Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor folk vil ha doodle og ikke renraset pudde/portis/andre raser


Orca
 Share

Recommended Posts

Har man ikke nok ork til å google bilder så kan man like gjerne betale i dyre dommer for en doodle syns jeg? Så får man evt lære av sine valg!

Om man googler portuguese waterdog så kommer det mange mange bilder av portiser som ligner en doodle, feks i usa er det ikke like vanlig å barbere ansiktet deres som i norden ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Unnskyld meg, men nå greier jeg ikke holde det tilbake lenger, hvorfor må du omtrent ALLTID være så himla utrivelig og frekk når du diskuterer? Du har en nedlatende holdning i omtrent hver eneste innl

Folk roper ofte ut i protest mot doodle-avlen "kan de ikke bare skaffe seg en renraset puddel hvis det er den røytefrie pelsen de vil ha??" Det er lett å si. For mange er det jo nettopp utseende so

Heldigvis for de fleste av oss så melder man seg ikke ut av familien på grunn av et hundekjøp man ikke er enig i. Det blir for dumt det! Er det rart det er krig i verden? 

Posted Images

11 timer siden, 2ne skrev:

Men seriøst. Nå føler jeg igjen at dere mener at doodlehund er puddeleieres ansvar. Det er fortsatt ikke det. Hvis bare puddelfolk ditten og om bare puddelfolk datten - ironien i det hele er at dette har puddelklubben alt gjort i flere år. Jeg ser ikke helt poenget med å fortsette å diskutere hva puddelklubben og puddeleiere burde gjøre, det er ikke puddelklubben/puddeleieres ansvar at folk lager designerhunder som andre folk igjen kjøper fordi det er så kult, søtt, fint eller sunnere, enklere, bedre. 

Seriøst? Du spør meg hva du som puddelentusiast kan si til en doodle-interessert, jeg svarer på det du spør om, og så beskylder du meg nok en gang for å legge ansvaret på puddeleiere? Da får jeg bare sitere meg selv:

13 timer siden, Emmy skrev:

Ellers har du helt rett i at det ikke er puddelfolks ansvar å rydde opp i doodle-galskapen. Det er overhodet ikke det jeg prøver å si med innleggene mine. Jeg har tatt utgangspunkt i det jeg skrev tidligere: at jeg hadde inntrykk av at en del puddelfolk er oppgitt over doodle-hysteriet og ønsker at flere får øynene opp for renraset puddel. I så fall mener jeg det er lurt å vise frem pudler i alle varianter og ikke bare med det klassiske puddeluttrykket. Det er ikke deres ansvar, men det er kanskje i deres interesse.

Det oppsummerer i grunn min mening om denne saken, så jeg setter strek der. Så får du fortsette å tro hva du vil, @2ne, helt uavhengig av hva jeg faktisk har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emmy said:

Seriøst? Du spør meg hva du som puddelentusiast kan si til en doodle-interessert, jeg svarer på det du spør om, og så beskylder du meg nok en gang for å legge ansvaret på puddeleiere? Da får jeg bare sitere meg selv:

Det oppsummerer i grunn min mening om denne saken, så jeg setter strek der. Så får du fortsette å tro hva du vil, @2ne, helt uavhengig av hva jeg faktisk har skrevet.

Dette er mitt første innlegg i denne diskusjonen: 

On 8/7/2017 at 2:14 AM, 2ne said:

Faktum er at de aller fleste pudler, uavhengig av størrelsesvariant, aldri noen gang er på utstilling - akkurat som i hvilken som helst annen rase, btw - og derfor ikke har denne klippen dere mener er problemet. Faktum er at om du dukker opp på et hvilket som helst arrangement som ikke innbefatter utstilling, vil du se pudler i alle slags klipper. Faktum er at det er ytterst få, om noen,  puddeloppdretter som ikke selger valper til valpekjøpere som ikke vil ha puddelklipp på hundene sine. Og til slutt, for nå, det finnes ikke en puddeloppdretter med mer enn 3 hunder som ikke har minst en puddel i en hverdagsklipp. 

Vi har oppdretter 8 puddelvalper på 2 kull til nå, og av de 8 er det 3 - TRE - som har vært på utstilling. Den ene bor hos meg, den andre bor hos deleier og den tredje ble overtalt av hun som klipper den - altså ikke av oss - til å spare pels på den og stille den ut, fordi han er pen (og det er han, antageligvis den peneste i det kullet). 2 av de 3 er kortklippet nå, bare deleierhunden som ikke er kortklippet enda, fordi hun ikke har 2 excellent som rasen krever for å stå på valpeliste, når den dagen kommer. 

At folk kjøper en glorifisert kjøter for tusenlapper mer enn en reinrasa puddel koster er neppe så enkelt som at de ikke liker bildene av dem i en rasebok, men veit dere hva? Om det er så enkelt, så good riddance! Hvis de ikke engang gidder å sette seg inn i hva en puddel er, så by all means, kjøp en doodle. 

Så vi er på den fjerde siden der dere kommer med forslag om hva puddelmiljøet kan gjøre for å bli kvitt doodle-problematikken, til tross for at jeg skreiv det på side 1 i diskusjonen her. Til tross for at jeg har hosta opp X antall bilder av pudler som ikke ser ut som pudler - og bare setningen får meg til å ville :rolleyes: så hardt at du bare aner det ikke engang! Hvem annen rase er det man prøver å selge inn til folk ved å bare forandre på utseendet deres så de appelerer til folk som ikke klarer å se innholdet i hunden og bare eksteriøret, liksom? :gaah: 

Det jeg som engasjert puddeleier og oppdretter vil, er at folk som skaffer seg puddel, skaffer seg puddel fordi de vil ha puddel. Ikke fordi de ønsker seg en nusselig levende bamse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Som mange har nevnt så er det markedet som bestemmer. 

Jeg har møtt noen doodler med superherlig temperament. Utadvendte, sosiale, lettlærte og trivlige hunder. Litt som en golden på mange måter, bare røyter mindre. Jeg skjønner at folk blir forelsket! 

Men.. Det finnes også mange Rase hunder med samme kvaliteter. 

Når jeg jeg skulle velge hund så ønsker jeg en rase som røyter litt mindre enn vanlig og som er "happy go Lucky" type. Så da ble det bearded collie. Når jeg var hos oppdretteren så jeg noen brune/karamellfarget beardiser som hadde blitt klippet, og pelsen hadde grodd litt ut. De var søte de ? uansett! Jeg kunne ønske at flere ikke bare så på utseende når se velger hund, men slik er det ikke. Ikke når det gjelder Rase hunder heller. Bare se hvis mye utseende har endret seg over årene på mange rase. Vi kan mislike at det oppstår mange designer hunder, og at det er så få kjøpere på noen hunderaser at de nærmest dør ut. Det er ikke så mye å gjøre med det. Jeg håper bare at det er flest mulig hunder med trivlige gemytt og god helse i riktige hjem  ☺️ 

Jeg må legge til at jeg vil hører mye rart når jeg er på utstilling hvis jeg blir sittende og lytte til hva mange prater om. Da mister jeg lysten til å ha div. Rase hunder. Noen som mener at dyrlegen tar feil om ulike diagnoser, og andre som har hunder som er allergiske mot gulvet osv osv. Og ikke minst mange som kikker skeivt/kritisk bort på andre folk, gjerne med noen småfrekke kommentarer bak noens rygg. Dette synes jeg virkelig ikke burde blir støttet. Det er forskjell på en god faglig diskusjon ikke.

NB. Mange som skriver mye bra her ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shlush skrev:

Har man ikke nok ork til å google bilder så kan man like gjerne betale i dyre dommer for en doodle syns jeg? Så får man evt lære av sine valg!

