Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til å tørke kaninskinn?


Carro92
 Share

Recommended Posts

20 minutter siden, Carro92 skrev:

Jeg har et kaninskinn liggende etter atter ene kaninen måtte avlives i vinter, jeg skulle gjerne ha funnet en måte å tørke den, så den trygt kan brukes til hundene. Noen som vet hva man kan gjøre med det? :)

Hva mener du med å tørke det? Tenker du på å garve det for å kunne beholde det med pels og sånt, så må du enten sende det inn til noen som garver det for deg, eller gjøre det selv med alun eller fettgarving (tror det er de som er enklest). Hvis du google alun + skinn så kommer det opp endel oppskrifter.  Jeg har prøvd alungarving, det er mye arbeid, men jeg syns det er gøy. Det er samme metode som @Ganzie bruker på sine kaninskinnleker. Resultate avhenger av hvordan pelskvaliteten var på avlivningstidspunkt, hvordan det har blitt oppbevart frem til du behandler det, hvor bra du salter, og hvor bra jobb du gjør, alder på kanin, og kvaliteten på selve skinnet. :) 

Ellers kan du bare naturtørke det - altså henge det til tørk, og la det tørke, men da blir det  veldig stivt og pelsen vil ramle fort av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Hva mener du med å tørke det? Tenker du på å garve det for å kunne beholde det med pels og sånt, så må du enten sende det inn til noen som garver det for deg, eller gjøre det selv med alun eller fettgarving (tror det er de som er enklest). Hvis du google alun + skinn så kommer det opp endel oppskrifter.  Jeg har prøvd alungarving, det er mye arbeid, men jeg syns det er gøy. Det er samme metode som @Ganzie bruker på sine kaninskinnleker. Resultate avhenger av hvordan pelskvaliteten var på avlivningstidspunkt, hvordan det har blitt oppbevart frem til du behandler det, hvor bra du salter, og hvor bra jobb du gjør, alder på kanin, og kvaliteten på selve skinnet. :) 

Ellers kan du bare naturtørke det - altså henge det til tørk, og la det tørke, men da blir det  veldig stivt og pelsen vil ramle fort av. 

ok, takk for tips! jeg vet ikke helt hva det heter, vi tørker jo fugl til apport :P men tenkte sånn for å beholde pels og bruke det til feks leke eller noe. Dette var en kanin som ble 6mnd ca, og har blitt oppbevart i frysern fordi jeg ikke har funnet noen måte å ordne den på ennå :P men takk, da skal jeg prøve meg litt frem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...