Gå til innhold
Hundesonen.no

Må få ut litt frustrasjon og tanker


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Hunden er nå rett over året, en stor kar på 45 kg. Lærevillig og arbeidsvillig, eier ikke impulskontroll men en hel dose jaktlyst.

Siste måneden har det vært så mye negativt i hundeholdet at jeg begynner å lure på om jeg har tatt vann over hodet. Samtidig så vet jeg at han er unghund og jeg må holde ut.

 

- Har siste halvåret gått tur med grime i tillegg til sele. Han kan klikke og bite i ben og armer og hoppe opp. Har lest meg litt opp og snakket med flinke folk og fått noen verktøy til å håndtere det og egentlig innse at det er en unghundting. Jeg grimen på slik at hvis han klikker kan jeg feste båndet der og få kontroll. Likevel føles det forferdelig kjipt å stadig ha blåmerker og skrammer på armer og ben. Det er frustrerende å stå midt i sentrum og måtte stå på båndet til et beist som bjeffer og hyler fordi han ikke får bite meg i benet. (Det ser forferdelig ut, men jeg er nødt til å gjøre slik...).

- Han er så forferdelig sterk. Gikk en fjelltur i sommer og endte med å ha en ukontrollert tur ned en skråning fordi jeg hadde hunden i bånd og den ville lukte på en busk. Selv en sele med ring i front gir meg lite kontroll. Har grimen "just in case", men han synes det er forstyrrende å ha båndet i den og jeg merker han mistrives.

- Å møte hunder på tur er et mareritt. Hvis vi ikke rekker å få 50 m avstand setter han i gang med et ulekor og bjeffing og høres ut som hunden fra *******. Dette trenes selvsagt på hver gang vi er på tur, men har ikke blitt bedre. Sliter med å vite om det er frykt, forventning eller glede.

- Jeg skrev lærevillig, for det er han. Men jeg kan ikke trene så mye blant folk. Fordi litt for mye trening får han til å vippe over og klikke. Det er ikke høyintensitetstrening liksom, bare kontakttrening på en bane med andre mennesker eller hunder tar knekken på han. Og så på meg. Så om  jeg kjører 30 min til en hundeklubb så kan jeg typisk være der 10 min før jeg må gå igjen. Så den lærevilligheten er liksom til ingen nytte om det ikke går an å trene. Jeg hadde ambisjoner om lydighet og bruks, men det nytter jo ikke.

- Folk og barn skal hoppes på og bites på. Jeg har prøvd å trene på hilse pent, men jeg får det rett og slett ikke til. Han kan være rolig og ha kontakt med meg og alt er fint, før han plutselig hopper og biter i jakken til personen jeg trener med. Og barn tør jeg ikke å la han hilse på en gang. Prøver å trene ved en skole eller barnehage på kontakt, så har han ikke fokus på meg eller så klikker han etter to repetisjoner...

- Og så var det den jaktlysten. Katter, kaniner, sauer, geiter, fugler, kyr... ALT. En katt kom seg inn på vår inngjerdede tomt, kom seg like fort ut igjen over grinda med hunden bak seg. Altså, hunden hoppet over den 1,5 m høye grinda og fløy etter katten. To ganger. Nå er jeg ikke sikker på om jeg kan ha hunden løs i hagen lengre...

 

Hva i all verden skal jeg gjøre? I det siste har det blitt tungt å komme seg på tur, fordi jeg vet hvordan det ender. Alt med hunden har blitt et ork og jeg tror omgangskretsen min snart er lei av å høre på klagingen og frustrasjonen min. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har tenkt på omplassering, hvor stort nederlag det vil være å faktisk gjøre det og at jeg aldri kan få meg en hund igjen... At hvis jeg gir opp nå så vil alle snakke om det. Fordi jeg ikke "taklet" hunden. Fordi den ble for stor for meg. Og for vill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I forhold til hundeklubben så tror jeg du skal gå noen skritt tilbake. Kjør ditt la han være i bilen til han forholder seg rolig så ta et skritt av gangen. Jeg har hatt hunder som har giret seg opp og ikke forsto at dem skulle forholde seg rolig i et halvår før dem fikk komme ut på trening men den ble da rolig.