Om man googler portuguese waterdog så kommer det mange mange bilder av portiser som ligner en doodle, feks i usa er det ikke like vanlig å barbere ansiktet deres som i norden ?

Hva mener du med lære av sine valg? Mitt inntrykk er at alle doodleeiere er strålende fornøyd med hunden sin, og frelst av doodlehysteriet og gjerne vil ha en til, eller ha et kull på sin. Og så fortsetter de med å reklamere for sin fantastiske "rase", og dermed omtrent "frelser" flere og flere mennesker, og dette hysteriet får bare fortsette og useriøs avl fortsetter.

Jeg har aldri møtt en doodle-eier som ikke er fornøyd, selvom de også finnes. Selv med vanskelig pels virker alle jeg har møtt fornøyde. Og ikke rart, de fleste av disse hundene virker som enkle sjeler. Jeg har en i familien, verdens enkleste hund. Aldri vært et eneste problem med den, til tross for at den har vanskelig pels. De forttsetter så med useriøs avl på sin egen gjerne. Så sånnsett lærer de jo ingenting av valget sitt, når så mange er superfornøyd med sin doodle og vil ha flere, og sikkert backes up av hverandre når det kommer til glorifisering av blandingen og hets av raseoppdrett.

2 timer siden, 2ne skrev:

Dette er mitt første innlegg i denne diskusjonen: 

Så vi er på den fjerde siden der dere kommer med forslag om hva puddelmiljøet kan gjøre for å bli kvitt doodle-problematikken, til tross for at jeg skreiv det på side 1 i diskusjonen her. Til tross for at jeg har hosta opp X antall bilder av pudler som ikke ser ut som pudler - og bare setningen får meg til å ville :rolleyes: så hardt at du bare aner det ikke engang! Hvem annen rase er det man prøver å selge inn til folk ved å bare forandre på utseendet deres så de appelerer til folk som ikke klarer å se innholdet i hunden og bare eksteriøret, liksom? :gaah: 

Det jeg som engasjert puddeleier og oppdretter vil, er at folk som skaffer seg puddel, skaffer seg puddel fordi de vil ha puddel. Ikke fordi de ønsker seg en nusselig levende bamse. 

 

Jeg har heller aldri hevdet at det er puddelfolkets ansvar å guide doodlefans på riktig vei. Jeg skrev det jeg skrev fordi for meg virker det som om det generelt faktisk ER et ønske om at en del puddelfolk synes at potensielle doodleeiere burde få øynene opp for puddel. Jeg ser det stadig vekk hvertfall, kritikk av doodles, hvor det til slutt sies "kan de ikke skaffe seg en puddel hvis det er det de egentlig vil ha? Lettlært hund med røytefri pels."

Derfor vinklet jeg det slik at hvis man ønsker at flere får øynene opp for puddel kan man kanskje vise den fram i flere frisyrer enn de vanlige klippene.  Jeg mente aldri at det var puddeleieres ansvar... Ser ikke at jeg har skrevet det noe sted heller. Denne tråden er uanett ikke rettet mot deg som åpenbart ikke kunne brydd deg om hva slags hund doodlefolk ender opp med. Du gir F, mens jeg synes det er fint å påvirke ferske hundeeiere til å gjøre mer seriøse valg selvom de kanskje ikke skjønner alt med en gang.

Nå synes jeg heller ikke at de bildene du postet av disse små med japansk klipp oppfyller det jeg tror doodleeiere liker. De vil ha en hund, ikke en bamse. Jeg tror de fleste vil ha en god familiehund med gjerne litt størrelse. De fleste du postet bilde av var miniatyrhunder. Det er ikke det den gjengse doodleeier vil ha. De ser sukkersøte ut de du postet. Gjerne kan de oppfattes om typisk veskehunder. Nå blir du sikkert enda mer irritert, men jeg forsøker å se siden fra en doodleeiers side. De vil ha hund, men ikke en miniatyrhund. Jeg klarer ikke helt forklare.

Doodleeiere flest vil ha dette:

 

Labradoodle_Brown.jpg

ChocolateLabradoodleCharleston.jpg

Ikke dette:

japanese puddel.jpg

 

Synes det er stor forskjell selvom jeg nå kanskje hang meg opp i dette med bart... Men dere skjønner sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Orca said:

Jeg har heller aldri hevdet at det er puddelfolkets ansvar å guide doodlefans på riktig vei. Jeg skrev det jeg skrev fordi for meg virker det som om det generelt faktisk ER et ønske om at en del puddelfolk synes at potensielle doodleeiere burde få øynene opp for puddel. Jeg ser det stadig vekk hvertfall, kritikk av doodles, hvor det til slutt sies "kan de ikke skaffe seg en puddel hvis det er det de egentlig vil ha? Lettlært hund med røytefri pels."

Ja? Det mener jeg og det. Hvis det de er ute etter, er en røytefri, lettlært hund, så er puddel rasen for dem. Men de vil ikke ha puddel. De vil ha labradoodle, for de er såååå mye sunnere. De vil ha austrask cobberdog, for de er såååå mye bedre. De vil ha en cockapoo, for de har såååå mye mer lettstelt pels. De vil ikke ha puddel, puddel er jo en jålehund. 

Just now, Orca said:

Derfor vinklet jeg det slik at hvis man ønsker at flere får øynene opp for puddel kan man kanskje vise den fram i flere frisyrer enn de vanlige klippene.  Jeg mente aldri at det var puddeleieres ansvar... Ser ikke at jeg har skrevet det noe sted heller. Denne tråden er uanett ikke rettet mot deg som åpenbart ikke kunne brydd deg om hva slags hund doodlefolk ender opp med. Du gir F, mens jeg synes det er fint å påvirke ferske hundeeiere til å gjøre mer seriøse valg selvom de kanskje ikke skjønner alt med en gang.

De gangene jeg engasjerer meg i andres rasevalg så er det fordi jeg tror jeg har en påvirkningskraft, og da kan jeg love deg at utseendet ikke står på topp 5-argumentene over hvorfor noen bør velge slik eller så rase. I doodlesaken har jeg ingen påvirkingskraft, og utseendet er ikke grunnen til at man burde velge puddel fremfor doodle, det er fordi man har oversikt over opphav, helse på opphav, hjelp fra en oppdretter som både kan pelsstell og som kjenner til mentaliteten på sine linjer. 

Just now, Orca said:

Nå synes jeg heller ikke at de bildene du postet av disse små med japansk klipp oppfyller det jeg tror doodleeiere liker. De vil ha en hund, ikke en bamse. Jeg tror de fleste vil ha en god familiehund med gjerne litt størrelse. De fleste du postet bilde av var miniatyrhunder. Det er ikke det den gjengse doodleeier vil ha. De ser sukkersøte ut de du postet. Gjerne kan de oppfattes om typisk veskehunder. Nå blir du sikkert enda mer irritert, men jeg forsøker å se siden fra en doodleeiers side. De vil ha hund, men ikke en miniatyrhund. Jeg klarer ikke helt forklare.

Doodleeiere flest vil ha dette:

 

Labradoodle_Brown.jpg

ChocolateLabradoodleCharleston.jpg

Ikke dette:

japanese puddel.jpg

 

Synes det er stor forskjell selvom jeg nå kanskje hang meg opp i dette med bart... Men dere skjønner sikkert.

Og som nevnt - om det var tilfellet, ville folk kjøpt spansk vannhund.. Eller bearded collie, det er også hårete hunder med barter. 

