Gå til innhold
Hundesonen.no

Omregistrering til NKK


Hannah
 Share

Recommended Posts

Litt forvirret nå:hmm:

Valpen vår kom fra Danmark og er registret i DKK. Vi skal omregistrer han til NKK slik at vi kan stille han på valpeutstilling om en drøy måned, men skjønte ikke helt hva NKK mente med: "Fra Danmark: Originalt registreringsbevis sendes NKK pr. post sammen med en kopi av eierbevis utstedt av Dansk Kennel klubb."

Da skal vi sende en post til NKK med en kopi av eierbevis og den originale stamtavlen hans?

Skal vi ha med noe mer? En lapp med info om at vi vil omregistrere han, eller?

Og hvor lang tid tar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legg med en lapp du, og husk å melde deg inn i en klubb før du sender omregistreringen. Da får du rimeligere pris på omregistreringen, og du må jo uansett være medlem et sted for å unngå dobbel påmeldingsavgift på utstilling. Forøvrig kan du melde på valpen på valpeshow uten at den er ferdig registrert, siden de er uoffisielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Bare legg med en lapp du, og husk å melde deg inn i en klubb før du sender omregistreringen. Da får du rimeligere pris på omregistreringen, og du må jo uansett være medlem et sted for å unngå dobbel påmeldingsavgift på utstilling. Forøvrig kan du melde på valpen på valpeshow uten at den er ferdig registrert, siden de er uoffisielle.

Kanskje dumt spørsmål, mens hvordan medlem jeg meg inn i en klubb, og hvilken?

Forresten, får man tilbake stamtavlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hannah skrev:

Kanskje dumt spørsmål, mens hvordan medlem jeg meg inn i en klubb, og hvilken?

Øverst på siden her står det "Bli medlem" http://web2.nkk.no/. Der må du velge klubb, enten raseklubben eller en lokal klubb i nærheten av der du bor er vel mest hensiktsmessig.

Akkurat nå, Hannah skrev:

Forresten, får man tilbake stamtavlen?

Ja, du får tilbake alle papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Øverst på siden her står det "Bli medlem" http://web2.nkk.no/. Der må du velge klubb, enten raseklubben eller en lokal klubb i nærheten av der du bor er vel mest hensiktsmessig.

Ja, du får tilbake alle papirer.

Takk for svar :)

Ser at hvis man venter til 1. September betaler man bare halve kontigenten, kanskje lurt å vente til da, men samtidig vil jeg liksom få det gjort så fort som mulig.

 

Å så flott. Ble litt beskyttet for oppdretter sa at vi ikke måtte gi ifra oss stamtavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hannah skrev:

Takk for svar :)

Ser at hvis man venter til 1. September betaler man bare halve kontigenten, kanskje lurt å vente til da, men samtidig vil jeg liksom få det gjort så fort som mulig.

 

Å så flott. Ble litt beskyttet for oppdretter sa at vi ikke måtte gi ifra oss stamtavlen.

To og en halv uke fra eller til spiller neppe stor rolle for omregistrering av valp - jeg mener saksbehandlingstiden er estimert til fire uker, så det er jo ikke som om han blir omregistrert før helga og før valpeshowets påmeldingsfrist uansett. Men påmeldingsfristen til valpeshowet er kanskje før 1. september, og da lønner det seg som oftest å melde seg inn før. 

Husk å legge ved et brev som forklarer hvorfor stamtavle er sendt inn, og husk for guds skyld returadresse - da jeg jobbet i NKK hendte det vi fikk konvolutt som kun inneholdt stamtavle, uten noe som helst info om hvem som er eier og hvor de vil ha post tilsendt, og da er det i grunnen himla vanskelig å få gjort noe som helst annet enn å vente på at noen purrer opp saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kopi av stamtavlen, eller scan den inn på PC'n så du selv har en kopi, bare sånn i tilfellet orginalen skulle bli borte i prosessen (posten f.eks.). Har alltid gått bra med mine, men jeg har alltid tatt kopi. 

De vil vel ha orginalen for å ha det ekte dokumentet å legge inn hunden i sine systemer med. Nå endrer de jo ikke reg.nr. som de gjør i Sverige, og du får tilbake orginalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de krever original stamtavle er også en sikkerhet for at en kan unngå forfalskning av eierskifter - forhåpentligvis så er det hundens faktiske og nåværende eier som har stamtavla, og en kan unngå tvister ved å be om originalen - i hvert fall så lenge ny eier sørger for å få med alle papirer når de kjøper en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...