Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips og triks i forbindelse med anskaffelse av hund


muxolini
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg ønsker meg veldig sterkt hund. Jeg har noe erfaring fra hundepass, blant annet en Dansk Svensk Gårdshund som jeg synes er helt super rase, og en JRT som er relativt krevende. Vokst opp med hund men aldri eid eller hatt ansvar for hund selv.

Jeg bor i leilighet i by sammen med samboer. Begge jobber fullt, jeg jobber noe turnus. Denne samboeren er ikke heelt enig i hund helt enda, men han er på glid. Det eneste han sier er at han vil ha en hund som "ser ut som en hund" :P Kanskje litt typisk mann der ja. Obs obs: kommer ikke på tale med noe anskaffelse før han er helt med på idèen altså :)

 Ellers har vi også en ganske sær innekatt på 8 år, så det er et viktig hensyn for oss. Vi hadde tidligere to katter men jeg merker at den vi har igjen nå kjeder seg, kanskje en hund kan være litt stimuli og selskap? Eller bare et stressmoment?


Vi er aktive folk, liker å gå tur, men en av grunnene til at jeg ønsker meg en hund er at jeg faktisk da kommer meg ut på disse turene jeg liker så godt.. Ikke alltid like enkelt på egenhånd :) Bor i by med kort vei til fjell og turområder.

Jeg ønsker meg egentlig aller helst en Golden Retriever, og vet at min kjære liker disse også. Men valper er sinnsykt dyre, og sånn egentlig har vi nok mest lyst til å adoptere en hund. Vet ikke helt hva jeg syns om oppdrett når det er så mange fine dyr som ikke har et hjem. Jeg har ingenting i mot blandingshunder. Samtidig vet jeg ikke om dette er veldig krevende for en førstegangs hundeeier? Også med katt i tillegg? Er dette helt umulig?
Og med tanke på valp bør vi vel regne med å måtte ta ut mest mulig fri i begynnelsen, dette lar seg ikke gjøre på kort varsel i mitt yrke. Da kunne det kanskje vært lettere med en litt eldre hund (klart denne også trenger tilvenning men ikke like mye som en valp). 

Nei jeg vet ikke, jeg trenger både tips og råd, både til fremgangsmåte og eventuelle raser. Vet at det er veldig individbasert dette. 

Beklager hvis dette ble veldig bablete :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk formidlingslista på retrieverklubben, mange voksne hunder som trenger nye hjem. De koster ikke 12-14 tusen.

På den andre siden mener jeg at dette beløpet er ganske lite (retrievere er billige å kjøpe ifht andre raser som koster 20-30 tusen), og skal man ha hund burde man ha råd til 20000 i tilfelle noe skjer med hunden (operasjon etc). Ikke alltid forsikringen kan gjøres med direkteoppgjør. Forsikring koster +/- 6000-8000kr året (golden). Mat koster også, mener vi bruker ca 5000-6000kr året på mat og godbiter. Så må man jo ha utstyr til hunden, noe kan kjøpes billig, men halsbånd og lenke bør være god kvalitet. Ca 500-1000kr året. Så dere må jo minst ha råd til 10,000-14,000kr/året uansett -- endog ikke i en stor bolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Sjekk formidlingslista på retrieverklubben, mange voksne hunder som trenger nye hjem. De koster ikke 12-14 tusen.

På den andre siden mener jeg at dette beløpet er ganske lite (retrievere er billige å kjøpe ifht andre raser som koster 20-30 tusen), og skal man ha hund burde man ha råd til 20000 i tilfelle noe skjer med hunden (operasjon etc). Ikke alltid forsikringen kan gjøres med direkteoppgjør. Forsikring koster +/- 6000-8000kr året (golden). Mat koster også, mener vi bruker ca 5000-6000kr året på mat og godbiter. Så må man jo ha utstyr til hunden, noe kan kjøpes billig, men halsbånd og lenke bør være god kvalitet. Ca 500-1000kr året. Så dere må jo minst ha råd til 10,000-14,000kr/året uansett -- endog ikke i en stor bolk.

