Gå til innhold
Hundesonen.no

Til alle som drømmer om å redde en gatehund : Vær så snille å vurdere en greyhound


yurij
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Med Grimm og Gru skrev:

Det svir i hjertet, og jeg bli kvalm av hva mennesker er kapable til (selv om jeg overhodet ikke er overrasket :no::icon_cry:). Kjenner jeg har veldig lyst til å adoptere det som går ann å stappe inn i traktoren (les; kjælenavnet til land cruiser'n). Har grublet mye siste halvåret, men har kommet fram til at hund nr to (når den tid kommer) blir nok en 'verdens-raskeste-sofagris':wub: (men ikke valp, jeg har enda ikke funnet de rosen-røde brillene etter Grimm sin valpetid *grøss*:|:lol:)

Det virker jo alle mest lettvint å gå gjennom Svenske medier for å adoptere en grey, men er det noen som har gått gjennom de Irske og Britiske? Ser at de er ganske strenge på at det skal være utført hjemmebesøk før eventuell hund, og det er jo en smule vanskelig når en bor i et annet land:huh:

Ser jo det at jeg er nødt til å bli mangemilliardær, kjøpe og flytte til en stor øy, å ta med meg så mange greys som over hodet mulig..hvor i fan var det jeg la fra meg den vinner flaksen :icon_confused:

Ta kontakt og hør? Det hjelper kanskje at du er norsk med norsk bostedsadresse? I og med at vi ikke har hundeveddeløp her i det hele tatt. Og Norge må da regnes som et land med bra dyrevelferd. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når jeg har egen leilighet/hus og bil md plass til flere hunder, kan jeg godt tenke meg å adoptere en løpsgreyhound. Jeg bodde sammen med en i Australia, som jeg lagde en tråd om da jeg bodde der:

Irland driver overproduksjon + bruk og kast av greyhounds, bokstavlig talt   http://grai.ie/greyhound-numbers/. De som ikke duger blir kastet ut, forlatt eller det som værre er nå også sendt til Kina

Men det er jo ingen løsning på problemet med disse hundene at søte snille nordmenn vil dra huset fullt av hunder? Her man man jo gjøre noe med systemet i Irland, eller til det jo aldri ta slutt.

Posted Images

1 time siden, Siri skrev:

Men det er jo ingen løsning på problemet med disse hundene at søte snille nordmenn vil dra huset fullt av hunder? Her man man jo gjøre noe med systemet i Irland, eller til det jo aldri ta slutt.

Nei hadde det vært så lettvint så hadde nok problemet vært løst for leeenge siden. Virker ikke som om det er så 'strengt' å drive med denne sporten, gud og hvermannsen kan delta. Noen hunder har papirer, er reg og har tattoovering, andre har ingen ting.:icon_confused: 

Vet ikke hvordan sporten og hundeholdet gjøre det i Danmark og Sverige, har aldri hørt noe vondt om de, så kanskje det hadde vært en modell å gå etter? Føler jeg har fryktelig lite peiling på dette, men har veldig lyst til å 'løse problemet'  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Men det er jo ingen løsning på problemet med disse hundene at søte snille nordmenn vil dra huset fullt av hunder? Her man man jo gjøre noe med systemet i Irland, eller til det jo aldri ta slutt.

Jeg ser ikke hvordan dette er noe annerledes enn å dra inn hunder fra Spania/Ungarn annet enn at disse han mindre sykdommer. Du "løser" et problem for hjemlandet - og de durer på som alltid. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Men det er jo ingen løsning på problemet med disse hundene at søte snille nordmenn vil dra huset fullt av hunder? Her man man jo gjøre noe med systemet i Irland, eller til det jo aldri ta slutt.

Man gjør jo livet til disse individene tusen ganger bedre, og det får noen ganger holde. Så må man jobbe parallelt med å løse problemet som gjør at de havner i den situasjonen i første omgang.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mushi skrev:

Jeg ser ikke hvordan dette er noe annerledes enn å dra inn hunder fra Spania/Ungarn annet enn at disse han mindre sykdommer. Du "løser" et problem for hjemlandet - og de durer på som alltid. 

Jeg tror ( jeg vet ikke) at hvorvidt vi importerer kasserte hunder fra Irland eller ikke, er absolutt ett fett for de som driver i bransjen... Jeg tror ikke at akkurat den biten har noen som helst innvirkning på hvorvidt de fortsetter med bussinessen eller ikke. I motsetning til puppymills, der manglende kjøpere vil gjøre det uinteressant for produsenten å fortsette å spy ut hvalper. 