Ellers å gå tur med hunden i sele, ja for meg som har hund som er 15 kg lettere så hadde det vært svært så risikabelt. Nå er han tent på å trekke så nå tar jeg på sele og han får trekke meg i oppoverbakker og jeg har på rett utstyr. 

Også når du skal gå tur så gå med et kort band. Du er sterkere med et krot elelr et langt band.

Nå om dagen så arrangeres det avesjonsdressur over det gangske land i forhold til sauen

Ellers så er det å jobbe mye med dressuren i alle former. Altså da de viktigste er kom og sitt. 

Dere har nok kommet på totalt feil spor og når du er nærvøs så reagerer han også større. 

Hilsings trening må da foregå så med besøkende så langt unna at han ikke klarer å komme opp for så å nærme seg 

Ro trening kan være lurt å innføre, som at han skal sitte i ro og være stille før han får lov til å gå ut døra hjemme også videre. Alt som er giring opp må han være rolig før han får lov til å gjøre. 

Dette er noen forslag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

I forhold til hundeklubben så tror jeg du skal gå noen skritt tilbake. Kjør ditt la han være i bilen til han forholder seg rolig så ta et skritt av gangen. Jeg har hatt hunder som har giret seg opp og ikke forsto at dem skulle forholde seg rolig i et halvår før dem fikk komme ut på trening men den ble da rolig.

Ellers å gå tur med hunden i sele, ja for meg som har hund som er 15 kg lettere så hadde det vært svært så risikabelt. Nå er han tent på å trekke så nå tar jeg på sele og han får trekke meg i oppoverbakker og jeg har på rett utstyr. 

Også når du skal gå tur så gå med et kort band. Du er sterkere med et krot elelr et langt band.

Nå om dagen så arrangeres det avesjonsdressur over det gangske land i forhold til sauen

Ellers så er det å jobbe mye med dressuren i alle former. Altså da de viktigste er kom og sitt. 

Dere har nok kommet på totalt feil spor og når du er nærvøs så reagerer han også større. 

Hilsings trening må da foregå så med besøkende så langt unna at han ikke klarer å komme opp for så å nærme seg 

Ro trening kan være lurt å innføre, som at han skal sitte i ro og være stille før han får lov til å gå ut døra hjemme også videre. Alt som er giring opp må han være rolig før han får lov til å gjøre. 

Dette er noen forslag 

Setter pris på tilbakemelding!

Jeg har sikkert forklart meg veldig vagt i et øyeblikk av frustrasjon. Det å møte opp på hundeklubben er ikke noe problem sånn sett, vi begynner å trene på enkle ting som kontakt, og så koker hunden over. Å gi han pause i bilen kan hjelpe, men begynner man igjen så trener man halve tiden før han koker over.

Jeg er redd strømming mot sau ikke vil hjelpe, han er så høy at det sikkert ikke vil ha effekt. Har hørt veldig varierende resultater på akkurat det der.

Han girer seg egentlig ikke så mye opp før vi møter på ting å gire seg opp over... Hvis du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skal være litt slem jeg - nær sagt som vanlig - men jeg tror at hunden din oppfører seg sånn fordi han er frustrert. Fordi han ikke forstår hva du forventer av han, og at det fører til at han går i feil modus.

Mitt råd, dropp sele til du har lært han å gå pent i bånd, og du har kontroll på bitingen. Det betyr at enten så setter du på et halsbånd (gjerne halvstrup), ellers så bruker du grime KONSEKVENT - da har du kontroll, og når han går i tiltmodus så har du kontroll på hodet og kan IGNORERE idotoppførselen og fortsette å gå UTEN å måtte stoppe med det resultatet at hunden hyler og brøler.
Bare det faktum at du sier han "ikke trives så godt" med grimen sier meg at du er altfor vinglete i måten du handterer han på, for helt alvorlig - om han ikke trives med grimen, så får han oppføre seg - men det kommer du aldri til å lykkes med om du fester båndet i grimen først ETTER at han har begynt å skape seg.
Grime hele veien, vær konsekvent - LENGE - gjerne 6-7 måneder med BARE GRIME og intet annet. Også på trening.
Og nei - jeg har ingen tro på å bare kjøre til trening og sitte i bilen og bla bla bla - han må lære å oppføre seg, DU må være engasjert i HAN på treningsplassen, og ikke bare liste deg rundt han i frykt for at han skal få et "anfall" - vær trygg og bestemt, og bruk grime også på trening, får han dilerium, fortsett å trene - ikke bli satt ut og passiv. Med grima har du kontroll.

