Til alle som drømmer om å redde en gatehund : Vær så snille å vurdere en greyhound

60 innlegg i emnet

Akkurat nå, Med Grimm og Gru skrev:

Det svir i hjertet, og jeg bli kvalm av hva mennesker er kapable til (selv om jeg overhodet ikke er overrasket :no::icon_cry:). Kjenner jeg har veldig lyst til å adoptere det som går ann å stappe inn i traktoren (les; kjælenavnet til land cruiser'n). Har grublet mye siste halvåret, men har kommet fram til at hund nr to (når den tid kommer) blir nok en 'verdens-raskeste-sofagris':wub: (men ikke valp, jeg har enda ikke funnet de rosen-røde brillene etter Grimm sin valpetid *grøss*:|:lol:)

Det virker jo alle mest lettvint å gå gjennom Svenske medier for å adoptere en grey, men er det noen som har gått gjennom de Irske og Britiske? Ser at de er ganske strenge på at det skal være utført hjemmebesøk før eventuell hund, og det er jo en smule vanskelig når en bor i et annet land:huh:

Ser jo det at jeg er nødt til å bli mangemilliardær, kjøpe og flytte til en stor øy, å ta med meg så mange greys som over hodet mulig..hvor i fan var det jeg la fra meg den vinner flaksen :icon_confused:

Ta kontakt og hør? Det hjelper kanskje at du er norsk med norsk bostedsadresse? I og med at vi ikke har hundeveddeløp her i det hele tatt. Og Norge må da regnes som et land med bra dyrevelferd. 

5 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er jo ingen løsning på problemet med disse hundene at søte snille nordmenn vil dra huset fullt av hunder? Her man man jo gjøre noe med systemet i Irland, eller til det jo aldri ta slutt.

8 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Siri skrev:

Men det er jo ingen løsning på problemet med disse hundene at søte snille nordmenn vil dra huset fullt av hunder? Her man man jo gjøre noe med systemet i Irland, eller til det jo aldri ta slutt.

Nei hadde det vært så lettvint så hadde nok problemet vært løst for leeenge siden. Virker ikke som om det er så 'strengt' å drive med denne sporten, gud og hvermannsen kan delta. Noen hunder har papirer, er reg og har tattoovering, andre har ingen ting.:icon_confused: 

Vet ikke hvordan sporten og hundeholdet gjøre det i Danmark og Sverige, har aldri hørt noe vondt om de, så kanskje det hadde vært en modell å gå etter? Føler jeg har fryktelig lite peiling på dette, men har veldig lyst til å 'løse problemet'  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Siri skrev:

Jeg ser ikke hvordan dette er noe annerledes enn å dra inn hunder fra Spania/Ungarn annet enn at disse han mindre sykdommer. Du "løser" et problem for hjemlandet - og de durer på som alltid. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Siri skrev:

Man gjør jo livet til disse individene tusen ganger bedre, og det får noen ganger holde. Så må man jobbe parallelt med å løse problemet som gjør at de havner i den situasjonen i første omgang.

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Spill på hund for penger må avskaffes for at man får gjort noe med situasjonen på Irland. Så det vil nok aldri ta slutt . . 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, mushi skrev:

Jeg ser ikke hvordan dette er noe annerledes enn å dra inn hunder fra Spania/Ungarn annet enn at disse han mindre sykdommer. Du "løser" et problem for hjemlandet - og de durer på som alltid. 

Jeg tror ( jeg vet ikke) at hvorvidt vi importerer kasserte hunder fra Irland eller ikke, er absolutt ett fett for de som driver i bransjen... Jeg tror ikke at akkurat den biten har noen som helst innvirkning på hvorvidt de fortsetter med bussinessen eller ikke. I motsetning til puppymills, der manglende kjøpere vil gjøre det uinteressant for produsenten å fortsette å spy ut hvalper. 