Du tar forøvrig feil. Små puddelblandinger er en big deal det og, men da heter de som regel ettellerannet-poo. Mellomstore doodleblandinger er også en hit. Fordi alt blir mye bedre med litt puddel i seg, bortsett fra puddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Orca skrev:

Jeg har aldri møtt en doodle-eier som ikke er fornøyd, selvom de også finnes. Selv med vanskelig pels virker alle jeg har møtt fornøyde. Og ikke rart, de fleste av disse hundene virker som enkle sjeler. Jeg har en i familien, verdens enkleste hund. Aldri vært et eneste problem med den, til tross for at den har vanskelig pels. De forttsetter så med useriøs avl på sin egen gjerne. Så sånnsett lærer de jo ingenting av valget sitt, når så mange er superfornøyd med sin doodle og vil ha flere, og sikkert backes up av hverandre når det kommer til glorifisering av blandingen og hets av raseoppdrett.

Men om eierne er fornøyde, og kan leve med pelsstellet, hundene fungerer og er trivelige hunder - hva er så problemet, sånn egentlig? Da har jo oppdretterne sine ord i behold også? En uproblematisk hund som kan brukes til det meste? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Siri skrev:

Men om eierne er fornøyde, og kan leve med pelsstellet, hundene fungerer og er trivelige hunder - hva er så problemet, sånn egentlig? Da har jo oppdretterne sine ord i behold også? En uproblematisk hund som kan brukes til det meste? 

Egentlig ikke sånn kjempemye, de fleste hundene er jo ok. Men jeg tenker mer på det å støtte seriøst oppdrett vs useriøst. Hovedmotivasjonen for å produsere doodlekull er jo åpenbart profitt. Og de færreste gjør helsetester.

Hundene i seg selv er jo ikke noe problem synes jeg. Men jeg synes det er viktig å ikke støtte useriøs avl. Som doodleoppdrett er. Feks valpefabrikken Drøbak. Eller kjøkkenoppdrett av doodle hvor de lover alt mulig. Selvom de doodlefolkene jeg har møtt er fornøyde, betyr det likevel ikke at alle disse tingene doodleselgere lover kan garanteres.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få doodle eierne jeg kjenner er faktisk ikke fornøyd i det hele tatt og velger garantert renraset neste gang. To er grisehalte bak , den ene er 6 mnd og den eldste er 3 år . Den ene haltepinken har en hypernervøs søster og alle disse tre har en helt ufyselig pels som må bades flere ganger pr uke . En stor har addison og går på medsiner resten av livet i tillegg til pelshelvetet. Den som går forbi her hver dag hadde det vært moro å høre om den ble som forventet , goldendoodle antakelig , større enn borzoiene mine og noe som sikkert kalles fleece pels... Lurer på om de ønsket seg den str? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i grunnen hva jeg ønsket, jeg, men var ikke fornøyd likevel, og skal slett ikke ha en til :) 

Som de fleste vet hadde min en haug med atferdsproblemer, pelsen var et lite mareritt om den ble lang nok og man gikk en uke uten å børste, nettopp fordi den bløte faktoren jeg ønsker gjorde at den ble sammenfiltret. Kropp og bygning derimot, det elsket jeg.

Det værste som eier av en slik hund, var egentlig å få trøkt i trynet hvor forferdelig den var av det meste hundefolk, da ikke bare avl og marked, men hunden i seg selv og vi ufattelige tåpelige eierne. Det er hovedgrunnen til at jeg aldri kunne tenke meg en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen rase jeg hadde glemt til jeg så i valpetråden for 2017 nå, er jo barbet: 

Alderton+DOGS+book+Barbet+.JPG

Det burde vært et alternativ til doodlefolket om det de ønsket seg var en reinrasa hund, og de ikke kjøpte doodler fordi de tror på doodleoppdretteres påstander om helse, gemytt og pelsstell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8. august 2017 at 11:09 AM, 2ne skrev:

 

Det jeg som engasjert puddeleier og oppdretter vil, er at folk som skaffer seg puddel, skaffer seg puddel fordi de vil ha puddel. Ikke fordi de ønsker seg en nusselig levende bamse. 

Jeg vil gjerne ha puddel ..nå har jeg hatt bare en men han var en fantastisk hund..:wub: Alt bra, bortsett fra pelsen.. Så nå syns jeg atte dere puddeloppdrettere  kan ta rev i seilene og lage en puddel for meg også, jeg vil altså ha puddelens egenskaper og utseende minus røytefri pels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, QUEST said:

Jeg vil gjerne ha puddel ..nå har jeg hatt bare en men han var en fantastisk hund..:wub: Alt bra, bortsett fra pelsen.. Så nå syns jeg atte dere puddeloppdrettere  kan ta rev i seilene og lage en puddel for meg også, jeg vil altså ha puddelens egenskaper og utseende minus røytefri pels :P

:lol: Jeg skulle gjerne hatt en puddel med dens egenskaper og utseende minus det pelsstellet som følger med sjøl, men jeg tror ikke det kan lages, og jeg har ikke funnet noen raser som er nære nok utenom, så da må jeg vel bare leve med pelsstellet da *sukk* Det er godt de er verdt det :ahappy::P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg klarer ikke helt å se essensen i denne tråden. Er det at puddelen ser feil ut, og derfor vil ikke doodle-kjøpere ha den? Altså, at puddelen er KLIPPET feil, slik at den ikke ser "bamsete og søt" ut, slik at den ikke tiltaler doodle-kjøpere? Klippet feil... Altså, den delen av hunden som vokser kontinuerlig, og som derfor kan formes helt etter eget ønske, er årsaken til at doodle-kjøpere ikke velger puddel? Men i all verden, det er jo PELS, pels som VOKSER, HELE TIDEN! Er det mulig...

Min mening i saken, er denne: Jeg er sjeleglad at ikke alle de som de siste 10 årene har skaffet seg doodle skaffet seg puddel i stedet, sjeleglad! For da hadde rasene fått en ekstrem oppsving, og vi vet alle at en slik plutselig økning i popularitet kun medfører negative effekter på rasen. Se bare på portis, schæfer, dalmatiner, staff, chihuahua osv osv... Så de må gjerne fortsette å kjøpe doodle. Det skader ikke pudlene i det hele tatt. Rasene er populære nok til å ha godt nok avlsgrunnlag, og registreringstallene er ikke så veldig endret av doodle-hysteriet. Pudlene klarer seg bra de, helt uavhengig av doodle-styret.

Jeg må si jeg synes det er merkelig at det nærmest angripes i denne tråden, angripes hvordan puddelen ser ut, at den ser feil ut med barbert snute og kalott. Det blir jo som å si at joda, schnausere er fine de, om de bare hadde klippet av den fæle barten! Jeg elskeer bichon-rasene, om de bare hadde klippet dem skikkelig (dvs barbert snutene og potene :o ). Beardiser er SÅÅÅ fine, om de bare hadde klippet dem kort, den lange pelsen er helt håpløs. Osv osv... Jeg skjønner ikke hvorfor noen av rasens vanligste kjennetegn her i landet (barbert snute, kalott osv) angripes på denne måten. Det er da virkelig så enkelt at liker man det ikke så kan man enten skaffe seg en puddel pga rasens andre gode egenskaper, og holde pelsen i den frisyren man vil, eller la være å skaffe seg en puddel!

