Hvor mange nye og sære hunderaser trenger vi egentlig i Norge?

38 innlegg i emnet

6 timer siden, Woola skrev:

Nettopp, da kan du like godt kjøpe deg en beagle eller en labrador hvis du ønsker en hund med de egenskapene. 

Så for meg er det helt klart egenskapene som definerer en hund, og ikke utseendet.

Men jeg skjønner at jeg er i mindretall, ellers hadde det sikkert ikke vært så mange veske- og muskelhunder rundt omkring, og mange mange flere labradorer, Golden og spaniels.

Men samtidig, jeg elsker jo utseende til schæferen. Jeg hadde kanskje kjøpt den i beagleutgaven fordi mentale egenskaper veier tyngst, men det hadde jo ikke blitt helt det samme. Utseende er ikke helt irrelevant det heller. Nå er jeg veldig farget av mange års erfaring med akkurat den rasen, så her blir det vanskelig å være objektiv også. Men for å gjøre det enklere, hvis jeg ønsker meg en gjeterhund til nettopp gjeting, så hadde jeg ikke gått for greyhound, selv om jeg synes de er aldri så pene. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant dette, hva er det egentlig man vektlegger mest, når det kommer til valg av hund? Utseende eller egenskaper? Jeg som andre har så klart favorittraser når det kommer til eksteriøret men de aller fleste av disse favorittrasene har jeg aldri hatt og kommer neppe til å skaffe meg heller, nettopp på grunn av egenskapene.  

Så for min del så er egenskapene som betyr mest, selv om jeg selvfølgelig setter pris på pene hunder jeg også. Det hjelper liksom ikke om bikkja er aldri så fin eller flott, hvis man ikke trives med egenskapene/temperamentet. 

Jeg er tilbøyelig til å tro at ferske hunde-eiere kanskje vektlegger utseendet i større grad enn mer erfarne? Tenker jeg  tilbake på meg selv som ung, så var jeg mer opptatt av eksteriøret da enn nå. Det kan jo selvfølgelig ha med alder å gjøre også man er kanskje en smule mer overfladisk som ung? :ahappy:

Hvilken erfaring sitter andre på, når det kommer til hva man vektlegger mest, eksteriør eller egenskaper/temperament? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvilken erfaring sitter andre på, når det kommer til hva man vektlegger mest, eksteriør eller egenskaper/temperament? 

For min del var valg av rase utelukkende på grunn av gemytt og egenskaper (da anser jeg størrelse også som en egenskap). Jeg liker strengt tatt ikke cavalier-utseendet noe særlig (bortsett fra min da, hun er verdens vakreste så klart :P). Skulle jeg ha valgt etter utseendet hadde jeg endt opp med saluki eller vorsteh. Eller kanskje doberman.  

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

For min del var valg av rase utelukkende på grunn av gemytt og egenskaper (da anser jeg størrelse også som en egenskap). Jeg liker strengt tatt ikke cavalier-utseendet noe særlig (bortsett fra min da, hun er verdens vakreste så klart :P). Skulle jeg ha valgt etter utseendet hadde jeg endt opp med saluki eller vorsteh. Eller kanskje doberman.  

Og jeg hadde ville  hatt SH, azawakh, bullterrier og glatthåret foxterrier :) Alle raser som av ulike grunner overhodet ikke passer inn i min måte å ha hund på. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kombo her ihvertfall av personlighet , utseende og funksjon. Jeg har vekslet på borzoi og galopphest så her ligger en fasinasjon for den typen dyr. Borzoien er funksjonell og aerodynamisk fra nesetippen til halen :) Så om de hadde sett annerledes ut hadde det gått på bekostning av funksjon..  http://www.nktelco.net/teine/speed2.htm   Thor Hushovd ble helt fasinert over aerodynamikken i konstruksjonen på Ataham og det er jo en god kvittering :)  Så den biten går på utseende. En borzoi uten jakt og løpsvilje/evne ville jeg ikke hatt for det har jeg ikke bruk for i hverdagen . Så her må både utseende og egenskaper være på plass for at det skal være interessant.   

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
43 minutter siden, yurij skrev:

En kombo her ihvertfall av personlighet , utseende og funksjon. Jeg har vekslet på borzoi og galopphest så her ligger en fasinasjon for den typen dyr. Borzoien er funksjonell og aerodynamisk fra nesetippen til halen :) Så om de hadde sett annerledes ut hadde det gått på bekostning av funksjon..  http://www.nktelco.net/teine/speed2.htm   Thor Hushovd ble helt fasinert over aerodynamikken i konstruksjonen på Ataham og det er jo en god kvittering :)  Så den biten går på utseende. En borzoi uten jakt og løpsvilje/evne ville jeg ikke hatt for det har jeg ikke bruk for i hverdagen . Så her må både utseende og egenskaper være på plass for at det skal være interessant.   

