Gå til innhold
Hundesonen.no

6 mnd og ikke stueren


Poteklem
 Share

Recommended Posts

Valpen på 6 mnd er enda ikke stueren. Han sier ifra hver gang han skal bæsje og det har han gjort lenge nå, men tissing er det litt verre med. Han har hatt uker der han ikke har hatt noen uhell, men han tisser hvis vi ikke tar han med ut ca. hver 1-2 time når han er våken. Hvordan kan jeg få han til å si ifra når han må ut? Jeg roser og gir godbit hver gang han tisser ute og det har jeg gjort siden dag 1, så det er sikkert ikke så mye annet jeg kan gjøre? Han holder seg hele natten, men kan det være han ikke har helt kontroll over blæra enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter ikke med å lufte til hunden sier i fra, jeg lufter ca 3-4 ganger til dagen + hovedtur. Har minsten på 7 mnd. drukket en del vann på turen, noe hun ofte gjør når hun løper løs, så må jeg lufte henne ofte på når vi kommer hjem, for da er det mye som må ut :) Ellers tisser også hun inne hvis jeg lufter for sjeldent. Det tar tid å utvikle såpass kontroll på blæra for valper, så jeg ville bare tatt tiden til hjelp og luftet valpen så ofte du må for å slippe uhell. 

Det kommer også an på hvor mye aktivitet valpen er i inne. Økt aktivitet - må tisse oftere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har det gått ca 2 uker uten at han har hatt noen uhell inne, men så skjedde det igjen i dag. Han begynner å bli så gammel nå at jeg tenker på å begynne å si ifra, si strengt "nei" eller noe. Kanskje prøve å binde han fast i et hjørne etter han tisser inne. Vil det bare gjøre situasjonen verre?  Jeg tror også det å stoppe han imens han tisser og ta han med ut bare vil være en belønning for han, men dette har jeg ikke prøvd. 

Så lenge jeg lufter han før han er skikkelig tissetrengt går det jo bra, men jeg vil at han skal gå til døren når han må. Det har han jo skjønt at han må gjøre når han skal bæsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at valpen vil anse det å bli båret ut som belønning?

Jeg har gjort det med valper, for å fortelle dem at det er ute slikt skal skje. Uhell kan skje, og det straffes ikke med time out eller tilsvarende. 

Om hunden ikke klarer å si fra tydelig nok for deg enda, så må du ta den ut ofte nok til at den lykkes mest mulig. Da vil den også få inn et mønster om at tissing skjer ute, og det er veien ut. 

Om det skjer mange uhell inne, kan du også forsøke å identifisere mønster, så du lettere kan legge til rette og forhindre uhell. 

En valp med liten blære må luftes ofte, og helst før det har gått så lang tid at valpen er så nøden at den søker mot døra i desperasjon. De sier sjelden ifra når de begynner å bli litt tissenødne, de har gjerne vært nøden en stund. Du holder deg vel heller ikke lengst mulig før du går på do?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Poteklem said:

Nå har det gått ca 2 uker uten at han har hatt noen uhell inne, men så skjedde det igjen i dag. Han begynner å bli så gammel nå at jeg tenker på å begynne å si ifra, si strengt "nei" eller noe. Kanskje prøve å binde han fast i et hjørne etter han tisser inne. Vil det bare gjøre situasjonen verre?  Jeg tror også det å stoppe han imens han tisser og ta han med ut bare vil være en belønning for han, men dette har jeg ikke prøvd. 

Det synes jeg bare er trollete gjort mot en liten valp.

28 minutes ago, Poteklem said:

Så lenge jeg lufter han før han er skikkelig tissetrengt går det jo bra, men jeg vil at han skal gå til døren når han må. Det har han jo skjønt at han må gjøre når han skal bæsje.

Han vil det når han er klar for det - det er ikke noe dere kan tvinge frem. Bare fortsett å lufte han ofte.

Jeg mener - jeg venter ikke engang med å gå ut til at mine voksne hunder sier i fra.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen din tisser jo ikke inne på trass, eller for å være ******. Hvis den gjør fra seg inne, så er det rett og slett du som ikke har vært flink nok å lufte. Men jeg skjønner frustrasjonen din også. Mi var ikke stueren før hun var 9 mnd. Noen er treigere enn andre. Men å binde den fast i et hjørne tror jeg absolutt ikke hjelper på. Mi gir heller ikke beskjed når hun må ut, og hvis hun gjør det så er det absolutt krise. Jeg lufter før det går så langt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bindefast eller timeout har jeg ikke tro på i denne sammenhengen. Når mine tisser inne og jeg tar dem på fersken blir dem bært ut til dem blir for tunge. Noen bruker kort tid og andre bruker lang tid på å finne ut av at en bør ut en tur for å tisse. hAr vel bare skrytt lavt av dem når dem har kommet ut jeg da. Den som brukte lengst tid på å bli stue rein var full fart og hadde ikke tid til å kjenne etter før det rant ut. Så foreslår all leking ute og rolige ting inne kan være med på at poleten går ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp...ehm...unghund, har ikke blitt stueren før nå den siste måneden. Hun er 8 mnd. i dag. Det vil si at hun venter til jeg får lufta henne. Hun viser også tegn på at det er krise hvis om at(typisk dårlig i magen). Men, måten hun "sier i fra på" er jo ikke å gå til døren og vise at hun må ut. Jeg bare ser det på henne. Så ingen av mine sier i fra at de må ut ved å gå til døren. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sprettballen skrev:

