Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å spise mer etisk. Splittet fra "enorme rever"


Emilie
 Share

Recommended Posts

7 timer siden, Pringlen skrev:

Blåreven er altså ikke istykkeravlet under alt fettet, de er fôret slik... I Norge er det ikke fryktelig mye blårev, da de gir lavere skinnpris enn søv/gull, og også platina (hybrid mellom blå og sølv) Finland er store på både rev og mårhund, og kan nok ikke helt sammenlignes med Norge der.

Ellers hadde det vært fint om fedme blandt både produksjons og kjæledyr fikk mer oppmerksomhet, i steden for å skylde alt på avl...

I det hele tatt mer oppmerksomhet rundt alle produksjonsdyr. Trenger vi egentlig kjøtt noe mer enn vi trenger pels? Bare sånn for å sette det litt i perspektiv. Jeg har overhodet ingenting til overs for pelsindustrien, men jeg vet sannelig ikke hva jeg synes om egg-, melk- og kjøttindustrien heller. Vi holder dyr fanget, lenket, gjerdet, buret inne. Noen vasser i egen avføring og ser aldri dagens lys før de dør (eller kanskje de ser noe lysglimt fra traileren som kjører dem, stuet sammen, i timesvis før de dumpes på slaktehuset). Så hvorfor blir folk så aggressive først når det er snakk om rever? Hvert dyr er et individ med tanker og følelser. Det er et faktum og det gjelder selvsagt på tvers av artene, ikke bare for søte rever. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, om du og jeg kjøper en halv gris hver fra en grisebonde med frittgående gris f.eks, så kommer det ikke til å hjelpe de hundretusener av griser som lever i ' a living hell' til de blir slaktet, sa

Eller gjøre det mer lukrativt å gjøre konvensjonell drift mer dyrevennlig, for bøndene... Det ville jo vært mye bedre. Sånn at man kunne gått på rema eller kiwi og kjøpt norsk ku eller gris og visst a

@Lene_S: her har du noen alternativ: stolsvidda.com Her får du lykkelig gris og lam levert på døra, akkurat så mye eller lite du selv ønsker (og ja, du kan trygt glemme den halve grisen noen

Posted Images

36 minutter siden, Emilie skrev:

I det hele tatt mer oppmerksomhet rundt alle produksjonsdyr. Trenger vi egentlig kjøtt noe mer enn hva vi trenger pels? Bare sånn for å sette det litt i perspektiv. Jeg har overhodet ingenting til overs for pelsindustrien, men jeg vet sannelig ikke hva jeg synes om egg-, melk- og kjøttindustrien heller. Vi holder dyr fanget, lenket, gjerdet, buret inne. Noen vasser i egen avføring og ser aldri dagens lys før de dør (eller kanskje de ser noe lysglimt fra traileren som kjører dem, stuet sammen, i timesvis før de dumpes på slaktehuset). Så hvorfor blir folk så aggressive først når det er snakk om rever? Hvert dyr er et individ med tanker og følelser. Det er et faktum og det gjelder selvsagt på tvers av artene, ikke bare for søte rever. 

100% enig!!! Rever er søte, det er visst ikke kylling og laks, selv om de har det langt værre... Og nei, vi trenger hverken kyling eller oppdrettslaks noe mer enn vi trenger pels. Det er dog fullt mulig å spise kjøtt fra dyr som har levd gode liv :) Du finner det bare ikke blandt billig-produktene på dagligvarebutikken...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pringlen skrev:

100% enig!!! Rever er søte, det er visst ikke kylling og laks, selv om de har det langt værre... Og nei, vi trenger hverken kyling eller oppdrettslaks noe mer enn vi trenger pels. Det er dog fullt mulig å spise kjøtt fra dyr som har levd gode liv :) Du finner det bare ikke blandt billig-produktene på dagligvarebutikken...

