Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å spise mer etisk. Splittet fra "enorme rever"


Emilie
 Share

Recommended Posts

Sånn på sidelinjen.  Dyrt kjøtt ekke så dyrt hvis man ikke spiser kjøtt hver dag...

Ingen trenger kjøtt hver dag. Man trenger ikke spise mengder av linser og erter hvis man kutter ned på kjøttet.   

Her spises det kjøtt sånn ca 4-5 ganger i måneden og det er ingen som gomler linser og kikerter av den grunn. 

Utvidede blodprøver av både meg og poden viser at ingen av oss mangler noe av den grunn. Jeg hadde litt lite d-vitaminer ( underlig nok, Vi spiser masse fisk), men d-vitamintilskudd og daglig inntak av makrell i div former fikset den biten.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, om du og jeg kjøper en halv gris hver fra en grisebonde med frittgående gris f.eks, så kommer det ikke til å hjelpe de hundretusener av griser som lever i ' a living hell' til de blir slaktet, sa

Eller gjøre det mer lukrativt å gjøre konvensjonell drift mer dyrevennlig, for bøndene... Det ville jo vært mye bedre. Sånn at man kunne gått på rema eller kiwi og kjøpt norsk ku eller gris og visst a

@Lene_S: her har du noen alternativ: stolsvidda.com Her får du lykkelig gris og lam levert på døra, akkurat så mye eller lite du selv ønsker (og ja, du kan trygt glemme den halve grisen noen

Posted Images

14 timer siden, Pringlen skrev:

Blåreven er altså ikke istykkeravlet under alt fettet, de er fôret slik... I Norge er det ikke fryktelig mye blårev, da de gir lavere skinnpris enn søv/gull, og også platina (hybrid mellom blå og sølv) Finland er store på både rev og mårhund, og kan nok ikke helt sammenlignes med Norge der.

Ellers hadde det vært fint om fedme blandt både produksjons og kjæledyr fikk mer oppmerksomhet, i steden for å skylde alt på avl...

Disse revene er utvilsomt bælfeite men de hengende øyelokkene kommer vel ikke av fedme? 

Siteringsfunsjonen krangler , så jeg får kommentere uten å sitere videre. Lene har ett poeng når hun sier at dyrevelferdsmessige ok produkter burde vært litt enklere tilgjengelig for den 'gemene hop' . Siden folk flest er late/makelige/velger enkleste løsning (undertegnede iberegnet..) så hadde muligens flere valgt de mer 'etisk ok' produktene, hadde man fått kjøpt de på Kiwi f.eks. Kjipt men slik fungerer det gjerne. 

På den annen side har Emilie( tror jeg det var) rett når hun sier at mange er fryktelig opptatt av dyrevern men gidder ikke å legge noen ekstra innsats i / eller 'takler det ikke' for å konsumere mer 'etisk spiselige ' produkter.. 

Greit nok at enkelte faktisk ikke har fysisk styrke nok til å slakte eller håndtere ett slakt, jeg snakker ikke om disse. Men jeg kjenner jeg blir en smule provosert over disse som er så opptatt av dyrevelferd, spiser kjøtt/fisk  men er for tandre til å slakte selv/være tilstede under slakting.. Altså;  hvis du ikke 'tåler/er for følsom' til å enten slakte selv ( nei alle bør ikke gjøre   det av hensyn til dyret men se på kan man) eller faktisk se hva det innebærer så får du holde deg til vegetarmat.. 

Tåler man ikke å se hva som ligger forut for kjøttet i kjøledisken men foretrekker å innbille seg selv at det vokser i allerede nevnte disk, ja da har du ikke 'rett til' å spise kjøtt..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Et lite OT om jakt. Jeg har ingen kvaler med å kjøpe vilt. Kvotene er satt etter bestandsmål, jegerne må ta det som kvota sier. Står det elg ungdyr hunn på kvota så kan han/hun ikke skyte en stor elgokse bare fordi det er "status". De fleste jegerne jeg kjenner har ett reflektert forhold til at jakt er for å regulere bestanden. 

Men det krever stor fryser og det er mye jobb. Ønsker man å nyttiggjøre seg muligheten kan man kjøpe ett halvt slakt sammen med naboer eller familie, det gjorde vi ofte da jeg vokste opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips til de som ønsker å spise godt kjøtt, men som ikke har allverdens råd til det, så kan man finne mye "gull" i datovare-diskene i de ulike butikkene altså. Rent kjøtt av storfe/lam og pølser, marinert kjøtt, krydret/saltet kjøtt osv tåler fint å brukes frem til og med datoen, og er ikke noe problem å kjøpe i dato-hylla.
Ellers kan man kjøpe billigere kjøtt, men fra gode kilder, om man velger de mindre populære delene på dyret. Grytekjøtt, hale osv blir nydelig og næringsrik mat om man gidder ta seg tid til å lage den. Og all mat blir mer næringsrik og god om man har hjemmelaget kraft i stedet for buljongterninger. Man trenger ikke store kjøttstykker hver dag til middag for å bli mett/få nok næring. En god kraft som base, litt kjøtt i maten, og man har fått en sunn og billig middag. Synes man det er mye styr å lage mat fra bunnen av hver dag kan man lage store porsjoner med pastasaus, suppe, gryte osv og fryse ned i porsjoner, så har man rask og bra middag, bare kok pastaen, kok risen, kok potetene osv.

