Gå til innhold
Hundesonen.no

Halting - hva kan det være?


sidnajse
 Share

Recommended Posts

Nå synes jeg det var på tide å få spurt om noen forslag. Sydney (3 år) har haltet på høyre frambein en god stund nå. Det startet med plutselig og kraftig halting om morgenen da hun stod opp (jeg husker dessverre ikke hva vi gjorde dagen før det), og hun ville ikke gå på det i det hele tatt egentlig. Vi har observert at hun halter som verst dagen etter mer intensiv aktivitet (for eksempel lek med andre hunder) og vi har nå sluttet med dette. Hun foretrekker myke underlag, men halter mest på grus. Hun halter generelt mer etter at hun har hvilt/sovet, men halter lite/ingenting når musklene er varme (eks. på tur). Noen ganger når hun står/sitter så løfter hun opp beinet for avlastning.

Første gangen vi var hos veterinær fikk hun smertestillende og betennelsesdempende tabletter (veterinæren visste ikke hva det kunne være). Hun gikk på disse i to uker mener jeg å huske, og da vi var ferdig med disse virket hun bedre enn før. Mindre halting. Da tenker jeg det kanskje kan være en betennelse et sted? Andre gangen hos veterinær var hun på røntgen av beinet, uten hell. Potene ble gransket, ingenting med dem. Det er altså ingen flis, iallfall. De siste dagene så har vi tatt det veldig rolig; så og si ingen løping, minimalt med asfalt og grus og unngått heftig lek. Hun halter nå mye mindre enn før, nesten ingenting (men det tror jeg egentlig bare kommer av at hun ikke har vært med på noen form for intens aktivitet de siste dagene, og dermed heller ikke fått vondt). Vi skal kontakte veterinæren hvis det ikke har gitt seg etter noen få uker med veldig rolig aktivitet.

Fikk forslag i Min hund-tråden. Betennelse/forkalkninger ved sesambeina er notert:) Jeg har tenkt kanskje artrose, men da burde hun vel kanskje ikke halte mest på grus. Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krutsi Får sjekke ut det, hundefysio er ikke langt vekke herfra:)

@Pringlen Kan kanskje prøve det også, har AniCura har også og har hørt at de er gode på røntgen.

(Det er noe som setter sperre på å prøve nye ting, og det er foreldre som ikke virker til å ha lyst å bruke noe særlig mer penger på dette her:icon_confused: Men det koster å ha hund tenker jeg da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sidnajse skrev:

@Krutsi Får sjekke ut det, hundefysio er ikke langt vekke herfra:)

@Pringlen Kan kanskje prøve det også, har AniCura har også og har hørt at de er gode på røntgen.

(Det er noe som setter sperre på å prøve nye ting, og det er foreldre som ikke virker til å ha lyst å bruke noe særlig mer penger på dette her:icon_confused: Men det koster å ha hund tenker jeg da...)

Du får si at det er jo mye bedre at hunden går og halter, får overbelastninger og feilbelastninger andre steder. For det betyr jo bare litt forkalkninger på sikt, så grei måte hvis man ikke ønsker at hunden skal leve et langt liv uten smerter..

Hilsen hun som er vant med å sette ting på spissen for å få folk til å sjekke opp ting..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Krutsi skrev:

Du får si at det er jo mye bedre at hunden går og halter, får overbelastninger og feilbelastninger andre steder. For det betyr jo bare litt forkalkninger på sikt, så grei måte hvis man ikke ønsker at hunden skal leve et langt liv uten smerter..

Hilsen hun som er vant med å sette ting på spissen for å få folk til å sjekke opp ting..

Ja, jeg får gjøre det. Eneste de sier er "vi kan prøve tipsene som står på internett først"...Men de leder jo ikke til noe svar på hva det er som feiler hunden. Greit å sette ting på spissen av og til, faktisk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hunden virker bedre ved lite belastning, det er positivt. Det er ganske viktig at hunden får hvile nå mens hun er halt, belaster dere henne får hun bare feilbelastninger som vil gjøre det verre. Etter en slik hvileperiode må dere også sakte begynne å bruke henne igjen når hun blir haltefri. Hvile gjør at muskelgrunnlaget svekkes, dette må bygges opp igjen for å unngå overbelastning.
En kiropaktor kan sikkert være behjelpelig med å legge opp et bedre program, men om foreldrene dine ikke vil bruke penger på sånt, start med rolige båndturer på 15-20 min og øk hver uke. Svømming er også gull om du har tilgang til et vann eller basseng. Ikke gjør noen form for brå eller intens aktivitet (ingen løping, heftig lek eller hopping) før hun er opptrent igjen.

Gir ikke haltingen seg over de neste ukene med hvile, ville jeg tatt ny røntgen hos noen som er kjent for å være flinke. Om dere ikke finner noe på frambeina denne gangen heller, kan det være lurt å ta bilder av hele resten av hunden. Problemer som sitter i nakke eller rygg kan også føre til halthet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CrazyTerrierLady skrev:

Du skriver at hunden virker bedre ved lite belastning, det er positivt. Det er ganske viktig at hunden får hvile nå mens hun er halt, belaster dere henne får hun bare feilbelastninger som vil gjøre det verre. Etter en slik hvileperiode må dere også sakte begynne å bruke henne igjen når hun blir haltefri. Hvile gjør at muskelgrunnlaget svekkes, dette må bygges opp igjen for å unngå overbelastning.
En kiropaktor kan sikkert være behjelpelig med å legge opp et bedre program, men om foreldrene dine ikke vil bruke penger på sånt, start med rolige båndturer på 15-20 min og øk hver uke. Svømming er også gull om du har tilgang til et vann eller basseng. Ikke gjør noen form for brå eller intens aktivitet (ingen løping, heftig lek eller hopping) før hun er opptrent igjen.

Gir ikke haltingen seg over de neste ukene med hvile, ville jeg tatt ny røntgen hos noen som er kjent for å være flinke. Om dere ikke finner noe på frambeina denne gangen heller, kan det være lurt å ta bilder av hele resten av hunden. Problemer som sitter i nakke eller rygg kan også føre til halthet.

Takk for svar!

Hun får hvile ganske mye for tiden og vi går bare småturer. 

Vet ikke helt hvor det er kiropraktor for hund i Bergen, får søke videre. Basseng for hunder har vingod mulighet til, men igjen; det koster...:aww: Vil ikke bade med henne i sjøen da hun nekter å svømme uansett, og da blir det ikke trening på en måte. Men svømming ER gull, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...