Niks, derfor tenker jeg at det viktigste er å være bevisst, opplyse og handle så etisk som man kan tillate seg. For ikke å snakke om å redusere animalkonsumet. Ingen dyr fortjener lidelse, men å tenke med hjernen fremfor hjertet er mye mer bærekraftig, tror jeg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Pringlen skrev:

100% enig!!! Rever er søte, det er visst ikke kylling og laks, selv om de har det langt værre... Og nei, vi trenger hverken kyling eller oppdrettslaks noe mer enn vi trenger pels. Det er dog fullt mulig å spise kjøtt fra dyr som har levd gode liv :) Du finner det bare ikke blandt billig-produktene på dagligvarebutikken...

Mja, nå er det ikke alle her i verden, selv ikke i rike Norge, som har råd til å være fin på det når man skal kjøpe mat. Hvis oppdrettslaks er den muligheten folk har til å få i seg fisk, fremfor billige fiskepinner og fiskeboller, så er det dessverre slik det må være. Mange sliter også med sykdommer som gjør at mat blir medisin, og dermed en stor post på månedens budsjett. Andre har begrensede muligheter til å velge hva de kan spise.

Jeg, f.eks., og mange andre, sliter med IBS/IBD, og det gjør at f.eks. en vegetarisk diett blir veldig vanskelig. Jeg kan ikke spise verken belgfrukter eller linser, som jo er viktige proteinkilder når kjøtt man ikke spiser kjøtt. Korn må jeg kraftig begrense, jeg kan ikke spise grovbrød av noe slag, og egg er sånn 50/50. Jeg må også begrense en del grønnsaker pga fiberet, pluss, pluss +++ en hel haug med andre ting jeg må ta hensyn til.

Jeg vil veldig gjerne at velferden økes hos matdyr, så absolutt, men tidligere hadde vi veldig dårlig råd, så dårlig at jeg måtte spise mat magen min egentlig ikke tålte for å gi dyrene våre best mulig mat. Vi hadde rett og slett ikke penger til å tenke på andre dyr enn våre egne. Nå har vi mye bedre råd, selv om vi ikke akkurat er rike, og prøver å velge mer etiske varer, men vi kjenner til få muligheter for å velge kjøtt- og fiskeprodukter fra dyr med bedre velferd. Vi vet rett og slett ikke hvor vi får tak i slike ting. 

Velferden hos matdyr må forbedres, men jeg synes ikke det skal gå på bekostning av folks liv og helse. Da må samfunnet komme opp med tiltak som gjør at det ikke blir et valg mellom etikk og lommebokens størrelse / egen helse. Et mulig tiltak, uten at jeg egentlig har tenkt så nøye gjennom dette, er å øke subsidiene til de som holder dyrene mer etisk riktig, f.eks. kompensasjon for å ha færre dyr slik at det ikke blir nødvendig for bøndene å tvinge fleste mulig inn på minst mulig plass for å kunne leve at det de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lene_S: det behøver absolutt ikke være dyrt å velge dyrevennlig kjøtt, tvert i mot. Vilt er bankers. Storfe og gris fra bønder med fokus på dyrevelferd. Høns/haner/egg fra hobbybruk. Hvit fisk og skalldyr fra havet. Er bare å tenke litt over hva man spiser :) Det er IKKE billigere i lengden å kjøpe en kyllingfilét her, og en laksefilét der. Tenk litt fram i tid og fyll opp fryseren. 

red: konkrete tips er å titte på grupper på fb, om man ikke selv jakter og kjenner bønder:

salg og kjøp av viltkjøtt - oppskrifter

kjøttbasaren - salg og kjøp av kjøtt

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

@Lene_S: det behøver absolutt ikke være dyrt å velge dyrevennlig kjøtt, tvert i mot. Vilt er bankers. Storfe og gris fra bønder med fokus på dyrevelferd. Høns/haner/egg fra hobbybruk. Hvit fisk og skalldyr fra havet. Er bare å tenke litt over hva man spiser :) Det er IKKE billigere i lengden å kjøpe en kyllingfilét her, og en laksefilét der. Tenk litt fram i tid og fyll opp fryseren. 

