Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er negativt med vorsteh?


Stine
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det heter ikke ifht og i forhold til når dere ikke sammenligner noe. Det heter "når det gjelder" og "med tanke på" når dere snakker om noe i tilknytning til et tema...   Mvh evig kamp mot forhold

Ymse skiller på jakt og tur. Han bryr seg lite om dyr (og kan stoppes fra all jakt) når vi ikke er på jakt. Han trenger aldri bånd, og er generelt den enkleste hunden jeg har vært borti.  Jeg har

Trekklinjer: piiping, stress Jaktlinjer: er det noe negativt???? Norske linjer foretrekker nok fugl. På kontinentale kan du få gode kombihunder. MEN en vorsteh jakter sammen med fører, det er ikk

Vi har hatt 4 korthår i familien, alle fra kjente jaktlinjer. Alle bortsett fra én var forferdelige til å pipe, noe som gjør at det ikke ble ny vorstehhund denne gangen. Ellers er de supre trekkhunder, svært allsidige på jakt og kan fort tilpasse seg både skogsterreng og høyfjell. Mange er gode apportører i vann, og de er nok stort sett hardere i gemyttet enn setterne. De vi har hatt har vært vanskelig å få sauerene, og har også tatt hare. 

Det er fullt mulig å finne vorstehhunder som både jakter bra og som hevder seg på utstilling, og det er jo veldig kjekt for rasen sin del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
2 timer siden, Benedicte skrev:

Vi har hatt 4 korthår i familien, alle fra kjente jaktlinjer. Alle bortsett fra én var forferdelige til å pipe, noe som gjør at det ikke ble ny vorstehhund denne gangen. Ellers er de supre trekkhunder, svært allsidige på jakt og kan fort tilpasse seg både skogsterreng og høyfjell. Mange er gode apportører i vann, og de er nok stort sett hardere i gemyttet enn setterne. De vi har hatt har vært vanskelig å få sauerene, og har også tatt hare. 

Det er fullt mulig å finne vorstehhunder som både jakter bra og som hevder seg på utstilling, og det er jo veldig kjekt for rasen sin del. 

Husker jeg rett eller har dere hatt vorsteh fra Rugdelias? Mor til min er derfra og han piper kun når han vil noe intensivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er negativt spørs jo også på hva du skal bruke den til. Har mest erfaring med strihår. Litt lyd på noen, men ikke avskrekkende på noen måte. For det meste omgjengelige og arbeidssomme hunder. De fleste jeg kjenner er/blir trent som redningshunder. Har dog vært borti noen som har blitt avlivet pga. gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Hvordan er langhår i forhold til de andre? Hører lite om den, er den ikke brukandes til noe eller er den bare veldig sjelden?

Det lille jeg har hørt er sjeldene og at dem ikke har så godt jaktinstinkt. Men lurt å sjekke videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Wilhelmina said:

Hvordan er langhår i forhold til de andre? Hører lite om den, er den ikke brukandes til noe eller er den bare veldig sjelden?

Langhår er egen rase. De jeg har sett har hatt dårlug eksteriør (mtp å løpe i jaktterreng), og det sies at de ikke er like gode jakthunder som kort- og strihår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, enna said:

Nei, det er en egen rase.

Prøv igjen, jeg har markert det ordet som er relevant i posten min:
 

3 hours ago, Kangerlussuaq said:

Er ikke langhår egentlig bare en fargevariant av Großer Münsterlander?

Jeg sier ikke at det ikke er en egen rase, men spør om hvorvidt det ikke stemmer at begge raser har samme forhistorie hvor oppdrettere ble uenig på fargevariant og deretter ble Großer Münsterlander de med svart-hvitt og Deutsche Langhaar (langhåret vorsteh) ble de med brunt-hvitt. Sånn, grovt sett.

Det er forsåvidt - igjen om jeg har forstått - ingen grunn til å sammenlikne hunderasene bare fordi de alle har "vorsteh" på norsk til felles. Bakgrunnen er veldig forskjellig. Og ja, jeg har nerda mye om tyske hunderaser i det siste, i forsøk på å lære tysk gjennom å lese om noe av interesse :P 

Fra wiki; "Ursprünglich war der Große Münsterländer lediglich eine Farbvariante des Deutschen Langhaarigen Vorstehhundes. Als auf der Delegierten-Konferenz im Jahr 1878 die Rassekennzeichen für den Deutsch-Langhaar festgelegt wurden, einigte man sich allerdings auf die braune oder braun-weiße Farbe - schwarz-weiß lehnte man ab, da man es als sicheres Zeichen einer Setter-Einkreuzung betrachtete. Dabei wurde jedoch übersehen, dass auch bei der Zucht der alten Vogelhunde immer schon schwarz-weiße Exemplare vorkamen. Die Schwarz-Weißen wurden zwar noch im Anhang des Zuchtbuches Deutsch-Langhaar geführt, jedoch 1908 endgültig aus der Zucht ausgeschlossen."

PS: Ting man ikke visste, iallefall ikke jeg, at vorsteh er en betegnelse på hundene i gruppe 7 i Tyskland. Altså "stående fuglehunder" slik vi benevner det. Funfacts ####trivias### etc etc :P  Og at vorsteh = POINTER, altså hunder som "vor steht" => står foran (med en klype salt for kontekst..). Derav alle hunder i gruppe 7 inkl weimaranere, spinone, puddelpointer og you name it. Veldig interessant, iallefall for meg :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
På 14.8.2017 at 0:10 AM, Pringlen skrev:

Trekklinjer: piiping, stress

Jaktlinjer: er det noe negativt???? Norske linjer foretrekker nok fugl. På kontinentale kan du få gode kombihunder. MEN en vorsteh jakter sammen med fører, det er ikke hunder som tuter av gårde på lange drev. Dette styrer du selv! Min siste var en miks av Norsk/kontinental, og gikk aldri ut av hånd.

