Gå til innhold
Hundesonen.no

Leiemarkedet i Tromsø


Guest Vims
 Share

Recommended Posts

Hvordan er det å få leid noe med hund i Tromsø for tida? Er det like umulig som for 3-4 år siden?

Vi vurderer å flytte oppover igjen på nyåret/til våren. Hunden har bodd mye hos foreldrene mine de siste par åra og jeg har ikke helt hjerte til å skille dem, men hun kommer nok til å være en god del hos oss likevel. På sikt ønsker jeg meg valp (av samme rase), det har jeg aldri hatt før.

Ka dokker trur? Er dette realistisk å få til, eller bør jeg sette valpeplaner på vent til vi en eller annen gang i framtida får råd til å kjøpe? En del av meg tenker at "det ordner seg sikkert". Samtidig sleit jeg veldig sist jeg trengte et sted å bo i Tromsø, og det var med en rolig, voksen og veloppdragen hund. Sist var leiemarkedet en medvirkende årsak til at jeg endte opp sørpå for noen år. Er det enklere å finne noe når man er to (og ikke på studentbudsjett), eller er det like vanskelig uansett? Noen som har litt mer nylige erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ja, jeg kjenner jo opptil flere mennesker med hund i Tromsø, og de har åpenbart et sted å bo. Det hadde jeg jo selv også. :aww::lol: Håper jo at det skal gå bra, jeg bare er veldig gira og skulle gjerne kommet meg nordover NÅ, med én gang. Så da oppretter jeg tråder i stedet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiemarkedet i Tromsø er generelt vanskelig men akkurat nå er det fullstendig kaos, som det er hver høst. Litt den samme effekten på nyåret, mens sen vår/tidlig sommer vel er best om ikke akkurat bra. Med hund blir det enda vanskeligere.

Når det er sagt så tror jeg nok det ordner seg, men man bør ha en romslig forventning når det gjelder tid. Men det kan selvsagt også ordne seg på dagen ... Og så er det nok en del avhengig av prisnivå - fra 10-12 000 (?) og opp er det litt mindre konkurranse fra studenter.

Personlig valgte jeg å flytte ut av byen (55 min pendling, men har mye hjemmekontor og fleksibel arbeidstid). Men om det er aktuelt er vel veldig individuelt. Om noen hadde spurt meg for 5 år siden om jeg noen gang kom til å bo på bygda ... :D Klarte ikke å finne høvelig leie-leilighet hvor jeg kunne anskaffe den planlagte hunden. Det ble imidlertid veldig fint. Paradis for hunden og balsam for sjelen. At jeg sparte et par millioner på å kjøpe leilighet på bygda sammenlignet med den leiligheta jeg nesten signerte for (leiligheta jeg leide skulle selges) i byen var jo også en bonus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wilhelmina skrev:

Omtrent like sannsynlig som å vinne i lotto :whistle:

Vant du? :P

9 timer siden, Poter skrev:

Virker som leiemarkedet er tøft nå også, men enklere om man kommer utenom høsten eller i januar. Vil også tro det er lettere om man har råd til mer og også om man har bil og vil bo lengre unna sentrum. 

 

6 timer siden, tillien skrev:

Leiemarkedet i Tromsø er generelt vanskelig men akkurat nå er det fullstendig kaos, som det er hver høst. Litt den samme effekten på nyåret, mens sen vår/tidlig sommer vel er best om ikke akkurat bra. Med hund blir det enda vanskeligere.

Når det er sagt så tror jeg nok det ordner seg, men man bør ha en romslig forventning når det gjelder tid. Men det kan selvsagt også ordne seg på dagen ... Og så er det nok en del avhengig av prisnivå - fra 10-12 000 (?) og opp er det litt mindre konkurranse fra studenter.