red: konkrete tips er å titte på grupper på fb, om man ikke selv jakter og kjenner bønder:

salg og kjøp av viltkjøtt - oppskrifter

kjøttbasaren - salg og kjøp av kjøtt

MYE bra tips over-- Bare det å tenke over hvor man handler gjør mye for økonomien. Billigere å handle direkte fra gårdsutsalg feks. Billigere med økologiske egg på Kiwi enn på Meny enda det er eksakt samme egg og begge butikker er Norgesgruppen. Kjøp et halvt dyr og bruk alt- det er så mye man kan gjøre i tillegg til å kaste mindre

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Pringlen said:

@Lene_S: det behøver absolutt ikke være dyrt å velge dyrevennlig kjøtt, tvert i mot. Vilt er bankers. Storfe og gris fra bønder med fokus på dyrevelferd. Høns/haner/egg fra hobbybruk. Hvit fisk og skalldyr fra havet. Er bare å tenke litt over hva man spiser :) Det er IKKE billigere i lengden å kjøpe en kyllingfilét her, og en laksefilét der. Tenk litt fram i tid og fyll opp fryseren. 

red: konkrete tips er å titte på grupper på fb, om man ikke selv jakter og kjenner bønder:

salg og kjøp av viltkjøtt - oppskrifter

kjøttbasaren - salg og kjøp av kjøtt

Det er faktisk like "billig" å kjøpe villtkjøtt fra jegere som dårlig kjøtt fra husdyr i butikkene. Jeg kjøper 1 - 2 hjortedyr om høsten, og foretrekker lammekjøtt direkte fra bønder som har villsau med helårs utebeite. Fisk får jeg av min far som fisker selv hele året, og som fyller opp fryseren min dann og vann. Og det er helt greit å spise vegetarisk 5 dager i uka. Vi MÅ IKKE ha kjøtt eller fisk hver dag. Vi får i oss mer enn nok proteiner (og fett).
Og skal jeg først spise kjøtt, vil jeg heller spise kjøtt fra dyr som har levd gode liv enn fra de som har levd "masseproduserte" liv i priskrigens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å være surkete, men gud så lite hjelpsomt det er å høre om alle folks sine fantastiske løsninger med familie og venner og ditten og datten. Så fint for dere da, men hjelper jo ikke de som er interesserte i hva de kan gjøre. Det eneste man oppnår er en følelse av "ikke-tilstrekkelighet" siden man selv ikke har pappa som fisker eller onkel som skyter hjort. Og hva om man ikke kan kutte opp et halvt dyr på fjøla i garasjen? Hva om man ikke kan ha en 100liters fryser full av "selvgjort er velgjort"-slakt? For de som GIDDER alt dette, er ikke de vi trenger å omvende. Det er de som foretrekker å kjøpe ferdiglaga tacokjøtt vakumpakka og som kan varmes opp i mikroen vi trenger å omvende. Da nytter det ikke å komme med suksesshistorier om sine egne liv, for som nevnt... Ikke alle har det "så enkelt". Og det som er "enkelt" for noen, er fåkkings vanskelig for andre. Og skal vi endre noe så må det gjøres enkelt, det må ikke være for mye arbeid, det må være overkommelig også for folk som enten ikke kan, eller ikke er interessert i, å stå med dissekering av halv hjort i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke noen automatikk mellom å ikke være i stand til å dele et halvt dyr og å være tafatt. For å være ærlig synes jeg dette vitner om en noe sær virkelighetsoppfatning og nedlatende holdning til andre. Men det er mulig jeg har for mange normale venner som overhodet ikke er tafatte eller hjelpesløse, men som allikevel aldri hadde vært i stand til å stå å føkkings dissekere en hjort i hagen. Folk som VIL være bedre mennesker i verden, men som ikke har kapasitet til forslagene som fremmes. Personlig har jeg hverken lyst eller kapasitet til å stå med ei kjøttøks og dau hjort i hagen, med unntak av hvis jeg skulle ha lyst å gjøre det som et naturvitenskapelig prosjekt. Én ting er å være naturmenneske, en annen ting er å tro at man skal være Lars Monsen/insert-fitting-name i hverdagen. Vi er ikke alle jaktoriginaler som bor 1 time unna nærmeste buss-stopp, selv om man har lyst å støtte en fornuftig velferd for husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Det er overhodet ikke noen automatikk mellom å ikke være i stand til å dele et halvt dyr og å være tafatt. For å være ærlig synes jeg dette vitner om en noe sær virkelighetsoppfatning og nedlatende holdning til andre. Men det er mulig jeg har for mange normale venner som overhodet ikke er tafatte eller hjelpesløse, men som allikevel aldri hadde vært i stand til å stå å føkkings dissekere en hjort i hagen. Folk som VIL være bedre mennesker i verden, men som ikke har kapasitet til forslagene som fremmes. Personlig har jeg hverken lyst eller kapasitet til å stå med ei kjøttøks og dau hjort i hagen, med unntak av hvis jeg skulle ha lyst å gjøre det som et naturvitenskapelig prosjekt. Én ting er å være naturmenneske, en annen ting er å tro at man skal være Lars Monsen/insert-fitting-name i hverdagen. Vi er ikke alle jaktoriginaler som bor 1 time unna nærmeste buss-stopp, selv om man har lyst å støtte en fornuftig velferd for husdyr.

