Gå til innhold
Hundesonen.no

Her får kalvene gå med melkekyrne i to måneder


QUEST
 Share

Recommended Posts

20 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg har ikke sagt at det ikke er det mest praktiske, jeg bare hevder at det ikke er for dyrevelferden at ku og kalv skilles rett etter fødsel. 

Men det er det vel ingen som hevder heller.. 

Men det skal også sies at det er heller ikke automatisk at dyrene har dårlig velferd fordi det blir gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg meldte fra om forhold jeg syntes var kritikkverdig i fjor (tror jeg det var?) - der det var storfe som gikk i en liten innhegning der underlaget bare var gjørme. Selv ikke med halm mange steder, s

Dette er i forbindelse med noe annet (at melken i en str til en av produsentene blir tatt ut av den ene kjeden.) Men det som slo meg var skryten av at melken blir enda billigere. Hvor stor del av forb

http://www.norsklandbruk.no/nyhet/her-far-kalvene-ga-med-melkekyrne-i-to-maneder/

3 minutes ago, Krutsi said:

Men det er det vel ingen som hevder heller.. 

Men det skal også sies at det er heller ikke automatisk at dyrene har dårlig velferd fordi det blir gjort ;)

Jeg tør vedde på at du ikke finner så veldig mange forskningsrapporter som sier at en spedunge, uavhengig av art, ikke lider i noen grad av å bli fjerna fra mora si og isolert rett etter fødsel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg tør vedde på at du ikke finner så veldig mange forskningsrapporter som sier at en spedunge, uavhengig av art, ikke lider i noen grad av å bli fjerna fra mora si og isolert rett etter fødsel. 

 

Men de blir jo ikke isolert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

De samme kalvene står fremdeles i sine små kalvehytter her :( Og der arvinger tar over eller fjøs blir renovert mister melkekuene utetiden sin heromkring i hvertfall. Flere løsdriftfjøs og færre dyr ute :( 

Løsdriftskyr har krav om minst 8 uker med tilgang uteområde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Løsdriftskyr har krav om minst 8 uker med tilgang uteområde. 

 

Er det riktig? De må ut nå snart da om de skal rekke 8 uker ... De stakkars kalvene da, hvor lenge får de stå sånn? I fjor stod de hele utesesongen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Er det riktig? De må ut nå snart da om de skal rekke 8 uker ... De stakkars kalvene da, hvor lenge får de stå sånn? I fjor stod de hele utesesongen . 

Gjeldene forskrift fra 1. januar 2014 det - at løsdriftskyr skal ha tilgang på egnet uteområdet i minst 8 uker. MÅ ikke være beite da, siden det ikke alltid er mulig å få til i tilknyttning til fjøset og roboten om fjøset er eldre enn 2014. Men uteområdet skal de ha. Så er du i tvil om de har tilgang ut, så er MT rette plassen å rette en bekymringsmelding. 

Klippet fra forskrift for Hold av storfe:

Sitat

§ 10.Mosjon og beite

Driftsmåter skal legges til rette slik at de gir storfe gode muligheter for fri bevegelse, mosjon og naturlig atferd.

Storfe skal sikres mulighet for fri bevegelse og mosjon på beite i minimum 8 uker i løpet av sommerhalvåret.

Storfe som er oppstallet i båsfjøs, skal sikres mulighet for fri bevegelse og mosjon på beite i minimum 16 uker i løpet av sommerhalvåret. Dersom de naturgitte forholdene ikke ligger til rette for 16 ukers beite, kan beitetiden reduseres med inntil 4 uker. Dyrene skal også sikres mulighet til regelmessig mosjon og fri bevegelse resten av året.

Dersom egnet beite ikke er tilgjengelig for fjøs som sto ferdig bygget før 1. januar 2014, skal dyrene i stedet ha tilgang til egnet luftegård eller annet utendørs område der dyrene sikres mulighet til fri bevegelse og mosjon.

Annet, tredje og fjerde ledd gjelder ikke for ukastrerte hanndyr eldre enn seks måneder.