Ja, man må legge om livsstilen noe, man kan ikke BÅDE leve av halvfabrikata hurtigmat på lavbudsjett OG være en dyrevennlig forbruker. Det er jo poenget, at man er bevisst og vil legge om vanene for å handle/spise/leve mer dyrevennlig/miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, QUEST said:

Greit nok at enkelte faktisk ikke har fysisk styrke nok til å slakte eller håndtere ett slakt, jeg snakker ikke om disse. Men jeg kjenner jeg blir en smule provosert over disse som er så opptatt av dyrevelferd, spiser kjøtt/fisk  men er for tandre til å slakte selv/være tilstede under slakting.. Altså;  hvis du ikke 'tåler/er for følsom' til å enten slakte selv ( nei alle bør ikke gjøre   det av hensyn til dyret men se på kan man) eller faktisk se hva det innebærer så får du holde deg til vegetarmat.. 

Leddgikt. Betente ledd. Det er fysisk styrke når det er lav betennelsesaktivitet. Jeg har vært med på slakt, så det er ikke det som er problemet. Sånn utover det må det være greit å eie sannheten om hvordan man er en ekte dyrevenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Leddgikt. Betente ledd. Det er fysisk styrke når det er lav betennelsesaktivitet. Jeg har vært med på slakt, så det er ikke det som er problemet. Sånn utover det må det være greit å eie sannheten om hvordan man er en ekte dyrevenn. 

? Jeg skrev jo at har man ikke fysisk styrke( uansett årsåk) så forventer jeg ikke at man slakter selv. Jeg påstår ikke at jeg 'eier sannheten' , det er MIN mening. Ikke en objektiv sannhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

? Jeg skrev jo at har man ikke fysisk styrke( uansett årsåk) så forventer jeg ikke at man slakter selv. Jeg påstår ikke at jeg 'eier sannheten' , det er MIN mening. Ikke en objektiv sannhet. 

Og jeg syns du var en anelse nedlatende.. Det har ikke noe med å være svak og tander å gjøre, som du antyder. 

Hele tråden, hele diskusjonen om vegetarmat/slakt/kjøttspising, er en hel bøtte full av ikke objektive sannheter om hvordan man er en ekte dyrevenn. Ikke spis kjøtt, om du absolutt må spise kjøtt, ikke spis kjøtt mer enn 2 ganger i uka eller 5 ganger i mnd, og det kjøttet du spiser bør være vilt, helst burde du partere det sjøl, hvis ikke så gidder du ikke å gjøre en innsats og da er du ikke glad i dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fascinerende diskusjon dette. Ut fra intet kommer fordømmelsen om at folk er "late, tafatte, hjelpesløse, tåpelige og for tandre".
Det står skrevet ganske eksplisitt at man ikke har kapasitet til, og/eller ikke har kunnskap, mulighet, evt andre forhold. At hvis man skal endre måten verdens husdyr behandles på, så må man gjøre det dyrevennlige kjøttet enklere å få tak i, og det drittale kjøttet vanskeligere å få tak i. Allikevel så hopper svært mange på sin høye hest og skal fordømme andres holdninger bare fordi man ikke gjør nøyaktig som de mener eller synes/som de selv gjør. Hvorfor?

Hva slags virkelighetssyn har man om man tror at verden kommer til å endre seg til at folk står og deler opp en hjort på kjøkkenet alene og bare skal spise hjortekjøtt i 1-2-3mnd? Seriøst? Tror dere også på julenissen? Synes agenaen skinner litt for godt igjennom (at man bare har lyst å fordømme dyrevenner), og det igjen sier litt om størrelsen på pinnen man har oppi rattata. Når man er kjapp til våpenet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, 2ne skrev:

Og jeg syns du var en anelse nedlatende.. Det har ikke noe med å være svak og tander å gjøre, som du antyder. 

Hele tråden, hele diskusjonen om vegetarmat/slakt/kjøttspising, er en hel bøtte full av ikke objektive sannheter om hvordan man er en ekte dyrevenn. Ikke spis kjøtt, om du absolutt må spise kjøtt, ikke spis kjøtt mer enn 2 ganger i uka eller 5 ganger i mnd, og det kjøttet du spiser bør være vilt, helst burde du partere det sjøl, hvis ikke så gidder du ikke å gjøre en innsats og da er du ikke glad i dyr. 

Det er ikke snakk om å ofre egen helse for å kunne spise mer etisk. Som jeg skrev litt baki her, man kan spise så etisk som man klarer å tillate seg. Jeg har ikke skrevet at man skal gå på akkord med egen helse og eventuelt økonomi for å spise litt mer dyrevelferdsmessig. Da får man heller la være, med god samvittighet. Men for folk uten økonomiske eller helsemessige utfordringer, så finnes det faktisk ingen grunn til å ikke tenke seg om en gang eller to, før man spiser billigkjøtt syv dager i uken. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, 2ne skrev:

Og jeg syns du var en anelse nedlatende.. Det har ikke noe med å være svak og tander å gjøre, som du antyder. 