Interessant artikkel :) 

Jeg har jo sett bilder av helsvarte russere og syns disse var lekre.,( overfladisk much..:icon_redface:) Jeg innbiller meg at fargen ikke er særlig populær, stemmer det og er det noen grunn til det? Har/hadde russerne(altså de på to bein) noen preferanser når det kom/kommer til farge? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Interessant artikkel :)  Jeg har jo sett bilder av helsvarte russere og syns disse var lekre.,( overfladisk much..:icon_redface:) Jeg innbiller meg at fargen ikke er særlig populær, stemmer det og er det noen grunn til det? Har/hadde russerne noen preferanser når det kom/kommer til farge? :)

Hver kennel hadde vel sin fargepreferanse . Før revolusjonen var det 7 typer borzoi og ihvertfall 3 av dem med spesifiserte farger. Nå er dessverre farger veldig populært og det er jo litt trist at det er viktig :/   

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, yurij skrev:

Hver kennel hadde vel sin fargepreferanse . Før revolusjonen var det 7 typer borzoi og ihvertfall 3 av dem med spesifiserte farger. Nå er dessverre farger veldig populært og det er jo litt trist at det er viktig :/   

Ah, når jeg leste svaret ditt, husker jeg jo at jeg har lest om de ulike kennelene for leenge siden..:P  Ja, farger bør selvfølgelig ikke være noe hovedkriterie men siden jeg ikke kommer til å 'blande meg inn' i rasen ( for mange småhunder/katter i nabolaget..) så kan jeg tillate meg å ha overfladiske preferanser :ahappy:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Ah, når jeg leste svaret ditt, husker jeg jo at jeg har lest om de ulike kennelene for leenge siden..:P  Ja, farger bør selvfølgelig ikke være noe hovedkriterie men siden jeg ikke kommer til å 'blande meg inn' i rasen ( for mange småhunder/katter i nabolaget..) så kan jeg tillate meg å ha overfladiske preferanser :ahappy:

Den hannen som har vært mest brukt i nærheten  for de fargeglade er en sånn som jeg ikke vil ha :D Så da er katter og småhunder trygge :D  Pen men  kjedelig :D 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, yurij skrev:

Den hannen som har vært mest brukt i nærheten  for de fargeglade er en sånn som jeg ikke vil ha :D Så da er katter og småhunder trygge :D  Pen men  kjedelig :D 

Menne altså, det kan jo også være praktiske årsaker til at man ønsker en svart russer.. Hvis man nå skulle ville ha en russer men bor i ett uegna nabolag( mange katter, småhunder og annet småvilt) så er det jo helt klart fordeler med en svart russer..  Når naboen( e) kommer på døra og spør om du har sett Mons, Pusi, Fluffy eller Nusse, så er det jo kjedelig hvis du ikke har rukket å vaske 'Fjodor' skikkelig og gjenglemte blodflekker lyser lang vei i den lyse pelsen.. Svart bakgrunnsfarge er jo ikke riktig så avslørende..:P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Menne altså, det kan jo også være praktiske årsaker til at man ønsker en svart russer.. Hvis man nå skulle ville ha en russer men bor i ett uegna nabolag( mange katter, småhunder og annet småvilt) så er det jo helt klart fordeler med en svart russer..  Når naboen( e) kommer på døra og spør om du har sett Mons, Pusi, Fluffy eller Nusse, så er det jo kjedelig hvis du ikke har rukket å vaske 'Fjodor' skikkelig og gjenglemte blodflekker lyser lang vei i den lyse pelsen.. Svart bakgrunnsfarge er jo ikke riktig så avslørende..:P 

Det er sant. Og får du en viltfarget så kan du skylde på vargen ! 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg innrømmer glatt at utseende er viktig for meg. Jeg vil ikke ha en hund jeg ikke synes er pen. Jeg klarer rett og slett ikke falle for dem om jeg ikke synes de er pene. 

Det er ikke et stort problem. Fordi jeg tar hensyn til alt det andre og :P Jeg har liksom to kategorier, hunder jeg skulle valgt hvis jeg bare gikk etter utseendet, og hunder jeg liker utseendet på som jeg vet også vil passe meg. Så får jeg bare drømme om kategori 1, mens jeg har hunder fra kategori 2 :P

Det er en haug raser jeg vet kunne passet meg utmerket, men som utgår pga jeg ikke synes den er pen, eller den har et for kjedelig utseende. Jeg vil liksom ha hele pakka :P

Jeg har heller ikke så veeldig spesifikke krav, det er mye forskjellig som kan passe meg selvom de har litt ulike egenskaper. Jeg vil liksom bare ha en enkel førerorientert hund med fin pels og god personlighet :P