Helt klart, og det at det koster er vi veldig innstilt på. Det jeg mener er at jeg er litt usikker på hva jeg føler om å betale 15 000 for en valp når det er så mange hunder der ute som blir gitt bort tilnærmet gratis, bare fordi de ikke er renraset eller fordi eierne ikke vil ha de lenger. Det er altså litt det etiske jeg tenker på - økonomisk sett skal jeg fint få det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Flere som blir gitt bort har seperasjonsangst eller andre ting så det er en jobb med flere der også så en må være nøye når en skal overta en hund også Ønsker deg lykke til. Oppdrettere har gjerne planer lang tid i forvegen så snakk også med arbeidsgieren. Om du får hund avgjør dem gjerne ca 6 uker før levering men hvilken hund avgjøres mye seinere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi vært i USA hadde jeg vært enig. I Norge er det ikke så mange hjemløse hunder, og mange har som lijenta sier atferdsproblemer på ett eller annet vis. Kan hende du er heldig og finner en av de 10% som omplasseres uten atferdsprob. Men det er ikke uetisk å betale en seriøs oppdretter for det arbeidet han eller hun har gjort for å lage en bra valp, iallefall ikke i Norge IMO :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Hadde vi vært i USA hadde jeg vært enig. I Norge er det ikke så mange hjemløse hunder, og mange har som lijenta sier atferdsproblemer på ett eller annet vis. Kan hende du er heldig og finner en av de 10% som omplasseres uten atferdsprob. Men det er ikke uetisk å betale en seriøs oppdretter for det arbeidet han eller hun har gjort for å lage en bra valp, iallefall ikke i Norge IMO :) 

Takk, det hjelper litt på samvittigheten :-) Man blir sikkert litt påvirket av fortellingene fra USA. Jeg ønsker jo å være en dyrevenn, ikke å bidra til at dyr lider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kangerlussuaq said:

Hadde vi vært i USA hadde jeg vært enig. I Norge er det ikke så mange hjemløse hunder, og mange har som lijenta sier atferdsproblemer på ett eller annet vis. Kan hende du er heldig og finner en av de 10% som omplasseres uten atferdsprob. Men det er ikke uetisk å betale en seriøs oppdretter for det arbeidet han eller hun har gjort for å lage en bra valp, iallefall ikke i Norge IMO :) 

Der er jeg veldig usikker. Ja, de fleste hunder omplasseres nok på grunn av et eller annet "adferdsproblem", men jeg er rimelig sikker på at dette adferdsproblemet i mange tilfeller består av feil hund på feil sted. En sofapotet som trodde han skulle begynne å jogge bare han fikk seg en setter, en GoT-fan som synes husky er en fin sofakompis å se Netflix med, eller en familie som tenkte at det var fint med en aktiv hund som selskap til de tre små barna. Og som oppdager at det ikke stemte. Og hvis man da faktisk vet hva man går til så tror jeg det kan fungere helt utmerket å få seg en slik hund (jeg hadde selv veldig lyst til å be om å få ta over hunden til en bekjent som var destruktiv hjemme, bjeffet mye og trakk konstant i båndet, som antageligvis bare trengte et par uker med nok aktivisering og konsekvente grenser for å bli en fin hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omplasseringshund :D Han ble IKKE omplassert p.g.a atferdsproblemer, men fordi familien han kom fra hadde 6 barn tilsammen og en hektisk hverdag. Og da kom Teo litt i siste rekke. Nå har jeg eid han i litt over 7 år og ville ikke byttet han ut for alt i verden :wub: 

Jeg fikk han riktignok gratis, men kunne like gjerne ha betalt for han :D Har lagt en del tid og penger i han og jeg er så fornøyd med hvordan han er nå :) Han har ingen diller og fungerer utmerket i hverdagen :D

Så jeg anbefaler gjerne omplasseringshund hvis det er det dere har lyst på :thumbs: Mange voksne hunder der ute, som trenger et godt hjem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mardina skrev:

Jeg har omplasseringshund :D Han ble IKKE omplassert p.g.a atferdsproblemer, men fordi familien han kom fra hadde 6 barn tilsammen og en hektisk hverdag. Og da kom Teo litt i siste rekke. Nå har jeg eid han i litt over 7 år og ville ikke byttet han ut for alt i verden :wub: 

Jeg fikk han riktignok gratis, men kunne like gjerne ha betalt for han :D Har lagt en del tid og penger i han og jeg er så fornøyd med hvordan han er nå :) Han har ingen diller og fungerer utmerket i hverdagen :D

Så jeg anbefaler gjerne omplasseringshund hvis det er det dere har lyst på :thumbs: Mange voksne hunder der ute, som trenger et godt hjem :D

Ååå det var kjekt å høre! ? hvilken type hund er det? Var du erfaren med hund før du adopterte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, muxolini skrev:

Ååå det var kjekt å høre! ? hvilken type hund er det? Var du erfaren med hund før du adopterte?