Hele tråden, hele diskusjonen om vegetarmat/slakt/kjøttspising, er en hel bøtte full av ikke objektive sannheter om hvordan man er en ekte dyrevenn. Ikke spis kjøtt, om du absolutt må spise kjøtt, ikke spis kjøtt mer enn 2 ganger i uka eller 5 ganger i mnd, og det kjøttet du spiser bør være vilt, helst burde du partere det sjøl, hvis ikke så gidder du ikke å gjøre en innsats og da er du ikke glad i dyr. 

Det kan nok oppfattes som nedlatende , jeg ser den men det er likefullt min mening :) Men  hvis man ikke mangler fysisk styrke / kunnskap om slakting, hvilke 'unnskyldninger' har man da for å ikke slakte selv/partere? Nå er mitt standpunkt slett ikke basert på bare denne tråden, jeg har som sikkert flere av oss sett innlegg i gate med; 'Nei, jeg klarer bare ikke å se på / drepe dyr/fisk/fugl. '( spiser dog uten problemer alle de nevnte..)  Jeg mener fortsatt at er man så 'fintfølende'  at man ikke takler å se konsekvensene av sitt konsum, så får man la være. Og bare for å ha det sagt; det motsatte av 'følsom/tander' er ikke noe i stil med' ' Yess! Gleder meg til helga for da skal jeg knerte 20 høns og tre griser! ' 

Jeg har slaktet en hel del selv og det er en utrivelig jobb, mildt sagt. Ikke noe jeg gjør med glede. Dyra er nemlig fullt klar over at det er noe ille på gang, tro ikke noe annet. Og her snakker vi om hjemmeslakting, ikke dyr som sendes avgårde over lange avstander for å slaktes på slakteri. Likevel tror jeg at mitt ubehag ved slaktinga ikke på noen som helst måte kan sammenlignes med den opplevelsen og skrekken som slaktedyr blir utsatt for på slakteri. 

Så hva er mest 'etisk'? Gjøre driitjobben selv, eller unngå belastningen på egne følelser og la andre gjøre jobben med påfølgende stress / redsel for  dyrene? 

 

Glemte å svare på siste del i innlegget ditt; altså hvis man er EKTE dyrevenn så tar man rennefart til nærmeste sykehus og ber om å bli sterilisert pronto! ( hvis man fremdel er i reproduktiv alder) INTET mindre er godtagbart :sleep: For det hersker liten tvil om at arten Homo sapiens  er opphavet til det meste av lidelser på planeten Tellus.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Men  hvis man ikke mangler fysisk styrke / kunnskap om slakting, hvilke 'unnskyldninger' har man da for å ikke slakte selv/partere?

Og hvor mange i dagens moderne samfunn mener du har kunnskap om slakt/partering? Seriøst? :P Jeg er over gjennomsnittet engasjert i dyr, jeg er halvveis vokst opp på sauegård, jeg har hatt biologi-fordypning på universitet (med dissekering) og jeg har vært med på slakt av dyr. Jeg har allikevel ikke hatt sjans å skulle "dele opp" et dyr om det så ble lagt foran meg, i forhold til matproduksjon av slaktet. Når lærer vi det, mener du? Og når noen som IKKE er så lidenskapelig interessert i dyr, og som IKKE har familie med bondegård, er de bare "late, tandre, latterlige" folk fordi de ikke har sjans å vite noe om hvordan man lager mat av et stykke dyr? Vi har ikke hjort i Nord-Norge, så hva som er spiselig har jeg ikke peiling på. Var med onkel å hende en elgokse i skogen en gang for mange hundre år siden, men jeg kunne ikke gjenskapt elgbiffen han skar ut den gang da. Ikke har jeg lært noe om konservering, om hvor lenge kjøttet holder seg i romtemperatur, om hva som egner seg til mat, om hvordan man ser tegn til dårlig kjøtt, hva man må ligge unna, hvordan kjøttet skal lukte, hvordan man pakker det et cetera. Det er ting som et vanlig moderne samfunn hopper bukk over, og som jeg ikke fatter og begriper hvordan man skal forvente av folk, og fordømme folk som ikke kjenner til. Det er sneversynt, IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Og hvor mange i dagens moderne samfunn mener du har kunnskap om slakt/partering? Seriøst? :P Jeg er over gjennomsnittet engasjert i dyr, jeg er halvveis vokst opp på sauegård, jeg har hatt biologi-fordypning på universitet (med dissekering) og jeg har vært med på slakt av dyr. Jeg har allikevel ikke hatt sjans å skulle "dele opp" et dyr om det så ble lagt foran meg, i forhold til matproduksjon av slaktet. Når lærer vi det, mener du? Og når noen som IKKE er så lidenskapelig interessert i dyr, og som IKKE har familie med bondegård, er de bare "late, tandre, latterlige" folk fordi de ikke har sjans å vite noe om hvordan man lager mat av et stykke dyr? Vi har ikke hjort i Nord-Norge, så hva som er spiselig har jeg ikke peiling på. Var med onkel å hende en elgokse i skogen en gang for mange hundre år siden, men jeg kunne ikke gjenskapt elgbiffen han skar ut den gang da. Ikke har jeg lært noe om konservering, om hvor lenge kjøttet holder seg i romtemperatur, om hva som egner seg til mat, om hvordan man ser tegn til dårlig kjøtt, hva man må ligge unna, hvordan kjøttet skal lukte, hvordan man pakker det et cetera. Det er ting som et vanlig moderne samfunn hopper bukk over, og som jeg ikke fatter og begriper hvordan man skal forvente av folk, og fordømme folk som ikke kjenner til. Det er sneversynt, IMO.