Alle bildene er av samme hund. Hun har kortklippet snute fordi det vil jeg at hun skal ha. For meg er det helt essensielt, jeg ville aldri hatt hund med bart. Men foruten den barberte snuta (og kortklippede ører) varierer frisyren mye, etter årstid, hvor mye tid jeg har til pelsstell osv. En av de store fordelene med nettopp puddel!
598b50d83bdc6_Stella5111..jpg.76fbdc3cd2fba7d06d4c8971920464b3.jpg
598b5117c2cf4_Stellajan112..jpg.ed644240ef742da6461a5e5fb2b2ec8d.jpg
Utstillingsfrisyre, faktisk. De MÅ ikke ha løveklipp for å stilles.
598b513f6c413_Stellaskamklippet1..jpg.2f41877f54e7074166e78baef3fecd91.jpg
Meget lettstelt frisyre i sommervarmen :P 
598b517f9612b_Stellaustelt1..jpg.0c46b2ce4204f60e50ab931768858f3d.jpg
Slik ser hun ofte ut, vi bor på gård og hun er ute hele dagen. Denne pelslengden er helt vedlikeholdsfri, unntatt bad/klipp en gang i mnd. Trenger ikke børstes.
598b51cea1b87_Stellafnet2..jpg.6f4e3c81652a8272d25d27df47163a76.jpg
Noen ganger går det litt lang tid mellom klippene...da får man en overgrodd puddel.. (veldig "bamsete og søt" da, men et herk å holde flokefri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stella skrev:

Jeg klarer ikke helt å se essensen i denne tråden. Er det at puddelen ser feil ut, og derfor vil ikke doodle-kjøpere ha den? Altså, at puddelen er KLIPPET feil, slik at den ikke ser "bamsete og søt" ut, slik at den ikke tiltaler doodle-kjøpere? Klippet feil... Altså, den delen av hunden som vokser kontinuerlig, og som derfor kan formes helt etter eget ønske, er årsaken til at doodle-kjøpere ikke velger puddel? Men i all verden, det er jo PELS, pels som VOKSER, HELE TIDEN! Er det mulig...

Min mening i saken, er denne: Jeg er sjeleglad at ikke alle de som de siste 10 årene har skaffet seg doodle skaffet seg puddel i stedet, sjeleglad! For da hadde rasene fått en ekstrem oppsving, og vi vet alle at en slik plutselig økning i popularitet kun medfører negative effekter på rasen. Se bare på portis, schæfer, dalmatiner, staff, chihuahua osv osv... Så de må gjerne fortsette å kjøpe doodle. Det skader ikke pudlene i det hele tatt. Rasene er populære nok til å ha godt nok avlsgrunnlag, og registreringstallene er ikke så veldig endret av doodle-hysteriet. Pudlene klarer seg bra de, helt uavhengig av doodle-styret.

Jeg må si jeg synes det er merkelig at det nærmest angripes i denne tråden, angripes hvordan puddelen ser ut, at den ser feil ut med barbert snute og kalott. Det blir jo som å si at joda, schnausere er fine de, om de bare hadde klippet av den fæle barten! Jeg elskeer bichon-rasene, om de bare hadde klippet dem skikkelig (dvs barbert snutene og potene :o ). Beardiser er SÅÅÅ fine, om de bare hadde klippet dem kort, den lange pelsen er helt håpløs. Osv osv... Jeg skjønner ikke hvorfor noen av rasens vanligste kjennetegn her i landet (barbert snute, kalott osv) angripes på denne måten. Det er da virkelig så enkelt at liker man det ikke så kan man enten skaffe seg en puddel pga rasens andre gode egenskaper, og holde pelsen i den frisyren man vil, eller la være å skaffe seg en puddel!

Alle bildene er av samme hund. Hun har kortklippet snute fordi det vil jeg at hun skal ha. For meg er det helt essensielt, jeg ville aldri hatt hund med bart. Men foruten den barberte snuta (og kortklippede ører) varierer frisyren mye, etter årstid, hvor mye tid jeg har til pelsstell osv. En av de store fordelene med nettopp puddel!
598b50d83bdc6_Stella5111..jpg.76fbdc3cd2fba7d06d4c8971920464b3.jpg
598b5117c2cf4_Stellajan112..jpg.ed644240ef742da6461a5e5fb2b2ec8d.jpg
Utstillingsfrisyre, faktisk. De MÅ ikke ha løveklipp for å stilles.
598b513f6c413_Stellaskamklippet1..jpg.2f41877f54e7074166e78baef3fecd91.jpg
Meget lettstelt frisyre i sommervarmen :P 
598b517f9612b_Stellaustelt1..jpg.0c46b2ce4204f60e50ab931768858f3d.jpg
Slik ser hun ofte ut, vi bor på gård og hun er ute hele dagen. Denne pelslengden er helt vedlikeholdsfri, unntatt bad/klipp en gang i mnd. Trenger ikke børstes.
598b51cea1b87_Stellafnet2..jpg.6f4e3c81652a8272d25d27df47163a76.jpg
Noen ganger går det litt lang tid mellom klippene...da får man en overgrodd puddel.. (veldig "bamsete og søt" da, men et herk å holde flokefri)

Nå tar folk denne tråden altfor seriøst da :P Ingen har angrepet puddelens pels eller kjennetegn på noen måte,ærlig talt. Kort sagt funderte jeg personlig litt på noe så enkelt som at "kan det hende flere mennesker som vil ha doodle, egentlig kunne likt og passet like godt til en puddel, men at de velger den bort pga utseende, uvitende om at den KAN ha et utsseende de liker like godt som doodle om de lar den gro litt bart?" UTEN at jeg insinuerer at barbert nese og kalott er ENESTE grunn til at folk velger doodle framfor puddel... For det tror jeg virkelig ikke.

Det er faktisk ikke innlysende for folk flest at puddelen egentlig gror bart. Ikke alle hunder har lang pels i ansiktet selvom den har det andre steder liksom (irsk vannspaniel feks).
At folk skal ta sånn på vei for det fatter jeg ikke...

JEG tror hvertfall at for noen, så er det slik. Pudler flest, spesielt storpuddel, blir sjelden vist med litt bart hverken på bilder, i bøker eller klubbsider. Mange vet kanskje ikke at de egentlig gror bart. Jeg synes det er helt fair å ønske seg en viss rase og drite i hvordan rasen SKAL se ut. For meg er dette hysteriet om hvordan en rase SKAL se ut helt irrelevant (har selv en rase jeg ikke holder i raseklipp og får kommentarer på at hun får feil uttrykk, skal se mer nobel ut osv, men det bryr jeg meg ikke om fordi jeg synes hun er fin som hun er).

Så får dere bli så irriterte dere bare vil. Greit at puddeleiere gir F i hele problemet, for hos mange raseentusiaster ser det ut til at det eneste som betyr noe er at deres egen rase ikke blir skadet. Men driter i at andre/blandinger gjør det, så lenge ens egen rase ikke er berørt.

For meg handler dette om å ikke støtte useriøs avl uansett hvilken rase det er snakk om... Og å kanskje innse at for helt ferske hundeeiere virker doodles fint og flott, fordi de ikke vet bedre rett og slett. Jeg synes det er synd at de 1) ender med å støtte useriøst oppdrett, og 2) betaler så altfor mange tusen for en hund som KAN bli helt annet enn hva de forventet (røyting osv).

Det var bare litt fundering fra meg. 

SELVSAGT skjønner jeg jo at dette ikke gjelder alle og er hele problemet.

Når det er sagt så synes jeg selg pudler er finest uten bart. Så dette handler overhodet ikke om å angripe puddelklipp.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er irriterende @Orca, er at dere overser det som har vært skrevet opptil flere ganger i tråden her - det er NULL problem å møte på pudler med barter og bustesveiser og flate hoder og whatever dere har etterlyst, om dere bare drar ut og møter pudler. 

