Gå til innhold
Hundesonen.no

Om bikkjeoppdragelse og sånn..verden går fremover eller..?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Heldigvis får en si, så har mange av *gamlemåtene* å oppdra hund på forsvunnet i stor grad, det er ikke å komme bort fra at det var ( og er ennå dessverre) mange stygge metoder i bruk. Så da er vel alt såre vel, nå som den gemene hop har blitt mer opplyst?  

Både og vil jeg si.. det har kommet nye ideer og *metoder* som jeg stiller meg sterkt tvilende til..  *Tvangsroing* f.eks, ser ut til å være en av de nye og populære, om enn tvilsomme oppdragelsesmetodene. Siden jeg er lat, så limer jeg inn et innlegg som jeg skrev i en annen tråd; 

Når ble egentlig denne *tvangsroingen* populær??Jeg syns jeg stadig ser det anbefalt nå..jeg kan vitterlig ikke huske at dette var en anbefalt *oppdragelsemetode* tidligere? I løpet av mine 37 år som hunde-eier, har jeg aldri hatt behov for en slik fremgangsmåte og aldri ville det falt meg inn at det skulle være en gangbar vei heller.. 

Å bli holdt hardt fast mot sin vilje oppleves som udelt negativt av de aller fleste arter vil jeg anta. Det kan avhengig av situasjon og individ utløse stress, aggresjon eller redsel . Ikke noe man ønsker å påføre et familiemedlem vel? Det er godt mulig det virker i en del tilfeller akkurat på samme måte som det hjelper å putte bikkja i bur, hvis den blir for plagsom..:getlost:

Jeg har inntrykk at mange enten ikke er inneforstått med hvor mye liv og energi det er og skal være i en valp eller så godtar de de ikke.. Hvalper er ikke bare søte og nusselige Ikeakosedyr, det skal være futt og liv i en valp, det mangler kanskje rett og slett på nok aktiviteter og mosjon? At eieren mener/tror at dyret får mer enn nok, behøver ikke å stemme overens med hvalpens faktiske behov..

 
Time-out; ennå et begrep som har blitt lånt fra barneoppdragelse. Virker det og FORSTÅR virkelig hunden HVORFOR den blir satt i bur/bundet fast/ lukket inn på et annet rom? Godt mulig hunden roer seg, slutter med det den gjorde men setter h*n virkelig straffen  i sammenheng med den uønskede atferden?
 
Og så har vi mosjon.. ja her ser det nye ut til at *jo  mindre jo bedre* .. Bikkjene/hvalpene hverken tåler så mye mosjon og i tillegg så blir de bare mer oppgira av det.. Satt litt på spissen? Ja men dessverre bare litt, skal man gå ut fra diverse *ekspert råd* :blink:
 
Passer jo late / uinteresserte/ uengasjerte hunde-eiere som hånd i hanske disse rådene.. bare husk bur og beroligende, både til bikkjer og eiere. For det kommer til å behøves..!
 
Ser man litt rundt på ulike fora ( her bl.a) så er det jo ikke rent sjeldent at ferske hundeieiere er helt fortvila og nedbrutte over HELT normal hvalpeadferd!  Er disse ikke forberedt i det hele tatt på hva det vil si å ha valp/hund eller følger de disse *no activity* rådene? De mengdene med mosjon/ aktivisering som en del oppgir , hadde jo fått en hvilken som helst NORMAL valp til å bli uregjerlig.. Hvalper SKAL være aktive og med futt i, det er faktisk HELT normalt.
 
 
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Petra skrev:

Hvis det var det du fikk ut av svarene du fikk i den andre tråden, ville jeg anbefale deg å lese en gang til...

Jeg hadde ikke lest dine og Kangers svar da jeg opprettet denne tråden. Det ville uansett ikke gjort noen forskjell, siden jeg ønsket å ta dette opp i en egen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Jeg hadde ikke lest dine og Kangers svar da jeg opprettet denne tråden. Det ville uansett ikke gjort noen forskjell, siden jeg ønsket å ta dette opp i en egen tråd :)

OK, da blir det jo mer forståelig :-)   Både jeg og Kanger var jo nokså klare på vi snakket om hunder litt utenom normalen, så jeg så ikke helt hvorfor våre svar plutselig skulle brukes som bevis på at hundeoppdragelsen sånn generelt var på vei rett vest :-)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ignorere alt mulig er vel det jeg reagerer mest på (ja, utenom det med at hunder ikke tåler mosjon, der skal jeg kanskje ikke starte en gang :P ) Orket ikke mase om det i den andre tråden, generelt grunnlag er mindre irriterende.