Jeg tipper at om du klarer å være konsekvent med grima i noen måneder, sånn at han ikke hele tiden får forsterket adferden ved at du mister kontrollen hele tiden og så bytter til grime, så vil han slutte. Da vil han lære at det ikke funker.
Det som er viktig er imidlertid at du ikke blir passiv om han blir "tulling" i grima, men at du bare holder han unna kroppen din, og fortsetter å gå - ikke si nei, fy eller engasjer deg i hva han driver med, bare gå til han slutter - DA først sier du rolig "braaaa" og så går dere hyggelig videre.

Og sørg for NOK mosjon, nok fysisk aktiviet - sykkel er fint - fest bikkja i springeren, ha på grimen og fest et bånd for ekstra kontroll i det og tråkk avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke når jeg leste innlegget ditt var at dette er en hund som får  alt for lite utløp for energien sin. Hvor mye og ofte får han mosjon? Og da tenker jeg ikke på lufteturer i bånd. Du skriver at du var på en fjelltur i sommer, ble det med den turen? 

Jeg skjønner at en stor hund med mye jaktinstinkt ikke er 'bare' å slippe løs men da blir du nødt til å la han få skikkelig utløp for energien på andre måter. Med mindre du er et overmenneske av dimensjoner, så skal det noe til å 'gå av' en stor hund 'overskuddet' . Du skriver ikke hvilken rase dette er? 

Jeg tror kanskje at det ikke er noe galt med hunden men at du muligens endte opp med feil type/rase hund? At hunden ble mer enn du så for deg og har kapasitet til? :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han koker over så er dere for nærme de andre, og/eller for lenge. Lavere kriterier (mer avstand), bedre godbiter og kortere økter. Helst avslutte øktene før han koker over.

Har du prøvd sele med ring i front pluss halsbånd, altså feste de sammen? Det er det jeg helst bruker, og som fungerer best, på ridgebacken når han er vrang (utenom grime som han heller ikke trives med).

Får du hjelp? Det høres jo ut som du kunne ha god nytte av et språkkurs, hvis du sliter med å lese ham. Og en flink trener som kan hjelpe deg med å tilrettelegge treningen slik at han faktisk lærer noe. Og ikke minst skjerming, jo oftere han får muligheten til å jage, bite og herje jo oftere er det to steg tilbake i treningen. Sånn utenom at det er ubehagelig for deg og andre.

Og jeg er enig i at han ikke kan være ute i hagen løs. Enten bør han være i løpestreng eller bundet på annen måte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det og hva gjør dere for å gi ham utløp for fysisk energi? Jeg spør fordi jeg merket selv at vi måtte justere opp mengden fysisk aktivitet i perioder da han var unghund, rett og slett fordi det bare boblet over. Å jobbe med ham da var umulig, han satt jo bare og sitra av energi... så han måtte slites ut innimellom for å få tømt seg så det gikk an å nå inn til ham. Så jeg måtte ut og løpe eller finne steder han kunne slippes, han er for vinglete til å sykles med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, yoloomg skrev:

Setter pris på tilbakemelding!

Jeg har sikkert forklart meg veldig vagt i et øyeblikk av frustrasjon. Det å møte opp på hundeklubben er ikke noe problem sånn sett, vi begynner å trene på enkle ting som kontakt, og så koker hunden over. Å gi han pause i bilen kan hjelpe, men begynner man igjen så trener man halve tiden før han koker over.

Jeg er redd strømming mot sau ikke vil hjelpe, han er så høy at det sikkert ikke vil ha effekt. Har hørt veldig varierende resultater på akkurat det der.