Han er blandingshund mellom engelsk setter og norsk elghund. Jeg hadde drevet på med hund i ca 17 år før jeg fikk han, så jeg visste hva jeg gikk til :) Men han er min første omplasseringshund da :) Forrige hund hadde vi fra hun var valp + at jeg passet litt hunder rundt i nabolaget, hvor jeg er vokst opp :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mardina skrev:

Han er blandingshund mellom engelsk setter og norsk elghund. Jeg hadde drevet på med hund i ca 17 år før jeg fikk han, så jeg visste hva jeg gikk til :) Men han er min første omplasseringshund da :) Forrige hund hadde vi fra hun var valp + at jeg passet litt hunder rundt i nabolaget, hvor jeg er vokst opp :)

 

Vil du si det er en dårlig idé å få omplasseringshund dersom man ikke er vant til hund fra før? Vil så veldig gjerne at dette skal gå bra, vil virkelig ikke at vi skal velge en hund som det er stor sannsynlighet for at det går dårlig med :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, muxolini skrev:

Vil du si det er en dårlig idé å få omplasseringshund dersom man ikke er vant til hund fra før? Vil så veldig gjerne at dette skal gå bra, vil virkelig ikke at vi skal velge en hund som det er stor sannsynlighet for at det går dårlig med :(

Om ting går godt eller ikke med en omplasseringshund kommer ann på flere ting. Hvor stor er din lære kapasitet, hvor mye kan du jobbe med hunden i det daglige. Også kommer det ann på om tingene ligger på arv eller tillærte rekasjoner og hvilket mål du har med hunden. En skuddredd hund som oftest ligger på arv fungerer dårlig på jakt selv med trening siden det meste av redselen sitter i arv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, muxolini said:

Vil du si det er en dårlig idé å få omplasseringshund dersom man ikke er vant til hund fra før? Vil så veldig gjerne at dette skal gå bra, vil virkelig ikke at vi skal velge en hund som det er stor sannsynlighet for at det går dårlig med :(

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Med en voksen omplasseringshund får du forhåpentligvis en stueren hund som kan være alene og som har noe grunnlydighet inne. Og du vet litt om eventuelle utfordringer den har både mentalt og helsemessig. Forhåpentligvis. Etter omplassering trenger en voksen hund i likhet med en valp litt tid på å slå seg til ro i nytt hjem, og tilvenning til å være alene i nytt hus og lydighet etter deres grenser og ønsker, men det tar mye kortere tid enn å forme en valp fra 8 uker til voksen alder. En omplasseringshund kan også vise nye uvaner og problemer i et nytt hjem, som av ulike årsaker ikke har vært så tydelig i forrige hjem.

En valp kan utvikle seg i mange retninger, og du former den mye mer selv, på godt og vondt. For min del ble hunden min angrepet og han var i utgangspunktet litt disponert for stress og frykt, og fordi jeg håndterte problemet veldig feil så ble det mye større enn hvis jeg hadde fått samme problem i dag, med 10 års erfaring. Samtidig, med en god oppdretter og hjelp fra instruktører og hundeklubb så får du starte på scratch og forme en hund slik du vil ha den selv. Det er ofte mer arbeid, men også mer lærerikt, med en valp, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen som helst mulighet for å snakke med arbeidsgiver angående en ording når det kommer til ferie? For uansett om du velger valp med 6-8 ukers varsel eller en omplasseringshund så snakker vi jo om kort varsel. Sannsynligvis enda kortere varsel for omplasseringshund. Hvis man ikke tenker motsatt da - at dere leter etter omplasseringshund umiddelbart før ferien. Det siste høres i utgangspunktet ut som en litt risky strategi om man skal være så sikker som mulig på å få den hunden som passer dere best ("hmm ... skal vi ha hund til ferien, så må vi vel bare ta denne da ...").