Så jeg kan ikke se annet enn at 'vi' gir i alle fall noen av de kasserte hundene ett forhåpentligvis godt liv, istedenfor det som venter dem.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ( jeg vet ikke) at hvorvidt vi importerer kasserte hunder fra Irland eller ikke, er absolutt ett fett for de som driver i bransjen... Jeg tror ikke at akkurat den biten har noen som helst innvirkning på hvorvidt de fortsetter med bussinessen eller ikke. I motsetning til puppymills, der manglende kjøpere vil gjøre det uinteressant for produsenten å fortsette å spy ut hvalper. 
Så jeg kan ikke se annet enn at 'vi' gir i alle fall noen av de kasserte hundene ett forhåpentligvis godt liv, istedenfor det som venter dem.. 
Men grunnen til at dette er "bedre" enn å importere gatehunder er kun baser på helse eller? Fordi det er endeløse argumenter for å ikke importere gatehunder, men her har det ikke vært noe kritikk. Ikke myntet på deg. Bare en kommentar.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Men grunnen til at dette er "bedre" enn å importere gatehunder er kun baser på helse eller? Fordi det er endeløse argumenter for å ikke importere gatehunder, men her har det ikke vært noe kritikk. Ikke myntet på deg. Bare en kommentar.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 

Det er vel adskillig mindre sjanse for å få 'spennende' blindpassasjerer med på kjøpet fra Irland :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel adskillig mindre sjanse for å få 'spennende' blindpassasjerer med på kjøpet fra Irland [emoji4]

 

Hvis vi ser bort i fra helseaspektet? Vil ikke prinsippet "å hjelpe de der de er" være like gjeldende her? Mye av argumentene ved import fra Spania er at man ikke får endret atferd i hjemlandet ved å dra inn i Norge, mange hunder her hjemme trenger et hjem, man vet ikke hvordan de har hatt det etc. Alt dette gjelder vel i Irland også.

 

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Hvis vi ser bort i fra helseaspektet? Vil ikke prinsippet "å hjelpe de der de er" være like gjeldende her? Mye av argumentene ved import fra Spania er at man ikke får endret atferd i hjemlandet ved å dra inn i Norge, mange hunder her hjemme trenger et hjem, man vet ikke hvordan de har hatt det etc. Alt dette gjelder vel i Irland også.

 

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

 

Fordelen med disse er bla at de er mye håndtert av allslags mennesker , de har vært med på såpass at de er vant til mye selv om de ikke har bodd innendørs.De er ikke født på gata, de er født hos mennesker og håndtert av mennesker hele veien også av folk de slett ikke kjenner . Du får hunder med stamtavler og id papirer / tatoveringer , dna og chip ,. Dette er hunder som, om du får registret stamtavlene i irske kennelklubben så får du faktisk registrert dem i Norge... Adopsjonsfirmaene trenger penger så det er bare å donere.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Hvis vi ser bort i fra helseaspektet? Vil ikke prinsippet "å hjelpe de der de er" være like gjeldende her? Mye av argumentene ved import fra Spania er at man ikke får endret atferd i hjemlandet ved å dra inn i Norge, mange hunder her hjemme trenger et hjem, man vet ikke hvordan de har hatt det etc. Alt dette gjelder vel i Irland også.

 

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

 

Som jeg skrev i forrige innlegg, jeg tror ikke folkene i veddeløpsbransjen lar sefg påvirke i det hele tatt, hvorvidt vi tar hunder eller ei. Som yurij skrev, skal det bli noen endring /stopp, så må mulighetene for å tjene store penger på hundeløpene bort.  Det er vel muligens ikke nok potensielle nye eiere i Irland, i så fall faller jo 'hjelpe dem der de er' bort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det blir helt det samme. Ved import av gatehunder så har du jo så klart helseaspektet, som for min del er det viktigste argumentet mot å ikke ta til seg gatehunder. I tillegg så spares alt på. Jeg vet om flere som har importert gatehunder som i dag sitter med noen vandrende nervevrak som er redd for alt mulig. Personlig synes jeg det virker tryggere både ift. helse og gemytt å ta til seg ex-racere fra Irland.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg synes ikke det blir helt det samme. Ved import av gatehunder så har du jo så klart helseaspektet, som for min del er det viktigste argumentet mot å ikke ta til seg gatehunder. I tillegg så spares alt på. Jeg vet om flere som har importert gatehunder som i dag sitter med noen vandrende nervevrak som er redd for alt mulig. Personlig synes jeg det virker tryggere både ift. helse og gemytt å ta til seg ex-racere fra Irland.

Du får en greyhound. Noen må jobbes med der også selvsagt. Men du vet hva du får til en viss grad. Du får ikke en Azawakhblanding eller noe annet skumt. Du har 100% garanti for å få en greyhound. Crufts har egen klasse for dem så man kan til og med dra på Crufts med dem

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Du får en greyhound. Noen må jobbes med der også selvsagt. Men du vet hva du får til en viss grad. Du får ikke en Azawakhblanding eller noe annet skumt. Du har 100% garanti for å få en greyhound. Crufts har egen klasse for dem så man kan til og med dra på Crufts med dem

Joda, selvfølgelig. Det er jo individer som alle andre raser. Du har jo en viss ide om hva du får når du vet du får en renraset grey.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går man fram for å åpne for en sånn en da? Spesielt siden jeg er avhengig av å få en velfungerende og helst husren hund som går overens med barn og kan være hjemme alene. Hva krever en løpsgrey i hverdagen forresten? Renraset, kjønn eller alder ikke er irrelevant for vår del, individet er alt som teller.