Så jeg kan ikke se annet enn at 'vi' gir i alle fall noen av de kasserte hundene ett forhåpentligvis godt liv, istedenfor det som venter dem.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg tror ( jeg vet ikke) at hvorvidt vi importerer kasserte hunder fra Irland eller ikke, er absolutt ett fett for de som driver i bransjen... Jeg tror ikke at akkurat den biten har noen som helst innvirkning på hvorvidt de fortsetter med bussinessen eller ikke. I motsetning til puppymills, der manglende kjøpere vil gjøre det uinteressant for produsenten å fortsette å spy ut hvalper. 
Så jeg kan ikke se annet enn at 'vi' gir i alle fall noen av de kasserte hundene ett forhåpentligvis godt liv, istedenfor det som venter dem.. 
Men grunnen til at dette er "bedre" enn å importere gatehunder er kun baser på helse eller? Fordi det er endeløse argumenter for å ikke importere gatehunder, men her har det ikke vært noe kritikk. Ikke myntet på deg. Bare en kommentar.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Men grunnen til at dette er "bedre" enn å importere gatehunder er kun baser på helse eller? Fordi det er endeløse argumenter for å ikke importere gatehunder, men her har det ikke vært noe kritikk. Ikke myntet på deg. Bare en kommentar.

Det er vel adskillig mindre sjanse for å få 'spennende' blindpassasjerer med på kjøpet fra Irland :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er vel adskillig mindre sjanse for å få 'spennende' blindpassasjerer med på kjøpet fra Irland

Hvis vi ser bort i fra helseaspektet? Vil ikke prinsippet "å hjelpe de der de er" være like gjeldende her? Mye av argumentene ved import fra Spania er at man ikke får endret atferd i hjemlandet ved å dra inn i Norge, mange hunder her hjemme trenger et hjem, man vet ikke hvordan de har hatt det etc. Alt dette gjelder vel i Irland også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Hvis vi ser bort i fra helseaspektet? Vil ikke prinsippet "å hjelpe de der de er" være like gjeldende her? Mye av argumentene ved import fra Spania er at man ikke får endret atferd i hjemlandet ved å dra inn i Norge, mange hunder her hjemme trenger et hjem, man vet ikke hvordan de har hatt det etc. Alt dette gjelder vel i Irland også.

Fordelen med disse er bla at de er mye håndtert av allslags mennesker , de har vært med på såpass at de er vant til mye selv om de ikke har bodd innendørs.De er ikke født på gata, de er født hos mennesker og håndtert av mennesker hele veien også av folk de slett ikke kjenner . Du får hunder med stamtavler og id papirer / tatoveringer , dna og chip ,. Dette er hunder som, om du får registret stamtavlene i irske kennelklubben så får du faktisk registrert dem i Norge... Adopsjonsfirmaene trenger penger så det er bare å donere.

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Som jeg skrev i forrige innlegg, jeg tror ikke folkene i veddeløpsbransjen lar sefg påvirke i det hele tatt, hvorvidt vi tar hunder eller ei. Som yurij skrev, skal det bli noen endring /stopp, så må mulighetene for å tjene store penger på hundeløpene bort.  Det er vel muligens ikke nok potensielle nye eiere i Irland, i så fall faller jo 'hjelpe dem der de er' bort? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes ikke det blir helt det samme. Ved import av gatehunder så har du jo så klart helseaspektet, som for min del er det viktigste argumentet mot å ikke ta til seg gatehunder. I tillegg så spares alt på. Jeg vet om flere som har importert gatehunder som i dag sitter med noen vandrende nervevrak som er redd for alt mulig. Personlig synes jeg det virker tryggere både ift. helse og gemytt å ta til seg ex-racere fra Irland.

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg synes ikke det blir helt det samme. Ved import av gatehunder så har du jo så klart helseaspektet, som for min del er det viktigste argumentet mot å ikke ta til seg gatehunder. I tillegg så spares alt på. Jeg vet om flere som har importert gatehunder som i dag sitter med noen vandrende nervevrak som er redd for alt mulig. Personlig synes jeg det virker tryggere både ift. helse og gemytt å ta til seg ex-racere fra Irland.