Han girer seg egentlig ikke så mye opp før vi møter på ting å gire seg opp over... Hvis du forstår.

På hundeklubben skal du da trene i så små økter at han ikke girer seg opp før han får en hvil i bilen

Strømming i forhold til sau så snakk med instruktøren og du må fortelle om hunden har jaget sau også for da må det en annen rase til testing enn den vanlige. Noen raser av hunder er hardere å teste enn andre og noen vandrehistorier er gamle. og noen raser er umulige å få til Jeg har selv rase som kan gå på sau og testen er den første møte med sau som mine møter og det er vellykket. Jeg vet om instruktører som er dyktige og som ikke er fult så dyktige. Så der er det forskjellige ting ute og går.  Så snakk med instruktøren og legg op et løp som gjør at dere lykkes best mulig 

At girina skjer brått for deg, da tipper jeg at du kan lære å lese hunden bedre, det er utrolig skjeldent at dem girer eksplosivt. Men det kan ha så lite som heving av hodet eller en stilling på ørene som du kan se rett før dem girer seg ut av kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som har blanding av bc/samojed? Hvor gammel er den nå, og hvor mye mosjon får den?

 

Ang. strømming på sau, blir jeg litt oppgitt og irritert når folk ikke vil strømme fordi de ikke tror det hjelper. Nei, mange hunder kan du absolutt ikke stole på uansett. MEN det vil alltid ta toppen av galskapen, og gjøre hunden mer håndterbar i nærheten av sau! (når du har den i bånd, vel å merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, Pringlen said:

Er det du som har blanding av bc/samojed? Hvor gammel er den nå, og hvor mye mosjon får den?

 

Ang. strømming på sau, blir jeg litt oppgitt og irritert når folk ikke vil strømme fordi de ikke tror det hjelper. Nei, mange hunder kan du absolutt ikke stole på uansett. MEN det vil alltid ta toppen av galskapen, og gjøre hunden mer håndterbar i nærheten av sau! (når du har den i bånd, vel å merke)


Såvidt jeg vet så får ikke polare raser gå på avesjonstrening mot sau. Det er ansett som meningsløst, og de får ikke sauerenhetsbevis heller. Men dette bør hun snakke med en godkjent og god instruktør om (som er utdannet på strømming).
Det er i alle fall mange instruktører som ikke vil ha polare raser på avesjonstrening fordi de ofte faktisk ikke bryr seg om strømmingen og bare fortsetter å jage sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Belgerpia skrev:


Såvidt jeg vet så får ikke polare raser gå på avesjonstrening mot sau. Det er ansett som meningsløst, og de får ikke sauerenhetsbevis heller. Men dette bør hun snakke med en godkjent og god instruktør om (som er utdannet på strømming).
Det er i alle fall mange instruktører som ikke vil ha polare raser på avesjonstrening fordi de ofte faktisk ikke bryr seg om strømmingen og bare fortsetter å jage sau.

Stemmer det også er det noen instruktører som kan skaffe saueraser som er tøffere og som har mer erfaring med hunder som er vanskelige. Blandt annet tett pels på halsen så strømmen ikke blir ledet så godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Jeg skal være litt slem jeg - nær sagt som vanlig - men jeg tror at hunden din oppfører seg sånn fordi han er frustrert. Fordi han ikke forstår hva du forventer av han, og at det fører til at han går i feil modus.

Mitt råd, dropp sele til du har lært han å gå pent i bånd, og du har kontroll på bitingen. Det betyr at enten så setter du på et halsbånd (gjerne halvstrup), ellers så bruker du grime KONSEKVENT - da har du kontroll, og når han går i tiltmodus så har du kontroll på hodet og kan IGNORERE idotoppførselen og fortsette å gå UTEN å måtte stoppe med det resultatet at hunden hyler og brøler.
Bare det faktum at du sier han "ikke trives så godt" med grimen sier meg at du er altfor vinglete i måten du handterer han på, for helt alvorlig - om han ikke trives med grimen, så får han oppføre seg - men det kommer du aldri til å lykkes med om du fester båndet i grimen først ETTER at han har begynt å skape seg.
Grime hele veien, vær konsekvent - LENGE - gjerne 6-7 måneder med BARE GRIME og intet annet. Også på trening.
Og nei - jeg har ingen tro på å bare kjøre til trening og sitte i bilen og bla bla bla - han må lære å oppføre seg, DU må være engasjert i HAN på treningsplassen, og ikke bare liste deg rundt han i frykt for at han skal få et "anfall" - vær trygg og bestemt, og bruk grime også på trening, får han dilerium, fortsett å trene - ikke bli satt ut og passiv. Med grima har du kontroll.