Valper er valper, liksom. De må nødt til å få noe oppmerksomhet selv om de er slitsomme. Man kan ikke bare late som om de ikke finnes. Hva skjedde med å leke sammen med valpeknotten, og faktisk aktivisere den på en konstruktiv måte, i steden for å bare overse alt som faktisk er helt naturlig for en valp.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns valpetid blir sterkt overdrevet i diskusjoner. Det er ikke måte på hvor slitsomme valper er, de sier ikke fra at de må på do, de klarer ikke å slappe av, de skal ikke være med på turer og de biter. Jeg har åpenbart hatt flaks med mine valper, det er bare en av dem jeg syns har vært direkte slitsom (og den klatret i bokhyller, bl.a), resten av de har vært normale, aktive valper. Det er til tross for at jeg har det med å falle for den valpen i kullet som legger seg sist og står opp først og denger alle søsknene sine og dreper alt som er av leker. 

Jeg tror det har noe med forventninger å gjøre. Jeg mener, jeg har aldri forventa at mine hunder skal si fra at de må på do. Jeg prøver å lufte de så ofte at de slipper det, jeg. De gangene de må si fra at de må på do, har det vært fordi de har hatt diare, eller spist for mye snø på tur, sånt har det jo med å plutselig bli urin :P Valper trenger heller ikke å si fra. De blir lufta etter at de har spist, lekt og sovet, og ellers om det har gått litt tid siden sist de var på do. Fordi de er valper, og valper har små blærer og aktive tarmer de ikke har kontroll på. Det er forventa. Det er ikke slitsomt, det er sånn det er. 

Jeg har tatt en liten raptussvalp på fanget og klappet og kost på dem til de roer seg såpass at de kommer på at de egentlig er trøtte, uten at jeg syns det er spesielt slemt gjort mot valpen. Jeg gjør heller det enn å binde de et sted eller stappe de i et bur og gå utenfor rekkevidden deres. Om de er så usosiale og utrygge på meg at det er en straff for dem.. Vel, jeg har til nå ikke hatt en hund som er så lite sosial og utrygg, så det har ikke vært et problem jeg trenger å ta stilling til. 

Å putte valper i bur og binde de fast, det syns jeg er slemmere enn både å holde de fast på fanget og det og faktisk si nei og kanskje gi de et lite dytt med en finger eller tre. Jeg ser ikke helt at en fysisk straff som er over på 2 sekunder, er mer skadelig for sjela deres enn å bli isolert og avvist. Snarere tvert i mot. 

Så er det dette med å leke med valpene sine da, gjør ikke folk det? Sånn generelt? Jeg har inntrykk av at leking har blitt til at man stapper noe i munnen til hunden for at den skal slutte å bite på deg, og det er jo ikke poenget. Man får så mye gratis av å leke med hunden sin som folk kanskje ikke tenker over, at jeg skjønner ikke hvorfor man ikke lærer det på kurs. Det er jo et utmerket måte å lære de bitehemning og grenser på, man bygger opp en god belønning og man lærer valpen at det er det vi gjør sammen som er gøy, og det er gøyest når vi gjør det sånn jeg vil at vi skal gjøre det. 

Samtlige av mine valper har vært med på turer fra de er små, btw, og det eneste hensynet som blir tatt er at vi tusler i et roligere tempo, vi har kanskje en lenger stopp på midten, og om det blir så langt at valpen blir synlig sliten av det, så blir den båret et stykke. Ingen av mine hunder har hatt problemer med ledd. 