Du får en greyhound. Noen må jobbes med der også selvsagt. Men du vet hva du får til en viss grad. Du får ikke en Azawakhblanding eller noe annet skumt. Du har 100% garanti for å få en greyhound. Crufts har egen klasse for dem så man kan til og med dra på Crufts med dem

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, yurij skrev:

Du får en greyhound. Noen må jobbes med der også selvsagt. Men du vet hva du får til en viss grad. Du får ikke en Azawakhblanding eller noe annet skumt. Du har 100% garanti for å få en greyhound. Crufts har egen klasse for dem så man kan til og med dra på Crufts med dem

Joda, selvfølgelig. Det er jo individer som alle andre raser. Du har jo en viss ide om hva du får når du vet du får en renraset grey.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går man fram for å åpne for en sånn en da? Spesielt siden jeg er avhengig av å få en velfungerende og helst husren hund som går overens med barn og kan være hjemme alene. Hva krever en løpsgrey i hverdagen forresten? Renraset, kjønn eller alder ikke er irrelevant for vår del, individet er alt som teller.

Jeg har flest egoistiske grunner til å velge en slik hund må jeg innrømme. Jeg er redd for å ikke klare å gi en hund nok aktivisering, det hadde hjulpet på samvittigheten om hundens alternativ ville vært et forjævlig liv. Jeg kan tilby en myk og varm seng og masse kos, men sannsynligvis ikke timesvis av tur hver dag. Løslipp kan også bli vanskelig på jevnlig basis her vi bor, det føles ikke riktig for en mynde spesielt. Dette er årsaken til at vi ikke har fått oss noen ny hund siden forrige og har egentlig ingen planer om en ny heller til tross for at savnet er stort. Den eneste eks-løpsgreyen jeg har kjent var så livredd for andre hunder at han måtte gå med munnkurv. Liker mynder å sykle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, yurij skrev:

Litt OT men; var det ikke en eller flere azawakhblandinger som ble annonsert på Finn? Undres på hvordan disse endte opp..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutter siden, Mari skrev:

Liker mynder å sykle?

Hm..usikker..ingen av mine har vist noen interesse for å sette seg på sykkelen min men man vet jo aldri.. ( Sorry Mari, klarte ikke å la være..) :lol:

Men for å være litt seriøs, så vil jeg nok si at mynder ikke har så stort utbytte av sykling..det er å løpe løse som er det store! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutter siden, Mari skrev:

Jeg har flest egoistiske grunner til å velge en slik hund må jeg innrømme. 

Sorry for dobbelpost men det gikk visst ikke an å tilføye en quote til en allerede eksisterende post? Skal det være mulig? 

Jeg liker selvinnsikten din her! :) Skal jeg være ærlig, så tror jeg vel at det er ett 'motiv' som delvis ligger bak mange overtagelser av omplasseringshunder. Det skader vel ikke direkte selvfølelsen å føle seg en smule altruistisk.. Når det er sagt, så lenge hundene( e) får det bra, så er det vel knekkende likegyldig hvilke motiver, man dypest sett, har for overtagelsen :). Hm.. En liten sidebetraktning som sånn egentlig ikke hadde så mye må tema å gjøre men, men.. :ahappy:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, QUEST said:

Hm..usikker..ingen av mine har vist noen interesse for å sette seg på sykkelen min men man vet jo aldri.. ( Sorry Mari, klarte ikke å la være..) :lol:

Jeg har sett engelsk bulldog skate, så hvorfor ikke liksom? Kjipt at mynder ikke er like atletiske da :P 

Just now, QUEST said:

Men for å være litt seriøs, så vil jeg nok si at mynder ikke har så stort utbytte av sykling..det er å løpe løse som er det store! :)

Ja, det seg jeg for meg. Det er helt vakkert å se de få løpe fritt, og det er lett å se hva de er skapt for. Hvor ofte bør de få muligheten til det?

Just now, QUEST said:

Jeg liker selvinnsikten din her! :) Skal jeg være ærlig, så tror jeg vel at det er ett 'motiv' som delvis ligger bak mange overtagelser av omplasseringshunder. Det skader vel ikke direkte selvfølelsen å føle seg en smule altruistisk.. Når det er sagt, så lenge hundene( e) får det bra, så er det vel knekkende likegyldig hvilke motiver, man dypest sett, har for overtagelsen :). Hm.. En liten sidebetraktning som sånn egentlig ikke hadde så mye må tema å gjøre men, men.. :ahappy:

Meh. Vi er alle egoister når vi skaffer oss hund. Jeg har ikke noe problem med det. :) 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Mari skrev:

Jeg har sett engelsk bulldog skate, så hvorfor ikke liksom? Kjipt at mynder ikke er like atletiske da :P 

Ja, det seg jeg for meg. Det er helt vakkert å se de få løpe fritt, og det er lett å se hva de er skapt for. Hvor ofte bør de få muligheten til det?

