Gå til innhold
Hundesonen.no

Titter litt på nye raser, og ønsker input


Carro92
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Krutsi skrev:

Jeg ville ha tatt kontakt med Birgit Westgård og snakket med henne om vorsteh.. Hun bruker sine til alt :P

Så kan du samtidig spørre om kelpie, for hun har hatt det og ;) Hun er vel bedre på vorsteh enn kelpie, men greit å snakke med noen som kan si litt om begge verdner. 

Kelpier er gjeterhunder på godt og vondt. De har definitivt en gjeterhund sin mentalitet, men den er ikke krypete og gjetete som en border collie er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carro92 skrev:

 det ikke en del pelsstell på dem? syns det var vært en del stress hos dem også av de jeg har sett, men vet ikke om det er vanlig hos rasen? 

Er det på poil long (tror jeg), men jeg tenkte på face rase.

Ingen pelsstell på min, annet enn når hun har rulla seg i bæsj. Generelt veldig lite på face rase, om min ikke ruller seg i shit trenger hun ikke vaskes engang, like fin og blank pels uansett. 

Synes ikke de har noe spesielt stress over seg. Min har null og niks. Men de er ikke veldig homogene, så det finnes nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Så kan du samtidig spørre om kelpie, for hun har hatt det og ;) Hun er vel bedre på vorsteh enn kelpie, men greit å snakke med noen som kan si litt om begge verdner. 

Kelpier er gjeterhunder på godt og vondt. De har definitivt en gjeterhund sin mentalitet, men den er ikke krypete og gjetete som en border collie er. 

hm.. hvis de er veldig mye gjeterhunder, så frister det ikke såå mye med kelpie da jeg ikke kan fordra den stirringa til feks bcen og krypinga :|

9 timer siden, Kristiin skrev:

Er det på poil long (tror jeg), men jeg tenkte på face rase.

Ingen pelsstell på min, annet enn når hun har rulla seg i bæsj. Generelt veldig lite på face rase, om min ikke ruller seg i shit trenger hun ikke vaskes engang, like fin og blank pels uansett. 

Synes ikke de har noe spesielt stress over seg. Min har null og niks. Men de er ikke veldig homogene, så det finnes nok.

ok, takk men da skal jeg sjekke mere ut av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Carro92 skrev:

hm.. hvis de er veldig mye gjeterhunder, så frister det ikke såå mye med kelpie da jeg ikke kan fordra den stirringa til feks bcen og krypinga :|

ok, takk men da skal jeg sjekke mere ut av den :)

Min erfaring er at det er bc og working kelpie som har den stirringa og krypinga. 

Australsk kelpie opplever ikke jeg som krypende/stirrende. 

Digger pyrre (fr), men de er viktige å gjøre gode undersøkelser på kombinasjon og foreldre. Og de er nok hunder man enten elsker eller hater ? Jeg kan ikke få nok av de ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes @Krutsi sitt forslag om jaktlab var en god idé.

Min erfaring så langt er at ak og jaktlab er veldig like, med unntak av gjeting/jakt så er det mange fellestrekk. AK er ofte en hat/elsk rase, de er veldig sosiale og med fullstendig mangel på forståelse for intimsoner og tidvis impulskontoll så har jeg full forståelse for at noen syes de er too much. Labbien er selvsagt også sosial men uten den ekstreme ADHD biten. :) Det kan dog være vanskelig å finne oppdretter som vil selge til valpekjøper som ikke skal drive jakt. 

Har hatt pyrre (pl) og jaktlab tidligere, og har australsk kelpie nå. For meg ble AK en fin mellomting da jeg ville ha den sprudlende energien fra pyrren og det miljøsterke og sosiale fra labbisen. 

Pyrren jeg hadde var et flott eksemplar av rasen, og helt "feil". Han var som sin mor både trygg, sosial og miljøsterk, men etter noen år med innsyn i rasemiljøet så var han heller avviket enn gjennomsnittet. Pr dd er rasen fortsatt uhomogen, FR mer enn PL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.8.2017 at 8:38 PM, Kristiin said:

Hva med pyrre? 

Om du finner en god en tror jeg de matcher punktene dine bra. En del har lyd, og en del ikke. Tror uansett ikke de skal være vanskelig og dempe. 

Stjeler tråden for å spørre litt. I hvilke tilfeller bjeffer pyrren? Vi har jo et par i agilitymiljøet, de bjeffer jo i treningssammenheng. Men bjeffer de også hjemme om noen kommer? Hvilke ande tilfeller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MegaMarie skrev:

Stjeler tråden for å spørre litt. I hvilke tilfeller bjeffer pyrren? Vi har jo et par i agilitymiljøet, de bjeffer jo i treningssammenheng. Men bjeffer de også hjemme om noen kommer? Hvilke ande tilfeller? 

Noen mer enn andre selvsagt. Birk hadde lite lyd ift alle andre jeg har møtt. Enkelte bjeffer på "alt", andre bjeffer av og til.

Feks varsling på ringeklokke, naboen går forbi, søppelbilen stopper, en fugl flyr forbi vinduet, noen kommer ut fra do :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MegaMarie skrev:

Stjeler tråden for å spørre litt. I hvilke tilfeller bjeffer pyrren? Vi har jo et par i agilitymiljøet, de bjeffer jo i treningssammenheng. Men bjeffer de også hjemme om noen kommer? Hvilke ande tilfeller? 

Svarer for min hund jeg nå da. :)

Hun bjeffer når det ringer på døra, men ikke så vanskelig å la det gå. Min andre hund som vakter bjeffer/boffer en del av ting hun hører/ser hjemme. Hun ligger og "lytter" etter lyder, skikkelig kjipern å ha med på besøk der noen bor under/over. Pyrren gjør ikke det, ser og lytter ikke etter noe å bjeffe på. Men kan fort slenge seg på, men starter aldri. 

Hun kan reagere med et bjeff om noe overrasker henne, eller bjeffe om hun blir redd. 

Aldri noe lyd/stress i verken trening eller konkurranse. Aldri noe på tur. 

Kan finne på å gi naboene noen bjeff om hun er ute alene på plena, men det er ikke alltid hun gidder, eller gir de noen mange.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...