Personlig valgte jeg å flytte ut av byen (55 min pendling, men har mye hjemmekontor og fleksibel arbeidstid). Men om det er aktuelt er vel veldig individuelt. Om noen hadde spurt meg for 5 år siden om jeg noen gang kom til å bo på bygda ... :D Klarte ikke å finne høvelig leie-leilighet hvor jeg kunne anskaffe den planlagte hunden. Det ble imidlertid veldig fint. Paradis for hunden og balsam for sjelen. At jeg sparte et par millioner på å kjøpe leilighet på bygda sammenlignet med den leiligheta jeg nesten signerte for (leiligheta jeg leide skulle selges) i byen var jo også en bonus. 

Regner med at det er kaos nå ja! Det er noe av grunnen til at jeg vil vente til utpå våren/sommeren, det er en av få ting jeg ikke savner fra Tromsø.

Det høres veldig fint ut, @tillien :ahappy: Jeg kunne gjerne bodd i gokk nordpå også, jeg. :P Men vil helst ha med meg min noe mer urbane kjæreste, og han stiller seg noget tvilende til alt annet enn Tromsø by.

Tipper vi ender opp med typ Eidkjosen og Kroken som yttergrenser, hvis jeg overtaler litt.

Planen er at jeg skal jobbe mens han enten skal jobbe eller studere, så det prisnivået burde være overkommelig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Med de nye bussrutene er Eidkjosen ganske kurant, etter min mening. Hadde jeg flyttet tilbake til Tromsø tror jeg jeg ville bodd i (omegn av) Eidkjosen :)

Ja, jeg satt akkurat og så litt på det. :) 

@Wilhelmina Haha! Skjønner. Satser på å ende der etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Med de nye bussrutene er Eidkjosen ganske kurant, etter min mening. Hadde jeg flyttet tilbake til Tromsø tror jeg jeg ville bodd i (omegn av) Eidkjosen :)

Ja, og om man vil bo "rett over haugen" i Kaldfjorden, fungerer jo det også. Ikke så langt å gå til bussen derfra. Men spørs om det ikke blir 30 minutter pendling en vei uansett, med buss?

@Vims Nå bygges det mye i Workinnmarka og Hamna, så vil tro at det finnes en del der å få tak i. Ikke de bililgste, men om man ikke kun har studentbudsjett, kunne det gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Med de nye bussrutene er Eidkjosen ganske kurant, etter min mening. Hadde jeg flyttet tilbake til Tromsø tror jeg jeg ville bodd i (omegn av) Eidkjosen :)

Wow, det må jeg si. Det har virkelig skjedd ting der. Bodde er par-tre måneder i en hytte i Kaldfjorden da jeg flyttet til Tromsø første gang i 1993. 18 år og klar for livet! Jadda ... lørdag gikk det vel to busser til byen. En halv ti, neste kvart over ti om morgenen. Nattbuss? Glem det ... Ukedagene var ikke mye bedre, om man ikke gikk til Storelva som tross alt er et godt stykke.

Litt rart at de ikke svinger opp til Kaldfjord skole, blir jo tross alt et godt stykke å gå for de som bor litt lengre ute i Kaldfjorden og det er jo en del. Og så må man vel raskt regne rundt en time hjemmefra og til jobb/skole i Breivika med den bussen - det er mer enn jeg bruker fra yttersia med bil. Uten at det er noen katastrofe - tenker på hva venner og kjente forteller de bruker av tid for å komme seg til jobb rundt Oslo...

Uansett, Eidkjosen/Kaldfjorden er et veldig fint område. Fantastisk natur rett i bakgården. En av Tromsøs beste dagligvareforretninger rett utenfor døra.  Blir det hurtigruteanløp der ute så vil det vel skje en del - på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Hurtigruteanløp, er det han Raymond som prøver å få permanent familiebesøk i Ersfjorden på hver arbeidsperiode? :P

Nei, Captain Raymond ønsket anløpet inne i selve Ersfjorden. Det var bare rekognosering sist han var der. ;) 