Meh. Vi er alle egoister når vi skaffer oss hund. Jeg har ikke noe problem med det. :) 

Ja, nei si det.. akkurat når det kommer til sykling ( og sitting)  så mangler de nok litt..:P Apropos sitting; jeg kan ikke huske å ha sett en whippet eller (show) greyhound sitte frivillig. Derimot sitter gjerne italienere frivillig, så her må det vel være noe med konstruksjonen, vil jeg tro. Til dere som har greyhounds, sitter deres hunder frivillig? 

Ja, det er det tydeligvis litt delte meninger om..jeg mener at de bør få sjansen. Så godt som daglig :) 

Ikke jeg heller men det later til at endel av befolkningen foretrekker å se alle sine 'positive' handlinger i ett så godt som utelukkende flatterende lys.. Forfriskende dog når folk ser litt lenger :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutes ago, QUEST said:

Ikke jeg heller men det later til at endel av befolkningen foretrekker å se alle sine 'positive' handlinger i ett så godt som utelukkende flatterende lys.. Forfriskende dog når folk ser litt lenger :) 

Dette er ikke min erfaring i det hele tatt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, QUEST skrev:

Det er briarder som liker sykling :P 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Smartingen skrev:

@Mari; se her! Det er tydeligvis briard du må satse på! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutes ago, Smartingen said:

Støttehjul. Pøh. :P 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal sjekke mål i morra, og se om jeg finner igjen kjøperen jeg kjøpte fra! Jeg betalte bare 20-30, om jeg ikke husker helt feil Her er bilde, så ser du sånn omtrent størrelse iallfall

• Har blitt lite bilder herifra dessverre, tlf min driver å dør om det er vind og for kaldt ute. Og vind er det nok av der stallen ligger for å si det sånn!  Ikke har vi sånn luksus som deg med ridehall heller. Åh som jeg savner å ha tilgang på det! Har heldigvis supre andre fasiliteter da!  
      Skulle egentlig opp og ri idag, men så fikk jeg migrene. Typisk! Frøkna fikk sko på, på tirsdag. Med broddhull denne gang, for slik det ser ut på værmeldingen så blir det fort liggende is en stund om snøen som kom nå smelter litt. Må bare se om jeg rekker å stikke å kjøpe brodder i morgen. 

Var sikker på jeg hadde delt disse bildene her, men tydeligvis ikke. Fra siste rideturen i 2017. Tidenes mest zen tur! Akkurat samme følelsen som når man er ferdig å få en masasje el. Helt utrolig!