Og igjen den greia med at "puddeleiere gir F". Seriøst. Hva med labradoreiere, hvorfor er det ikke det samme gnålet på dem? Eller cockereiere? Eller goldeneiere? Det er ikke bare puddel i en puddelblanding, liksom, men jeg ser ikke dere mase om at NOE annet rasemiljø skal ta ansvar, eller at noen andre raseeiere skal engasjere seg. 

Nei, det er ikke min sak hva slags hund voksne folk kjøper seg, så lenge de ikke ønsker å kjøpe den av meg. Akkurat som at det ikke er noen her som har noe med hva slags hund jeg kjøper meg, så sant jeg ikke har tenkt å kjøpe den av en av dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2017 at 4:07 PM, maysofie skrev:

Jeg fikk i grunnen hva jeg ønsket, jeg, men var ikke fornøyd likevel, og skal slett ikke ha en til :) 

Som de fleste vet hadde min en haug med atferdsproblemer, pelsen var et lite mareritt om den ble lang nok og man gikk en uke uten å børste, nettopp fordi den bløte faktoren jeg ønsker gjorde at den ble sammenfiltret. Kropp og bygning derimot, det elsket jeg.

Det værste som eier av en slik hund, var egentlig å få trøkt i trynet  forferdelig den var av det meste hundefolk, da ikke bare avl og marked, men hunden i seg selv og vi ufattelige tåpelige eierne. Det er hovedgrunnen til at jeg aldri kunne tenke meg en til.

Off topic, men det er trist! Sånn syns jeg ikke det skal være. 

Det verste med hele greia syns jeg er at de som avler på disse lyver! De lover ditt og datt og hatt-i-fnatt, men det viser seg jo at mye ikke stemmer, og det er mer et sjangsespill enn med en rase.

Samme med min blanding, leste for litt siden i en annonsen at den var godkjent rase i Nederland, og det er ikke sant :) Ihvertfall ikke til utstilling osv som jeg kan finne. 

Har møtt en cobberdog som het Nudel, oh my god, den var kjekk asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk en venninne til å slå fra seg doodle og velge renraset puddel i stedet :) Hun ville ha en røytefri rase og hadde sett på doodle siden hun hadde hørt så mye bra om de. Nå kjenner jeg henne veldig godt og har kjent henne i mange år. Hun vet at jeg er interessert i, og kan en del hund, så hun hørte på meg da jeg frontet renraset hund kontra blanding. Hun sa at hun trengte jo ikke renraset, for hun skulle ikke på utstilling(noe jeg føler mange som ønsker seg blandingshunder argumenterer med) hvorpå jeg bare svarte at man må jo ikke dra på utstilling bare fordi man velger renraset og at puddelpelsen kan holdes kort og enkel, den trenger jo ikke være i utstillingskodisjon. Så nå sitter de med en herlig storpuddeltispe på 3 måneder og er veldig fornøyde :) Klart...forskjellen der er jo at hun faktisk VAR åpen for forslag, og faktisk hørte på meg når jeg argumenterte for hvorfor hun burde velge renraset framfor blanding. Hun snakket litt om pris, at renraset var så dyrt, men skjønte fort at det var enda dyrere med doodle, så da falt det argumentet også bort :P 

Edit:
Har ei annen venninne som overtok en voksen omplasseringsdoodle. Hun fant ikke ut at de var populære før i ettertid, når folk kommenterte hunden hennes :P Hun bare så og møtte en hund som tiltalte henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, 2ne skrev:

Det som er irriterende @Orca, er at dere overser det som har vært skrevet opptil flere ganger i tråden her - det er NULL problem å møte på pudler med barter og bustesveiser og flate hoder og whatever dere har etterlyst, om dere bare drar ut og møter pudler. 

Vet du ikke skrev til meg, men jeg svarer likevel.
Det du ikke ser ut til å få med deg i denne diskusjonen er at hovedpoenget, slik jeg oppfatter det, er at folk som kunne vært interessert i puddel IKKE drar og ser på dem på ulike arrangementer, nettopp fordi de slår fra seg ideen om puddel før de i det hele tatt har tittet nærmere. Puddel er rett og slett utelukket umiddelbart på grunn av assosiasjonene ordet "Puddel" gir. Og jeg tror at for mange så er nummer 1 assosiasjon nettopp jålete utstillingsklipp, og dertil en fisefin bikkje som ikke takler møkk under neglene. 

Kan ta meg selv som eksempel, og jeg tror ikke jeg er spesielt unik. Jeg er riktignok over gjennomsnittet interessert i hund (og dyr generelt), og har lest litt om ulike raser opp gjennom årene, både av interesse, og fordi jeg visste jeg skulle skaffe meg hund en gang (når kona fikk fobien under kontroll). Jeg ville sjekker raser som kunne være av interesse for meg. Pudler ble utelukket uten knapt å ha vært innom hjernen. Jeg hadde samme fordommer som veldig mange andre: Pudler har en sveis som jeg synes ser superdust og forferdelig jålete ut, og de eies kun av tertefine frøkner på Frogner, som tripper av gårde rundt i byen med hunden i rosa bånd. Pudler = hundeverdens svar på perser, mente jeg, og sånt var ikke noe for meg > rett i nei-bunken uten videre undersøkelser. 
Det var ikke før jeg kom på dette forumet, at jeg begynte å se på pudler annerledes. Og det skal du, 2ne, ha den største æren for. Jeg leste hva du skrev om pudler (når du ikke fløy rett i forsvar for dem, slik du har gjort i denne tråden), og fikk et helt annet inntrykk. Fordommer raste sammen. I ettertid har jeg blitt litt kjent med en storpuddel, men før det hadde jeg knapt møtt en puddel. Ingen jeg vet om rundt her har puddel, så jeg hadde ingen mulighet til å få inntrykket rettet opp på den måten. Hvis man må dra på spesielle arrangementer, eller oppsøke puddelfolk på andre vis, for å møte en puddel uten utstillingsklipp, så fungerer det veldig dårlig, jfr det jeg skrev over her om automatisk utelukking.

En viktig bit her er nettopp det jeg akkurat var inne på, nemlig det å møte ulike hunderaser i hverdagen. De fleste potensielle hundeeiere vurderer nok sterkere raser de møter. Interessen for en rase blir jo vekket på et eller annet vis, og møte med hunder av den rasen vil jeg tippe er den sterkeste faktoren. De færreste kjøper seg vel en rase de aldri har møtt en eneste utgave av, vil jeg tro. Så hvis målet er å forklare potensielle doodleeiere hvorfor ren puddel er et bedre alternativ på alle måter, så bør jo første steg på veien være å tilgjengelig for å vise hva som faktisk bor i dyret. Som eier av en rase folk har minst like mye fordommer mot som pudler, så føler jeg, vel, ikke akkurat et ansvar, men en lyst, til å være synlig og vise folk at inntrykket deres er feil. ikke fordi jeg mener at så mange bør velge chihuahua, men for å demonstrere for de som faktisk kjøper seg chi at de kjøper en hund med fire bein og et aktivitetsbehov. 

14 timer siden, 2ne skrev:

Og igjen den greia med at "puddeleiere gir F". Seriøst. Hva med labradoreiere, hvorfor er det ikke det samme gnålet på dem? Eller cockereiere? Eller goldeneiere? Det er ikke bare puddel i en puddelblanding, liksom, men jeg ser ikke dere mase om at NOE annet rasemiljø skal ta ansvar, eller at noen andre raseeiere skal engasjere seg. 