Dette er tåpelig krisemaksimering, og det skjønner du sikkert selv. Kjøper man et halvt slakt av middels størrelse, trenger du hverken stå i hagen, eller bruke kjøttøks. Man legger det på kjøkkenbenken, evt et bord, og bruker en helt vanlig kjøkkenkniv.Dette er noe absolutt ALLE lett klarer. Trenger ingen skills eller ekstra evner. Kun vilje til å gidde, faktisk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Pringlen said:

Dette er tåpelig krisemaksimering, og det skjønner du sikkert selv. Kjøper man et halvt slakt av middels størrelse, trenger du hverken stå i hagen, eller bruke kjøttøks. Man legger det på kjøkkenbenken, evt et bord, og bruker en helt vanlig kjøkkenkniv.Dette er noe absolutt ALLE lett klarer. Trenger ingen skills eller ekstra evner. Kun vilje til å gidde, faktisk...

Nå ja. Jeg får knapt opp en melkekartong på egenhånd, jeg tror kanskje ikke jeg skal ta på meg å partere en halv gjort til ferdige middagsporsjoner.

Jeg har heller ikke en mage som nyttiggjør seg grøntfor som det burde, så at alle burde bli halv-veggiser for dyrevelferdens skyld.. Jeg er glad i dyr, men jeg er gladere i egen helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nå ja. Jeg får knapt opp en melkekartong på egenhånd, jeg tror kanskje ikke jeg skal ta på meg å partere en halv gjort til ferdige middagsporsjoner.

Jeg har heller ikke en mage som nyttiggjør seg grøntfor som det burde, så at alle burde bli halv-veggiser for dyrevelferdens skyld.. Jeg er glad i dyr, men jeg er gladere i egen helse. 

Nei, da har du en fornuftig grunn til å la andre gjøre jobben :)

Tror ikke jeg har påstått at alle bør bli halv-veggiser? I så fall er jeg like full av dobbeltmoral som svært mange andre. Spiser kjøtt hver dag, jeg. Stort sett vilt, dyr jeg har kjent, eller fra fornuftige bønder :) Ikke bare fordi dyrevelferd er viktig, men fordi jeg prøver å spise ting jeg tåler (og det er f** ikke mye)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pringlen skrev:

Dette er tåpelig krisemaksimering, og det skjønner du sikkert selv. Kjøper man et halvt slakt av middels størrelse, trenger du hverken stå i hagen, eller bruke kjøttøks. Man legger det på kjøkkenbenken, evt et bord, og bruker en helt vanlig kjøkkenkniv.Dette er noe absolutt ALLE lett klarer. Trenger ingen skills eller ekstra evner. Kun vilje til å gidde, faktisk...

