Gå til innhold
Hundesonen.no

HD symptomer

Recommended Posts

Den eneste jeg har hatt som har vist symptomer viste det først ved 4 års alder, da hadde hun problemer med å følge med på skitur, hoppe oppi senga, var stiv bak og sur hvis en av de andre hundene kom borti henne. De 2 andre med HD som jeg har viser ingen symptomer, og de er 7 og 8 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min går på 3 bein ned trappen, har mer muskler på ene siden enn andre(har ulik grad på hoftene). Hun vegrer seg også for å trekke, og etter hun ble plaget vil hun overhode ikke ha barn i nærheten. 

Hun var også veldig rolig på tur, selv løs. Før løp hun villmann store deler av turen, men trodde det bare var alderen.

En time med massasje ga meg en aha opplevelse for hvor stiv hun var blitt uten at jeg merket det. Hun er 4 år nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
54 minutter siden, Stine skrev:

Den eneste jeg har hatt som har vist symptomer viste det først ved 4 års alder, da hadde hun problemer med å følge med på skitur, hoppe oppi senga, var stiv bak og sur hvis en av de andre hundene kom borti henne. De 2 andre med HD som jeg har viser ingen symptomer, og de er 7 og 8 år.

10 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Min går på 3 bein ned trappen, har mer muskler på ene siden enn andre(har ulik grad på hoftene). Hun vegrer seg også for å trekke, og etter hun ble plaget vil hun overhode ikke ha barn i nærheten. 

Hun var også veldig rolig på tur, selv løs. Før løp hun villmann store deler av turen, men trodde det bare var alderen.

En time med massasje ga meg en aha opplevelse for hvor stiv hun var blitt uten at jeg merket det. Hun er 4 år nå.

Tusen takk for svar

Leser litt på hva andre har erfart av symptomer. Noen av symptomene ser jeg på min. Han vegrer seg for å hoppe inn i bilen, selvom jeg tror det har mer med at han er redd for å hoppe inn i en bil som lager lyd, og han vil jo helst ikke inn i bilen for da er jo moroa over. Hvis jeg har en godbit hopper han gjerne inn før jeg rekker å tenke. Etter han har sovet strekker han seg noe, men ikke noe overkill. 

Blir jo helt paranoid av å lese på dette😅

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Anbefaler deg å røntge hvis du vil ha et sikkert svar.

Kanskje ikke akkurat det svaret du leita etter, men noen viser ikke symptomer i det hele tatt. Det kan være svært vanskelig å bedømme om en hund har HD eller ikke uten røntgenbilder:)

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Jonna

En hund jeg kjenner (som ble avlivet 13 mnd gammel pga HD). Hadde ett fantastisk steg, altså sånn FANTASTISK, elsket gå tur osv osv. To ting som var tegn på at noe ikke var 100%: hun slipte klørene selv bak og ujevnt og etter LANGE turer kunne hun være litt stiv og det måtte gå seg til (som om hun hadde samlet for mye syre i de store musklene).

Denne hunden hadde E hofter, dvs om det fantest en skala så hadde den hatt H eller I hofter. For det fantes faktisk ingen hofte skål på begge sider. Det endte med at hunden en mnd etter røntgen fikk begge hoftene ut av "ledd" som den ikke hadde og ting ble plassert helt feil anatomisk og ikke mulig å fikse.

Altså den hadde minimale symptomer på at noe var alvorlig galt, før det gikk himla galt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt en HD-hund. Helt fin og ble røntget første gangen til C. Hadde et knall steg når hun løp, var med på all aktivitet, alltid klar og var med på mye aktiviteter. En brukshund, så hun ble brukt en del og til feks trekking. 

Så begynte hun plutselig å avlaste litt ene bakfoten etter en lang tur. Røntget på nytt uoffsielt og da viser det seg at hoftene var grusomme og var problematisk å få korrekte bilder mtp skjevhet fordi de var så dårlige. 