 

Kalver vet jeg desverre hva reglene tilsier ang kalvehytter og sånt, vi bruker ikke det, så har ikke satt meg inn i det. Vi har små kalvebinger som vi bruker om vi må i en kort periode til vi er sikre på at den drikker som den skal, så settes de i større binger sammen med gjenvstore kalver. Har vi plass, så settes de i store binger med en gang, men bare en/to/tre stk så vi har lettere kontroll på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Gjeldene forskrift fra 1. januar 2014 det - at løsdriftskyr skal ha tilgang på egnet uteområdet i minst 8 uker. MÅ ikke være beite da, siden det ikke alltid er mulig å få til i tilknyttning til fjøset og roboten om fjøset er eldre enn 2014. Men uteområdet skal de ha. Så er du i tvil om de har tilgang ut, så er MT rette plassen å rette en bekymringsmelding. 

Klippet fra forskrift for Hold av storfe:

 

Kalver vet jeg desverre hva reglene tilsier ang kalvehytter og sånt, vi bruker ikke det, så har ikke satt meg inn i det. Vi har små kalvebinger som vi bruker om vi må i en kort periode til vi er sikre på at den drikker som den skal, så settes de i større binger sammen med gjenvstore kalver. Har vi plass, så settes de i store binger med en gang, men bare en/to/tre stk så vi har lettere kontroll på dem. 

Spørs om det er hjelp i å melde fra her men det er verdt et forsøk der man er sikker ihvertfall. Mosjon må vel gjelde for kalvene også ? På slutten av sommeren er de jo relativt store der de tyter ut av plastkassene sine :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Spørs om det er hjelp i å melde fra her men det er verdt et forsøk der man er sikker ihvertfall. Mosjon må vel gjelde for kalvene også ? På slutten av sommeren er de jo relativt store der de tyter ut av plastkassene sine :(  

Fant noe om kalver i samme forskrift: 

§ 23.Oppholdsplass for kalver (0-6 md.)

[...]"Kalv skal ikke holdes i enkeltbinger etter åtte ukers alder såfremt det er andre kalver i tilnærmet samme alder i besetningen." [...]

[...]Bingeskiller i enkeltbinger skal ha åpninger som tillater kalvene å se og komme i berøring med andre dyr når de står oppreist. Bredden på enkeltbingen skal være minst lik mankehøyden på kalven i stående stilling, og lengden skal være minst kalvens lengde (fra nesespiss til bakre del av bekkenet (tuber ischii)) multiplisert med 1,1. [...]

 

Høres definitivt ut som det er verdt å melde fra, for det der høres jo virkelig ikke bra ut :( 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Fant noe om kalver i samme forskrift: 

§ 23.Oppholdsplass for kalver (0-6 md.)

[...]"Kalv skal ikke holdes i enkeltbinger etter åtte ukers alder såfremt det er andre kalver i tilnærmet samme alder i besetningen." [...]

[...]Bingeskiller i enkeltbinger skal ha åpninger som tillater kalvene å se og komme i berøring med andre dyr når de står oppreist. Bredden på enkeltbingen skal være minst lik mankehøyden på kalven i stående stilling, og lengden skal være minst kalvens lengde (fra nesespiss til bakre del av bekkenet (tuber ischii)) multiplisert med 1,1. [...]

 

Høres definitivt ut som det er verdt å melde fra, for det der høres jo virkelig ikke bra ut :( 

 

 

 

Ja, jeg får ta en tur forbi den gården som har åpne fronter på hyttene for der trenger man ikke gå så nære for å se str på kalvene . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Ja, jeg får ta en tur forbi den gården som har åpne fronter på hyttene for der trenger man ikke gå så nære for å se str på kalvene . 