Jeg tror at alltfor mange mangler de nødvendige kunnskapene.. Og som jeg skrev, jeg mener ikke at man skal kløne i vei med slakting, hvis man ikke har kunnskapen, det er lite dyrevennlig. Men man trenger ikke kunnskap for å se på og være tilstede..eller se en video av slakting.. Men det er forbausende mange omnivore som er for 'følsomme' til å tåle denslags.. 

Når det kommer til partering; jeg tar utgangspunkt i at de aller fleste IKKE er analfabeter og kan således nyttiggjøre seg tilgengelig litteratur om emnet eller enda enklere, gå på nett.. Forutsetter også her at de fleste har tilgang til enten bøker eller internett..

Det er (ut fra egen erfaring) utrolig mye kunnskap og hente fra begge de nevnte kilder. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Så vi kan alle bli matprodusenter hvis vi ser på youtube/bruker google? Jeg lurer på om mattilsynet synes det er en OK framgangsmåte? :blink:

Hvis jeg kjøper en halv gris for å partere i fryservennlig størrelse, er jeg da matprodusent? Jeg trodde jeg var klar på at det var PARTERING jeg snakket om? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Så vi kan alle bli matprodusenter hvis vi ser på youtube/bruker google? Jeg lurer på om mattilsynet synes det er en OK framgangsmåte? :blink:

Jeg håper ikke at gjennomsnittsmennesket er i så dårlig forfatning at det er en stor utfordring å skjære kjøtt av bein. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Så vi kan alle bli matprodusenter hvis vi ser på youtube/bruker google? Jeg lurer på om mattilsynet synes det er en OK framgangsmåte? :blink:

Vet ikke hvorfor du krisemaksimerer så veldig? Det er da mange nyanser du bare glatt hopper over, du drar alt fra hvitt til svart uten å engang vurdere mulighetene for alle gråtonene i mellom. Man er ikke matprodusent selv om man klarer å partere en ferdig slaktet kylling, eller stykke opp en kvart gris eller et halvt lam. Og det å gjøre dette krever svært lite forhåndskunnskap.

Jeg anser ikke meg selv som spesielt flink, intelligent eller innehaver av noen superkrefter av noe slag, jeg er en helt vanlig person med helt vanlig utgangspunkt hva evner angår. Jeg har vokst opp i en vanlig familie i et hus med hage, fra byen, uten noen som helst landbruksbakgrunn eller opplæring av familie/venner/bekjente. Ingen som har jaktet, ingen som driver med dyreproduksjon. Men jeg har, pga egen interesse, startet med å lage mat fra bunnen, søkt kunnskap på nett (utrolig mye man kan finne og mye flinke folk man kan få kontakt med om man gidder prøve!) og brukt "prøv og feil"-metoden. Og dette er noe ALLE kan gjøre, det krever ikke stort av ressurser.

I stedet for å kjøpe en 1mnd gammel industrikylling fra Prior for 49kr og gafle den i seg til en middag kan man kjøpe en større, rå, gårdskylling, (gjerne en økologisk en som har hatt enda litt bedre levevilkår og vokst saktere), partere den, og få mange middager ut av denne ene kyllingen om man er litt smart. Jeg får 10-12 middagsporsjoner ut av en 2-2,5kg kylling, og da blir plutselig ikke middagene så dyre selv om selve kyllingen koster langt mer enn den ihjelavlede, ekstremtvoksende 49kr priorkyllingen. Og ALLE, absolutt ALLE, som klarer å kutte opp grønnsaker og koke egen middag, klarer å partere en kylling. Man trenger ikke spesialverktøy, og man trenger ikke utdanning som slakter. Det er svært enkelt, og man får vite hvordan ved et kjapt søk på nett.

Det er så mange ting man kan gjøre, så mange små steg, som totalt sett gir et mer dyrevennlig kosthold uten at det verken er spesielt vanskelig eller spesielt dyrt. Selv har jeg et veldig lavt matbudsjett, jeg kjøper mat for under 1000kr i mnd (en person), og enda så klarer jeg å styre unna både industrikylling, industrifisk, importkjøtt og ferdigmat. Ikke bruker jeg spesielt mye tid på mat heller. Og jeg spiser kjøtt/animalsk hver dag. Og igjen, jeg er ikke spesielt flink eller har spesielle evner, jeg er helt normalt utviklet, verken mer eller mindre. Som de aller fleste andre også er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emilie said:

Jeg håper ikke at gjennomsnittsmennesket er i så dårlig forfatning at det er en stor utfordring å skjære kjøtt av bein. 