Nei, jeg syns hvor slitsomt valper er, er veldig hypet opp. Noen ganger så høres det ut som at det er en konkurranse i hvem som har hatt den verste valpetiden. Det teller liksom ikke om du ikke har revet av deg håret i frustrasjon, grått av fortvilelse og tvilt på dine evner som hundeoppdrager :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Heldigvis får en si, så har mange av *gamlemåtene* å oppdra hund på forsvunnet i stor grad, det er ikke å komme bort fra at det var ( og er ennå dessverre) mange stygge metoder i bruk. Så da er vel alt såre vel, nå som den gemene hop har blitt mer opplyst?  

Både og vil jeg si.. det har kommet nye ideer og *metoder* som jeg stiller meg sterkt tvilende til..  *Tvangsroing* f.eks, ser ut til å være en av de nye og populære, om enn tvilsomme oppdragelsesmetodene. Siden jeg er lat, så limer jeg inn et innlegg som jeg skrev i en annen tråd; 

Når ble egentlig denne *tvangsroingen* populær??Jeg syns jeg stadig ser det anbefalt nå..jeg kan vitterlig ikke huske at dette var en anbefalt *oppdragelsemetode* tidligere? I løpet av mine 37 år som hunde-eier, har jeg aldri hatt behov for en slik fremgangsmåte og aldri ville det falt meg inn at det skulle være en gangbar vei heller.. 

Å bli holdt hardt fast mot sin vilje oppleves som udelt negativt av de aller fleste arter vil jeg anta. Det kan avhengig av situasjon og individ utløse stress, aggresjon eller redsel . Ikke noe man ønsker å påføre et familiemedlem vel? Det er godt mulig det virker i en del tilfeller akkurat på samme måte som det hjelper å putte bikkja i bur, hvis den blir for plagsom..:getlost:

Jeg har inntrykk at mange enten ikke er inneforstått med hvor mye liv og energi det er og skal være i en valp eller så godtar de de ikke.. Hvalper er ikke bare søte og nusselige Ikeakosedyr, det skal være futt og liv i en valp, det mangler kanskje rett og slett på nok aktiviteter og mosjon? At eieren mener/tror at dyret får mer enn nok, behøver ikke å stemme overens med hvalpens faktiske behov..

 
Time-out; ennå et begrep som har blitt lånt fra barneoppdragelse. Virker det og FORSTÅR virkelig hunden HVORFOR den blir satt i bur/bundet fast/ lukket inn på et annet rom? Godt mulig hunden roer seg, slutter med det den gjorde men setter h*n virkelig straffen  i sammenheng med den uønskede atferden?
 
Og så har vi mosjon.. ja her ser det nye ut til at *jo  mindre jo bedre* .. Bikkjene/hvalpene hverken tåler så mye mosjon og i tillegg så blir de bare mer oppgira av det.. Satt litt på spissen? Ja men dessverre bare litt, skal man gå ut fra diverse *ekspert råd* :blink:
 
Passer jo late / uinteresserte/ uengasjerte hunde-eiere som hånd i hanske disse rådene.. bare husk bur og beroligende, både til bikkjer og eiere. For det kommer til å behøves..!
 
Ser man litt rundt på ulike fora ( her bl.a) så er det jo ikke rent sjeldent at ferske hundeieiere er helt fortvila og nedbrutte over HELT normal hvalpeadferd!  Er disse ikke forberedt i det hele tatt på hva det vil si å ha valp/hund eller følger de disse *no activity* rådene? De mengdene med mosjon/ aktivisering som en del oppgir , hadde jo fått en hvilken som helst NORMAL valp til å bli uregjerlig.. Hvalper SKAL være aktive og med futt i, det er faktisk HELT normalt.
 