Min valp...ehm...unghund, har ikke blitt stueren før nå den siste måneden. Hun er 8 mnd. i dag. Det vil si at hun venter til jeg får lufta henne. Hun viser også tegn på at det er krise hvis om at(typisk dårlig i magen). Men, måten hun "sier i fra på" er jo ikke å gå til døren og vise at hun må ut. Jeg bare ser det på henne. Så ingen av mine sier i fra at de må ut ved å gå til døren. 

Nettopp. Min begynner å finne på ugang når han blir tissetrengt. Så om han begynner å dra i tepper, plukke ting ut av bokhyller eller lete etter ting på bordet går vi en liten tisserunde, så er han helt fin når vi kommer inn igjen. Han går riktignok til døren når han virkelig må eller må nr to, men jeg ser det på ham lenge før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze ble ikke 100% husren før han var 8 mnd. Han er nå 6 år og sier aldri i fra når han må ut, med mindre det er krise. Det samme gjelder min andre hund. Derfor luftes de jevnlig og det kan det hende du må fortsette med til hunden din blir gammel og grå. De er forskjellige. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne hunder holder seg, lenge, når de sier ifra at de må ut har de nok allerede holdt seg for lenge. Gå heller ut med valpen jevnlig, og øk gradvis tiden. Lær dere å se tegn på når hunden evt må gjøre fra seg, noter dere litt når han drikker mye osv sånn at dere vet at da må han ut snart. 

Og ikke direkte relatert til tissing i seg selv, men hvordan er han inne? Rolig? Urolig? leker? Og hvordan er dere med han inne? Oppfordrer til ro eller driver dere å leker med han? Ligger de i ro så tisser de ikke, så det kan hjelpe å ha litt fokus på rotrening inne(om det er forbedringspotensiale der), da ser dere jo også når hunden våkner til og må luftes. Evt litt nye rutiner med flere litt lange lufteturer pr dag så hunden er litt sliten og er ekstra rolig inne (og har fått gjort fra seg godt ute), kan hjelpe i en overgangsperiode. Det kan hende det er en (u)vane som må brytes, men mest sannsynlig er det bare en valp som når den kjenner at den må ut allerede er så tissetrengt at det er for sent å varsle. Slik det ofte er med barn også, de tenker ikke over det før det er for sent. Det er ofte ikke like hastverk når man må bæsje ergo lettere å få varslet.

Du kan jo for all del prøve å si ifra litt skrapere, men dette høres ut som en hund som ikke har skjønt greia enda, som ikke har helt kontroll og da er det ikke så veldig allright å gjøre det på den måten, pluss at man risikerer jo å få en sånn hund som da begynner å gjemme seg istedet og det gjør ikke ting lettere eller mer praktisk.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har hatt noen hund som har sagt ifra med mindre det er total krise(og jeg er på 7. og 8. hund i mitt liv) Hadde en flatt hannhund som ikke var renslig før han var 9 mnd gammel. De renslige når de blir renslige liksom. Man lufter dem simpelthen (relativt) ofte, hele livet deres. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristiin skrev:

Mine hunder sier heller ikke ifra, de blir luktet ofte nok til at de slipper det. Er det krise så går de heller ikke til døra, de blir urolige og kan pipe (det skjer ytterst sjeldent). 

Minsten her spiser så mye rart at hun blir innimellom dårlig i magen, og da blir hun urolig når det begynner å bli krise(men uro er ikke unormalt hos henne generelt, aktiv sak), og det jeg ser på henne er at hun har et spesielt blikk. Gjør litt store øyne på en måte. Slår aldri feil :P Litt morsomt å observere, når man har lært seg tegnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er så utrolig forskjellige, og blir stueren i veldig forskjellig alder. Har du tenkt om det kan være en annen grunn til tissingen enn at den er nødig? Min eldste pom som dessverre ikke er mer tisset dersom hun ble skremt av noe, men hun var en ganske skranten hund nervemessig. Hun ble aldri 100% stueren. 

 

Pommen jeg har nå tisser på seg av glede dersom blæren er litt for full og det skjer noe superdupergøy. 

 

Mens Whippeten som nå er 6 mnd har vært stueren siden hun var ca 3 mnd gammel (kan telle uhell inne på en hånd siden da) hun setter seg foran ytterdøren når hun må ut.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2017 at 9:24 PM, SFX skrev:

Hvorfor tror du at valpen vil anse det å bli båret ut som belønning?

Jeg har gjort det med valper, for å fortelle dem at det er ute slikt skal skje. Uhell kan skje, og det straffes ikke med time out eller tilsvarende. 

Om hunden ikke klarer å si fra tydelig nok for deg enda, så må du ta den ut ofte nok til at den lykkes mest mulig. Da vil den også få inn et mønster om at tissing skjer ute, og det er veien ut. 