Jeg tipper at om du klarer å være konsekvent med grima i noen måneder, sånn at han ikke hele tiden får forsterket adferden ved at du mister kontrollen hele tiden og så bytter til grime, så vil han slutte. Da vil han lære at det ikke funker.
Det som er viktig er imidlertid at du ikke blir passiv om han blir "tulling" i grima, men at du bare holder han unna kroppen din, og fortsetter å gå - ikke si nei, fy eller engasjer deg i hva han driver med, bare gå til han slutter - DA først sier du rolig "braaaa" og så går dere hyggelig videre.

Og sørg for NOK mosjon, nok fysisk aktiviet - sykkel er fint - fest bikkja i springeren, ha på grimen og fest et bånd for ekstra kontroll i det og tråkk avgårde.

Du er ikke slem, ønsker så gjerne andres innspill :)
Grunnen til at jeg bruker sele er at han tilter senere og sjeldnere med sele enn med halsbånd. Går vi med halsbånd, så er det halvstrup. Jeg har mer kontroll på draingen med grime, men klikkingen er nødvendigvis ikke så mye bedre med grime, da han blir enda mer frustrert når det er grima som stopper hann, enn halsbåndet. Jeg må stå på kobbelet og få han til å roe seg ned. Muligens han ikke er tilvendt til grima skikkelig... Jeg kan ikke trene-trene etter klikk på treningsplassen. Han slår seg av. Så selv om klikkingen er over så er han uinteressert...

Men jeg skal prøve å konsekvent bruke grima :)

Hadde aldri i verden turt å ha han med på sykkel, jeg er glad i livet mitt.
 

Akkurat nå, QUEST skrev:

Min første tanke når jeg leste innlegget ditt var at dette er en hund som får  alt for lite utløp for energien sin. Hvor mye og ofte får han mosjon? Og da tenker jeg ikke på lufteturer i bånd. Du skriver at du var på en fjelltur i sommer, ble det med den turen? 

Jeg skjønner at en stor hund med mye jaktinstinkt ikke er 'bare' å slippe løs men da blir du nødt til å la han få skikkelig utløp for energien på andre måter. Med mindre du er et overmenneske av dimensjoner, så skal det noe til å 'gå av' en stor hund 'overskuddet' . Du skriver ikke hvilken rase dette er? 

Jeg tror kanskje at det ikke er noe galt med hunden men at du muligens endte opp med feil type/rase hund? At hunden ble mer enn du så for deg og har kapasitet til? :) 

Hunden får nok mosjon. Vi har minst et gobitsøk hver dag, trener litt inne, går tur alt fra 1-3 timer utenom lufteturer. Hvis det er i bånd i sentrum og sånn, så er det gjerne en kortere tur på en time halvannen fordi der er det mer inntrykk. I skog og hei er det lengre. Den fjellturen jeg nevnte var fordi jeg satt igjen med revnet klær og skrubbsår etter at han dro meg ned.

Jeg var ute etter en brukshund. Dette er en brukshund. Problemet er bare alle tingene rundt... Kan god være jeg valgte feil. Inne er hunden nesten ikke merkbar. Sover og hviler. Er løs i huset når jeg er alene hjemme og sover og er rolig. Jeg føler at om hunden fikk for lite mosjon så hadde han merkes inne også...

Akkurat nå, simira skrev:

Hvis han koker over så er dere for nærme de andre, og/eller for lenge. Lavere kriterier (mer avstand), bedre godbiter og kortere økter. Helst avslutte øktene før han koker over.

