Gå til innhold
Hundesonen.no

Schnauzer uten bart


Woola
 Share

Recommended Posts

Dette blir en slags spinoff fra doodletråden. Jeg forvillet meg på Instagram i går og snublet over bilder av schnauzere uten bart. Som da altså ikke så ut som schnauzere lenger at all. Det var ikke få av dem heller, mest DS, men også mellom og riesen.

Da tenkte jeg på puddel/duddeltråden, og hvor mye det er greit å forandre på hundens utseende på generelt grunnlag. Er alt lov så lenge det ikke skader bikkja og med forbehold om at man steller hunden bra?

Jeg stiller meg jo lagelig til  for hogg som klipper (barberer) min Bedlis helt ned, både i kropp og ansikt. I rasemiljøet er det jo veldig no-go. Men jeg innbiller meg at å ta barten av en schnauzer er hakket mer uhørt?

Jeg kjenner noen som hadde Collie med hudproblemer, og barberte den helt ned i alle år. Når han fikk Collie nr 2 (frisk) gjorde han det samme. Jeg tror ikke bikkja led noe nød akkurat, men det så passe snål ut. 

Jeg har selv hatt lyst på Kerry Blue terrier i alle år, men synes klippen ikke er noe fin, og fordi det lange skjegget er helt uaktuelt (liker ikke lange skjegg), kanskje det er håp likevel? :drool:

Hva synes sonen om schnauzere uten bart, pulier uten snorepels, barberte beardiser osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er urstygt med dårlig/feil/nedklipte hunder når det er raser som ikke skal være det - men det spiller jo ingen rolle hva jeg synes, strengt tatt - folk må jo få gjøre hva de vil med sine egne hunder. Vil man gå rundt med en schtøgg hund, så gjerne for meg :lol: 

Jeg synes forståvidt alle ustelte hunder er schtøgge, så å basere seg på mine preferanser er kanskje ikke noen fasit :aww: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis få i Norge som barberer snuten på schnauzeren sin, og i de tilfellene det gjøres så henger det gjerne sammen med sykdom. Klippe skjegget slik at det ikke har full lengde er det nok noen flere som gjør, men de beholder jo rase-looken. Flere som barberer beina da, og det ser über-stygt ut på dverg, men det er mer forståelig likevel. Møter jeg noen som har gjort noen av delene så later jeg bare som jeg ikke ser det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

På raser som klippess/nappes i utgangspunktet, så ser jeg ingen grunn til at man absolutt skal gjøre det i den fasongen noen andre har bestemt. Barten til schnauzeren har jo ingen funksjon. Tvert i mot, den skaper mer gris enn uten. Puddeler blir jo klipt uansett. Om man klipper dem i de frisyrene som "noen" andre har bestemt eller en frisyre en selv syns er fint er vel ett fett? Det har ingen betydning for hunden. 

Klippe collie derimot syns jeg er litt dumt. De har vel i utgangspunktet en vanntett og smussavstøtende pels (om de ikke har blitt avla helt bort fra det for å få stor og fluffy pels?). Ved å klippe ødelegger du en fornuftig struktur i pelsen. På den andre siden har de vel fått e ganske overdrevet pels etterhvert, så kanskje den ikke er så praktisk å letthåndterlig lenger allikevel? Ihvertfall på en del linjer. Men i utgangspunktet syns jeg det er dumt å endre utseende ved å ødelegge funksjonell pels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde Airedale terrier, så var det uaktuelt å klippe av henne skjegget. Det var en del av rasen og jeg synes faktisk det er veldig pent med hunder som har skjegg, enten det er terriere eller schnauzere :D

Også synes jeg faktisk ikke det er så ekkelt som alle skal ha det til, med dette skjegget/barten... :) Vi hadde aldri store problemer med at det satt seg fast mat og den slags i skjegget...

Så for meg er det ikke en skikkelig terrier/schnauzer uten bart, det ser bare ikke pent ut. På samme måte som at jeg f.eks ikke synes pudler er fine helt nedklippet... :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg å ha hundene mine i en fasong som gjør at de ser noenlunde ut som den rasen de er, men om noen klipper barten på kerryen sin eller napper sin ruhårede fox helt ned, bryr meg ikke nevneverdig.