Et alternativ kan jo være å gå bredt ut mot oppdrettere med aktuelle raser, som dere ser har planer som med litt matematikk skulle indikere leveringsklare valper til ferien... håpe at det klaffer med paringen og at dere til slutt får tilbud fra minst en av dem. Er de leveringsklare litt tidligere, så er det egentlig ikke noe i veien for å avtale levering etter 9 eller 10 uker om oppdretter har muligheten (evt mot noe kompensasjon). Det blir jo en stor grad av usikkerhet her, men bare tenker høyt. Helt sikkert noen som har tenkt slik før også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, muxolini skrev:

Vil du si det er en dårlig idé å få omplasseringshund dersom man ikke er vant til hund fra før? Vil så veldig gjerne at dette skal gå bra, vil virkelig ikke at vi skal velge en hund som det er stor sannsynlighet for at det går dårlig med :(

Det er vanskelig å si for meg som ikke kjenner dere :D Men om dere gjør litt research på forhånd, og ikke velger den mest krevende hunden og er villig til å lære, så tror jeg dere skal klare dere fint. Vi har jo alle vært nybegynnere en gang i tiden... :P

Ser at dere vurderer Golden retriever, det var også den rasen som startet min hundeinteresse for mange år siden... Nå var hun et ekstremt enkelt tilfelle av en hund, som stort sett fant seg i alt... Rett og slett en enkel hund, som jeg kunne prøve og feile litt med(hun var ikke min, men nabo'ens :) )Lærte henne blandt annet å gå løs uten bånd... Fra å være en stikk-av-hund-ved vær-eneste anledning til å bli en hund som kunne gå rolig ved min side :D

Hun var virkelig en fantastisk hund på mange måter, selv om hun var "kjedelig" på andre måter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har selv att to omplasseringshunder i huset. Nr 1 hadde mye i arv og selv om jeg og den hunden jeg ahdde da la ned en stor jobb for å få denne omplasseringshunden til å fungere så ja det ble ikke bra. Her var det nærver som  hadde slått ut begge foreldrene var vist gode men det var noe som gjorde at kullet ble dårlig.

Så kom han som hadde opplevd en hel del men hadde utgangspunt på rimelig gode nærver. Han lærte mye av den tispen jeg hadde men jeg så et spor av seperasjonsangst i hunden. Han fikk jeg bedre på alt enn seperasjonsangsten den ble liggende og da han flyttet måtte de begynne litt på nytt igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar.

Jeg ser at begge deler har fordeler og ulemper. Jeg tror nok kanskje vi kommer til å se etter en omplasseringshund som helst ikke har vist tegn til atferdsproblemer, og som helst er rolig og vant til katt. Er kanskje mer sannsynlig at man får et ærlig svar om hvordan hunden er fra et hundesenter (for eksempel Tunge eller Fant?) enn en privatperson på Finn.. Det blir ikke aktuelt å ta seg fri helt enda, men jeg har en uke fri i oktober og mulighet for å fikse noe mer fri rundt det, så da skulle det vel la seg gjøre dersom vi finner noen som passer rundt da. Men skal passe på at man ikke bare "tar noen" fordi det passer på tidspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt omplasseringshund fra en privatperson/oppdretter, enn fra et omplasseringsbyrå som har mange hunder innom og dermed ikke har samme innsikten i og kunnskapen om det enkelte individ - jeg ser ofte i annonser at det de videreformidler om hunden er det eier har sagt om hunden, og da kan en like gjerne omplassere direkte fra eier, og få enda mer info.

Det er forskjell på omplasseringsbyråene, selvfølgelig, på samme måte som at det ikke er en forutsigbar sannhet om hvordan det er å få en omplasseringshund i det hele tatt.

Jeg ville kontaktet raseklubb og oppdrettere, da det ofte formidles omplasseringshunder gjennom disse også - for eksempel oppdrettere som ikke vil ha hunder som ikke kan gå i avl i hus, og dermed trenger å omplassere en hund med C på hoftene (som er avls-ekskluderende, men med stor sannsynlighet ikke et problem for hunden) eller en hund som utviklet bittfeil, også videre. Da er det ikke atferdsproblem som gjør at hunden trenger et nytt hjem, men faktorer som ikke burde være relevant for en vanlig familiehund. Oppdrettere kan også vite om valpekjøpere og andre i nettverket som ønsker å omplassere sin hund, og ved å gjøre en omplassering via raseklubb eller via oppdretter så får du automatisk med deg noen i ryggen, og du får en oppdretter du kan henvende deg til når du har spørsmål, og du får vite mer om linjer og helse slik at du kan gjøre det research-arbeidet du ellers ville gjort om du skulle kjøpe valp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, muxolini skrev:

Tusen takk for mange fine svar.