Har du prøvd sele med ring i front pluss halsbånd, altså feste de sammen? Det er det jeg helst bruker, og som fungerer best, på ridgebacken når han er vrang (utenom grime som han heller ikke trives med).

Får du hjelp? Det høres jo ut som du kunne ha god nytte av et språkkurs, hvis du sliter med å lese ham. Og en flink trener som kan hjelpe deg med å tilrettelegge treningen slik at han faktisk lærer noe. Og ikke minst skjerming, jo oftere han får muligheten til å jage, bite og herje jo oftere er det to steg tilbake i treningen. Sånn utenom at det er ubehagelig for deg og andre.

Og jeg er enig i at han ikke kan være ute i hagen løs. Enten bør han være i løpestreng eller bundet på annen måte.

Jeg har fått litt hjelp. Vi konkluderte med at det er unghundting og jeg fikk tips til hvordan unngå og takle det. Det ble litt bedre, men fortsatt en del av det. Har vært på språkkurs tidligere.

Takk for tips :)

Akkurat nå, Pixie skrev:

Hvilken rase er det og hva gjør dere for å gi ham utløp for fysisk energi? Jeg spør fordi jeg merket selv at vi måtte justere opp mengden fysisk aktivitet i perioder da han var unghund, rett og slett fordi det bare boblet over. Å jobbe med ham da var umulig, han satt jo bare og sitra av energi... så han måtte slites ut innimellom for å få tømt seg så det gikk an å nå inn til ham. Så jeg måtte ut og løpe eller finne steder han kunne slippes, han er for vinglete til å sykles med. 

Det er en bruksrase som også er en allright familiehund. Han er ok å jobbe med, men koker over etter hvert. Så da blir det ikke mye jobbing. Koker mer over om han er sliten... :/

Akkurat nå, lijenta skrev:

På hundeklubben skal du da trene i så små økter at han ikke girer seg opp før han får en hvil i bilen

Strømming i forhold til sau så snakk med instruktøren og du må fortelle om hunden har jaget sau også for da må det en annen rase til testing enn den vanlige. Noen raser av hunder er hardere å teste enn andre og noen vandrehistorier er gamle. og noen raser er umulige å få til Jeg har selv rase som kan gå på sau og testen er den første møte med sau som mine møter og det er vellykket. Jeg vet om instruktører som er dyktige og som ikke er fult så dyktige. Så der er det forskjellige ting ute og går.  Så snakk med instruktøren og legg op et løp som gjør at dere lykkes best mulig 

At girina skjer brått for deg, da tipper jeg at du kan lære å lese hunden bedre, det er utrolig skjeldent at dem girer eksplosivt. Men det kan ha så lite som heving av hodet eller en stilling på ørene som du kan se rett før dem girer seg ut av kontroll

Tips til gode instruktører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringlen skrev:

Er det du som har blanding av bc/samojed? Hvor gammel er den nå, og hvor mye mosjon får den?

 

Ang. strømming på sau, blir jeg litt oppgitt og irritert når folk ikke vil strømme fordi de ikke tror det hjelper. Nei, mange hunder kan du absolutt ikke stole på uansett. MEN det vil alltid ta toppen av galskapen, og gjøre hunden mer håndterbar i nærheten av sau! (når du har den i bånd, vel å merke)

Hunden er rett over året og nei, ikke polarhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

God instruktør når jeg ikke vet hvor i landet du bor og hvor langt du er villig til å reise blir vanskelig. 

Ville nesten sakt mer hjernegym i små økter ut over dagen og i alle settinger etter hvert.  Altså når en går på tur så bestemme seg for at fra den til den lyktestolpen skal vi gå på plass. Resten snuse. Det er ikke lange økta men for din del så skal du få tilbake troa på deg selv og får du den tilbake så tror jeg at hunden tåler mer. Altså tren så dere lykkes for du må bort med frustrasjonen og opp med trua på at dette går

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Belgerpia skrev:


Såvidt jeg vet så får ikke polare raser gå på avesjonstrening mot sau. Det er ansett som meningsløst, og de får ikke sauerenhetsbevis heller. Men dette bør hun snakke med en godkjent og god instruktør om (som er utdannet på strømming).
Det er i alle fall mange instruktører som ikke vil ha polare raser på avesjonstrening fordi de ofte faktisk ikke bryr seg om strømmingen og bare fortsetter å jage sau.