Jeg håper ikke at gjennomsnittsmennesket er i så dårlig leseforfatning som deg, for dette begynner å bli relativt ille. Come on. Du vet det ikke er det som er sagt eller skrevet.

Just now, QUEST said:

Hvis jeg kjøper en halv gris for å partere i fryservennlig størrelse, er jeg da matprodusent? Jeg trodde jeg var klar på at det var PARTERING jeg snakket om? 

Du er matprodusent for deg og din egen familie? Altså produserer du mat ut fra et stykke dyr. Jeg vet ikke, jeg har bare en følelse av at dette er en veldig lettvintløsning for et seriøst problem. Generelt sett vil jeg si at lukt, følelse/tekstur og utførelse ikke er lett å videreføre gjennom youtube eller tekst.

Og for å spore tilbake til originalproblemet: ja, så får vi kanskje 5% av befolkningen til å stå og partere gris på kjøkkenet fordi de vil være bedre mennesker og være som alle dere fantastiske hjemmeparterere. Flott. Hva med resten av befolkningen? Vi stopper ikke industrielt husdyrhold av å endre 5%. Eller 10%. Eller 20%. Og med tanke på en gryende generasjon som er enda mer frakoblet naturens verden --- forventer man virkelig at folk skal gjøre dette selv? Igjen, hvilken virkelighetsoppfatning har man da? Det løser ingen problemer å si "åååå er det dritt å gå til skolen ja? I -30 grader? Men du vil redde verden? Da skal du ikke kjøre i mammas bil. Det er jo bare å stå opp 1 time tidligere og kle på deg 5 kilo klær, så tusler du avgårde som en liten pingvin :) Hvis ikke er du latterlig, tafatt og dust".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stella said:

Vet ikke hvorfor du krisemaksimerer så veldig? Det er da mange nyanser du bare glatt hopper over, du drar alt fra hvitt til svart uten å engang vurdere mulighetene for alle gråtonene i mellom. Man er ikke matprodusent selv om man klarer å partere en ferdig slaktet kylling, eller stykke opp en kvart gris eller et halvt lam. Og det å gjøre dette krever svært lite forhåndskunnskap.

Jeg anser ikke meg selv som spesielt flink, intelligent eller innehaver av noen superkrefter av noe slag, jeg er en helt vanlig person med helt vanlig utgangspunkt hva evner angår. Jeg har vokst opp i en vanlig familie i et hus med hage, fra byen, uten noen som helst landbruksbakgrunn eller opplæring av familie/venner/bekjente. Ingen som har jaktet, ingen som driver med dyreproduksjon. Men jeg har, pga egen interesse, startet med å lage mat fra bunnen, søkt kunnskap på nett (utrolig mye man kan finne og mye flinke folk man kan få kontakt med om man gidder prøve!) og brukt "prøv og feil"-metoden. Og dette er noe ALLE kan gjøre, det krever ikke stort av ressurser.

I stedet for å kjøpe en 1mnd gammel industrikylling fra Prior for 49kr og gafle den i seg til en middag kan man kjøpe en større, rå, gårdskylling, (gjerne en økologisk en som har hatt enda litt bedre levevilkår og vokst saktere), partere den, og få mange middager ut av denne ene kyllingen om man er litt smart. Jeg får 10-12 middagsporsjoner ut av en 2-2,5kg kylling, og da blir plutselig ikke middagene så dyre selv om selve kyllingen koster langt mer enn den ihjelavlede, ekstremtvoksende 49kr priorkyllingen. Og ALLE, absolutt ALLE, som klarer å kutte opp grønnsaker og koke egen middag, klarer å partere en kylling. Man trenger ikke spesialverktøy, og man trenger ikke utdanning som slakter. Det er svært enkelt, og man får vite hvordan ved et kjapt søk på nett.

Det er så mange ting man kan gjøre, så mange små steg, som totalt sett gir et mer dyrevennlig kosthold uten at det verken er spesielt vanskelig eller spesielt dyrt. Selv har jeg et veldig lavt matbudsjett, jeg kjøper mat for under 1000kr i mnd (en person), og enda så klarer jeg å styre unna både industrikylling, industrifisk, importkjøtt og ferdigmat. Ikke bruker jeg spesielt mye tid på mat heller. Og jeg spiser kjøtt/animalsk hver dag. Og igjen, jeg er ikke spesielt flink eller har spesielle evner, jeg er helt normalt utviklet, verken mer eller mindre. Som de aller fleste andre også er.