 

Er tvangsroing populært? Jeg bruker det fra valpen er ganske liten. Det er fryktelig praktisk å ha en hund som ligger i ro til du har gjort deg ferdig med ting. Og for å få en hund som holder seg i ro når jeg klipper klør, kammer, skraper tenner, skyller ører,  eventuelt renser sår osv osv, så er "tvangsroing" et formidabelt verktøy. Valpen lærer at det lønner seg å holde seg rolig. Og jeg ser ikke noe galt i det. Det verste som har skjedd her er at jeg har sluppet å krangle med hunder på 80 kg hver, som ikke vil samarbeide og ikke forstår at det nytter å forholde seg rolig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Er tvangsroing populært? Jeg bruker det fra valpen er ganske liten. Det er fryktelig praktisk å ha en hund som ligger i ro til du har gjort deg ferdig med ting. Og for å få en hund som holder seg i ro når jeg klipper klør, kammer, skraper tenner, skyller ører,  eventuelt renser sår osv osv, så er "tvangsroing" et formidabelt verktøy. Valpen lærer at det lønner seg å holde seg rolig. Og jeg ser ikke noe galt i det. Det verste som har skjedd her er at jeg har sluppet å krangle med hunder på 80 kg hver, som ikke vil samarbeide og ikke forstår at det nytter å forholde seg rolig. 

Håndtering, kaller jeg det. Og det bør være en helt naturlig del av hundeholdet. Når folk prater om tvangsroing, tenker jeg på å binde/sette i bur/grind valper som er aktive og ikke er klar for å legge seg på eget initiativ. Som nevnt i den andre tråden, synes jeg det holder lenge å ta valpen på fanget for å gi den ro til å sove, når den selv er klar for det, vel å merke.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å oppdra unger; sunn fornuft. Mye lek, mye belønning, og tydelig grensesetting. Det er i mine øyne lov å si fra om at "dette er ikke lov", ved å løfte valpen unna, sette en finger i den (nei - ikke GJENNOM den...), og ha litt streng stemme. Uten at det skal gå inflasjon i det å nekte valpen å utforske verden. Men elektriske ledninger er IKKE LOV å bite på, møbler er ikke lov å bite i, og om kvelden skal vi ha ro og ikke herjng innendørs.
Ift ro og håndtering, så lærer jeg mine valper at noen ganger MÅ du faktisk sitte rolig på fanget mitt (feks i forbindelse med kloklipp). IDET valpen roer seg og jeg kjenner at den slapper av i kroppen (gjerne ved at jeg stryker den på brystet, klør den bak ørene eller annet den liker) slipper jeg taket så valpen kan hoppe ned for egen maskin.

Jeg foretrekker at valper er energiske - da får man gjort mye sammen med dem. Min store skrekk er daffe valper som ber meg hente ballen selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den valpen jeg har nå, har jeg selv følt jeg har vært nødt til å bruke tvangsroing. Når jeg visste hun burde være sliten, men bare beit og fant på faenskap, så tok jeg henne på fanget, strøk på henne og holdt henne fast til hun begynt å roe seg nok til å gå og legge seg. Jeg synes det er et bedre alternativ enn å la valpen løpe overtrøttraptus-villmann på gulvet til den segner om av utmattelse. DET tror ikke jeg er sunt. Valper som finner roen på egenhånd etter passelig aktivisering, trenger ikke tvangsroing. Ved å være streng på aktivitet/hvile(og da også "krevd" hvile) så har hvert fall mine voksne vært flinke til å slappe av når vi er hjemme og ikke gjør noe spesielt. Etter hvert som valpen blir eldre vil jo ikke tvangsroing eller å "bestemme" når de skal sove være nødvendig lenger, da finner de roen selv og tar selv initiativ til de vanene du har lært de som valp. Jeg synes ikke det er slemt å holde en overtrøtt valp på fanget til den sovner, når den faktisk er trøtt. 

Å stappe valpen i bur, binde den fast eller sette den i et annet rom når den er slitsomt derimot, synes jeg ikke er spesielt snilt. Ikke når de er bittesmå valper. Da trenger de nærhet for å være trygge. Valp er valp liksom.