Nå er det jo puddel som er blandet inn uansett hva annet som innmikset. I tillegg er det jo puddel som er det nærmeste alternativet til det folk ønsker seg fra doodlevariantene. Potensielle doodleeiere vil nok ikke kjøpe ren cocker eller ren golden i stedet for doodle, for de er verken røytefrie eller et utseende som ligner. Derfor faller nok den største byrden på puddelfolket. 
Jeg blir dog nysgjerrig: Hvorfor ser du på dette som så negativt? Jeg ville trodd det var en positiv ting å bli bedt om å vise frem det det en puddel faktisk er, fremfor det folk tror den er. Personlig synes jeg det er like gøy hver gang vi knuser folk fordommer om chihuahua. 

14 timer siden, 2ne skrev:

Nei, det er ikke min sak hva slags hund voksne folk kjøper seg, så lenge de ikke ønsker å kjøpe den av meg. Akkurat som at det ikke er noen her som har noe med hva slags hund jeg kjøper meg, så sant jeg ikke har tenkt å kjøpe den av en av dere. 

Nei, forsåvidt så er valg av hunderase en privatsak. Men, vi bør jo ikke bare toe våre hender helt. Det er mye som kan, og bør, påvirkes. Og jeg synes ikke man kan bedyre at "det er ikke min sak" frem til man kan klage over hvor dustete og dumme doodleeiere er, eller hvor egoistiske dyreplagere flatesnuteeiere er. Hvis man ikke prøver å styre folk inn på en bedre vei, ved å dele informasjon når mulighetene byr seg, så har man heller ikke rett til å klage på resultatet, mener jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt inn portis som alternativ i de tilfellene jeg har havnet i en passiar med folk som tenker å kjøpe seg doodle, fordi om de ikke har utatillingsklipp så er de veldig like utseendemessig. Det har gått inn noen ganger, men ikke alle..

Forøvrig, om jeg skulle hatt puddel så skulle den hatt kontinentalklipp :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lene_S said:

Vet du ikke skrev til meg, men jeg svarer likevel.
Det du ikke ser ut til å få med deg i denne diskusjonen er at hovedpoenget, slik jeg oppfatter det, er at folk som kunne vært interessert i puddel IKKE drar og ser på dem på ulike arrangementer, nettopp fordi de slår fra seg ideen om puddel før de i det hele tatt har tittet nærmere. Puddel er rett og slett utelukket umiddelbart på grunn av assosiasjonene ordet "Puddel" gir. Og jeg tror at for mange så er nummer 1 assosiasjon nettopp jålete utstillingsklipp, og dertil en fisefin bikkje som ikke takler møkk under neglene. 

Det du og flere med deg ikke ser ut til å få med deg, er at om folk ikke er interessert i en rase basert på utseendet alene, så er det neppe noe stort tap for rasemiljøet at de ikke får seg den rasen. Får jeg sagt det tydeligere enn det? 

1 hour ago, Lene_S said:

Kan ta meg selv som eksempel, og jeg tror ikke jeg er spesielt unik. Jeg er riktignok over gjennomsnittet interessert i hund (og dyr generelt), og har lest litt om ulike raser opp gjennom årene, både av interesse, og fordi jeg visste jeg skulle skaffe meg hund en gang (når kona fikk fobien under kontroll). Jeg ville sjekker raser som kunne være av interesse for meg. Pudler ble utelukket uten knapt å ha vært innom hjernen. Jeg hadde samme fordommer som veldig mange andre: Pudler har en sveis som jeg synes ser superdust og forferdelig jålete ut, og de eies kun av tertefine frøkner på Frogner, som tripper av gårde rundt i byen med hunden i rosa bånd. Pudler = hundeverdens svar på perser, mente jeg, og sånt var ikke noe for meg > rett i nei-bunken uten videre undersøkelser. 
Det var ikke før jeg kom på dette forumet, at jeg begynte å se på pudler annerledes. Og det skal du, 2ne, ha den største æren for. Jeg leste hva du skrev om pudler (når du ikke fløy rett i forsvar for dem, slik du har gjort i denne tråden), og fikk et helt annet inntrykk. Fordommer raste sammen. I ettertid har jeg blitt litt kjent med en storpuddel, men før det hadde jeg knapt møtt en puddel. Ingen jeg vet om rundt her har puddel, så jeg hadde ingen mulighet til å få inntrykket rettet opp på den måten. Hvis man må dra på spesielle arrangementer, eller oppsøke puddelfolk på andre vis, for å møte en puddel uten utstillingsklipp, så fungerer det veldig dårlig, jfr det jeg skrev over her om automatisk utelukking.

:rolleyes: Flyr i forsvar fordi jeg syns at folk burde velge puddel pga egenskaper og ikke klippen? Jah, whatever. 

1 hour ago, Lene_S said:

En viktig bit her er nettopp det jeg akkurat var inne på, nemlig det å møte ulike hunderaser i hverdagen. De fleste potensielle hundeeiere vurderer nok sterkere raser de møter. Interessen for en rase blir jo vekket på et eller annet vis, og møte med hunder av den rasen vil jeg tippe er den sterkeste faktoren. De færreste kjøper seg vel en rase de aldri har møtt en eneste utgave av, vil jeg tro. Så hvis målet er å forklare potensielle doodleeiere hvorfor ren puddel er et bedre alternativ på alle måter, så bør jo første steg på veien være å tilgjengelig for å vise hva som faktisk bor i dyret. Som eier av en rase folk har minst like mye fordommer mot som pudler, så føler jeg, vel, ikke akkurat et ansvar, men en lyst, til å være synlig og vise folk at inntrykket deres er feil. ikke fordi jeg mener at så mange bør velge chihuahua, men for å demonstrere for de som faktisk kjøper seg chi at de kjøper en hund med fire bein og et aktivitetsbehov. 

:gaah: Så om de vil møte ulike hunderaser i hverdagen, så ville det vel kanskje vært lurt å dukka opp på f.eks puddelklubbens måndelige puddeltreff, der de møtes for puddelsprint og sosialt samvær, f.eks? Som står annonsert på puddelklubbens sider OG på facebook? Der man - igjen - møter pudler i alle slags klipper, størrelser, farger og fasonger? 

1 hour ago, Lene_S said:

Nå er det jo puddel som er blandet inn uansett hva annet som innmikset. I tillegg er det jo puddel som er det nærmeste alternativet til det folk ønsker seg fra doodlevariantene. Potensielle doodleeiere vil nok ikke kjøpe ren cocker eller ren golden i stedet for doodle, for de er verken røytefrie eller et utseende som ligner. Derfor faller nok den største byrden på puddelfolket. 

Eh nei? Det er ikke en byrde som faller på puddelfolket. Det er ikke puddelfolkets ansvar å påse at voksne folk ikke lar seg lure av Drøbak Hundehotell og deres like når de investerer i noe som skal vare i 10-15 år, til nesten 20 lapper. 

1 hour ago, Lene_S said:

Jeg blir dog nysgjerrig: Hvorfor ser du på dette som så negativt? Jeg ville trodd det var en positiv ting å bli bedt om å vise frem det det en puddel faktisk er, fremfor det folk tror den er. Personlig synes jeg det er like gøy hver gang vi knuser folk fordommer om chihuahua. 

Åh, sorry, jeg ante ikke at mine hunder må ha bart og nedbarbert skalle for å kunne vise frem hva en puddel faktisk er. 

1 hour ago, Lene_S said:

Nei, forsåvidt så er valg av hunderase en privatsak. Men, vi bør jo ikke bare toe våre hender helt. Det er mye som kan, og bør, påvirkes. Og jeg synes ikke man kan bedyre at "det er ikke min sak" frem til man kan klage over hvor dustete og dumme doodleeiere er, eller hvor egoistiske dyreplagere flatesnuteeiere er. Hvis man ikke prøver å styre folk inn på en bedre vei, ved å dele informasjon når mulighetene byr seg, så har man heller ikke rett til å klage på resultatet, mener jeg.

