Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiv med hund + turnusjobb?


sidnajse
 Share

Recommended Posts

For nysgjerrighetens skyld (og fordi jeg tenker på jobb allerede nå selv om jeg går på ungdomsskolen ennå:sleep:) så setter jeg pris på om noen her har turnusjobb og kan fortelle litt om hvordan dere kombinerer dette med hundehold:) Tenkte mest på hundesport og sånt, er det fortsatt mulighet for å drive aktivt med dette? Det krever i så fall god planlegging kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med turnus? Jeg jobber dag/kveld turnus og innimellom natt, og det er ikke noe problem å ha hund, det spiller ingen rolle for de når jeg jobber. Noen ganger jobber jeg kvelden når det er treninger, men alle får uansett ikke til å være med på alle treninger, så jeg ser ikke på det som et problem. Jeg jobber hver tredje helg, og det hender jo at kurs/treninger/konkurranser faller på de helgene, men da tar jeg feriedager, bytter, avaspaserer osv om det er noe jeg må få med meg :)

Litt vanskelig å svare, jeg forstår ikke helt hva du mener :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Hva mener du med turnus? Jeg jobber dag/kveld turnus og innimellom natt, og det er ikke noe problem å ha hund, det spiller ingen rolle for de når jeg jobber. Noen ganger jobber jeg kvelden når det er treninger, men alle får uansett ikke til å være med på alle treninger, så jeg ser ikke på det som et problem. 

Litt vanskelig å svare, jeg forstår ikke helt hva du mener :)

Jeg tenker på når man har en arbeidsplan for når man skal jobbe, men at det ikke er systematisk hvilke tider på døgnet man jobber (og når). Tenkte derfor at det kanskje er vanskelig med hundesport, ettersom man ikke kan trene med hundeklubben et fast klokkeslett på en fast dag i uka fordi det varierer når man jobber:) Ikke så lett å forklare:P

 

Akkurat nå, Shlush skrev:

Jeg jobber turnus som i dag, kveld og hver tredje helg ? Man kan trene på dagen før senvakt, på ettermiddagen etter tidligvakt osv.

Takk for svar:) Så du trener ikke fast med hundeklubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus er ganske mye forskjellig. Jeg jobber ikke turnus selv, men er vokst opp med en mor som har jobbet ulike turnuser i helsevesenet. Og så har du jo de som har type to uker på - to uker av, og lignende. Den siste er vanskeligere å der er man nok avhengig av å være to som har ansvar for hunden.

"Vanlig turnus", som i at man jobber vekselvis vakter på dag, kveld og natt, tror jeg ikke spiller så veldig inn på hundeholdet. Det spiller liten rolle for de fleste hunder når på døgnet de er alene, det blir de vant til. Ulempen er at man ikke alltid kan delta på treninger/kurskvelder regelmessig en fast dag i uken hver uke i 8 uker og lignende. Fordelen er at man, særlig med en litt fleksibel arbeidsgiver og kollegaer, ofte lettere kan få fri "langhelger" ved å jobbe tidlig en fredag og sent mandag når man har fri i helgen osv.

Fordeler og ulemper, som med det meste, men det avhenger ganske av type turnus og arbeidsmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Turnus er ganske mye forskjellig. Jeg jobber ikke turnus selv, men er vokst opp med en mor som har jobbet ulike turnuser i helsevesenet. Og så har du jo de som har type to uker på - to uker av, og lignende. Den siste er vanskeligere å der er man nok avhengig av å være to som har ansvar for hunden.

"Vanlig turnus", som i at man jobber vekselvis vakter på dag, kveld og natt, tror jeg ikke spiller så veldig inn på hundeholdet. Det spiller liten rolle for de fleste hunder når på døgnet de er alene, det blir de vant til. Ulempen er at man ikke alltid kan delta på treninger/kurskvelder regelmessig en fast dag i uken hver uke i 8 uker og lignende. Fordelen er at man, særlig med en litt fleksibel arbeidsgiver og kollegaer, ofte lettere kan få fri "langhelger" ved å jobbe tidlig en fredag og sent mandag når man har fri i helgen osv.

Fordeler og ulemper, som med det meste, men det avhenger ganske av type turnus og arbeidsmiljøet.

