Gå til innhold
Hundesonen.no

Andre hunder som jokker på valpen vår


Poteklem
 Share

Recommended Posts

Det har skjedd flere ganger at vi har møtt hannhunder som har gjort dette. Problemet er at jeg aldri har sett valpen min jokket tilbake, før den siste gangen. Eieren tok ikke bort hunden sin og jeg klarte ikke å si ifra at det ikke er akseptabelt, men jeg tok selvfølgelig bort valpen min når den tok igjen. Vi hadde avtalt et møte med denne hunden og jeg hadde følt meg uhøflig om jeg hadde dratt derifra, selv om jeg mener det er mer uhøflig å la hunden sin gjøre det på andre. Nå har altså valpen vår begynt å gjøre det og det er en uting jeg helst vil ha bort så fort som mulig. Er det mulig valpen vår har lært av alle disse situasjonene eller kan det skyldes hormoner? Valpen vår er ikke stresset, men kanskje han ble det i denne situasjonen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det stress. Vil anbefale deg å tenke ut en måte du føler deg komfortabel med å si ifra/stoppe situasjonen på om den andre eieren ikke gjør noe med saken. Desto flere ganger du klarer å si ifra, jo enklere blir det neste gang, det er min erfaring hvertfall. Før syntes jeg det var så kleint å si ifra til andre eiere, men nå gjør jeg det gjerne fordi jeg ser hvor kjipt det er for MIN hund og i verste fall kan hun få negativ atferd av at jeg ikke tør å si ifra. Så det er best å finne en måte å bryte den barrieren på :) . Ikke fint for valpen din å bli jokket på heller. Du kan plukke av den andre hunden og si "sånn liker vi ikke" eller "haha, kanskje litt for spennende det her" (du skjønner greia, noe som du faktisk klarer å si uten at du syns det er så kleint at det stopper deg fra å si det). 

Når det gjelder at din valp jokker på andre er det bare å plukke den av/si strengt nei/avlede (det som funker best på din hund), og for eksempel si "oi, ja nå ser jeg at den er litt stressa her så best å ta en liten pause", for eksempel :) . 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...