Heh.. Det er ikke puddelfolk som klager mest i denne tråden eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Det du og flere med deg ikke ser ut til å få med deg, er at om folk ikke er interessert i en rase basert på utseendet alene, så er det neppe noe stort tap for rasemiljøet at de ikke får seg den rasen. Får jeg sagt det tydeligere enn det? 

Lik det eller ei, men utseende er faktisk det første man møter, helt uavhengig av rase. Får man et skjevt inntrykk av utseende, altså det tiltaler ikke, enten det nå er størrelse, bygning eller sveis, så sjekker man ikke nærmere. 
Likevel var det ikke kun utseende jeg snakket om, men helhetsinntrykket folk har av pudler, at de er jålete pyser som ikke tåler en dritt. Ja, helhetsinntrykket er basert på et jålete utseende, men hvis de faktisk aldri har sett en puddel midt i et gjørmebad, kun trippende langs Oslos gater, eller på bilder fra utstilling, så er det en helt logisk slutning å trekke, om enn snever.

1 time siden, 2ne skrev:

:rolleyes: Flyr i forsvar fordi jeg syns at folk burde velge puddel pga egenskaper og ikke klippen? Jah, whatever. 

Og hvor skrev jeg det? Selvfølgelig bør folk velge hund, ikke bare puddel, ut fra egenskaper og ikke utseende. Men jeg går ut fra at du, som alle andre, utelukker enkelte raser fordi du ikke liker hvordan de ser ut? Bortsett fra det, så har du en tendens til å ta kritikk av pudler veldig personlig, i hvert fall skriver du som om du gjør det.

1 time siden, 2ne skrev:

:gaah: Så om de vil møte ulike hunderaser i hverdagen, så ville det vel kanskje vært lurt å dukka opp på f.eks puddelklubbens måndelige puddeltreff, der de møtes for puddelsprint og sosialt samvær, f.eks? Som står annonsert på puddelklubbens sider OG på facebook? Der man - igjen - møter pudler i alle slags klipper, størrelser, farger og fasonger? 

Men kjære deg, om man har utelukket puddel fordi man, feilaktig, mener det er en jålehund som ikke tåler at det blåser engang, hvorfor skal man dukke opp på puddelklubbens treff?

1 time siden, 2ne skrev:

Eh nei? Det er ikke en byrde som faller på puddelfolket. Det er ikke puddelfolkets ansvar å påse at voksne folk ikke lar seg lure av Drøbak Hundehotell og deres like når de investerer i noe som skal vare i 10-15 år, til nesten 20 lapper. 

Jeg skrev ikke at det er deres ansvar, bare prøvde å forklare hvorfor byrden blir lagt på dere. Jeg har ikke lagt den på deg eller noen andre, bare teorisert om hvorfor det har blitt slik. Men selv om det ikke er deres ansvar, så kunne det jo ha vært noe dere kunne hatt lyst til, at det var i egen interesse å rette opp det feilaktige inntrykket hvermannsen har av pudler, jfr det jeg skrev om chihuahua. Men for all del, hvis du kun vil passe deg og dine, og ikke vil delta i informasjonarbeid eller arbeid for å få ned doodleavl og -salg, så er det din fulle rett. 

1 time siden, 2ne skrev:

Åh, sorry, jeg ante ikke at mine hunder må ha bart og nedbarbert skalle for å kunne vise frem hva en puddel faktisk er. 

Er du så elskverdig å ikke legge ord i munnen på meg? Har ikke nevnt et kvidder om verken bart eller barbering, har jeg vel? Jeg tenkte mer på å vise at pudler også liker å bli møkkete og våte. Folk flest veit nemlig ikke at pudler egentlig er en vannapporterende hund. 

1 time siden, 2ne skrev:

Heh.. Det er ikke puddelfolk som klager mest i denne tråden eller? 

Har jeg heller ikke sagt, igjen mente jeg generelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lene_S skrev:

Vet du ikke skrev til meg, men jeg svarer likevel.
Det du ikke ser ut til å få med deg i denne diskusjonen er at hovedpoenget, slik jeg oppfatter det, er at folk som kunne vært interessert i puddel IKKE drar og ser på dem på ulike arrangementer, nettopp fordi de slår fra seg ideen om puddel før de i det hele tatt har tittet nærmere. Puddel er rett og slett utelukket umiddelbart på grunn av assosiasjonene ordet "Puddel" gir. Og jeg tror at for mange så er nummer 1 assosiasjon nettopp jålete utstillingsklipp, og dertil en fisefin bikkje som ikke takler møkk under neglene. 

Kan ta meg selv som eksempel, og jeg tror ikke jeg er spesielt unik. Jeg er riktignok over gjennomsnittet interessert i hund (og dyr generelt), og har lest litt om ulike raser opp gjennom årene, både av interesse, og fordi jeg visste jeg skulle skaffe meg hund en gang (når kona fikk fobien under kontroll). Jeg ville sjekker raser som kunne være av interesse for meg. Pudler ble utelukket uten knapt å ha vært innom hjernen. Jeg hadde samme fordommer som veldig mange andre: Pudler har en sveis som jeg synes ser superdust og forferdelig jålete ut, og de eies kun av tertefine frøkner på Frogner, som tripper av gårde rundt i byen med hunden i rosa bånd. Pudler = hundeverdens svar på perser, mente jeg, og sånt var ikke noe for meg > rett i nei-bunken uten videre undersøkelser. 
Det var ikke før jeg kom på dette forumet, at jeg begynte å se på pudler annerledes. Og det skal du, 2ne, ha den største æren for. Jeg leste hva du skrev om pudler (når du ikke fløy rett i forsvar for dem, slik du har gjort i denne tråden), og fikk et helt annet inntrykk. Fordommer raste sammen. I ettertid har jeg blitt litt kjent med en storpuddel, men før det hadde jeg knapt møtt en puddel. Ingen jeg vet om rundt her har puddel, så jeg hadde ingen mulighet til å få inntrykket rettet opp på den måten. Hvis man må dra på spesielle arrangementer, eller oppsøke puddelfolk på andre vis, for å møte en puddel uten utstillingsklipp, så fungerer det veldig dårlig, jfr det jeg skrev over her om automatisk utelukking.

En viktig bit her er nettopp det jeg akkurat var inne på, nemlig det å møte ulike hunderaser i hverdagen. De fleste potensielle hundeeiere vurderer nok sterkere raser de møter. Interessen for en rase blir jo vekket på et eller annet vis, og møte med hunder av den rasen vil jeg tippe er den sterkeste faktoren. De færreste kjøper seg vel en rase de aldri har møtt en eneste utgave av, vil jeg tro. Så hvis målet er å forklare potensielle doodleeiere hvorfor ren puddel er et bedre alternativ på alle måter, så bør jo første steg på veien være å tilgjengelig for å vise hva som faktisk bor i dyret. Som eier av en rase folk har minst like mye fordommer mot som pudler, så føler jeg, vel, ikke akkurat et ansvar, men en lyst, til å være synlig og vise folk at inntrykket deres er feil. ikke fordi jeg mener at så mange bør velge chihuahua, men for å demonstrere for de som faktisk kjøper seg chi at de kjøper en hund med fire bein og et aktivitetsbehov. 