Problemet oppstår nok mest om man ikke steller skikkelig med pelsen og ser på barbermaskin som en lettvint løsning. 
Napperaser skal nappes, med mindre det er noe helsemessig som taler mot det. Ikke bare ser de stygge ut med barbert pels, men man ødelegger hele pelsstrukturen og lar døde hår sitte igjen. Overgrodde strihår som burde vært nappet ned for tre måneder siden ser også ustelte ut. Trimmeraser krever mye pelsstell, selv om man velger å skrelle dem helt ned.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det en del tibbe-eiere som klipper sine, så det er, ihvertfall utenfor utstillingsgjengen, aksept for kortklipte hunder. Men det er ytterst sjelden jeg ser tibber som er kortklipt all over! Som regel er hale og ører bare jevnet ut, beina har "bamseklipp", kroppen er kortklippet og hodet har fortsatt både bart og skjegg. Jeg kunne godt tenkt meg hund uten skjegg jeg, han tar med seg halve vannskåla i skjegget hver gang han drikker og vi må vaske det ganske ofte siden han delfores rått. Hver gang vi er ute på morgenen må vi tørke både labber og ansikt fordi han tar med seg duggen når han snuser rundt i gresset, så han er relativt ofte halvfuktig i ansiktet. Men uten skjegg og bart ville han ikke sett ut som en tibbe...

Har forøvrig sett store reaksjoner fra tibbemiljøet en gang noen hadde snaubarbert halen til tibben sin pga en kommentar om høyt halefeste som ble feiltolket. Det så ikke bra ut, og folk ble ganske sjokkert. Så halen er nok like hellig som ansiktshåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CrazyTerrierLady skrev:

Selv liker jeg å ha hundene mine i en fasong som gjør at de ser noenlunde ut som den rasen de er, men om noen klipper barten på kerryen sin eller napper sin ruhårede fox helt ned, bryr meg ikke nevneverdig.

Problemet oppstår nok mest om man ikke steller skikkelig med pelsen og ser på barbermaskin som en lettvint løsning. 
Napperaser skal nappes, med mindre det er noe helsemessig som taler mot det. Ikke bare ser de stygge ut med barbert pels, men man ødelegger hele pelsstrukturen og lar døde hår sitte igjen. Overgrodde strihår som burde vært nappet ned for tre måneder siden ser også ustelte ut. Trimmeraser krever mye pelsstell, selv om man velger å skrelle dem helt ned.

Uff ja, alt for mange som klipper napperasene- det er ikke greit.

Jeg skal ha terrier, men skal ikke nappe, så for meg er det bare Bedlis, Kerry og Wheaten som er aktuelle. Barbermaskin er så mye enklere enn napping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Woola skrev:

Uff ja, alt for mange som klipper napperasene- det er ikke greit.

Jeg skal ha terrier, men skal ikke nappe, så for meg er det bare Bedlis, Kerry og Wheaten som er aktuelle. Barbermaskin er så mye enklere enn napping!

Disse klippes vel med saks, ikke maskin. Med maskin så blir de jo skrella :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Disse klippes vel med saks, ikke maskin. Med maskin så blir de jo skrella :P 

Bedlis og Kerry skal det brukes maskin på, og saks på noen områder av kroppen. 

Og det er så lettvint og fint å droppe delen med saksa og bare fortsette der man startet med maskina ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Woola skrev:

Bedlis og Kerry skal det brukes maskin på, og saks på noen områder av kroppen. 

Og det er så lettvint og fint å droppe delen med saksa og bare fortsette der man startet med maskina ?

Okei, jeg har vurdert kerry selv og da fant jeg frem til at de skal klippes med maskin ca på de samme stedene vi bruker maskin på schnauzerne, og saks der vi napper. Men om man ikke skal stille ut så spiller det vel ikke den største rollen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Okei, jeg har vurdert kerry selv og da fant jeg frem til at de skal klippes med maskin ca på de samme stedene vi bruker maskin på schnauzerne, og saks der vi napper. Men om man ikke skal stille ut så spiller det vel ikke den største rollen :) 

Jeg har snakket med et par oppdrettere på utstilling, og de sa i hvert fall at man kunne klippe hele hunden med maskin, og ta beina med saks. Finpuss i ansiktet osv tas med saks også.

I mitt stille sinn drømte jeg vel allerede da om en nedbarbert Kerry- kanskje jeg rett og slett må hoppe i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det @Snusmumrikk og @CrazyTerrierLady sier.

Min egen bedlington er veldig kortklipt deler av året, delvis grunna pollenallergi, og delvis fordi kort pels gjør det enklere å være lenge på hytta uten innlagt vann. Hadde hun vært en rase med mer værbestandig pels hadde vi neppe gjort det, men siden pelsen i utgangspunktet hjelper henne lite i godt vær (og blir søkkvåt i regn/når hun ruller seg i myra) synes jeg det er like greit.

