Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK har søkt kryssningsprosjekt på Cavalier


mushi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt uenig. Med litt målrettet avl på det når helsen er på plass & forbedret så vil det gå helt fint. Cavalieren er ikke så unik, de som er imot lundehundprosjektet sier det samme men det gjelder

Men skikkelig tommel opp for at NKK og NCk tar tak i dette, og på den ryddige måten de nå har gjort dette med og legge ut måten de har systematisk arbeidet på. Håper de fortsetter å informere om dette

"Cavalier king charles spaniel er en av flere raser NKK har identifisert til å ha særs store helseutfordringer, og er derfor en av rasene som NKK ønsker å finne gode løsninger for." http://web2.n

14 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Interessant! Men jeg lurer veldig på hva man tenker å krysse med? Noe av det som gjør cavalieren til en cavalier er jo gemyttet, så jeg er litt i tvil om det faktisk vil være en cavalier som kommer ut på "andre siden". Uansett veldig spennende!

Helt uenig. Med litt målrettet avl på det når helsen er på plass & forbedret så vil det gå helt fint. Cavalieren er ikke så unik, de som er imot lundehundprosjektet sier det samme men det gjelder å ha flere tanker i hodet på engang. Forvørig er jeg ganske sikker på at alle vil mene det samme om sin egen rase...

  • Like 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Interessant! Men jeg lurer veldig på hva man tenker å krysse med? Noe av det som gjør cavalieren til en cavalier er jo gemyttet, så jeg er litt i tvil om det faktisk vil være en cavalier som kommer ut på "andre siden". Uansett veldig spennende!

Helt enig med perfect image der. Cavalieren har alt å vinne, og ingenting å tape. De er langt fra særlig spesielle gemyttmessig. Litt vel pinglete og forsiktige, så mentalt kan det vel bare gå oppover.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!! Kanskje det kan bli cavalier her igjen om noen år da :D Dette ser jeg KUN positivt på, og byr anledningen seg etterhvert så kommer jeg garantert til å melde oss som hjem for prosjekthunder. Håper de styrer unna andre tibber og andre kortnesehunder, og ser på større spaniels som spinrger og vannspaniels og slike, som ikke har utfordringer knyttet til SM og pust/kortnesehunder. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne jo ha krysset inn Labrador... Godt gemytt, generelt sunn - klart er det størrelsesforskjell men den kan man vel avle "ned" igjen med riktig arbeid (sånn sett er vel prosentmessig størrelsesforskjell på islandsk fårehund og lundehund også relativt stor). Selv om en spaniel sikkert er "vel så greit". Får håpe de ikke blander med spansk vannhund :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

De kunne jo ha krysset inn Labrador... Godt gemytt, generelt sunn - klart er det størrelsesforskjell men den kan man vel avle "ned" igjen med riktig arbeid (sånn sett er vel prosentmessig størrelsesforskjell på islandsk fårehund og lundehund også relativt stor). Selv om en spaniel sikkert er "vel så greit". Får håpe de ikke blander med spansk vannhund :P 

Tenkte faktisk labrador jeg og :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Raksha skrev:

Håper de styrer unna andre tibber og andre kortnesehunder, og ser på større spaniels som spinrger og vannspaniels og slike, som ikke har utfordringer knyttet til SM og pust/kortnesehunder. 

Enig. Har alltid ment at engelsk springer kunne vært en fin kandidat, men hvordan blir det mtp. størrelse?

Og jeg er helt uenig i at gemyttet på cavalieren ikke er unikt, hadde jeg kunne fått det samme i en annen rase så hadde jeg aldri valgt cavalier. Jeg har hatt denne diskusjonen mange ganger tidligere, og når jeg da ber om forslag til alternative raser med tilsvarende gemytt blir det mistenkelig stille i andre enden...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Wilhelmina said:

Enig. Har alltid ment at engelsk springer kunne vært en fin kandidat, men hvordan blir det mtp. størrelse?

Og jeg er helt uenig i at gemyttet på cavalieren ikke er unikt, hadde jeg kunne fått det samme i en annen rase så hadde jeg aldri valgt cavalier. Jeg har hatt denne diskusjonen mange ganger tidligere, og når jeg da ber om forslag til alternative raser med tilsvarende gemytt blir det mistenkelig stille i andre enden...

Størrelsen vil jo måtte jobbes ned antakeligvis, men det vil jo kunne fikses.  