Det er uansett helt legetimt å sende bekymringsmelding om du er usikker på om de har det greit, derfor man har den funksjonen. Samme med melkekyra som ikke er ute. Dette skal følges opp av mt, lufting og kalvehelse er en viktig ting for mt, så det pleier de å ta tak i. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Det er uansett helt legetimt å sende bekymringsmelding om du er usikker på om de har det greit, derfor man har den funksjonen. Samme med melkekyra som ikke er ute. Dette skal følges opp av mt, lufting og kalvehelse er en viktig ting for mt, så det pleier de å ta tak i. 

 

 

Verdt et forsøk . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Okay, så kalver settes ikke i egne binger til man veit de tar til seg føde lenger? 

Hva andre gjør skal ikke jeg si noe om, men jeg er vant med at det er mer vanlig at de er to og to i mindre binger første dagene, og så sammen 4-5, osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, yurij skrev:

Verdt et forsøk . 

Jeg meldte fra om forhold jeg syntes var kritikkverdig i fjor (tror jeg det var?) - der det var storfe som gikk i en liten innhegning der underlaget bare var gjørme. Selv ikke med halm mange steder, syntes jeg det så forsvarlig ut - og meldte fra. Nå har de sluttet å bruke det verste området i innhegningen og har redusert antall dyr der inne betraktelig. Om det kom pga min melding, vet jeg ikke, men det har i hvert fall blitt bedre for de dyra de har nå :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i forbindelse med noe annet (at melken i en str til en av produsentene blir tatt ut av den ene kjeden.) Men det som slo meg var skryten av at melken blir enda billigere. Hvor stor del av forbrukerene har EGENTLIG lyst til å betale mer for bedre dyrevelferd, når til syvende og sist man ser hamstrekrigene og harryturene vinner? Det er lett å rope høyt på sosiale medier uten å følge opp, og så lenge den største delen av befolkningen vil bruke så minimalt på mat som mulig så får det konsekvenser når bønder blir pushet til større og større bruk for å ha en årsinntekt for å overleve.c9693210686008bfab3879f04b6b483c.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Perfect Image said:

Dette er i forbindelse med noe annet (at melken i en str til en av produsentene blir tatt ut av den ene kjeden.) Men det som slo meg var skryten av at melken blir enda billigere. Hvor stor del av forbrukerene har EGENTLIG lyst til å betale mer for bedre dyrevelferd, når til syvende og sist man ser hamstrekrigene og harryturene vinner? Det er lett å rope høyt på sosiale medier uten å følge opp, og så lenge den største delen av befolkningen vil bruke så minimalt på mat som mulig så får det konsekvenser når bønder blir pushet til større og større bruk for å ha en årsinntekt for å overleve.c9693210686008bfab3879f04b6b483c.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Siden salget av økologisk melk har økt de siste 10 årene, så sier det også noe om at det er flere verdier enn det rent økonomiske som spiller en rolle for valgene mange tar når de kjøper melk. Tipper dyrevelferd og miljø er en av de avgjørende faktorene når man velger økologisk melk. Om det medfører riktighet er en annen diskusjon sånn sett. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden salget av økologisk melk har økt de siste 10 årene, så sier det også noe om at det er flere verdier enn det rent økonomiske som spiller en rolle for valgene mange tar når de kjøper melk. Tipper dyrevelferd og miljø er en av de avgjørende faktorene når man velger økologisk melk. Om det medfører riktighet er en annen diskusjon sånn sett. 
Økologisk melk er ikke dyrere.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Perfect Image said:

Økologisk melk er ikke dyrere.
 