Dette med tur og valp synes jeg er sterkt overdrevet. Jeg har truffet folk som bærer sin 5 mnd. gamle valp halve turen, når turen i seg selv ikke er på mer enn en time/halvannen, samme turen som min valp gikk fra hun var 3,5 mnd. gammel(jevngamle valper) uten å bli bært, bare lot henne ta det i eget tempo. Det blir jeg litt matt av. Valpen jeg har nå har jeg vel båret èn gang på tur. Da var vi ute lenge og hun løp og herja og ble skikkelig sliten. For det meste tilpasser jeg turene med lengde og tempo til dem, de har de voksne tålt helt fint den perioden det er aktuelt. Nå er minsten 7,5 mnd. og jeg setter ingen begrensninger på hverdagsturer for henne. Hun er i bedre form enn min voksne, fordi hun løper ca. hele tiden. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser begrepet 'overtrøtt' brukes relativt ofte om aktive hvalper med 'raptus'. Jeg er sant og si , ikke så sikker på at de er 'overtrøtte' ( ennå et begrep fra  barneoppdragelse..) men har mer futt igjen ennå .. Har aldri hatt en valp som jeg har oppfattet som 'overtrøtt' , de leker og herjer til de blir trøtte og så sover de., helt av seg selv. 

Når vi kommer til mosjonsbiten, så lurer jeg VIRKELIG på hvor endel 'eksperter' og desslike, har fått den innsikten at hvalper/unghunder omtrent ikke tåler mosjon..:blink: Aller helst skal de bare luftes i bånd i korte pass.. Noe så inn i gamperæva idiotisk og virkelighetsfjernt! 

En normal valp/unghund er full av energi og har absolutt behov for å få utløp for den , i tillegg og det er viktig, de trenger å løpe og bevege seg fritt for å utvikle muskler og koordinasjon. Selv de aller minste hvalpene her i huset ( i rasestørrelse) har vært med på turer i skauen. Man følger selvfølgelig med å passer på hvis de viser tegn på å bli slitne men det skal som regel litt til :) 

Som en nevnte i en annen tråd om emnet, ikke rart det ligger mange hunder ute på finn, hvis hvalpekjøperne følger disse rådene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg greier ikke helt å legge fra meg følelsen av at mange av svarene her er basert på hva jeg skrev i den andre tråden... Beklager om det ikke stemmer, i så fall får dere bare overse resten av dette innlegget.

For å gjenta meg selv: jeg har aldri sagt at valper ikke skal få mosjon eller oppmerksomhet og at alle valper er mer slitsomme enn en hel barnehage til sammen. Jeg har gjort alle de tingene dere nevner i denne tråden med alle mine valper, bortsett fra en. Denne ene er på ingen måte representativ for valper flest, jeg bare nevnte ham fordi trådstarter i den andre tråden også hadde hatt flere "normale" valper før men nå satt med en som var mer ekstrem enn valper flest. Poenget mitt var at enkelte (som i noen få, ikke alle) valper kan kreve litt andre fremgangsmåter enn valper flest, innlegget mitt skal på ingen måte tolkes som at jeg mener at alle valper skal ha maks to minutter tur og ellers ikke synes, altså.

Sånn. Bare måtte få det ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne tråder hele tiden, både her og på ymse hundegrupper på facebook, og rådene er stort sett de samme - tvangsro, ignorer, avvis. Mitt svar er basert på samtlige sånne tråder, ikke en enkelt tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Jeg ser begrepet 'overtrøtt' brukes relativt ofte om aktive hvalper med 'raptus'. Jeg er sant og si , ikke så sikker på at de er 'overtrøtte' ( ennå et begrep fra  barneoppdragelse..) men har mer futt igjen ennå .. Har aldri hatt en valp som jeg har oppfattet som 'overtrøtt' , de leker og herjer til de blir trøtte og så sover de., helt av seg selv. 

Når vi kommer til mosjonsbiten, så lurer jeg VIRKELIG på hvor endel 'eksperter' og desslike, har fått den innsikten at hvalper/unghunder omtrent ikke tåler mosjon..:blink: Aller helst skal de bare luftes i bånd i korte pass.. Noe så inn i gamperæva idiotisk og virkelighetsfjernt! 

En normal valp/unghund er full av energi og har absolutt behov for å få utløp for den , i tillegg og det er viktig, de trenger å løpe og bevege seg fritt for å utvikle muskler og koordinasjon. Selv de aller minste hvalpene her i huset ( i rasestørrelse) har vært med på turer i skauen. Man følger selvfølgelig med å passer på hvis de viser tegn på å bli slitne men det skal som regel litt til :) 

Som en nevnte i en annen tråd om emnet, ikke rart det ligger mange hunder ute på finn, hvis hvalpekjøperne følger disse rådene..