Tenkte på den "vanlige" typen turnus, ja:P Var det med kurs og sånn jeg tenkte på, hvis man driver med hundesport. Med det går seg vel til, hvis man bare planlegger godt nok, kanskje:) Greit å vite at det ikke bare er ulemper, da:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sidnajse skrev:

Jeg tenker på når man har en arbeidsplan for når man skal jobbe, men at det ikke er systematisk hvilke tider på døgnet man jobber (og når). Tenkte derfor at det kanskje er vanskelig med hundesport, ettersom man ikke kan trene med hundeklubben et fast klokkeslett på en fast dag i uka fordi det varierer når man jobber:) Ikke så lett å forklare:P

 

Takk for svar:) Så du trener ikke fast med hundeklubb?

Jeg har turnus, men vet allikevel når jeg jobber, for den samme turnusen går om og om igjen gjennom året.

Det er ikke alltid man får trent på kveldstreninger om man jobber kveld, men det kan jo hende det blir sånn selv om man ikke jobber turnus også. Det kan være man må jobbe overtid, har barn som skal noe osv. Det fine med å jobbe turnus er at man kan trene en del på dagtid, og det finnes alltid noen andre å trene med som enten ikke jobber eller som jobber turnus selv :) Har aldri sett på dette som et problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel å sjekke om turnusen i "drømmejobben" kun tilsier 8-timersvakter. Sambo går nå 5-skift turnus. Han jobber en uke formiddag, en uke ettermiddag, en uke natt etterfulgt av fredag og lørdag natt 12-timersskift, friuke, ny helg med to 12-timersskift, og på igjen med formiddag. Det vi ser helt klart er at nattskiftukene og helgene med 12-timersskift er drøye, da har jeg i praksis aleneansvar for hunden. De fleste hunder kan bli vant til å være hjemme alene en 8-timersdag, ingen hunder kan være alene gjennom et 12-timersskift og så være rolig mens eier sover.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg jobber turnus og har alt fra fire timer på jobb til 24,25 timer på jobben. Jeg jobber annenhver helg så det er da vanskelig å bytte helger. Til de lengste vanktene så har jeg hundepass, ellers så må jeg lage en hundegård med tilsyn og foring for hunden. HAn finner fort ut om jeg skal på jobb eller ikke og jeg kan reise fra 7 om morgenen til 2200 om kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba turnus før og var aktiv med hund da også, gikk fint det. I vinterhalvåret var det egentlig ganske greit med kveldsvakter, for da fikk jeg trent mens det var lyst. :P Trente dog mer alene da, men var endel andre som også hadde mulighet til å trene på dagtid så var ikke bare alene. :) Eneste var om helgevaktene kræsja med de få stevnene/utstillingene her. Det var det kjipeste, for vi er ikke så bortskjemte med hyppige konkurranser her. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pixie skrev:

Det er en fordel å sjekke om turnusen i "drømmejobben" kun tilsier 8-timersvakter. Sambo går nå 5-skift turnus. Han jobber en uke formiddag, en uke ettermiddag, en uke natt etterfulgt av fredag og lørdag natt 12-timersskift, friuke, ny helg med to 12-timersskift, og på igjen med formiddag. Det vi ser helt klart er at nattskiftukene og helgene med 12-timersskift er drøye, da har jeg i praksis aleneansvar for hunden. De fleste hunder kan bli vant til å være hjemme alene en 8-timersdag, ingen hunder kan være alene gjennom et 12-timersskift og så være rolig mens eier sover.

Hadde mine nåværende takla uten noe problem :aww::lol:  Hvertfall være rolige mens eier sover. Alenebiten hadde nok vært litt kjip da. Men de sover jo gjerne 22 timer i døgnet da. 

Jeg jobba endel nattevakt da jeg var alene med hund, men jeg var heldig som kunne ha hunden med på jobb. Ellers hadde det blitt vanskelig. For hadde 10 timersvakter + minst 1 times reisevei hver vei. Så med lange skift/reisevei så er det definitivt en fordel å være to, ja. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 3 skrift turnus og det fungerer slik hos meg: helgene får hundene minimum. De dagene jeg jobber kveld/dag får hundene annenhver dag trim/trening. Nattevakter er det bare trim. Og siden jeg jobber 3 skrift så har jeg også friuker og gjerne bare 4 dagers uker, ergo så får det trim/trening ++++ de dagene jeg har fri.

Hundene er vokst opp med at det skjer ikke noe til veldig-veldig mye og har ingen problemer med det. MEN jeg har alltid sørget for å ha 2 hunder siden dagene mine også er veldig lange og de har god selskap i hverandre. De dagene jeg jobber så går det jeg har av fritid til sove og være med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...