I butikken? Jeg har ikke sjekket. Det er dyrere literspris på helmelka hos kolonial.no om enn ikke mye. Der koster en liter konvensjonell fra Tine 17,90 mens økologisk koster 22,80. Økologisk lettmelk er billigere (!). Uansett om prisen er lik så står vel poenget, det er andre verdier enn pris som er med på å bestemme valgene folk tar. Jeg har iallfall sett en endring der, det er mye mer snakk om både dyrevelferd, miljø og kortreist mat enn det var før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??
e04fce4ad3bcd301c6543ccfc0de866a.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Poenget mitt er at ja, en liten gruppe er mer bevisste på dette men nei, majoriteten er ikke det. Der er det billigste som mulig som rår. Det er en grunn til at det blir utsolgt for ribbe til knapt en 20 kroning under julekrigen, og at folk fortsatt hamstrer kjøtt fra Sverige ( dom de gjerne ikke er klar over er fra Spania nærmest sprøytet full av antibiotika.)
Jeg håper selvsagt det blir en enda større økning. Vi har feks gressforede kyr som går ute hele året, går med kalvene, minimalt med antibiotikabruk og "aldri" syke dyr. Men prisen vi får for å sende inn til slakt er nesten latterlig. Planen er å selge selv, men det legges ikke opptil på noe måte at dette er enkelt. Det ER bra at folk blir bevisste men jeg går ikke med på at majoriteten er der enda.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i Sverige og Norge er øko-melk generelt dyrere, alt med "øko" foran er dyrere. Har ingen problemer med at det blir dyrere, da jeg gjerne betaler mer for dyrevennlig mat, noe jeg også gjør. Her i Tyskland er ikke melk det samme som i skandinavia, og vi har ikke en gang en egen avdeling kun for melk, det er ca 5cm av hylleplassen som er gitt til 3 forskjellige typer melk. Også her er den lokalproduserte økomelka dyrere.

Kjøper forøvrig ikke dette fra de store butikkene og bedriftene at det er "forbrukernes behov" som styrer dette, iallefall ikke 100%. Jeg tro det ofte er en behagelig pute å bruke, i stedet for å kalle en spade en spade og si at det er bedriftene selv som ikke er villig til å betale for å gi et konkret utvalg til forbrukerne. Hvor enormt mye lobbyisme er det ikke, og hvor mye drit er det ikke bak kulissene, som vi som forbrukere aldri ser. Hylleplasseringer er gigantisk business f.eks i USA (landet med den jævligste dyrevelferden), og forbrukermakta alene har ikke så stor makt. En boikott nytter ikke, når bedriftene spekulerer på egenhånd. Ergo tror jeg heller ikke at det er 5kr spart på melk pr innkjøp som utgjør endringer i melkeprodukt-utvalg i butikkene i Norge. Her tror jeg det er store økonomiske makter som står bak, og vil kontrollere markedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen sterke meninger om emnet men her er noen kilder til forskning som har blitt gjort. Jeg har ikke lest artiklene, de ble kjapt gått igjennom i en forelesning:

Kilde: Krohn, C.C. og Madsen, K.K., 1985. Undersøgekser vedrørende ko-kalv samspill. 1. Indflydelse af 10
dages patteperiode på koens mælkeydelse yversundhed og reproduktion samt kalves tilvækst og livskraft. Statens
Husydrbrugsforsøg, meddelelse nr 586.

Kilde: Hopster et al., 1993.

Kilde: Albright, J.L., Brown, C.M., Traylor, D.L. And Wilson, J.C., 1975. Effectsofearlyexperienceuponlater maternal
behaviourand temperament in cows. Journal ofDairy Science, 58: 749.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2017 at 7:38 PM, Raksha skrev:

Nei, det er ikke med fokus på dyrevelferd at ku og kalv skilles rett etter fødsel. 

Skulle man fokusert kun på dyrevelferd så hadde ku og kalv gått sammen til naturlig avvenning. 

Bare av nysgjerrighet? Når ville naturlig avvenning vært? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Bare av nysgjerrighet? Når ville naturlig avvenning vært? ?

Det er jeg faktisk ikke sikker på, men skal man se på avsining og sånt og tenke litt hypotetisk til vilt: Kua går drektig i 9 mnd. Og et par mnd før kalving avsines de, dvs melkeproduksjonen går ned/stopper opp. Så vil tro at det ville vært seneste naturlig avvenning i fri tilstand. Vi gir melk i omtrent 3 mnd. Det tror jeg er ganske standard. Så mulig det er regnet som naturlig avvenningstid, for da er vomma og drøvtyggerfunksjonen godt i gang. Så en plass mellom 3 og 6 mnds alder er min noget ukvalifiserte gjettning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...