Jeg ser at begge deler har fordeler og ulemper. Jeg tror nok kanskje vi kommer til å se etter en omplasseringshund som helst ikke har vist tegn til atferdsproblemer, og som helst er rolig og vant til katt. Er kanskje mer sannsynlig at man får et ærlig svar om hvordan hunden er fra et hundesenter (for eksempel Tunge eller Fant?) enn en privatperson på Finn.. Det blir ikke aktuelt å ta seg fri helt enda, men jeg har en uke fri i oktober og mulighet for å fikse noe mer fri rundt det, så da skulle det vel la seg gjøre dersom vi finner noen som passer rundt da. Men skal passe på at man ikke bare "tar noen" fordi det passer på tidspunktet. 

Jeg fikk min fra en privatperson, som annonserte han på Finn. Så det finnes ærlige folk der også, du må bare bruke magefølelsen og gjøre litt research :) Jeg er selv litt skeptisk til å få hund fra f.eks Tunge eller andre omplasseringsorganisasjoner, nettopp fordi som SFX sier, det er ofte mange hunder der og man gjerne ikke vet så masse om hver enkelt hund :) En hund som omplasseres direkte fra en famile, så kan man jo snakke direkte med eier og evt.få se hunden i sitt vante hjemmemiljø... :) 

Men til syvende og sist er det jo opp til dere :) Jeg synes også det er flott at du spør og er nysgjerrig, istendenfor å gå på det første og beste hunden man finner. Jeg er sikker på at "drømmehunden" er der ute, som passer dere perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig har de som jobber på omplasseringssentre ofte mer erfaring med hund og språk, og kan kanskje lese og tolke en hund mye bedre enn en uerfaren eier som har gitt opp en hund de ikke får til. Og de har ingen interesse av å lyve om hunden (selv om de ikke alltid har all info), mens en privatperson på finn kanskje bare vil bli kvitt hunden. Fordeler og ulemper der også.

Det tryggeste tenker jeg er nok en oppdretter som har tatt tilbake en hund eller omplasserer hund som ikke går i avl. Men ingen garanti der heller, selvsagt. Uansett ville jeg nok spurt om kontaktinfo til instruktør, veterinær eller andre som kjenner hunden, bare for å få flere oppfatninger av hunden. Det som er verdens beste hund i en persons øyne kan være et makkverk for en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, simira skrev:

Samtidig har de som jobber på omplasseringssentre ofte mer erfaring med hund og språk, og kan kanskje lese og tolke en hund mye bedre enn en uerfaren eier som har gitt opp en hund de ikke får til. Og de har ingen interesse av å lyve om hunden (selv om de ikke alltid har all info), mens en privatperson på finn kanskje bare vil bli kvitt hunden. Fordeler og ulemper der også.

Det tryggeste tenker jeg er nok en oppdretter som har tatt tilbake en hund eller omplasserer hund som ikke går i avl. Men ingen garanti der heller, selvsagt. Uansett ville jeg nok spurt om kontaktinfo til instruktør, veterinær eller andre som kjenner hunden, bare for å få flere oppfatninger av hunden. Det som er verdens beste hund i en persons øyne kan være et makkverk for en annen.

Vil oppdrettere typisk annonsere voksne hunder på Finn eller må man sjekke raseklubben sine sider? eller oppdretterne sine egne sider? Føler ofte disse ikke er spesielt oppdaterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, simira skrev:

Samtidig har de som jobber på omplasseringssentre ofte mer erfaring med hund og språk, og kan kanskje lese og tolke en hund mye bedre enn en uerfaren eier som har gitt opp en hund de ikke får til. Og de har ingen interesse av å lyve om hunden (selv om de ikke alltid har all info), mens en privatperson på finn kanskje bare vil bli kvitt hunden. Fordeler og ulemper der også.

Det tryggeste tenker jeg er nok en oppdretter som har tatt tilbake en hund eller omplasserer hund som ikke går i avl. Men ingen garanti der heller, selvsagt. Uansett ville jeg nok spurt om kontaktinfo til instruktør, veterinær eller andre som kjenner hunden, bare for å få flere oppfatninger av hunden. Det som er verdens beste hund i en persons øyne kan være et makkverk for en annen.