Tenker jeg også... Det er selvsagt forskjell på valper, hvor mye de sover og hvor rolige de er. Men det ER ikke noe galt med valper som holder det gående hele dagen. Jeg skjønner at det kan være slitsomt å ha i hus, men sånn er det. De to siste tilskuddene her (en hygen og en korthårsdachs) hadde sikkert gitt meg hjerteinfarkt og ideer om tvangsroing, om jeg hadde forventet at de lå pent og stille hele tiden, og de ikke bare hadde fått herje på ute hele dagen, og da mener jeg hele. Begge sovnet da villig når kvelden kom og de fikk et fang eller en sofakrok. Og er i alder av henholdsvis 1år og 6 mnd, greie bikkjer som slapper fint av både inne og ute.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Petra skrev:

(Jeg greier ikke helt å legge fra meg følelsen av at mange av svarene her er basert på hva jeg skrev i den andre tråden... Beklager om det ikke stemmer, i så fall får dere bare overse resten av dette innlegget.

 

Jeg kan bare svare for min egen del men svarene jeg ga  i 'din'tråd og min tråd her, har absolutt ingenting med deg personlig å gjøre :) Dette med 'tvangsroing' og minimalt med mosjon er som 2ne sier plenty med tråder om, både her og der. Jeg har lenge tenkt på å skrive min mening om disse sakene, det var en ren tilfeldighet at det var i din tråd jeg tok det opp :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Tenker jeg også... Det er selvsagt forskjell på valper, hvor mye de sover og hvor rolige de er. Men det ER ikke noe galt med valper som holder det gående hele dagen. Jeg skjønner at det kan være slitsomt å ha i hus, men sånn er det. De to siste tilskuddene her (en hygen og en korthårsdachs) hadde sikkert gitt meg hjerteinfarkt og ideer om tvangsroing, om jeg hadde forventet at de lå pent og stille hele tiden, og de ikke bare hadde fått herje på ute hele dagen, og da mener jeg hele. Begge sovnet da villig når kvelden kom og de fikk et fang eller en sofakrok. Og er i alder av henholdsvis 1år og 6 mnd, greie bikkjer som slapper fint av både inne og ute.

Nemlig! :thumbsup: Det er faktisk helt NORMALT at det er mye energi og futt i en valp/unghund! Høyst sannsynlig er de ikke 'overtrøtte' ( er det begrepet oppfunnet for eiere som syns 'nå gidder jeg ikke mer styr'? ;) ) men har mer 'spring'  igjen i kroppen :). Når jeg har betraktet hvalper/unghunder som leker og herjer, så har jeg mer enn en gang tenkt, hvor får de all energien fra? Det har dog aldri falt meg inn at de var 'overtrøtte' eller behøvde 'tvangsroing'.. De har roet seg, helt av seg selv til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtrøtt er når valpen har vært på 3 timer lang skogstur, men allikevel ikke klarer å roe seg ned når man kommer hjem, og i stedet for er rastløs, går rundt og piper, "plager" de voksne hundene, plukker opp en leke uten å egentlig leke med den og/eller biter i alt som beveger seg. 

Det trenger ikke å være noe galt med valpen av den grunn, sjøl mennesker trenger tid på å gå seg ned før de kan slappe av og sove etter at de har vært i aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Helt OT, men om vi skal ha holdbare hunder må de få belastning og mosjon fra de er unge. Bein, sener og muskler utvikler seg etter hvilken belastning de blir utsatt for (innen visse grenser). Min på 6 mnd går fint lange turer i rolig tempo, eller kortere turer med litt tempo på varierende underlag. 

 

Når det kommer til tvangsroing synes jeg det virker rart å holde hunden fast. Bli holdt fast skaper ofte motstand, kan oppleves som ganske brutalt og er lite egnet mer enn når de er små nok. Kreve ro inne blir noe annet og ikke aktuelt for de minste uansett. Jeg kan bruke bur hvis mange kommer inn døren samtidig, hun behøver ikke å gire seg opp og hilse helt propell. Hun kommer ut med en gang alle er kommet inn og hun er rolig selv (stort sett med en gang) - da er det gjerne en rolig koserunde fra den ene til den andre. 