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at gemyttet er så unikt, det jeg syns er vanskelig å finne i flere andre raser er hele pakka som jeg hadde i min cavalier, en happy go lucky hund uten noen form for mentale issues (helsa hopper vi glatt bukk over) kunne gå løs over alt, gikk over ens med alt og alle, lettlært(, hun var skrekkelig enmannshund da, det er jo ikke nødvendigvis positivt så akkurat den hunden var bare lydig med meg) gjevnt over en mild og enkel hund, med mye feilmargin, hun var myk uten å være sart, letthåndterlig stress, som var med på alt, men krevde lite for å være lykkelig, ønsket kun å være med "flokken sin" da var hun lykkelig. Innpakket i en hund med passe liten størrelse, minimalt med pelsarbeid (øra som trengte børsting innimellom), som ikke bjeffet (ikke helt typisk cavalier nødvendigvis), med et søtt og mildt utseende som ikke skremte noen. 

Jeg syns blant annet løwchen slår meg som et godt alternativ, men da har man pelsen... Og det er helt sikkert flere småhunder som kan matche, som har andre ting som ikke stemmer.  Så er totalen jeg har syntes har vært vanskelig å finne. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at gemyttet er så unikt, det jeg syns er vanskelig å finne i flere andre raser er hele pakka som jeg hadde i min cavalier, en happy go lucky hund uten noen form for mentale issues (helsa hopper vi glatt bukk over) kunne gå løs over alt, gikk over ens med alt og alle, lettlært(, hun var skrekkelig enmannshund da, det er jo ikke nødvendigvis positivt så akkurat den hunden var bare lydig med meg) gjevnt over en mild og enkel hund, med mye feilmargin, hun var myk uten å være sart, letthåndterlig stress, som var med på alt, men krevde lite for å være lykkelig, ønsket kun å være med "flokken sin" da var hun lykkelig. Innpakket i en hund med passe liten størrelse, minimalt med pelsarbeid (øra som trengte børsting innimellom), som ikke bjeffet (ikke helt typisk cavalier nødvendigvis), med et søtt og mildt utseende som ikke skremte noen. 

Veldig mye av det samme jeg tenker :) Akkurat det med at de går overens med alt og alle er superviktig for min del. Jeg kunne aldri hatt en hund som for eksempel var samkjønnsaggressiv eller hadde andre lignende issues som måtte tas hensyn til i det daglige. I tillegg er cavalieren godt brukandes i mange typer hundesport, noe som er viktig for min del. Utseendet kan jeg allikevel styre meg for, i alle fall de som (etter min mening) er for ekstreme i typen (det vil si de fleste :P) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Men kan NKK gjøre noe sånt uten at FCI og the Kennel Club UK sier ja?  

(Beklager dobbeltpost :icon_redface:)

Nei, og det er grunnen til at dette dessverre aldri kommer til å skje. Hjemlandet er tydeligvis fast bestemt på å kjøre rasen i grøfta for enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

(Beklager dobbeltpost :icon_redface:)

Nei, og det er grunnen til at dette dessverre aldri kommer til å skje. Hjemlandet er tydeligvis fast bestemt på å kjøre rasen i grøfta for enhver pris.

Det var det jeg var redd for... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Veldig mye av det samme jeg tenker :) Akkurat det med at de går overens med alt og alle er superviktig for min del. Jeg kunne aldri hatt en hund som for eksempel var samkjønnsaggressiv eller hadde andre lignende issues som måtte tas hensyn til i det daglige. I tillegg er cavalieren godt brukandes i mange typer hundesport, noe som er viktig for min del. Utseendet kan jeg allikevel styre meg for, i alle fall de som (etter min mening) er for ekstreme i typen (det vil si de fleste :P) .

Min Rikke var selvsagt ikke ekstrem på noen måter og helt perfekt :aww::wub: Hilsen myrsnipa :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at krysningsprosjekt ikke kan utføres uten godkjenning fra rasens hjemland? Syns jeg har hørt om flere ulike krysninger som har blitt godkjent uten at det er hjemlandets rase.

Så jo at NKK har åpnet for innkrysning dersom raseklubbene godkjenner det. Står ingenting om at klubben i rasens hjemland må godkjenne?