Det hele skyldes nok den langtekkelige striden med Tromsø Havn. Ser helt ****** ut, spør du meg: https://www.nrk.no/troms/hurtigruten-vil-flytte-fra-sentrum-av-tromso-1.13572853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, hva skal folk gjøre da? Gå fra Eidkjosen til Tromsø sentrum (med tanke på stakkars turistas som nekter å kjøpe bussbillett fra Breivika til by'n)? Det ødelegger jo hele konseptet med å kunne ta en dagstur inn i byen/bruke noen timer mens båten ligger til kais. Kan ikke tro at de kommer til å gjøre en så stor bjørnetjeneste for sine kunder? På den andre side er Tromsø Havn helt på trynet og jeg lar meg irritere av hvor dårlig planleggingen er/har vært. Tør vedde på det er samme folka som planla hurtigbåtanløpet i Harstad, hvor alt over "frisk bris" gjør at hurtigbåten ikke kan legge til den "spesialbygde" flytebrygga :rolleyes: For ikke å snakke om fylkeskommunens havari med de isopor-båtene de kjøpte inn som liksom skulle være "miljøvennlige" men som egentlig bare er så billigskjit at de umulig har spart ei krone på det tullete spareprosjektet. #imisstheolddays når hurtigruta og hurtigbåten var solide samfunssaktører vi kunne lene oss på, stole på i vind og vær. Nå er de begge bare politiske puslespillbrikker og økonomiske eiendommer. :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Wow, hva skal folk gjøre da? Gå fra Eidkjosen til Tromsø sentrum (med tanke på stakkars turistas som nekter å kjøpe bussbillett fra Breivika til by'n)? Det ødelegger jo hele konseptet med å kunne ta en dagstur inn i byen/bruke noen timer mens båten ligger til kais. Kan ikke tro at de kommer til å gjøre en så stor bjørnetjeneste for sine kunder? På den andre side er Tromsø Havn helt på trynet og jeg lar meg irritere av hvor dårlig planleggingen er/har vært. Tør vedde på det er samme folka som planla hurtigbåtanløpet i Harstad, hvor alt over "frisk bris" gjør at hurtigbåten ikke kan legge til den "spesialbygde" flytebrygga :rolleyes: For ikke å snakke om fylkeskommunens havari med de isopor-båtene de kjøpte inn som liksom skulle være "miljøvennlige" men som egentlig bare er så billigskjit at de umulig har spart ei krone på det tullete spareprosjektet. #imisstheolddays når hurtigruta og hurtigbåten var solide samfunssaktører vi kunne lene oss på, stole på i vind og vær. Nå er de begge bare politiske puslespillbrikker og økonomiske eiendommer. :ermm:

Hurtigruta påstår at de skal tilby naturopplevelser der ute, og det er selvsagt mulig, men med svært begrenset tid så blir jo også opplevelsene begrenset. Med drøye 4 timer (nordgående) så rekker man vel så vidt en tur til Grøtfjorden, Sommarøya, en Sør-Kvaløya rundt-tur, hvalsafari i november-januar/februar eller noe sånt. Vel og bra det, men tror de aller fleste utenlandske turister helst vil rusle i byen og ta bilde av kirka og biblioteket. Sørgående er stoppet så kort at de i utgangspunktet er stuck downtown Eidkjosen - kanskje de rekker en lynrask tur opp på Kattfjordeidet etter nordlyset.

Har ikke satt meg så mye inn i saken at jeg har noen tanker om hvem som har "rett" her, men gitt at Hurtigruta synes Tromsø havn/kommunen er fullstendig urimelige og uforutsigbare, så skjønner jeg jo at de ser seg om etter alternativer. Tror imidlertid innerst inne selv de skjønner at tilbudet blir dårligere for turistene, selv om de prøver å selge det annerledes. Uansett, det blir en enorm endring for Eidkjosen/Kaldfjorden, på godt og vondt. Men nå skal jeg stoppe - har vel pratet meg rimelig langt OT nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt et interessant tema, selv om det kanskje ikke har veldig mye med leiemarkedet å gjøre, nei. :)
Vi får bare følge med på finn framover, legge ut annonse når det nærmer seg litt mer, og ikke minst krysse fingrene for at det dukker opp en kurant jobb eller to. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...