Nå er det jo puddel som er blandet inn uansett hva annet som innmikset. I tillegg er det jo puddel som er det nærmeste alternativet til det folk ønsker seg fra doodlevariantene. Potensielle doodleeiere vil nok ikke kjøpe ren cocker eller ren golden i stedet for doodle, for de er verken røytefrie eller et utseende som ligner. Derfor faller nok den største byrden på puddelfolket. 
Jeg blir dog nysgjerrig: Hvorfor ser du på dette som så negativt? Jeg ville trodd det var en positiv ting å bli bedt om å vise frem det det en puddel faktisk er, fremfor det folk tror den er. Personlig synes jeg det er like gøy hver gang vi knuser folk fordommer om chihuahua. 

Nei, forsåvidt så er valg av hunderase en privatsak. Men, vi bør jo ikke bare toe våre hender helt. Det er mye som kan, og bør, påvirkes. Og jeg synes ikke man kan bedyre at "det er ikke min sak" frem til man kan klage over hvor dustete og dumme doodleeiere er, eller hvor egoistiske dyreplagere flatesnuteeiere er. Hvis man ikke prøver å styre folk inn på en bedre vei, ved å dele informasjon når mulighetene byr seg, så har man heller ikke rett til å klage på resultatet, mener jeg.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor det er så viktig for dere at pudlene blir forvandlet til å "ikke se ut som pudler" slik at deres utseende tiltaler flere..? Ser du hvor teit det høres ut? Om folk ikke liker pudler fordi de har barbert snute og kalott, så står de helt fritt til å velge en annen rase. Det er da virkelig ikke noe problem?

Vi kan jo snu på flisa, siden du drar inn chi. Du mener vi skal vise frem pudlene som "mindre puddelaktige", så de tiltaler flere. Ok. Jeg synes chi er fryktelig små. De er så små at jeg ikke forstår poenget med dem. (For ikke å snakke om at de avles mer og mer trøkt i trynet, og har en del eksteriøre svakheter jeg ikke liker). Så da sender jeg ballen tilbake til deg: For å gjøre chi mer tiltalende for flere folk er det på tide dere begynner å avle dem større. Da vil de nok være interessante for langt flere...

Og du har helt rett, vi som har puddel synes det er kjempefint å vise frem hva en puddel faktisk er. Derfor vi har hverdagsklipp, derfor vi har herlige familiehunder, brukshunder, jakthunder, "kosehunder", "gårdshunder" (min er en gårdspuddel!), glimrende turhunder, og flotte utstillingshunder, derfor vi har en svært mangfoldig rase som vises frem i nær sagt alle grener. Og vi viser dem i stor grad frem med barbert snute og kalott, nettopp fordi det er TYPISK PUDDEL å se sånn ut. Det er et av rasekjennetegnene.
Igjen, liker ikke folk hvordan en puddel i hverdagsklipp ser ut så trenger de jo ikke velge puddel...

Hvorfor er det så viktig for dere at flere skal velge puddel? Vil vi ha valpekjøpere som ikke engang gidder å gjøre bittelitt research på rase før de kjøper seg hund? Trenger vi virkelig at slike kjøper seg puddel?

Jeg håper å kunne tre inn i oppdretteres rekker etter hvert, da på puddel, og jeg skal ikke på noe vis prøve å selge puddel til "de som ikke liker pudler", det har jeg ikke behov for. Liker ikke folk puddel av utseende, selv når de får dem presentert i velstelte hverdagsfrisyrer, er det like greit de skaffer seg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lene_S said:

Lik det eller ei, men utseende er faktisk det første man møter, helt uavhengig av rase. Får man et skjevt inntrykk av utseende, altså det tiltaler ikke, enten det nå er størrelse, bygning eller sveis, så sjekker man ikke nærmere. 
Likevel var det ikke kun utseende jeg snakket om, men helhetsinntrykket folk har av pudler, at de er jålete pyser som ikke tåler en dritt. Ja, helhetsinntrykket er basert på et jålete utseende, men hvis de faktisk aldri har sett en puddel midt i et gjørmebad, kun trippende langs Oslos gater, eller på bilder fra utstilling, så er det en helt logisk slutning å trekke, om enn snever.

Jeg har rase som tiltaler meg utseendemessig, det er derfor jeg ikke er spesielt villig til å forandre på raseuttrykket bare fordi at noen som ikke liker rasen utseendemessig skal like den. 

2 hours ago, Lene_S said:

Og hvor skrev jeg det? Selvfølgelig bør folk velge hund, ikke bare puddel, ut fra egenskaper og ikke utseende. Men jeg går ut fra at du, som alle andre, utelukker enkelte raser fordi du ikke liker hvordan de ser ut? Bortsett fra det, så har du en tendens til å ta kritikk av pudler veldig personlig, i hvert fall skriver du som om du gjør det.

En tendens til å ta kritikk av pudler veldig personlig? :lol: Jeg kan ikke huske at jeg har lest noe særlig med kritikk av puddelen jeg, men by all means. Om du mener i denne tråden her, så tar jeg ikke kritikk av puddelen personlig. Jeg tar kritikken dere kommer med av puddeleiere personlig. Om vi puddeleiere bare ditten og om vi puddeleiere bare datten, det må da være oss puddeleieres interesse å stoppe doodleavl, hvorfor gjør ikke vi puddeleiere mer. Den kritikken kommer dere med UTEN å ta til dere hva vi faktisk gjør i puddelmiljøet. Men å forandre på klippene VI liker på VÅRE hunder er IKKE en av dem. 

2 hours ago, Lene_S said:

Men kjære deg, om man har utelukket puddel fordi man, feilaktig, mener det er en jålehund som ikke tåler at det blåser engang, hvorfor skal man dukke opp på puddelklubbens treff?

Men kjære deg, hvor skal de ellers møte alle disse bartepudlene med nedbarberte skaller? Hva mer mener du at vi puddeleiere bør gjøre? Oppsøkende virksomhet utenfor Drøbak hundehotell? Jeg skjønner ikke hva du og dine meningsfeller mener vi puddeleiere skal gjøre, og jeg skjønner heller ikke hvorfor dere mener vi bør gjøre det. Særlig ikke når du skriver i neste avsnitt: 

2 hours ago, Lene_S said:

Jeg skrev ikke at det er deres ansvar, bare prøvde å forklare hvorfor byrden blir lagt på dere. Jeg har ikke lagt den på deg eller noen andre, bare teorisert om hvorfor det har blitt slik. Men selv om det ikke er deres ansvar, så kunne det jo ha vært noe dere kunne hatt lyst til, at det var i egen interesse å rette opp det feilaktige inntrykket hvermannsen har av pudler, jfr det jeg skrev om chihuahua. Men for all del, hvis du kun vil passe deg og dine, og ikke vil delta i informasjonarbeid eller arbeid for å få ned doodleavl og -salg, så er det din fulle rett. 

Samtlige av de som har møtt mine pudler, har gått fra oss med et annet inntrykk av puddelen enn de hadde før de møtte oss. Det har jeg fortalt om en gang eller tre i tråden her. 

2 hours ago, Lene_S said:

Er du så elskverdig å ikke legge ord i munnen på meg? Har ikke nevnt et kvidder om verken bart eller barbering, har jeg vel? Jeg tenkte mer på å vise at pudler også liker å bli møkkete og våte. Folk flest veit nemlig ikke at pudler egentlig er en vannapporterende hund. 

Hvordan skal jeg vise det? Sånn helt eksakt? Hvordan skal jeg vise at pudler er møkkete og våte om folk ikke gidder å komme på puddelting fordi de ikke liker pudler? 

2 hours ago, Lene_S said:

Har jeg heller ikke sagt, igjen mente jeg generelt.

Generelt pleier jeg ikke å legge meg opp i hva slags raser folk velger å ha, det være seg doodler eller flatnesehunder. Du derimot har jo en tendens til å drive med sånt, så da kan jo du gå ut og være opplysningsarbeider for disse doodlekjøperene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...