Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK har søkt kryssningsprosjekt på Cavalier


mushi
 Share

Recommended Posts

Det kommer ikke til å skje en dritt. Hele det møtet der er et spill for galleriet, den eneste parten der som faktisk er interessert i gjøre noe er NKK.
Men når de skal legge frem noe for NKK i 2018 må de jo komme ned noe konkret?

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt uenig. Med litt målrettet avl på det når helsen er på plass & forbedret så vil det gå helt fint. Cavalieren er ikke så unik, de som er imot lundehundprosjektet sier det samme men det gjelder

Men skikkelig tommel opp for at NKK og NCk tar tak i dette, og på den ryddige måten de nå har gjort dette med og legge ut måten de har systematisk arbeidet på. Håper de fortsetter å informere om dette

"Cavalier king charles spaniel er en av flere raser NKK har identifisert til å ha særs store helseutfordringer, og er derfor en av rasene som NKK ønsker å finne gode løsninger for." http://web2.n

Akkurat nå, mushi skrev:

Men når de skal legge frem noe for NKK i 2018 må de jo komme ned noe konkret?

Det blir garantert ikke annet enn svada og bortforklaringer. Dette er jo samme menneskene som nektet cavalieren å bli med på kortsnuteprosjektet til NKK, til tross for gjentatte oppfordringer fra både deler av styret og ikke minst medlemmene i NCK. Jeg har ingen tro på at det kommer noe som helst positivt ut av dette møtet, men det er ingenting jeg heller vil enn å ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det blir garantert ikke annet enn svada og bortforklaringer. Dette er jo samme menneskene som nektet cavalieren å bli med på kortsnuteprosjektet til NKK, til tross for gjentatte oppfordringer fra både deler av styret og ikke minst medlemmene i NCK. Jeg har ingen tro på at det kommer noe som helst positivt ut av dette møtet, men det er ingenting jeg heller vil enn å ta feil.

Jeg frykter du har  rett.. Det aner meg at disse 'tiltakene' er kommet igang etter press fra opinionen og det tar seg ikke godt ut å totalt ignorere både veterinærer og legfolks erfaringer . Hvis det mot formodning VIRKELIG skulle skje noe, ja så er det jo bra og på høy tid! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste og mest virkningsfulle pressmiddelet i tillegg til tvugne tiltak , er massiv opplysning og 'fordømmelse ' om man vil av både cavalier og en hel haug med andre raser. Hvis kundegrunnlaget ( hvalpekjøperne) skrumper kraftig inn,så  er det helt utrolig hvilken opplysende effekt det kan ha på de vrange.. ;)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På cavalieren har man rundt 50 potensielle kjøpere per fødte valp, så det er jo helt åpenbart at den "opplysningen" man har bedrevet i media ikke har noen effekt what so ever. De fleste vil bare ha en koselig familiehund og driter i både stamtavler og helseattester. Og da hjelper det i hvert fall ikke at de opplyste kjøperne "boikotter" rasen, de skaper jo bare et enda større marked for både useriøse oppdrettere og useriøse kjøpere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

På cavalieren har man rundt 50 potensielle kjøpere per fødte valp, så det er jo helt åpenbart at den "opplysningen" man har bedrevet i media ikke har noen effekt what so ever. De fleste vil bare ha en koselig familiehund og driter i både stamtavler og helseattester. Og da hjelper det i hvert fall ikke at de opplyste kjøperne "boikotter" rasen, de skaper jo bare et enda større marked for både useriøse oppdrettere og useriøse kjøpere. 

Femti pr.fødte valp? Er det virkelig så stor etterspørsel etter rasen? Det viser jo i høy grad hvorfor det er tvingende nødvendig med tvungne tiltak.. Med et slikt marked tilgjengelig, så er det jo ikke rart at oppdretterne gir beng i helse, for solgt vil man jo få uansett..:hmm:

Jeg ser poenget ditt og det er jo ikke så 'enkelt' selvfølgelig at det er bare å opplyse eller 'snakke ned' raser. Effekten vil jo som du påpeker kan ramme de få seriøse også. Men ett sted må man jo begynne. Ellers hr jeg også tro på at opplysning sånn i det daglige eller fea person til person også hjelper på. Nettopp til disse som 'bare' vil ha en familiehund. For disse som vil ha en koselig familiehund, de vil vel ikke syns det er så koselig med en alvorlig syk hund? 

Jeg snakket med noen bekjente som ønsket seg fransk bulldog/mops eller en annen kortsnute, 'for de var jo så søte'. Etter at jeg fortalte dem om følgene av denne 'søtheten' , så slo de helt fra seg å kjøpe kortsnuteraser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wilhelmina skrev:

Det blir garantert ikke annet enn svada og bortforklaringer. Dette er jo samme menneskene som nektet cavalieren å bli med på kortsnuteprosjektet til NKK, til tross for gjentatte oppfordringer fra både deler av styret og ikke minst medlemmene i NCK. Jeg har ingen tro på at det kommer noe som helst positivt ut av dette møtet, men det er ingenting jeg heller vil enn å ta feil.

Og dette er essensielt, hvorfor ser ikke disse personene at de kan være med på å forbedre rasen sin? Og være med på å påvirke hvordan?