Det er jeg enig i, kylling er vel sånn nogenlunde overkommelig. Men vi snakket om HJORT her i starten. Halv hjort. Jeg har ikke plass til halv hjort på kjøkkenbenken, men mulig jeg bor kummerslig. Og jeg er svært opptatt av NÅR mat forderver, fordi jeg ikke har særlig godt utviklet luktesans for mat. Jeg kan fort spise mat som er muggen fordi jeg ikke lukter når det er surt. Jeg ser ikke tegn til mugg. Jeg vet ikke konsistensen av sur mat. Det er ting du ikke lærer bare med å lese på nett.

Det er fantastisk at du er så flink og gjør så mye. Men hvordan skal vi få andre til å være så bra som deg? Hvordan skal vi få den resterende majoritet av verden til å være så økonomisk og superhuman når det kommer til innkjøp? For vi endrer ikke en dritt med at enkeltpersoner sitter og føler seg kjempeflinke (noen antakeligvis med rette og, andre ikke fullt så mye) - det er majoriteten av befolkningen som må snus.

Men om løsningen er "her, ta en halv gris også går du på google" så er det jo rart at ikke ting har endret seg tidligere. Og enda ikke har endret seg permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er en fascinerende diskusjon dette. Ut fra intet kommer fordømmelsen om at folk er "late, tafatte, hjelpesløse, tåpelige og for tandre".
Det står skrevet ganske eksplisitt at man ikke har kapasitet til, og/eller ikke har kunnskap, mulighet, evt andre forhold. At hvis man skal endre måten verdens husdyr behandles på, så må man gjøre det dyrevennlige kjøttet enklere å få tak i, og det drittale kjøttet vanskeligere å få tak i. Allikevel så hopper svært mange på sin høye hest og skal fordømme andres holdninger bare fordi man ikke gjør nøyaktig som de mener eller synes/som de selv gjør. Hvorfor?

Hva slags virkelighetssyn har man om man tror at verden kommer til å endre seg til at folk står og deler opp en hjort på kjøkkenet alene og bare skal spise hjortekjøtt i 1-2-3mnd? Seriøst? Tror dere også på julenissen? Synes agenaen skinner litt for godt igjennom (at man bare har lyst å fordømme dyrevenner), og det igjen sier litt om størrelsen på pinnen man har oppi rattata. Når man er kjapp til våpenet.

 

'Fordømme dyrevenner'? Hva slags kriterier skal ligge til grunn for at man skal bli 'godkjent' som dyrevenn? En betegnelse som jeg forøvrig ikke vil ha som merkelapp, da nettopp de som roper høyst om at de er 'SÅÅÅ glade i dyr! ' er folk jeg ikke hadde gitt en hamster.. Litt OT men det minner en smule om disse på venstresiden som har monopol på å være 'tolerante, menneskevennlige og omsorgsfulle'..dvs hvis du er 100% enige i alt de sier.. Vår herre hjelpe deg hvis du skulle driste deg til å ha litt avvikende synspunkter..DA er det lite TOLERANSE å spore.. Da stammer du direkte fra allverdens despoter og er fritt vilt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man få en fordervet hjort? :icon_confused: Man putter jo delene i fryseren etter partering.

Når det er sagt er jeg for dårlig på dette selv, jeg spiser oppdrettslaks, Prior kylling og Gilde gris... Jeg er lat rett og slett. Men jeg spiser ikke så fryktelig mye kjøtt, det går mye i fisk og vegetar middager. Så jeg burde strengt tatt kjøpe en halv gris fra Valdres f.eks (som blir levert hjem ferdig partert) og kylling fra Stange eller Holte, spiser jo sjeldent kylling så det blir jo ikke dyrt uansett. 

Nei, nå skal jeg jaggu gjøre det :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Disse revene er utvilsomt bælfeite men de hengende øyelokkene kommer vel ikke av fedme? 

Siteringsfunsjonen krangler , så jeg får kommentere uten å sitere videre. Lene har ett poeng når hun sier at dyrevelferdsmessige ok produkter burde vært litt enklere tilgjengelig for den 'gemene hop' . Siden folk flest er late/makelige/velger enkleste løsning (undertegnede iberegnet..) så hadde muligens flere valgt de mer 'etisk ok' produktene, hadde man fått kjøpt de på Kiwi f.eks. Kjipt men slik fungerer det gjerne. 

På den annen side har Emilie( tror jeg det var) rett når hun sier at mange er fryktelig opptatt av dyrevern men gidder ikke å legge noen ekstra innsats i / eller 'takler det ikke' for å konsumere mer 'etisk spiselige ' produkter.. 

Greit nok at enkelte faktisk ikke har fysisk styrke nok til å slakte eller håndtere ett slakt, jeg snakker ikke om disse. Men jeg kjenner jeg blir en smule provosert over disse som er så opptatt av dyrevelferd, spiser kjøtt/fisk  men er for tandre til å slakte selv/være tilstede under slakting.. Altså;  hvis du ikke 'tåler/er for følsom' til å enten slakte selv ( nei alle bør ikke gjøre   det av hensyn til dyret men se på kan man) eller faktisk se hva det innebærer så får du holde deg til vegetarmat.. 

