessverre - like lite nytt som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...