Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av tørrfôr


MichelleT93
 Share

Recommended Posts

Hei! Har en hannhund på snart 14 mnd som skal over på voksenfôr neste gang vi handler mat. Han har tidligere fått Labb (fra oppdretter) og Acana etter at han kom til oss. Labb bare den første måneden før vi kjøpte Acana. Han har også fått V&H siste 6 mnd. Blander altså halvt om halvt, muligens litt mer tørrfôr enn våtfôr. Han har i det siste spist dårlig av Acanaen, og vi lurer på å prøve noe nytt. Noen tips til hva? Gjerne noe som er billigere enn Acana :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ORIJEN!!!

Ikke akkurat billigere... er vel heller hakket dyrere enn Acana, men Orijen har jeg veldig bra erfaringer med! Veldig bra næringsinnhold som gjør at de trenger å spise mindre mengder enn av andre - billigere fôr. Anbefales! Verdt pengene uten tvil.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med mindre mengde er Orijen dyrere enn mange andre merker jeg har sjekket.
Selv er jeg fornøyd med Robur, som har greit kjøttinnhold og produsert i Sverige (så kort reisevei).
Det er helt sant! Men same kvalitet og næringsinnhold til lavere pris har jeg ikke funnet! Akkurat som med matvarer vi kjøper selv - det finnes varianter i alle prisklasser, men innhold/næringsinnhold varierer deretter.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Huskylover said:

Det er helt sant! Men same kvalitet og næringsinnhold til lavere pris har jeg ikke funnet! Akkurat som med matvarer vi kjøper selv - det finnes varianter i alle prisklasser, men innhold/næringsinnhold varierer deretter.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 

Klart, du får Friskies og Pedigree på Rema for en mye lavere pris, men du får fortsatt kvalitetsfôr fra dyrebutikk som er en del rimeligere enn Orijen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant! Det var overhode ikke meningen å kritisere kvalitetsfôr med bra næringsinnhold - som f.eks. Robur som du nevner over. Poenget er bare at selv innen det som går under kategorien "kvalitetsfôr" er det veldig stor forskjell på innhold. Da særlig på råprotein og fettinnhold, noe som bør være høyest mulig - og med lite karbohydrater. Dette scorer Orijen veldig bra på - og jeg har enda tilgode å finne noen som klatrer like høyt opp på stigen med en bedre pris.

Trådstarter sier hun har brukt Acana før - dette minner en del om Orijen. Litt billigere, og litt lavere protein/fett - men fremdeles veldig høyt på lista over veldig bra næringsinnhold!

Legger med 2 bilder med næeingsinnholdet til Robur vs. Orijen

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant! Det var overhode ikke meningen å kritisere kvalitetsfôr med bra næringsinnhold - som f.eks. Robur som du nevner over. Poenget er bare at selv innen det som går under kategorien "kvalitetsfôr" er det veldig stor forskjell på innhold. Da særlig på råprotein og fettinnhold, noe som bør være høyest mulig - og med lite karbohydrater. Dette scorer Orijen veldig bra på - og jeg har enda tilgode å finne noen som klatrer like høyt opp på stigen med en bedre pris.

Trådstarter sier hun har brukt Acana før - dette minner en del om Orijen. Litt billigere, og litt lavere protein/fett - men fremdeles veldig høyt på lista over veldig bra næringsinnhold!

Legger med 2 bilder med næeingsinnholdet til Robur vs. Orijen

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk


Robur vs Orijen 2626bee347b0d826e316f1d00c884b4b.jpg85a6848b07da26bcfa64885dffc9bee6.jpg

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Huskylover skrev:

ORIJEN!!!

Ikke akkurat billigere... er vel heller hakket dyrere enn Acana, men Orijen har jeg veldig bra erfaringer med! Veldig bra næringsinnhold som gjør at de trenger å spise mindre mengder enn av andre - billigere fôr. Anbefales! Verdt pengene uten tvil.

Jeg har dessverre - bokstavelig talt - dritdårlig erfaring med Orijen... Det kom ut så store mengder drit når hundene spiste dette, så det var åpenbart at de ikke tok opp stort av innholdet. Konseptet er sikkert bra, men for mine hunder var det ikke et bra fôr. 

Denne artikkelen kan jo være interessant å lese forresten:
https://www.nmbu.no/aktuelt/node/32491

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du fôrer 50/50 med kjøtt, så kan du trygt fire en del på kjøttinnholdet i tørrfôret :) Acana er vel et helt fint fôr sånn sett. Spørs helt hva man prioriterer. Selv synes jeg det er greit med kortreist, fritt for kylling og korn. Du kan selvsagt ha en annen prioriteringsliste!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre - bokstavelig talt - dritdårlig erfaring med Orijen... Det kom ut så store mengder drit når hundene spiste dette, så det var åpenbart at de ikke tok opp stort av innholdet. Konseptet er sikkert bra, men for mine hunder var det ikke et bra fôr. 

Denne artikkelen kan jo være interessant å lese forresten:
https://www.nmbu.no/aktuelt/node/32491
Veldig bra artikkel, perfekt for å poengtere det med næringsinnhold og hva proteinet består av. Nå er det slik at både Robur og Orijen har innholdsliste publisert på nettet. Dette kan du se nedenfor.

Her kommer det frem at Robur har hele 40% kylling - noe som er veldig bra da dette er protein av god kvalitet! Resten av foret inneholder en god del mais, ris og også benfett. Orijen har på den annen side er langt høyere proteininnhold i av god kvalitet... men som du ser har de også en del proteiner som ikke er fra kjøtt/egg/fisk i tillegg.

Det var dumt å høre du ikke har god erfaring med Orijen. Vet ikke hva dette kan komme av, muligens noe de ikke tåler så godt? Men slik er det jo - alle hunder passer ikke samme fôr.

