Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til pelsstell av langhåra hund


Recommended Posts

Jeg syns å huske at vi brukte spattkammer den gangen jeg jobbet for en oppdretter av cockere, uten at jeg husker nr på de (det er jo noen tiår siden :P ), og det er gode kammer det, syns jeg. Av kardene mine syns jeg CC-karden er best å holde i om jeg skal børste en stund, men det er fordi at håndtaket på doggyman-karda er glatt og jeg har vonde hender. Håndtaket på CC-karda er lengre og har en sving på seg, så det er litt enklere å jobbe med over tid :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg syns å huske at vi brukte spattkammer den gangen jeg jobbet for en oppdretter av cockere, uten at jeg husker nr på de (det er jo noen tiår siden :P ), og det er gode kammer det, syns jeg. Av kardene mine syns jeg CC-karden er best å holde i om jeg skal børste en stund, men det er fordi at håndtaket på doggyman-karda er glatt og jeg har vonde hender. Håndtaket på CC-karda er lengre og har en sving på seg, så det er litt enklere å jobbe med over tid :)  

Jeg har sprattkammer, det er fortsatt standard-cockerutstyr :-) 

21 minutter siden, Ingidano skrev:

Spørs jo litt hva du mener med langhåret da :) 

TIl groenendael:
Bruker denne kammen (litt vond å holde i om du holder på lenge).
Denne karden for å ta overflatefloker/rusk + effileringssaks og vanlig rettsaks fra dogman. Men klipper ikke så mye mer enn poter og haser på mine. 
Og denne balsamsprayen.
 

Takk! Jeg tenkte at det var flere enn meg som har bruk for godt utstyr til pelsstell. Det er en jungel og en får jo ulike svar avhengig av hvem en spør. Det er kanskje ikke alltid en kommer på å spørre evt så spør en i en dyrebutikk og får svar etter hva de fører... Vi har samme balsamsprayen ser jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sniker bare inne et lite spørsmål her.

Vi har foreløpig en vanlig kam som vi har tenkt å bruke på samojedpels, men jeg lurer på hva dere synes om furminator. Noen sverger til denne og sier det er noe av det beste de har kjøpt, mens andre sier den er helt forferdelig og kutter underpelsen til hunden. Hva er deres mening om det? Er det noe man burde holde seg unna hvis man har langhåret hund, eller går det fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hannah skrev:

Hei, sniker bare inne et lite spørsmål her.

Vi har foreløpig en vanlig kam som vi har tenkt å bruke på samojedpels, men jeg lurer på hva dere synes om furminator. Noen sverger til denne og sier det er noe av det beste de har kjøpt, mens andre sier den er helt forferdelig og kutter underpelsen til hunden. Hva er deres mening om det? Er det noe man burde holde seg unna hvis man har langhåret hund, eller går det fint?

Hvis du er interessert i utstilling, som du har har vist i annen tråd, så ville jeg holdt meg unna furminator. Den fjerner masse død underull, men den fjerner også friske dekkhår - det er kniver i kammen, selvfølgelig fjerner den mer enn det som er løst. Jeg har prøvd den én gang, og skyr den som pesten. Vil jeg ha tynnet pelsen, har jeg egne verktøy til det - men en børste som skjærer av masse frisk pels uten at en kan kontrollere så godt hva en vil ha av, det vil ikke jeg ha i hus.

Dette er eksempel på et godt spørsmål å stille oppdretter - de kjenner rasen, er sikkert vant til å forberede pels både til hverdags og utstilling, og kan komme med sine anbefalinger. De børste jeg foretrekker er ikke sikkert at passer godt for deg.

Når det er sagt, så er en av mine favoritter kammen som kalles puddelkam - den har lange og stive tagger, som gjør det lettere å gre gjennom den lange pelsen til hannhunden min. Den koster en femtilapp og kommer godt gjennom en tispepels. Hannhunden har lengre pels, og han har derfor fått en kam til med eksepsjonelt lange tagger, så jeg får gredd helt inn til huden - men jeg bruker puddelkammen mest. For røyting, så er jeg veldig glad i en karde som heter EZY Groomer, som er en fantastisk liten sak til en hundrelapp. Den har fem eller syv (to lengder å velge mellom) "raketagger" som er lett buet, og dermed får løftet opp pelsen du grer gjennom og således kommer bedre til underulla enn om du bruker en ordinær børste/kam. Den får av ville mengder død underull når det er røyting, det er bare å gå ut i skogen og gre, og det flagrer rundt deg. Disse to er billige og gode verktøy for grovarbeidet - jeg må selvfølgelig gå over med en mer fintagget kam etter å ha brukt en grov kam, og for finishen utenfor utstillingsringen har jeg en god børste jeg foretrekker. Men i hverdagen så er EZY-G og puddelkammen det jeg oftest bruker - de passer mine hunder, mitt behov, mine ønsker og mine hender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Hvis du er interessert i utstilling, som du har har vist i annen tråd, så ville jeg holdt meg unna furminator. Den fjerner masse død underull, men den fjerner også friske dekkhår - det er kniver i kammen, selvfølgelig fjerner den mer enn det som er løst. Jeg har prøvd den én gang, og skyr den som pesten. Vil jeg ha tynnet pelsen, har jeg egne verktøy til det - men en børste som skjærer av masse frisk pels uten at en kan kontrollere så godt hva en vil ha av, det vil ikke jeg ha i hus.