Hunden ble avlivet i en alder av 2,5år.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg går ikke ut på natten for jeg orker ikke at han skal bli vant til det. Jeg løfter han heller rolig ut på kvelden før jeg legger meg. Da har han vanligvis sovet et par timer, så tisser han og så legger jeg han igjen. Da sover han til vi står opp i syv tiden. Om han er litt våken vet jeg ikke for jeg sover så tungt 🙈 Uansett så verdsetter jeg gode soverutiner på natten mer enn å unngå uhell. Han sier høylytt ifra om han må besje 😅
    • Jeg kan forøvrig også dele bilde av min søte lille frøken, Lille Smula 
      Vi henter henne om 12 dager og nedtellingen er i gang for fult! 
      Ei herlig Papillon tispe. 
      Navnet ble Smula etter datteren vår på 4 år utbrøt: "Mamma, det er den søteste valpen jeg har sett,den ser ut som en Smule!"

Fra før har vi Border Collie og Flat, Papillon har derimot vært i livet mitt fra jeg var liten og frem til jeg var over 20, når tiden nå var rett for å få papillon i hus igjen så begynte letingen og vi var så heldige å finne lille Smula

Litt i valpetåke om dagen, og ender opp med å bestille ekstra hundemat (Orijen hadde kjempe fine tilbud på nett xD) Litt for mye treningsutstyr (som jeg allerede har fult av og vel så det) og ikke minst regndekken og annet dill som hun strengt talt ikke egentlig trenger -.- 
      Forøvrig kjøpt 3 halsbånd også, bare fordi de var så søte.... kjempe logisk. 
    • Hvordan er de med katt da? Sånn med tanke på at de skal jakte hare, så er de kanskje mer interessert i småvilt enn hjort. 
    • Så fine tanker du har  @Mari
      Det virker som du har funnet en super balanse som fungerer kjempe godt for deg og din(e) hund(er) og det er faktisk det aller viktigste! 

For meg er valpetiden en tid jeg gjør "minst mulig" som jeg nevner i en kommentar lenger opp, det il si at valpen er valp.  Sånn er det. Det blir biting, det blir tissing, det vil være en travel periode og valpen må få lov å utforske og finne ut en del på egen hånd uten at vi skal bry oss alt for mye. 
      Dersom man forsøker å ta ut valpen etter måltider,drikke og hvile/urolighet, og den likevel tiser på gulvet, så gjør den det Det er ingenting å få panikk for. 

Det å definere treningstider er altså ikke ment så svart/hvit som i at "nå klikkertrener du valpen din 3 minutter to ganger om dagen!" 
      Det er mer ment som ett bilde av hvor lite som faktisk skal til før de fleste hunder er mentalt fornøyd. Klikker er brukt som ett eksempel på hva jeg personlig syns er greit å lære valpen (fordi jeg personlig syns de fleste øvelser er mye lettere å lære når hunden forstår disse prinsippene) 
      Hunder er individuelt forskjellige, og dersom en valp mentalt er klar for mer trening, så er det ingen definisjon på hva man skal og ikke skal, utover å lese signalene til hunden på når det er nok, før det enten blir demotiverende for den, eller en stressfaktor. 

Rotrening er mer noe jeg er bevist på innendørs når det er behov, og fordi jeg syns det er viktig at hunden har en av-knapp. 
      Jeg bryter ikke inn når valpen leker for å lære den å ligge i ro. 
      De fleste valper finner ro etterhvert selv, her er det også store forskjeller og noen trenger mer hjelp en andre. 

Å stresse i valpetiden er dumt, da går du glipp av mye morro på veien (som blir til mens man går, det finnes sjelden en oppskrift) på den andre siden syns jeg personlig at det er viktig med litt mål og mening, ikke minst konstruktive og rettferdige grenser. 
      Her er folk forskjellige, og det er helt greit

• Jeg ville definitivt forsøkt med skjerm. Jeg hadde nok vurdert det slik at risikoen for at han setter seg fast er bedre enn at han får muligheten til å jage halen slik han gjør når du ikke har muligheten til å stoppe ham. At han kan holde på i timesvis tenker jeg er et problem du bør få bukt med. Har du snakket med oppdretter? Det kan ikke være noe fysisk? Fulle/vonde kjertler i rompa eller noe?
  • Nylig opprettede emner