Jeg synes det Kanger skriver er verken tåpelig eller krisemaksimering (og jeg har en rimelig lav terskel for hva jeg kaller krisemaksimering, det kan jeg love deg). Det er realiteten for de aller fleste mennesker her i landet. Jeg kjenner ingen som jakter, og jeg kjenner ingen bønder som driver med dyr. Jeg aner ikke hvor nærmeste går med noe annet enn høner er (se under). Det er mange gårder rundt her, bare ingen som har dyr, så vidt jeg vet. Det er korn og atter korn. Dog, i likhet med Kanger, og store deler av befolkningen, så har jeg ingen interesse av å partere dyr. Jeg har null greie på hvilket kjøtt som sitter hvor, og hvordan man i det hele tatt gjør sånt. 

Hvorfor skal man være nødt til å lære seg slakting og partering for å kunne velge etisk kjøtt? Burde ikke riktig vei være å gjøre slikt enklere og mer tilgjengelig for folk, slik at også de som bor midt på tjukkeste Grunerløkka og aldri har satt sine bein på en gård, også kan velge kjøtt fra dyr som har hatt det godt uten å måtte lete seg frem til spesielle butikker, eller dra langt ut på landet for å se om en bonde var villig til å avse litt frittgående kjøtt? Det handler ikke om at man er tafatt om man ikke gjør sånt, det er en kombinasjon av mange ting. Men greia er, hvorfor skal det være så vanskelig og tungvint velge etisk?

Det hjelper forøvrig lite at det er billigere på sikt å kjøpe en halv sau, hvis man faktisk ikke har penger nok til en halv sau, men nok til en kylling, litt oppdrettslaks, og noen billige kjøttboller fra Rema. Man kan liksom ikke leve på bare sau en måned, hvilket er det ganske mange hadde måtte hvis det var alternativene. 

Jeg synes du bør ta med i beregningen din at selv om dette er såre enkelt for deg, så er det ikke like enkelt for alle andre. Og jeg synes det er ganske nedlatende å kalle folk for tafatte fordi man ikke vil eller kan partere kjøtt selv. Men da får jeg ikke så dårlig samvittighet for å ha kvaler for å oppmuntre til jakt. Det finnes sikkert de som jakter kun av gode grunner, og kun for egen matsanking er helt greit, men det er så alt for mange som jakter for sport. Har ikke så lyst til å bidra til at folk som sanker trofeer skal få flere unnskyldninger til å skyte den største bukken for å føle seg mer mandig, eller hva det nå enn er som motiverer. Det er nå i hvert fall ikke forvaltning, for da hadde man ikke tatt de som var friskest og sterkest. Og når man dumper over FB-grupper som heter "jegere som vil skyte ulv", for folk som vil være med fordi det er prestisje i å skyte rovdyr, så synes ikke jeg det er et bedre alternativ å støtte disse fremfor bønder. Bønder prøver i hvert fall å ha noe å leve av, jegere gjør det kun for gøy. Moralsk sett stiller ikke bøndene dårligere enn jegere i mine øyne, med tanke på at det også finnes gode bønder og det finnes gode jegere. Så summa summarum står vel den etiske biten omtrent likt. Fordelen med bøndene er at der kan man se med egne øyne hvordan dyrene har det, altså hvilket moralsk ståsted bonden har, mens med jegere så er det litt mer vrient, for motivasjon er vanskelig å se. Dessuten, folk er flinke til å lure seg selv til å tro de har bedre motiverer enn de egentlig har ;)