Jeg tror dette bunner mer i ett ønske om å ha en hund med av-knapp, ikke at hunden aldri skal få herje og leke. Og at hunden ikke skal være overstimulert. Det finnes en del av dem også. Rolig trening på dekk, sitt og lignende er gjerne bedre for å roe ned, er min erfaring. Jeg understreker - min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mira2.0 skrev:

Helt OT, men om vi skal ha holdbare hunder må de få belastning og mosjon fra de er unge. Bein, sener og muskler utvikler seg etter hvilken belastning de blir utsatt for (innen visse grenser). Min på 6 mnd går fint lange turer i rolig tempo, eller kortere turer med litt tempo på varierende underlag. 

 

Når det kommer til tvangsroing synes jeg det virker rart å holde hunden fast. Bli holdt fast skaper ofte motstand, kan oppleves som ganske brutalt og er lite egnet mer enn når de er små nok. Kreve ro inne blir noe annet og ikke aktuelt for de minste uansett. Jeg kan bruke bur hvis mange kommer inn døren samtidig, hun behøver ikke å gire seg opp og hilse helt propell. Hun kommer ut med en gang alle er kommet inn og hun er rolig selv (stort sett med en gang) - da er det gjerne en rolig koserunde fra den ene til den andre. 

Jeg tror dette bunner mer i ett ønske om å ha en hund med av-knapp, ikke at hunden aldri skal få herje og leke. Og at hunden ikke skal være overstimulert. Det finnes en del av dem også. Rolig trening på dekk, sitt og lignende er gjerne bedre for å roe ned, er min erfaring. Jeg understreker - min erfaring. 

Nå er det jo forskjell på hunder også. Noen skal gå fra fem til tjue kg på ett år. Mens andre skal gå fra ti til nesten hundre på samme tid. Da er det bedre å være litt forsiktig de første månedene, enn "valpen skal tåle". 

Så nei, jeg tar ikke med meg valpene mine på langturer og de får ikke herje med de voksne hundene til de stuper. Og personlig så synes jeg det er noe ordentlig herk å ha valper. Men man må jo bare gjennom det, enten med eller uten tvangsroing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
Akkurat nå, Emilie skrev:

Nå er det jo forskjell på hunder også. Noen skal gå fra fem til tjue kg på ett år. Mens andre skal gå fra ti til nesten hundre på samme tid. Da er det bedre å være litt forsiktig de første månedene, enn "valpen skal tåle". 

Så nei, jeg tar ikke med meg valpene mine på langturer og de får ikke herje med de voksne hundene til de stuper. Og personlig så synes jeg det er noe ordentlig herk å ha valper. Men man må jo bare gjennom det, enten med eller uten tvangsroing. 

Ja, absolutt. Det er det jeg mente innen rimelighet. Det fordrer erfaring å se hva som er nok, og hvor grensen til hver enkelt hund ligger. 

Mine valper får heller ikke herje til de stuper. Men det er forskjell på å begrense og å bære bikkja mer enn nødvendig, kun gå ti minutters turer med en hund på 7-8 mnd osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert veldig forskjell på hundetypene men når det rabler for små selvstendige borzoivalper så må bare spunken ut og man må åpne døra. Har aldri prøvd å roe når de koker, de må liksom bare ut . Så får de heller herje hele dagen ute. Men de er ikke så veldig disponert for stress. De har bare uhorvelig mye spring i beina og det MÅ ut. Ikke så lett å legge et så stort stankelbein på rygg i fanget heller :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, yurij skrev:

Det er sikkert veldig forskjell på hundetypene men når det rabler for små selvstendige borzoivalper så må bare spunken ut og man må åpne døra. Har aldri prøvd å roe når de koker, de må liksom bare ut . Så får de heller herje hele dagen ute. Men de er ikke så veldig disponert for stress. De har bare uhorvelig mye spring i beina og det MÅ ut. Ikke så lett å legge et så stort stankelbein på rygg i fanget heller :D 

Sånn er det med støvere og korthårsdachser også :lol: (strihår er noe mer sanset, vel, de fleste....)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...