Nå er det jo slik at pris har en del og si for de fleste, og det er helt greit! Poenget er bare at om en KUN ser på næringsinnholdet, så er Orijen overlegen ift de fleste andre merker. Men som du nevnte - veldig mange andre kvalitetsfôr som er bra nok der ute til en billigere penge.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra artikkel, perfekt for å poengtere det med næringsinnhold og hva proteinet består av. Nå er det slik at både Robur og Orijen har innholdsliste publisert på nettet. Dette kan du se nedenfor.

Her kommer det frem at Robur har hele 40% kylling - noe som er veldig bra da dette er protein av god kvalitet! Resten av foret inneholder en god del mais, ris og også benfett. Orijen har på den annen side er langt høyere proteininnhold i av god kvalitet... men som du ser har de også en del proteiner som ikke er fra kjøtt/egg/fisk i tillegg.

Det var dumt å høre du ikke har god erfaring med Orijen. Vet ikke hva dette kan komme av, muligens noe de ikke tåler så godt? Men slik er det jo - alle hunder passer ikke samme fôr.

Nå er det jo slik at pris har en del og si for de fleste, og det er helt greit! Poenget er bare at om en KUN ser på næringsinnholdet, så er Orijen overlegen ift de fleste andre merker. Men som du nevnte - veldig mange andre kvalitetsfôr som er bra nok der ute til en billigere penge.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Robur vs Orijen 89958fbc7000662aae516f479fb753d3.jpga78b8f97276cb32a588b09a88588fd90.jpg

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Huskylover skrev:

Veldig bra artikkel, perfekt for å poengtere det med næringsinnhold og hva proteinet består av. Nå er det slik at både Robur og Orijen har innholdsliste publisert på nettet. Dette kan du se nedenfor.

Her kommer det frem at Robur har hele 40% kylling - noe som er veldig bra da dette er protein av god kvalitet! Resten av foret inneholder en god del mais, ris og også benfett. Orijen har på den annen side er langt høyere proteininnhold i av god kvalitet... men som du ser har de også en del proteiner som ikke er fra kjøtt/egg/fisk i tillegg.

Det var dumt å høre du ikke har god erfaring med Orijen. Vet ikke hva dette kan komme av, muligens noe de ikke tåler så godt? Men slik er det jo - alle hunder passer ikke samme fôr.

Nå er det jo slik at pris har en del og si for de fleste, og det er helt greit! Poenget er bare at om en KUN ser på næringsinnholdet, så er Orijen overlegen ift de fleste andre merker. Men som du nevnte - veldig mange andre kvalitetsfôr som er bra nok der ute til en billigere penge.

For meg er det eneste interessante at hundene fungerer på fôret - så får det være så billig eller dyrt det vil. Fungerer fôret dårlig, så er det per definisjon et dårlig fôr for DEN hunden. Man trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det. Jeg har funnet et fôr som mine hunder fungerer utmerket på, og ser ingen grunn til å bytte til verken Orijen eller andre såkalte "høykvalitetsfôr". 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det eneste interessante at hundene fungerer på fôret - så får det være så billig eller dyrt det vil. Fungerer fôret dårlig, så er det per definisjon et dårlig fôr for DEN hunden. Man trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det. Jeg har funnet et fôr som mine hunder fungerer utmerket på, og ser ingen grunn til å bytte til verken Orijen eller andre såkalte "høykvalitetsfôr". 
Så bra du har funnet et fôr som passer dine hunders behov, hold deg til det! Ikke meningen å kritisere, bare gi en oversikt over innhold. Nytter selvfølgelig ikke hvis hunden reagerer på det! [emoji6]

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Huskylover said:

Så bra du har funnet et fôr som passer dine hunders behov, hold deg til det! Ikke meningen å kritisere, bare gi en oversikt over innhold. Nytter selvfølgelig ikke hvis hunden reagerer på det! emoji6.png

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 

Det vi prøver å fortelle deg er at Orijen ikke nødvendigvis er det eneste og beste kvalitetsfôret for alle hunder, uansett hva næringsinnholdet er. Hunder er ikke kjøttetere, de er altetere, og det er ikke alle hunder som fungerer bra på råfôr eller fôr med høyt kjøttinnhold. Man må rett og slett finne det som passer best for sin hund. Jeg varierer også gjerne litt mellom merker og typer, vi råfôrer litt i perioder, og bruker andre merker når det passer seg slik.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi prøver å fortelle deg er at Orijen ikke nødvendigvis er det eneste og beste kvalitetsfôret for alle hunder, uansett hva næringsinnholdet er. Hunder er ikke kjøttetere, de er altetere, og det er ikke alle hunder som fungerer bra på råfôr eller fôr med høyt kjøttinnhold. Man må rett og slett finne det som passer best for sin hund. Jeg varierer også gjerne litt mellom merker og typer, vi råfôrer litt i perioder, og bruker andre merker når det passer seg slik.
Det er jeg helt enig med deg/dere i også! Selv bruker jeg ikke bare Orijen - til valpen har jeg eukanuba. Trådstarter spurte om hjelp til valg av fôr, og jeg svarte ut fra min erfaring med mine hunder (Huskyer), og beskrev også næringsinnholdet for å begunne hvorfor jeg synes det er bra [emoji6]

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt flere for enn Orijen og Acana som havner i kategorien "høykvalitetsfor". Vi har også veldig dårlige erfaringer med Orijen, det fungerer ikke i det hele tatt for min hund. Acana og Canagan derimot fungerer han fint på. Nå får han også Brit Care Showdog med fisk, det er ikke et "høykvalitetsfor" men det er det foret som har fungert best for min hund. Han delfores rått, dermed er det ikke SÅ nøye hva slags tørrfor han får.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...