Det er sant - men det varierer jo så veldig fra omplasseringsbyrå til omplasseringsbyrå. Jeg vet om de hvor hundene plasseres ut i "fosterhjem" hos any random sucker som tilbyr seg, slik at de som driver omplasseringsbyrået gjør mer administrative oppgaver i forhold til markedsføring/annonsering, og ikke har så mye direkte kontakt med hundene, slik at fosterhjemmene er de som uttaler seg om hunden, uten nødvendigvis å ha noen dypere kompetanse enn Ola Dunker i hundeparken. Så er det andre som har et maks antall hunder de vil ha inne til omplassering om gangen nettopp for å kunne bli kjent med hunden og finne ut av hvordan den faktisk er skrudd sammen i hodet.

Uansett hvor en henter omplasseringshund fra, så bør en ha en avtale om prøveperiode, så en har mulighet til å returnere en hund om en får mer bagasje enn en kan håndtere - og prøveperioden bør være så lang at hunden rekker å bli husvarm nok til å være seg selv, for mange hunder er mer rolige og avventende den første tiden i et nytt hjem - om de har atferdsproblem eller bare uvaner som følge av ulikt syn på oppdragelse, så kommer ikke det alltid fram det første kvarteret. En hund trenger ikke ha klassiske atferdsproblem for å fungere dårlig i mitt hus, for eksempel, men den kan komme med tillærte vaner som for meg blir uvaner at vi får et problem. Det er ikke så lenge siden det var noen andre som startet en tråd her inne, hvor de hadde lurt på diverse raser - så fikk de passe en hund av en av de aktuelle rasene, og fant ut at nope, den rasen går ikke i det hele tatt, for den ble mye større å håndtere i hverdagen enn de hadde sett for seg. Det er jo ikke et atferdsproblem eller treningsproblem :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, muxolini skrev:

Vil oppdrettere typisk annonsere voksne hunder på Finn eller må man sjekke raseklubben sine sider? eller oppdretterne sine egne sider? Føler ofte disse ikke er spesielt oppdaterte. 

Det er jo ikke noe fasit på det, men for eksempel i min rase så ser jeg at omplasseringer ofte sirkuleres innad i rasemiljøet - for eksempel FB-gruppene til lokalavdelingene, oppdretternes FB-sider, og at det meldes inn til valpeformidler i fall de har fått henvendelser fra noen som ikke vil ha valp. Det kan derfor være strategi i å være proaktiv, og ta kontakt med rasemiljøet, og ikke bare vente på at den perfekte annonse dukker opp i innboksen. En venninne fikk akkurat en valp på 9 måneder i retur, og hun hadde tidligere valpekjøpere som var på utkikk etter ny valp, men ikke bastante på at valpen måtte være 8 uker, og kunne overta valpen på dagen - så den ble jo aldri annonsert en gang. Det kan derfor være en idé å ta kontakt med de større oppdretterne (fordi større oppdrettere har flere kull og dermed større sjanse for at noe skal omplasseres, kombinert med at de også har større nettverk og dermed lettere hører om noe som er til omplassering) - direkte på epost eller telefon, for å få en fot innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var nevnt omplassering og golden retriever her inne, så her er omplasseringslisten til retrieverklubben. I tillegg vet jeg at det finner oppdrettere av golden som får tilbake hunder eller lignende pga endret livssituasjon, at hunden ble for mye, eller at de omplasserer en hund som ikke skal gå i avl. Det letteste er å ta kontakt med aktuelle oppdrettere :) 

Jeg tok selv over en golden av jaktlinjer i fjor vår, da hun ikke fungerte optimalt til det hun skulle brukes til, og for meg er hun midt i blinken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nathalie98 skrev:

Så det var nevnt omplassering og golden retriever her inne, så her er omplasseringslisten til retrieverklubben. I tillegg vet jeg at det finner oppdrettere av golden som får tilbake hunder eller lignende pga endret livssituasjon, at hunden ble for mye, eller at de omplasserer en hund som ikke skal gå i avl. Det letteste er å ta kontakt med aktuelle oppdrettere :) 

Jeg tok selv over en golden av jaktlinjer i fjor vår, da hun ikke fungerte optimalt til det hun skulle brukes til, og for meg er hun midt i blinken! 

Takk for tips!

Det hørtes jo ut som en kjempeløsning for alle parter ??

Har dere tips til hvilke raser jeg bør se etter/eventuelt styre helt unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...