Jeg har flest egoistiske grunner til å velge en slik hund må jeg innrømme. Jeg er redd for å ikke klare å gi en hund nok aktivisering, det hadde hjulpet på samvittigheten om hundens alternativ ville vært et forjævlig liv. Jeg kan tilby en myk og varm seng og masse kos, men sannsynligvis ikke timesvis av tur hver dag. Løslipp kan også bli vanskelig på jevnlig basis her vi bor, det føles ikke riktig for en mynde spesielt. Dette er årsaken til at vi ikke har fått oss noen ny hund siden forrige og har egentlig ingen planer om en ny heller til tross for at savnet er stort. Den eneste eks-løpsgreyen jeg har kjent var så livredd for andre hunder at han måtte gå med munnkurv. Liker mynder å sykle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, yurij skrev:

Du får en greyhound. Noen må jobbes med der også selvsagt. Men du vet hva du får til en viss grad. Du får ikke en Azawakhblanding eller noe annet skumt. Du har 100% garanti for å få en greyhound. Crufts har egen klasse for dem så man kan til og med dra på Crufts med dem

Litt OT men; var det ikke en eller flere azawakhblandinger som ble annonsert på Finn? Undres på hvordan disse endte opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mari skrev:

Liker mynder å sykle?

Hm..usikker..ingen av mine har vist noen interesse for å sette seg på sykkelen min men man vet jo aldri.. ( Sorry Mari, klarte ikke å la være..) :lol:

 

Men for å være litt seriøs, så vil jeg nok si at mynder ikke har så stort utbytte av sykling..det er å løpe løse som er det store! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mari skrev:

Jeg har flest egoistiske grunner til å velge en slik hund må jeg innrømme. 

Sorry for dobbelpost men det gikk visst ikke an å tilføye en quote til en allerede eksisterende post? Skal det være mulig? 

 

Jeg liker selvinnsikten din her! :) Skal jeg være ærlig, så tror jeg vel at det er ett 'motiv' som delvis ligger bak mange overtagelser av omplasseringshunder. Det skader vel ikke direkte selvfølelsen å føle seg en smule altruistisk.. Når det er sagt, så lenge hundene( e) får det bra, så er det vel knekkende likegyldig hvilke motiver, man dypest sett, har for overtagelsen :). Hm.. En liten sidebetraktning som sånn egentlig ikke hadde så mye må tema å gjøre men, men.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Hm..usikker..ingen av mine har vist noen interesse for å sette seg på sykkelen min men man vet jo aldri.. ( Sorry Mari, klarte ikke å la være..) :lol:

Jeg har sett engelsk bulldog skate, så hvorfor ikke liksom? Kjipt at mynder ikke er like atletiske da :P 

Just now, QUEST said:

 

Men for å være litt seriøs, så vil jeg nok si at mynder ikke har så stort utbytte av sykling..det er å løpe løse som er det store! :)

Ja, det seg jeg for meg. Det er helt vakkert å se de få løpe fritt, og det er lett å se hva de er skapt for. Hvor ofte bør de få muligheten til det?

Just now, QUEST said:

Jeg liker selvinnsikten din her! :) Skal jeg være ærlig, så tror jeg vel at det er ett 'motiv' som delvis ligger bak mange overtagelser av omplasseringshunder. Det skader vel ikke direkte selvfølelsen å føle seg en smule altruistisk.. Når det er sagt, så lenge hundene( e) får det bra, så er det vel knekkende likegyldig hvilke motiver, man dypest sett, har for overtagelsen :). Hm.. En liten sidebetraktning som sånn egentlig ikke hadde så mye må tema å gjøre men, men.. :ahappy:

Meh. Vi er alle egoister når vi skaffer oss hund. Jeg har ikke noe problem med det. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Jeg har sett engelsk bulldog skate, så hvorfor ikke liksom? Kjipt at mynder ikke er like atletiske da :P 

Ja, det seg jeg for meg. Det er helt vakkert å se de få løpe fritt, og det er lett å se hva de er skapt for. Hvor ofte bør de få muligheten til det?

Meh. Vi er alle egoister når vi skaffer oss hund. Jeg har ikke noe problem med det. :) 

Ja, nei si det.. akkurat når det kommer til sykling ( og sitting)  så mangler de nok litt..:P Apropos sitting; jeg kan ikke huske å ha sett en whippet eller (show) greyhound sitte frivillig. Derimot sitter gjerne italienere frivillig, så her må det vel være noe med konstruksjonen, vil jeg tro. Til dere som har greyhounds, sitter deres hunder frivillig? 

 

Ja, det er det tydeligvis litt delte meninger om..jeg mener at de bør få sjansen. Så godt som daglig :) 

 

Ikke jeg heller men det later til at endel av befolkningen foretrekker å se alle sine 'positive' handlinger i ett så godt som utelukkende flatterende lys.. Forfriskende dog når folk ser litt lenger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, QUEST said:

Ikke jeg heller men det later til at endel av befolkningen foretrekker å se alle sine 'positive' handlinger i ett så godt som utelukkende flatterende lys.. Forfriskende dog når folk ser litt lenger :) 

Dette er ikke min erfaring i det hele tatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...