• Takk for tips! Jeg må uansett dit en dag for å lete etter billige gulvbelegg-rester i den interiørbutikken, så valpene har noe annet å tisse på enn tregulvet mitt... Jeg har sjekket en del på eBay, men enten koster det mer enn det er verdt, eller så får jeg ikke noe særlig til størrelse på bokstavene. Men om du har funnet god størrelse til anstendig pris er jeg takknemlig for pris. Jeg forsøkte å bestille av en selger der for noen år siden, men da hadde jeg misforstått "max size 20 cm" - det var maks lengde på ordet, ikke høyde. Det ble ikke brukandes, kan du si...
    • Er det meg du skriver til, eller er "du" bare generelt brukt? Litt vanskelig når du verken siterer eller tagger noen. Hvis det er meg du skriver til, så har jeg følgende kommentarer: Hvis du synes det er minst like ille å utrydde en hel art fra landet vårt for å kunne jakte akkurat der man vil, som å holde dyr i fangenskap, så deg om det. Jeg synes utrydding er verre.
      Og katter? Seriøst, skal du gå etter dem også nå? For snørr-og-førtiende gangen på dette forumet: Katter har aldri utryddet en eneste art på fastland som noen har klart å påvise. Det er ikke i mangel på forsøk, men ingen har engang forsøkt å forfalske noe. Vel, bortsett fra løse påstander fra folk som ønsker katter dit pepper'n gror, da. Har ikke du katter, forresten? Da stiller du jo i en av to mulige kategorier: Enten holder du kattene fanget innendørs, og amputerer deres livskvalitet (ref: burdyr), eller så lar du dem velge selv, slik at de kan gå ut dersom de ønsker det, med de jaktmulighetene de innebærer. Blåser det der opp? Jeg sitter sikkert i dobbeltmoralens høyborg og koser meg, siden jeg våger å feire at pelsdyrfarmer må legges ned. Jeg er hyklersk nok til å gradere lidelse og ubehag. Jeg er kunnskapsløs nok til at jeg ikke vet om kjæledyr i bur faktisk har det så ille. Og jeg er sikkert både blind og dum når jeg sier at jeg tror våre gnagere har hatt det nokså greit. Døm selv: De syriske hamsterne våre hadde hvert sitt degusbur,, og dvergene bodde i akvarier. Alle innredet vi selv med hyller, gangveier og bruer. I tillegg fikk de en gang i uka nye "leker", f.eks. gangbroer, ulike hus, stiger osv. De hadde et godt lag med spon, og toalettpapir som redemateriale. Papiret fikk de påfyll av jevnlig, og det ble byttet ved hver vask av buret. Hver natt fikk det være ute av buret en stund. Vi kunne ha tre ute på en gang, for en løp løs på gulvet, en brukte det 10 meter lange Habitrail-rørsystemet vårt, og en var i en graveboks, hvor jord og spon var blandet for å stimulere graveinstinktet. Innimellom laget vi også større lekeplasser de kunne boltre seg på etter tur. De hadde ikke matskåler, men maten ble strødd i sponet for at de skulle måtte bruke tid, energi og nesa for å få mat. De fikk ikke butikkmat, men en blanding vi laget selv, som var utviklet av en veganer med interesse for gnagere. Denne fungerte som basis for alle våre gnagere, kun basis. De fikk tilleggsfôr hver natt, etter et system, fordelt mellom protein, frukt/grønt og levende, samt noe snacks på lørdager. Ørkisene våre hadde 120-160 liters akvarier, etter som hvor mange de var. Akvariene ble satt opp på en av to måter. Den ene måten, den vi brukte mest, var å fylle hele akvariet opp med vekselvis spon, høy, mat, dopapir og pappruller. Dette brukte ørkisene masse tid på å male opp og bygge ganger i, som de hele tiden utviklet. Den andre måten var med lavere sponlag, men med en graveboks med sand/jord i, og mer innredning. De fikk sandbad hver dag. Og vi laget lekeplass til dem på senga hver kveld, som de fikk komme å utforske. De fikk samme matregime som hamsterne, men med litt annen tilleggsmat. Rottene hadde først et 160 cm høyt fuglebur, der vi bodde før, men de var mye ute, inkludert ute-ute, dvs. de var med rundt i nabolaget, eller på dyrebutikken. Da vi kjøpe hus fikk de eget rom, som vi innredet i alle dimensjoner, med løpebaner langs veggene, tau fra vegg til vegg, tunneler, soveplasser, hyller ned fra taket, stor klatrevegg osv. I tillegg til fôrblandingen, fikk rottene masse tilleggsfôr, som bein fra middagen (beinet fra lammestek var en kjempehit), kokte egg med skall på, grøt, frukt og grønt, i det hele tatt nær sagt hva som helst. Om sommeren sådde vi gress i en stor boks, som de koste seg masse med. De fikk badekar når det var varmt, gjerne pyntet med roseblader og strødd med mais, som lokket dem til å dykke. Vi klikkertrente, og gjorde masse sprell.  Nei, når jeg ser tilbake, så tror jeg faktisk ikke at de hadde det så verst. Perfekt? Neppe, men vi siktet heller aldri etter perfekt, da selv ikke ville dyr har det, vi gikk etter "godt nok", og det tror jeg jammen meg vi stort sett klarte. 
    • Artig! Jeg skrev om noen av genmutasjoner i forhold til parkinson  
  • Nylig opprettede emner