Leste en gang om feks krysning av pincher til schnauzer som var gjort i Finland.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Orca skrev:

Hvor står det at krysningsprosjekt ikke kan utføres uten godkjenning fra rasens hjemland? Syns jeg har hørt om flere ulike krysninger som har blitt godkjent uten at det er hjemlandets rase.

Så jo at NKK har åpnet for innkrysning dersom raseklubbene godkjenner det. Står ingenting om at klubben i rasens hjemland må godkjenne?

Leste en gang om feks krysning av pincher til schnauzer som var gjort i Finland.

Ganske sikker på at det er opp til NKK å avgjøre hva de vil godkjenne og registrere ja. Eksempler som du nevner er jo Finland, på flere raser. Boxer og Dalmis innkryssningene var heller ikke i regi av hjemlandet. Her i Norge har det også blitt gjort innkryssning på luzerne, som definitivt ikke er Norsk rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Orca said:

Hvor står det at krysningsprosjekt ikke kan utføres uten godkjenning fra rasens hjemland? Syns jeg har hørt om flere ulike krysninger som har blitt godkjent uten at det er hjemlandets rase.

Så jo at NKK har åpnet for innkrysning dersom raseklubbene godkjenner det. Står ingenting om at klubben i rasens hjemland må godkjenne?

Leste en gang om feks krysning av pincher til schnauzer som var gjort i Finland.

 

Just now, Pringlen said:

Ganske sikker på at det er opp til NKK å avgjøre hva de vil godkjenne og registrere ja. Eksempler som du nevner er jo Finland, på flere raser. Boxer og Dalmis innkryssningene var heller ikke i regi av hjemlandet. Her i Norge har det også blitt gjort innkryssning på luzerne, som definitivt ikke er Norsk rase...

ååh! Jeg trodde rasens hjemland måtte godkjenne! Og disse hundene som etterhvert da blir registrert som cavalierer skal da kunne brukes på lik linje med andre cavalierer i det o store utland? På cavalierklubbens side http://www.cavalierklubben.no/nyheter ligger link til brevet som ble sent til FCI og KC - syntes det var litt vanskelig å skjønne om det ble lagt i deres hender eller om det bare var en oppfordring til å få dem med på laget. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringlen skrev:

Høres ut som de vil ha dem med på laget. De kan gjøre som de vil, men kryssningshundene vil jo bli uten betydning for rasen, om de ikke får bred aksept for det.

Nettopp. Det er forskjell på hva som er mulig i teorien og hva som er gjennomførbart i praksis.

Red: Men hvis vi nå skal tankespinne videre ang. potensielle krysningsraser - hva med Markiesje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Raksha skrev:

 

en happy go lucky hund uten noen form for mentale issues (helsa hopper vi glatt bukk over) kunne gå løs over alt, gikk over ens med alt og alle, lettlært, gjevnt over en mild og enkel hund, med mye feilmargin, hun var myk uten å være sart, letthåndterlig stress, som var med på alt, men krevde lite for å være lykkelig, ønsket kun å være med "flokken sin" da var hun lykkelig. Innpakket i en hund med passe STOR størrelse, minimalt med pelsarbeid, som ikke bjeffet, med et søtt og mildt utseende som ikke skremte noen. 

 Så er totalen jeg har syntes har vært vanskelig å finne. 

Valpis/Zugo!!!!! 

Og beskriver en GD ganske så greitt, med unntak av at størrelsen kan skremme endel, de har plenty av det milde uttrykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man må jo nødvendigvis krysse inn raser som ikke har samme feilen - formen på hodet osv. - det utelukker jo noen av de små rasene. Men jeg tenker kooiker vil være et alternativ, wachtelhund kanskje, springeren blir vel kanskje noe for stor - og siden man da helst ikke skal ødelegge pelsen så bør man styre unna klipperaser som ikke røyter.

Jeg skjønner imidlertid ikke hvordan dette skal kunne fungere - det vil jo aldri i verden holde at 10 oppdrettere krysser inn - det er jo en rase det finnes flere millioner av. Og omtrent halvparten av disse millionene avler jo utenom alt som er av et vettig registreringssystem. Selv her i Norge finnes de. Jeg skjønner liksom ikke hvordan de skal få kontroll på dette - for om det skal gavne rasen så må jo et sånt prosjekt være kjempestort, fordre skanning av foreldredyr, gentesting osv. - samt at samtlige valper må sjekkes - jeg ser liksom ikke helt hvordan man skal få til noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...