Om det skjer mange uhell inne, kan du også forsøke å identifisere mønster, så du lettere kan legge til rette og forhindre uhell. 

En valp med liten blære må luftes ofte, og helst før det har gått så lang tid at valpen er så nøden at den søker mot døra i desperasjon. De sier sjelden ifra når de begynner å bli litt tissenødne, de har gjerne vært nøden en stund. Du holder deg vel heller ikke lengst mulig før du går på do?

Han elsker å være ute og jeg har ikke gjort det fra begynnelsen av, så da tror jeg ikke han vil skjønne poenget heller. 

Jeg kommer ikke til å sette han i time out for å tisse inne, jeg bare lurte på om dette var noe jeg kunne gjøre fordi det har tatt så lang tid. Han har aldri vist på kroppsspråket at han må tisse og enkelte ganger holder han seg veldig lenge etter å ha sovet (kanskje fordi det er så mye annet spennende i hagen..) derfor synes jeg det hadde vært fint om han kunne sagt ifra på en måte

Når han blir voksen klarer han sikkert å holde seg imellom lufteturene så han trenger ikke å gå til det blir krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poteklem skrev:

Han elsker å være ute og jeg har ikke gjort det fra begynnelsen av, så da tror jeg ikke han vil skjønne poenget heller. 

Selvfølgelig kan en innføre nye rutiner eller lære hunden nye ting selv om den ikke lenger er åtte uker. Hvis du ønsker at hunden din skal tisse mest mulig ute, så må du både ta ham ut så ofte som det trengs, og han må få bygge opp assosiasjonen om at tissing skal skje ute. Hvis valpen begynner å tisse inne, så ville jeg løftet ham opp (om han er lett nok til det), båret ham ut, kneppet på ei lenke (ha den hengende på en krok ved døra så den er lett å få med i farta), og gitt ham sjansen til å gå på do uten at det å bli tatt med ut innebærer lek, tur og moro i den sammenhengen.

 

Akkurat nå, Poteklem skrev:

Jeg kommer ikke til å sette han i time out for å tisse inne, jeg bare lurte på om dette var noe jeg kunne gjøre fordi det har tatt så lang tid.

Ut fra formuleringen din hørtes det ut som om det var det du mente, og jeg forstår fremdeles ikke hvor du ville med spørsmålet.

Akkurat nå, Poteklem skrev:

Han har aldri vist på kroppsspråket at han må tisse og enkelte ganger holder han seg veldig lenge etter å ha sovet (kanskje fordi det er så mye annet spennende i hagen..) derfor synes jeg det hadde vært fint om han kunne sagt ifra på en måte

Som andre har sagt her om sine hunder - jeg har heller ikke hunder som sier fra. De tisser når de får anledning, og jeg sørger for at de får anledning så ofte som er fornuftig og praktisk - minst. Når jeg har valp, så betyr det enda oftere, og følge med på kroppsspråk om de ser ut som om de begynner å lete etter en tisseplass. Etter mat, etter søvn, etter lek, og om det har gått litt tid. Hannhunder kan være vanskeligere å se på, for det er så lett for dem å tasse bortover, bråstoppe og tisse - en tispe må huke seg ned og det er dermed lettere å se at hun ikke bare står rolig og glor. 

Hvis problemet er at han ikke benytter sjansen til å tisse når han er ute, så må du hjelpe ham å konsentrere seg - luft ham en tur langs veien eller rundt og rundt i hagen med lenke, eller ta på ham lenke og stå rolig på en flekk til han gjør det han skal. Valper er distré og vimsete, og at de ikke tisser ute betyr ikke nødvendigvis at de ikke forstår at de skal tisse ute eller at de ikke må på do - de bare glemmer det. Det er som når du spør treåringen "må du på do?" mens hun sitter og leker med Lego, og hun sitter og rugger og danser på rumpa, men insisterer på at nope, hun må ikke må do, for det er så mye morsommere å leke. Noen ganger må en hjelpe småbarn og valper å gå på do.

Akkurat som med barn, så varierer det hvor lang tid det tar å bli kvitt bleie/få stueren, hvor lett pottetreningen er - det kan også skille på raser, jeg husker ikke hva slags hund du har. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen her er heller ikke stueren, men ser fremgang for hver uke. Hun er 6 mnd. Hvis det er gøy ute glemmer hun å tisse ute, og kommer på det inne når det ikke skjer noe. Holder seg hele natta hvis hun kommer ut rett før vi legger oss og rett ut når vi står opp. Slike lufteturer er på plena, og jeg må være skikkelig kjedelig :P Det tar det tiden det tar, tidligere har jeg hatt valp som det tok en uke å få stueren, og valp som ikke var stueren før hun var 9 mnd. 

Ingen av de tidligere hundene mine har gått til døren, men har holdt seg til første anledning. Det er praktisk synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Poteklem skrev:

Ærlig talt, det var bare et simpelt spørsmål. Må da få lov til å spørre uten å bli hakket på? 

Å forsøke å oppklare hva du spør om er ikke å hakke, det er å forsøke å hjelpe. 

Ønsker du et annet svar, får du nesten utdype hva du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...