Og en annen ting: Bare fordi noe er lokalt, solgt fra bønder i nærheten, er ikke det samme som god velferd. I lokalbutikken vår selges ferske egg fra den gården rett borti her. Lett å tro det er flotte saker, sant? Nope, jeg går jevnlig forbi den kyllingfarmen, og der står det til sammen nærmere 50 000 fjærkledde skapninger fordelt på to lange bygg. Og det stinker som et reint hel**te! Ikke tal om i halvsvime at jeg kjøper egg derfra. Men jeg hadde mer enn gjerne kjøpt kjøtt av ymse slag fra gode og etiske bønder om jeg ikke måtte kjøpe hundre kilo+ hver gang, og jeg visste hvor jeg kunne finne dem. Det hjelper meg nemlig lite at det selges frittgående kjøtt på Kjøttbasaren i Bergen når jeg bor på andre siden av landet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lene_S: *sukk* og for de som absolutt ikke vil legge to pinner i kors for å få mat fra glade dyr litt billigere, så er det altså plenty av muligheter for å få det ferdig delt. Men man MÅ faktisk greie å oppsøke dem som selger det, det ligger ikke i first-price kurvene på Kiwi... Er man bittelittegrann opptatt av dyrevelferd, så er vel det er minimum... Og ja, selvsagt må du få greie på hva du kjøper....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her: http://www.oikos.no/okoguide/okologiske-kjottleverandorer finner man endel gårder hvor man kan kjøpe kjøttprodukter direkte, flere av disse selger både ferdig partert kjøtt i overkommelige mengder og produkter som spekepølser o.l. 

Veldig mange steder har vel også bondens marked fra tid til annen, hvor man får kjøpt mye godt.

 

JO, det burde være enkelt å velge kjøtt med god dyrevelferd, samtidig så er det slik idag at skal man sikre seg i størst mulig grad at man støtter god dyrevelferd så må man legge litt mer energi i det enn en tur på kiwi dessverre, om man virkelig brenner for dyrevelferd burde det da ikke være et kjempeproblem å gjøre en liten innsats? Men det viser vel som vanlig at engasjementet for mange ikke strekker seg lengre enn å slenge dritt i nettfora og kommentarfelt, dessverre. Flere her viser jo at de tydeligvis ikke engang har gidda så mye som å google litt etter alternativene (mystisk nok de samme som er fremst i hylekoret om å forbedre dyrevelferden hos produksjonsdyr blant annet) Jadda:whistle:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer som det ovenfor, som er så gjennomsyra av bitterhet og misunnelse, gjør at jeg får full piggings ut. Min fortsatte boikott av sauekjøtt i Norge har iallefall fått ny bensin på bålet, omså av ren prinsippiel pur faaen fordi folk er så opptatte av å være bitchy. Jasses mich :ermm: Tenk at en diskusjon om *dyrevelferd* kan få slike uttalelser fra folk som jobber med dyr...!!! Da har man ikke mye gangsyn på det viktige i saken, framfor å bare ta menneskene i diskusjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Sorry for å være surkete, men gud så lite hjelpsomt det er å høre om alle folks sine fantastiske løsninger med familie og venner og ditten og datten. Så fint for dere da, men hjelper jo ikke de som er interesserte i hva de kan gjøre. Det eneste man oppnår er en følelse av "ikke-tilstrekkelighet" siden man selv ikke har pappa som fisker eller onkel som skyter hjort. Og hva om man ikke kan kutte opp et halvt dyr på fjøla i garasjen? Hva om man ikke kan ha en 100liters fryser full av "selvgjort er velgjort"-slakt? For de som GIDDER alt dette, er ikke de vi trenger å omvende. Det er de som foretrekker å kjøpe ferdiglaga tacokjøtt vakumpakka og som kan varmes opp i mikroen vi trenger å omvende. Da nytter det ikke å komme med suksesshistorier om sine egne liv, for som nevnt... Ikke alle har det "så enkelt". Og det som er "enkelt" for noen, er fåkkings vanskelig for andre. Og skal vi endre noe så må det gjøres enkelt, det må ikke være for mye arbeid, det må være overkommelig også for folk som enten ikke kan, eller ikke er interessert i, å stå med dissekering av halv hjort i hagen.