Polare raser får ikke bevis, nei. Det betyr ikke at man ikke kan strømme dem, og i de aller fleste tilfeller, ta toppen av lysten på sau :)

red: Men nå har uansett ikke ts polarhund, så alt å vinne på å ta med hunden på sauedressur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, unghundfakter kan det godt kalles, men når han drar deg overende, hopper opp, biter i klærne til folk og i det hele tatt, da er det etter min mening lov til å si fra at sånt ikke er greit. Hunden er over 1 år gammel og bør være ferdig med å rive i klærne dine nå altså.

Enig med Belgerpia her, på med grime og bare gå. Ikke nøl, ikke bli usikker (lett å si, jeg vet), men tren på å bare bestemme deg for at nå SKAL vi fremover uten tull. Jeg tror jeg ville fått inn dette og en bedre kontakt før du drar til klubben for å trene, for jeg kan tenke meg at det kan føre til at du blir usikker også når du tar han ut av bilen og ikke helt vet hvordan han vil oppføre seg og hva du kan forvente?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke er at han ikke aner hva som forventes og han får i tillegg ikke utløp for energien sin. 

Mitt tips: sykle eller jogg, evt kast ball i skikkelig våte myrer eller oppover i bratte bakker. La han bli skikkelig sliten. I tillegg trener du lydighet. Begynn med han skal følge deg osv. Å stå og vente på feks kontakt er nytteløst med en slik hund. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder er helt mongo og tilter lett, uansett. Har en her selv, hun er grei til meg og sønnen alle andre blir overfalt og hun gir seg ikke samme hva. Hun blir bare så glad og er hard, sta og har et helt sykt engasjement når det er om å gjøre. Så da jobber vi med å ikke få hilse da, hun trenger ikke det, enda. Hun må få ned/vekk alle forventninger. Det hjelper ikke å kjøre henne i kjelleren fysisk heller, det blir heller ikke verre og hun får masse trim, men det gjør ingen forskjell over hodet på adferden. Derimot hjelper det faktisk å be henne ta seg sammen(når det koker), og det hjelper å la henne stå i det, ikke skjerme henne for alt mulig rart. Fortsett å ta han med rundt å tenk at hver meltdown er en seier på en måte. For deg. Etterhvert blir det bedre. At han ikke er på og vil trene når du er på klubben og han nettopp hadde en meltdown, vell, ta det du får, da er han i en bedre sinnstemning enn han var før, benytt det til å bare gå rundt på plassen å være rolig, sett deg ned å se på de andre (med hunden ute) osv istedet for å fokusere på øvelser. Ikke tren på å hils på folk (ihvertfall ikke enda) tren heller på å være rundt folk uten å hilse. Evnt kan du senere gå over til å faktisk hilse når du har bedre kontroll og lydighet og kan be han sitte mens noen stryker han litt eller noe. Og som @Tonje sier, når en hund på over ett år tar av sånn at man kommer hjem med blåmerker og ødelagte klær så er det faktisk lov å si ifra litt. Om ikke annet så bare for å berge situasjonen der og da, brannslukning. 

Og ellers ville jeg gjort som belgerpia sier, på med grima hele tiden, drit i at det er (kanskje) ikke det beste hunden vet, bruk det konsekvent så han ikke får gjort noe særlig utav disse anfallene sine og turene vil antagelig bli en god del hyggeligere med en gang, samt at problemet antagelig vil bli raskere bedre når du er litt mer tydelig og har bedre kontroll hele veien. 

Får han oftere anfall med grime så er det kanskje mer utfordrende for han, men da er kanskje veien kortere også til en bedre hverdag uten anfall. Mer intens kanskje, men likevel kortere. Og jeg ville nok også forsøkt å finne en eller annen måte å få slitt han ut skikkelig en gang eller to i uka, sånn ikke bare gå tur, men trekke, løpe skikkelig etc. 

Har du vært på kurs med han? TIl noen som er flinke og har erfaring med lignende hunder? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...