Tåler man ikke å se hva som ligger forut for kjøttet i kjøledisken men foretrekker å innbille seg selv at det vokser i allerede nevnte disk, ja da har du ikke 'rett til' å spise kjøtt..

Ang revene (topic, faktisk :P ) så ser det for meg ut som øynene er fulle i betennelse? Og derav hengende øyelokk? Men mulig den biten er noe de hoppet over i avlen i Finland.  Blårev i normalt hold ser ikke slik ut.

 

Ellers ja, det ser jo ut som etisk forsvarlig kjøtt må konkurrere ut first price i hyllene, for at folk skal gidde å velge det. Når selv ikke selvutnevnte dyrevenner er interessert i å bruke en halv kalori på å finne alternativer (som absolutt ikke er vanskelig tilgjengelig, eller krever noe forkunnskap) Så kan man vel ikke forvente at hvermannsen bytter ut kyllingfiléten med vilt. Ja, bortsett fra folk som er opptatt av matkvalitet og smak, da. De er gjerne flinke til å velge gode råvarer, som oftest henger nøye sammen med dyrevelferd.

Ellers kan man gjøre "bedre" valg på kiwi også. Man kan kjøpe lam og storfe framfor kylling og svin (lam tilbringer levesesongen sin i stor del på beite, storfehold i Norge er generelt bra, særlig på kjøttfe) Og man kan velge villfisk framfor oppdrett. De samme valgene kan man faktisk gjøre i forhold til hva man fôrer bikkjene på.

Forøvrig: ALLE klarer å dele opp slakt, om man fysisk er i stand til å holde en kniv og skjære.  Man trenger faktisk ikke mer forkunnskap enn en youtubevideo gir. Og er man ikke fysisk i stand til det (eller ikke gidder, gris synes jeg feks er fint å få ferdig oppdelt) så koster det faktisk ikke mange kronene ekstra.

I fjor måtte jeg faktisk titte på youtube når jeg skulle gjøre opp duer og rapphøns, for fugl er noe jeg sjelden har :P Enkel beskrivelse og fint resultat. 

red: @Stine jeg kan love deg at du aldri mer kommer til å kjøpe "vanlig" indusrigris, nå du først har hatt gris fra Valdres (eller sikkert andre som driver med frilandsgris :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Det er jeg enig i, kylling er vel sånn nogenlunde overkommelig. Men vi snakket om HJORT her i starten. Halv hjort. Jeg har ikke plass til halv hjort på kjøkkenbenken, men mulig jeg bor kummerslig. Og jeg er svært opptatt av NÅR mat forderver, fordi jeg ikke har særlig godt utviklet luktesans for mat. Jeg kan fort spise mat som er muggen fordi jeg ikke lukter når det er surt. Jeg ser ikke tegn til mugg. Jeg vet ikke konsistensen av sur mat. Det er ting du ikke lærer bare med å lese på nett.

Det er fantastisk at du er så flink og gjør så mye. Men hvordan skal vi få andre til å være så bra som deg? Hvordan skal vi få den resterende majoritet av verden til å være så økonomisk og superhuman når det kommer til innkjøp? For vi endrer ikke en dritt med at enkeltpersoner sitter og føler seg kjempeflinke (noen antakeligvis med rette og, andre ikke fullt så mye) - det er majoriteten av befolkningen som må snus.

Men om løsningen er "her, ta en halv gris også går du på google" så er det jo rart at ikke ting har endret seg tidligere.

Til første avsnitt: Så lenge man håndterer maten på rett måte (noe man lett også finner masse info om på nett) trenger man aldri dra det så langt at man trenger bedømme om det er bedervet eller ikke. Parter kyllingen, pakk i vakuumposer og rett i fryseren. Eller rett i gryta el.l om man skal lage noe av den med en gang. Når den skal tines så ta den opp et døgn før, legg i kjøleskap for tining og lag mat av den dagen etter. Kyllingkjøtt skal ikke mørnes, så det slipper man ta stilling til!
Og ja, jeg snakker om kylling konsekvent fordi det er lett å få til, er lett tilgjengelige alternativer til "pint priorkylling", og det er noe de fleste spiser mye av. Det er også noe man ikke bør handle i datovare-disken, så det alternativet utgår. Storfe og småfe, pølser osv kan fint handles i datohylla, og man kan dermed få de dyrere variantene til en billig penge der. Jeg har aldri nevnt hjort, og svarer derfor utfra hva jeg selv har nevnt tidligere i tråden.