Hvordan andre steller/ klipper sine hunder mener jeg ikke så mye om, folk må gjøre som de vil så lenge det ikke går ut over hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at om en rases verdi legges i sveisen, da har man virkelig andre, og mer alvorlige, problemer enn andres valg av frisering. Om noen velger å fjerne barten på en schnauzer, javel? Jeg ser virkelig ingen grunn til at noen andre har noe med å mene at det er feil. Man må gjerne synes det er stygt, smaken er som baken, men å kritisere det pga mangel på raseuttrykk? Nei, vettu hva, det blir rett og slett for dumt, schnauzere har vel viktigere egenskaper enn barten. Akkurat som jeg er fri til å ignorere moteskaperes insisteringer på at jeg må ha sånne eller slik sveis, så er jeg fri til å ha den sveisen på mine dyr som passer min og deres hverdag best. 

Betingelsen er selvfølgelig at pelsen stelles, og at det ikke går utover hunden på noen vis å klippe den (gjelder forøvrig andre veien også, mangel på nedklipping kan også plage hunden i noen tilfeller). Napping har jeg ikke greie på, jeg aner ikke hvorfor noen må nappes og ikke klippes (jeg lærer gjerne *hint*), eller hvilke raser dette gjelder. Men uansett klipping, napping eller barbering, såfremt bikkja ikke lider av det, så får folk ha den sveisen på bikkja de selv foretrekker av den ene eller den andre grunnen. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barten på snuserne har ingen funksjon lenger nei, så vil man klippe den - så værsågodt - men nappepelsen mister sin værbestandige kvalitet om man klipper istede for å nappe, så der mister man funksjon med å klippe.  Ikke fordet - jeg klippet min selv jeg etter kastrering da hun uansett fikk veldig dårlig pelskvalitet. Man må bare ha det med i beregningen i forhold til nedbør/varme/kulde. 

Jeg syns jo bartehunder skal ha bart, for det er noe av sjarmen med bartehunder. Men det er en ren smakssak, så om andre velger å ikke ha bart på sine bartehunder så lider jo ikke baretehunden av det :) Samme som jeg syns at pudler skal ha rene ansikter. Rent smak og behag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nappepels skal nappes, ja. Som nevnt over, vil pelsen bli "død" og myk om den klippes. Dog har jeg forståelse for at eldre hunder med dårlig pelskvalitet klippes. En gang var jeg så dum at jeg tok på meg å nappe en dvergschnauzer. Jeg fikk stor forståelse for at folk velger å klippe dem, altså :| Det er liksom forskjell på en tett, stri dachshundpels, som man bruker 5 minutter på en gang i året, og et mykt, krøllete pelshelvete som tar timesvis. Skjegget er det dog unødvendig å klippe av uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Pringlen skrev:

Nappepels skal nappes, ja. Som nevnt over, vil pelsen bli "død" og myk om den klippes. Dog har jeg forståelse for at eldre hunder med dårlig pelskvalitet klippes. En gang var jeg så dum at jeg tok på meg å nappe en dvergschnauzer. Jeg fikk stor forståelse for at folk velger å klippe dem, altså :| Det er liksom forskjell på en tett, stri dachshundpels, som man bruker 5 minutter på en gang i året, og et mykt, krøllete pelshelvete som tar timesvis. Skjegget er det dog unødvendig å klippe av uansett...

Det er stor forskjell på pelskvalitet ja. Jeg klipper Freya, som alltid har hatt dårlig pelskvalitet. De andre napper jeg imidlertid ned til skinnet (om de skal helnappes) på 1-2 timer - men det er sjelden jeg helnapper lenger da :)

 

Forøvrig - hvorfor kjøpe seg schnauzer om man ikke liker skjegg? En schnauzer uten stripels og skjegg er jo rett og slett en pinscher.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at folk må klippe og stelle dyra sine som de selv vil. Det er ikke alltid JEG synes det er fint, men det betyr absolutt ingenting. Det viktigste er at hunden stelles slik at huden har det bra, altså slipper knuter, floker og tovet. Men det har ingenting med utseende frisyren å gjøre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Line skrev:

 

Forøvrig - hvorfor kjøpe seg schnauzer om man ikke liker skjegg? En schnauzer uten stripels og skjegg er jo rett og slett en pinscher.

Nei, ikke sant. Det er jo liksom litt av rasene. Har ved et par anledninger nappet ned skjegg som har blitt for store/myke. Men da for å få bedre kvalitet på det. Klipping har jo motsatt effekt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...