 Jeg ble mildt sagt sjokkert når jeg hørte at cavalier klubben takkt nei til å være med på BOAS-prosjektet! 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teserere skrev:

Og dette er essensielt, hvorfor ser ikke disse personene at de kan være med på å forbedre rasen sin? Og være med på å påvirke hvordan?

Fordi de ser ikke problemet, de vil fortsette å kjøre sitt eget løp og forvalte rasen på den måten de mener har fungert i "alle år". Og når sånne mennesker utgjør flertallet av styret i cavalierklubben, da er det j... vanskelig å få endret noe som helst... Er bare å lese møtereferater, så ser man hvordan alle forslag til helsetiltak blir bortforklart og nedstemt. 

Men jeg tipper det var noen som fikk bakoversveis når KC var positive til et krysningsprosjekt, den så de nok ikke komme :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Hvordan kan noen tro at ting vil kunne fortsette med raser som er så helsemessig dårlige at det er et mirakel om det kommer en frisk valp? Enhver med litt innsikt i arvelighet og problemer med små genpooler vil forstå at enkelte raser er dømt til undergang. Om ikke nå, så innen få årtier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mira2.0 skrev:

Hvordan kan noen tro at ting vil kunne fortsette med raser som er så helsemessig dårlige at det er et mirakel om det kommer en frisk valp? Enhver med litt innsikt i arvelighet og problemer med små genpooler vil forstå at enkelte raser er dømt til undergang. Om ikke nå, så innen få årtier. 

Problemet er jo, at for deprimerende mange raseentusiaster/oppdrettere, så er det MYE viktigere å holde rasene rene, enn at mange hunder i rasen (e) er syke eller dør etter store lidelser.. Se bare på motstanden mot kryssningsavlen på lundehund f.eks.. :hmm: Vel 30% dør av mage/tarm lidelser som medfører store smerter. Likevel er mange mot.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Poter skrev:

Hvordan kan man få disse menneskene til å forstå, da?

EDIT Kanskje slutte å kalle dem «disse menneskene»:icon_redface:

*Disse menneskene* spenner fra folk som faktisk ikke vet hva de kjøper /støtter og disse kan man jo unnskylde, inntil de har blitt informert. Så har vi de som helt utmerket godt vet hva deres holdninger/synspunkter fører til av lidelser og død..Disse kan man kalle hva man vil for min del.. Egoister uten empati passer helt greit syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, QUEST skrev:

Hvis du kan komme opp med en løsning på det.. ja da har du virkelig grunn til å rope *EUREKA!!* 

Mulig jeg hadde fått Nobels fredspris også, for tro modellen ville kunne blitt brukt i fredsarbeid og. 

Akkurat nå, QUEST skrev:

*Disse menneskene* spenner fra folk som faktisk ikke vet hva de kjøper /støtter og disse kan man jo unnskylde, inntil de har blitt informert. Så har vi de som helt utmerket godt vet hva deres holdninger/synspunkter fører til av lidelser og død..Disse kan man kalle hva man vil for min del.. Egoister uten empati passer helt greit syns jeg.

Ja, men da gidder de jo ikke å høre etter. Om de blir kalt for det ene og det andre. Om noen kaller meg for empatiløs egoist, vil jeg ikke akkurat være sååå åpen for dialog etterpå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Mulig jeg hadde fått Nobels fredspris også, for tro modellen ville kunne blitt brukt i fredsarbeid og. 

Ja, men da gidder de jo ikke å høre etter. Om de blir kalt for det ene og det andre. Om noen kaller meg for empatiløs egoist, vil jeg ikke akkurat være sååå åpen for dialog etterpå. 

Det skal du absolutt ikke se bort fra! :D

Nei, det er jeg klar over,du har helt rett der. Meen..så er det jo saken den at det ikke er så at ikke folk ikke har prøvd å forklare..og sånn ærlig talt..hvis du vet om, har sett/har erfart selv, hva slags lidelser hundene må gå igjennom for at man tviholder på å være *rasist*, hvor mye forklaring behøver man egentlig da? Burde man ikke *se lyset* , sånn helt av seg selv da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, QUEST skrev:

Burde man ikke *se lyset* , sånn helt av seg selv da...?

Det gjør de nok en vakker dag - men da er det for sent. Her må man jo absolutt være i forkant og ta tak i problemet før det blir så stort at det ikke er noen vei tilbake, men for mange er det nok det som skal til for å åpne øynene dessverre :( 

Hvordan fikk man gjennomslag for lundehundprosjektet? Var motstanden like stor der?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det gjør de nok en vakker dag - men da er det for sent. Her må man jo absolutt være i forkant og ta tak i problemet før det blir så stort at det ikke er noen vei tilbake, men for mange er det nok det som skal til for å åpne øynene dessverre :( 

Hvordan fikk man gjennomslag for lundehundprosjektet? Var motstanden like stor der?

Motstanden var og er absolutt tilstede.. overlater til @bardmand og komme med de mer *finstilte* detaljene mht til godkjenning av prosjektet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Motstanden var og er absolutt tilstede.. overlater til @bardmand og komme med de mer *finstilte* detaljene mht til godkjenning av prosjektet.

Prosjektet er et av tiltakene som følger av arbeidet med den første Rasespesifikke avlsstrategien (RAS) for rasen. RAS og prosjektet ble innsendt til NKK av det daværende styret i Norsk lundehund klubb, og godkjent av NKK. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...