Til andre avsnitt: Nå må du gi deg! Jeg har ALDRI sagt jeg er flink og superhuman, tvert imot har jeg sagt at når selv jeg klarer å få det til uten særlig stor innsats er dette noe alle bør få til, da jeg IKKE er noe spesielt flink av noe slag. Jeg sitter ikke og føler meg kjempeflink, og jeg prøver å formidle at dette ikke er allverdens vanskelig slik at andre også kan få lyst til å prøve. Det kalles å prøve å hjelpe, prøve å være konstruktiv og positiv, i stedet for så sinnssykt negativ du stadig er. Og man får ikke snudd majoriteten av befolkningen ved å krisemaksimere hvor ekstremt vanskelig og uoverkommelig det er å lage maten fra bunnen og ta mer etiske valg når man er i butikken. Virkelig. Man får snudd majoriteten ved å vise hvor lett det faktisk er å ta små steg i riktig retning, vise dem at det ikke krever allverdens, og gå foran med et godt eksempel. Forbrukermakten er stor, og om forbrukerne kjøper mer etisk produsert mat vil produsentene tilby mer av dette. Ta kylling som eksempel igjen. Det har eksplodert av alternativer til "priorkyllingen" siste årene, nettopp fordi forbrukerne viser at de er villige til å kjøpe en bedre kylling til en høyere pris, de verdsetter bedre dyrevelferd.
Og det øker raskt med lokalmatutsalg over det ganske land nettopp fordi folk vil ha lokalprodusert mat av en annen kvalitet enn industrimaten på Rema.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du er så utrolig negativ og svartmalende på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Du er matprodusent for deg og din egen familie? Altså produserer du mat ut fra et stykke dyr. Jeg vet ikke, jeg har bare en følelse av at dette er en veldig lettvintløsning for et seriøst problem. Generelt sett vil jeg si at lukt, følelse/tekstur og utførelse ikke er lett å videreføre gjennom youtube eller tekst.

Da har vi forskjellig oppfatning av hva en matprodusent er :) En bonde produserer/avler dyr for slakt. Kjøper jeg f.eks en halv gris fra førstnevnte, så er jeg konsument, ikke produsent. 

12 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Og for å spore tilbake til originalproblemet: ja, så får vi kanskje 5% av befolkningen til å stå og partere gris på kjøkkenet fordi de vil være bedre mennesker og være som alle dere fantastiske hjemmeparterere. Flott. Hva med resten av befolkningen? Vi stopper ikke industrielt husdyrhold av å endre 5%. Eller 10%. Eller 20%. Og med tanke på en gryende generasjon som er enda mer frakoblet naturens verden --- forventer man virkelig at folk skal gjøre dette selv? Igjen, hvilken virkelighetsoppfatning har man da? Det løser ingen problemer å si "åååå er det dritt å gå til skolen ja? I -30 grader? Men du vil redde verden? Da skal du ikke kjøre i mammas bil. Det er jo bare å stå opp 1 time tidligere og kle på deg 5 kilo klær, så tusler du avgårde som en liten pingvin :) Hvis ikke er du latterlig, tafatt og dust".

Jeg ser poenget ditt men hvis man skal tenke slik, så er det mye man ikke får gjort noe med/ gidde å ta tak i.. Avl på ekstreme raser f.eks eller sirkus/delfinarier og overta omplasseringshund i stedet for å støtte tildels ukritisk overproduksjon av hvalper. Hvis alle tenker at 'nei, det er så mange  som ikke bryr seg/ kommer til å gjøre noe med status quo , så da er det ikke noe poeng i at jeg gjør det heller', så skjer det jo ikke noe? Det meste begynner i det små. :)

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ang revene (topic, faktisk :P ) så ser det for meg ut som øynene er fulle i betennelse? Og derav hengende øyelokk? Men mulig den biten er noe de hoppet over i avlen i Finland.  Blårev i normalt hold ser ikke slik ut.

Her blir det 'høna eller egget'.. Er øynene betente pga hengende øyelokk, eller omvendt? :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Stella said:


Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du er så utrolig negativ og svartmalende på dette.

Fordi jeg ikke lever i en disneyverden hvor jeg tror verden kommer til å endre seg hvis vi bare sier at alle skal ta en halv gris og sette seg med en "how-to" på youtube. Vi har en statsleder som heter Donald Trump, i et av de landene med mest industrielt husdyrhold. Kall det realistisk, kall det negativ/svartmalende... Spørs vel hvordan man ser på det. Men jeg tror ikke at vi endrer noe som helst om det er løsningen. (Halv gris på kjøkkenbenken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Fordi jeg ikke lever i en disneyverden hvor jeg tror verden kommer til å endre seg hvis vi bare sier at alle skal ta en halv gris og sette seg med en "how-to" på youtube. Vi har en statsleder som heter Donald Trump, i et av de landene med mest industrielt husdyrhold. Kall det realistisk, kall det negativ/svartmalende... Spørs vel hvordan man ser på det. Men jeg tror ikke at vi endrer noe som helst om det er løsningen. (Halv gris på kjøkkenbenken).

Jepp, jeg lever i en disneyverden, spot on... Det er selvsagt mye bedre å sitte og syte, svartmale og være negativ, det er måten å få til en endring på...

Da ga jeg meg, dette er ikke noe poeng. Er man ikke villig til å være produktiv, konstruktiv og positiv er det ikke noe poeng i å ha en diskusjon om noe som helst. Blir som ulveproblematikken. Blir bare stanging i en betongvegg av negativitet og personer som kun ser problemer. Skulle nesten tro du tviholder på at dette er så sykt vanskelig fordi da slipper du selv å ta steget til å gjøre noe med eget kosthold og innkjøpsvaner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...