Det er feks bare én grunn til at jeg har valgt field og ikke engelsk eller welsh springer, og det er farge :P Jeg synes ikke det er så fint med så mye hvitt, og welshen blir for oransj. Liker ensfarget eller ensfarget med hvite avtegn best. Om dette var en klok avgjørelse får jeg se med årene. Er foreløpig storfornøyd med Lottus og har hele tiden vært overbevist at field passer meg like godt som andre spaniels, selvom det er forskjeller på dem :)                   

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, QUEST said:

Interessant dette, hva er det egentlig man vektlegger mest, når det kommer til valg av hund? Utseende eller egenskaper? Jeg som andre har så klart favorittraser når det kommer til eksteriøret men de aller fleste av disse favorittrasene har jeg aldri hatt og kommer neppe til å skaffe meg heller, nettopp på grunn av egenskapene.  

Så for min del så er egenskapene som betyr mest, selv om jeg selvfølgelig setter pris på pene hunder jeg også. Det hjelper liksom ikke om bikkja er aldri så fin eller flott, hvis man ikke trives med egenskapene/temperamentet. 

Jeg er tilbøyelig til å tro at ferske hunde-eiere kanskje vektlegger utseendet i større grad enn mer erfarne? Tenker jeg  tilbake på meg selv som ung, så var jeg mer opptatt av eksteriøret da enn nå. Det kan jo selvfølgelig ha med alder å gjøre også man er kanskje en smule mer overfladisk som ung? :ahappy:

For min del er det en kombinasjon. :) Jeg kommer ikke til å kjøpe en rase med et utseende jeg misliker, ei heller en rase med egenskaper jeg misliker, men jeg kan nok kompromisse ganske mye på utseende dersom egenskapene er riktige. For meg er langhåret schäfer drømmehunden rent utseendemessig, men om jeg en eller annen gang sitter med en normalhår, så er det fordi det har vært den "riktigste" hunden for meg der og da. Må jeg velge mellom en langhår og en normalhår og den normalhårede har de egenskapene jeg er ute etter, mens langhåren ikke er helt passende, så velger jeg normalhåren.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mildt innvandringskritiske? Du mener de som hopper på enhver nyhetssak om kriminaltitet ved å hyle "berikelsen" om det er oppgitt utenlandsk opprinnelse, som hevder at media og staten skjuler alle de kriminelle utlendingene som står bak all kriminaltiet der det ikke er oppgitt etnisitet, eller som hevder at media aldri ville nevnt etnisitet om vedkommende ikke var norsk? Du mener de som hevder at innvandrere/immigranter/flyktninger får 30.000 kr mer hver måned enn en etnisk norsk hvis man trenger hjelp fra NAV i en eller annen grad? De som konsekvent kaller flyktninger for "lykkegjegere"? De som først ikke vil ha de hit, fordi det er viktig å hjelpe de der de er, for så klage over alle millionene vi gir i bistand, fordi det er viktigere å hjelpe nordmenn i Norge først? For ikke å snakke om at "der de er" er et sted som er bomba sønder og sammen fordi vesten blander seg inn i politikk og skaper ubalanse og krig? De som først klager over flyktninger som kommer hit for å snylte på NAV og velferdssamfunnet vårt, og som etterpå klager over at de stjeler skoleplass med tilhørende lån og stipend og arbeidsplasser fra oss?  Vi har en innvandrings- og inkluderingsminister som ikke inkluderer, men som er med å polarisere og dele oss opp i "oss" og "dem". Det er så himla BS at venstresiden holder disse blåbrune på høyresiden nede, det har aldri min levetid vært så greit og normalt å være "innvandringskritisk" som det er nå - vi har et regjeringsparti som vinner valg på innvandrerkritikk.  Ytringsfrihet betyr at du har rett til å si hva du mener. Det betyr ikke at det ikke finnes konsekvenser for det du sier. Bare for å avslutte med det. 
    • Jeg greier ikke helt å legge fra meg tanken om en ny terrier... Har noen erfaring med de overnevnte? Jeg er nysgjerrig på generelt gemytt, lyd, treningsvillighet, omgjengelighet med andre hunder, radius på tur osv. Sammenligne gjerne med staff om dere vil, da det er de jeg har best kjennskap til     Sent from my iPhone using Tapatalk
    • Man får også kjøpt noe som heter Box-Lifter som hører til Herkulesburene. Det er kotter man fester under buret for å løfte det opp over slike terskler
    • Så spennende! God tur og lykke til du kommer nok til å få en opplevelse for livet
    • Kjære deg, det var du som brukte ordet livsledsager som argument for å velge beauceron  Og klart jeg blir nysgjerrig når du nevner spesialsøk så da sjekker jeg jo litt rundt 
      Og da finner man jo ut litt av hvert   
  • Nylig opprettede emner