Jeg har ikke kjent noen fra trekklinjer, men jeg har kjent mange vorstehere som piper, så det der var muligens litt overforenkla :P Vorsteh fra jaktlinjer er det også mye piping på. Men fine hunder da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg har ikke kjent noen fra trekklinjer, men jeg har kjent mange vorstehere som piper, så det der var muligens litt overforenkla :P Vorsteh fra jaktlinjer er det også mye piping på. Men fine hunder da!

Mulig det altså. Må inrømme at den jeg hadde fra trekkjlinjer heller ikke peip, så kanskje jeg bare har hatt flaks :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2017 at 10:56 PM, Kangerlussuaq said:

I forhold til den (sorry måtte bare :lol: ) fjertinga, er det seriøst? :P  Så søtt, stakkars rasen liksom. "Nei altså oppdretterene våre forsøkte å fremme våre skillz i jakt, men det hadde den uheldige genetiske defekten at vi fjerter verre enn noen annen rase". Knis :D

(sorry, sikkert OT, selv om det jo er nevnt som et rasetrekk!)

Ymse er kjent for sine reale stinkbomber! Men det er kun ved forskifte, eller når han har fått stjålet mat (han er ganske sensitiv i magen sin). Jeg syns han er rimelig luktfri, men mulig jeg har blitt imun? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Wilhelmina said:

Hvordan er langhår i forhold til de andre? Hører lite om den, er den ikke brukandes til noe eller er den bare veldig sjelden?

 

19 hours ago, enna said:

Langhår er egen rase. De jeg har sett har hatt dårlug eksteriør (mtp å løpe i jaktterreng), og det sies at de ikke er like gode jakthunder som kort- og strihår.

Har ingenting å tilføre utover at jeg gjerne vil berømme @Wilhelmina for korrekt bruk av "i forhold til" og @enna for å være flink å IKKE bruke "ift/i forhold til" for en gangs skyld, men "mtp". :yes: 

:jump: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Kangerlussuaq said:

PS: Ting man ikke visste, iallefall ikke jeg, at vorsteh er en betegnelse på hundene i gruppe 7 i Tyskland. Altså "stående fuglehunder" slik vi benevner det. Funfacts ####trivias### etc etc :P  Og at vorsteh = POINTER, altså hunder som "vor steht" => står foran (med en klype salt for kontekst..). Derav alle hunder i gruppe 7 inkl weimaranere, spinone, puddelpointer og you name it. Veldig interessant, iallefall for meg :lol: 

Gammelt nytt her :)
Og på dansk heter de hønsehund (dvs fuglehund). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snøfrost said:

Gammelt nytt her :)
Og på dansk heter de hønsehund (dvs fuglehund). 

I loooove this stuff, hadde ingen aning! Så Gammel-dansk hønsehund er egentlig bare "gammeldansk fuglehund"? :D  I'm still learning so much!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Kangerlussuaq said:

I loooove this stuff, hadde ingen aning! Så Gammel-dansk hønsehund er egentlig bare "gammeldansk fuglehund"? :D  I'm still learning so much!

Ja, de er gammeldansk fuglehund :)

og strihåret hønsehund er da strihåret vorsteh som de heter her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, SandyEyeCandy said:

 

Har ingenting å tilføre utover at jeg gjerne vil berømme @Wilhelmina for korrekt bruk av "i forhold til" og @enna for å være flink å IKKE bruke "ift/i forhold til" for en gangs skyld, men "mtp". :yes: 

:jump: 

Og jeg får fryktelig lyst til medisinere de som er fryktelig opphengt i slikt hos andre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er negativt kommer nok an på hva referanserammen din er.

Du har jo fått gode svar allerede, men siden jeg sitter med en strihåret unghund selv så ville jeg bidra litt. Ungtispa mi har en solid dose kontinentalt blod, men med foreldre som er hhv. svensk og dansk JCH. Fullbrukslinjer med dokumenterte egenskaper på fugl, som var akkurat det jeg så etter.

Utrolig enkel og trivelig hund å trene med. Mer sanset enn wachtelhundene jeg har hatt, så lydigheten går litt saktere og man har dermed litt større feilmargin :) Men den er lettmotivert og tåler mye mental trening. Derimot er den rimelig sta når det kommer til forstyrrelser. Det blir interessant å se nå når båndtvangen snart er over, hvor mye kontroll jeg egentlig har. Engelsksetteren jeg har som er bare en måned eldre, er betydelig mer lettført enn strihåren. Mens jeg går langs veiene her i bygda og forsøker å få strihåren til å gå pent i bånd, går setteren fri ved fot.

Det meste av "negative" saker er nok knyttet til jaktlysten, men det er jo nettopp jaktlysten som gjør rasen til det den er.

For min del som er vant til "spororienterte" hunder, så er strihåren enn så lenge en drøm å ha med å gjøre.

Tillegg: Strihåren her i huset har vel praktisk talt aldri vært redd for noe, og alenetreningen har gått uten problemer i det hele tatt. Det er klart at fuglehunder gjerne vil være der eier er, men min har fungert problemfritt både helt alene, og sammen med de andre hundene. Eneste er at hun har en tendens til å herje litt med setteren :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest vant til strihår, og de jeg har vært borti har vært lite lyd i. Greit gemytt,  og en utrolig fysikk.

Ang trenings, så er de helt greie, de sliter med å de lett blir forstyrret,og fugler er jo det verste.

Flere jeg kjenner som har prøvd både vorsther og setter, sier at de vil ha vorsther for de tåler hardere korreksjon og mer straff i læring enn settere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...