Å kjøpe et halvt dyr for eksempel, trenger man ikke spesielle kontakter for å få til. Just saying. Du er jo fryktelig opptatt av dyrevelferd på så mange andre områder, men å spise etisk, det er vondt og vanskelig, det. Da må man jo først og fremst ta utgangspunkt i at de fleste er så sjuke at de knapt tåler å spise annet enn Fedon-fôr og det må være billig, for her i Norge er vi så fattige. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommentarer som det ovenfor, som er så gjennomsyra av bitterhet og misunnelse, gjør at jeg får full piggings ut. Min fortsatte boikott av sauekjøtt i Norge har iallefall fått ny bensin på bålet, omså av ren prinsippiel pur faaen fordi folk er så opptatte av å være bitchy. Jasses mich :ermm: Tenk at en diskusjon om *dyrevelferd* kan få slike uttalelser fra folk som jobber med dyr...!!! Da har man ikke mye gangsyn på det viktige i saken, framfor å bare ta menneskene i diskusjonen!

Beklager dobbelpost, men får ikke til å slå sammen. 

Okey, så uttalelser som "pappa fikser alt og onkel er jeger", eller whatever - DET oser derimot ikke av misunnelse og bitterhet. Lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emilie said:

Å kjøpe et halvt dyr for eksempel, trenger man ikke spesielle kontakter for å få til. Just saying. 

 

Just now, Emilie said:

Beklager dobbelpost, men får ikke til å slå sammen. 

Okey, så uttalelser som "pappa fikser alt og onkel er jeger", eller whatever - DET oser derimot ikke av misunnelse og bitterhet. Lol.

Å kjøpe et halvt dyr, for eksempel, er heller ikke det fullstendige problemet. Hvis det er alt du fikk ut i fra det som ble skrevet, så anbefaler jeg å lese igjen. Just sayin'.

Hva slags misunnelighet, eller whatever, er det du mener jeg (?) eller andre (?) (eller whatever) skulle ha ut i fra den setningen, som du også har tatt ut av sin sammenheng og tydeligvis ikke klarte å lese i kontekst? lol osv.
 

For noen vanvittig lite konstruktive bidrag til debatten, er det fredagskveld og alkoholprosent involvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

 

Å kjøpe et halvt dyr, for eksempel, er heller ikke det fullstendige problemet. Hvis det er alt du fikk ut i fra det som ble skrevet, så anbefaler jeg å lese igjen. Just sayin'.

Hva slags misunnelighet, eller whatever, er det du mener jeg (?) eller andre (?) (eller whatever) skulle ha ut i fra den setningen, som du også har tatt ut av sin sammenheng og tydeligvis ikke klarte å lese i kontekst? lol osv.
 

For noen vanvittig lite konstruktive bidrag til debatten, er det fredagskveld og alkoholprosent involvert?

Ja, det er lite konstruktivt å komme med en rekke forslag om hvordan man kan spise mer etisk. Ingen skrev at du måtte ut og skyte hjorten selv. Men jeg forstår. Dyrevelferd er kun viktig hvis det ikke rammer ens egne vaner :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det det står..?! :blink: Og det er akkurat derfor det er krig i verden. Fordi folk bare vil være bitchy og finne drit, framfor å lese hva som egentlig står. Hvorfor, må fuglene vite :icon_confused: Indre glede av å bare krangle framfor å ha lyst på dialog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Pringlen said:

Nei, da har du en fornuftig grunn til å la andre gjøre jobben :)

Tror ikke jeg har påstått at alle bør bli halv-veggiser? I så fall er jeg like full av dobbeltmoral som svært mange andre. Spiser kjøtt hver dag, jeg. Stort sett vilt, dyr jeg har kjent, eller fra fornuftige bønder :) Ikke bare fordi dyrevelferd er viktig, men fordi jeg prøver å spise ting jeg tåler (og det er f** ikke mye)

Nei, ikke du, men det er var et forslag om å spise vegetarisk 5 dager i uka på forrige side, f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...