Dette er eksempel på et godt spørsmål å stille oppdretter - de kjenner rasen, er sikkert vant til å forberede pels både til hverdags og utstilling, og kan komme med sine anbefalinger. De børste jeg foretrekker er ikke sikkert at passer godt for deg.

Når det er sagt, så er en av mine favoritter kammen som kalles puddelkam - den har lange og stive tagger, som gjør det lettere å gre gjennom den lange pelsen til hannhunden min. Den koster en femtilapp og kommer godt gjennom en tispepels. Hannhunden har lengre pels, og han har derfor fått en kam til med eksepsjonelt lange tagger, så jeg får gredd helt inn til huden - men jeg bruker puddelkammen mest. For røyting, så er jeg veldig glad i en karde som heter EZY Groomer, som er en fantastisk liten sak til en hundrelapp. Den har fem eller syv (to lengder å velge mellom) "raketagger" som er lett buet, og dermed får løftet opp pelsen du grer gjennom og således kommer bedre til underulla enn om du bruker en ordinær børste/kam. Den får av ville mengder død underull når det er røyting, det er bare å gå ut i skogen og gre, og det flagrer rundt deg. Disse to er billige og gode verktøy for grovarbeidet - jeg må selvfølgelig gå over med en mer fintagget kam etter å ha brukt en grov kam, og for finishen utenfor utstillingsringen har jeg en god børste jeg foretrekker. Men i hverdagen så er EZY-G og puddelkammen det jeg oftest bruker - de passer mine hunder, mitt behov, mine ønsker og mine hender. 

Takk for svar :)

Vet du kanskje hvorfor hannhunder har lengre pels enn tisper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hannah skrev:

Takk for svar :)

Vet du kanskje hvorfor hannhunder har lengre pels enn tisper??

Det er nå en gang slik naturen er innrettet, at gjennomsnittlig og som regel så er hannhunder større og mer prangende - se på fugler, så er det hannfuglene som har fargerike fjær de kan sprade rundt med for å lokke til seg damefuglene for litt birdybirdy-loving. Det er elgoksen som er staselig med store horn. Det er hanen som har hanekam og prancer rundt i gården blant alle hønepønene sine. Løven har manken, det har ikke frua. Det er bare hos menneskene at damene som regel spjaker seg mer til med sminke, hårfarge, fancy klær og høye hæler, mens gubben sægger i slitte olabukser, utgåtte joggesko og en t-skjorte fra Hard Rock Café. Men om du kler av menneskearten, så er det mer hårvekst på menn også. Joda, kvinner har som regel lengre hår enn menn, og blir mer sjeldne skallede - men det er så å si utelukkende menn som har helt hårete rygger, som har dørmatte på brystet og kan etablere helskjegg. Selv om kvinner har hårvekst over hele kroppen, så er menns hår mørkere, striere, tettere - og dermed mer synlige. Med kulturelle og geobiologiske forskjeller, selvfølgelig.

Jeg aner ikke om det kun er testosteronet som styrer det, eller om evolusjonen har gjort det nødvendig, om det er et slikt svar du leter etter. Men i dyreverdenen er hannen en kurtisør, en forfører, en reprodusent, den som higer etter hunnens gunst - og om det er flere hanner som konkurrerer om hunnens oppmerksomhet, så sies det at sterkest farger eller størst horn eller høyest paringshyl vinner fram. Så om en hannhund utvikler tykkere pels gjennom historien for å virke større og kulere og dermed får reprodusert seg (og nedarver sin pels fordi den ble valgt ut til å få pare), eller om det også er for at den gir mer motstand og beskyttelse i slåsskamp med andre hanner for å vinne prinsessa og halve territoriet (og nedarver sin pels fordi den overlevde kampen om hunnen), det kan jeg ikke nok om. 

Men det er gjennomført i omtrent alle dyreslag - hannen er mer, på alle måter. Ikke uten unntak, selvfølgelig, det er hannhunder med dårlig pels og tisper med enorm pels, men gjennomsnittlig og som hovedregel så er det slik.

Tisper som fjerner livmor får gjerne en enorm pelsvekst, hvor pelsen blir både tykkere og lengre, altså at hormonendring påvirker pelsen. Tisper har et annet røytemønster enn hannhunder - tispers røytesyklus er koblet til de hormonelle syklusene. En hannhund røyter mer jevnt gjennom hele året, framfor å ha to reelle "strippe-perioder" i løpet av et år, som tispene har. Men en hannhund er paringsklar 24/7, og mye mer stabil hormonelt.

Det er sikkert andre soniser som kan mer om dette enn meg, dog, så kanskje du får bedre svar av noen andre. Jeg er vant til pelsstell og å ha hund, men jeg har ikke hatt interesse av å sette meg like mye inn i evolusjonen på så detaljert nivå. 

Så har jeg ikke en gang touchet innom selektiv avlsaspektet innenfor hund, hvor oppdrettere framelsker rike pelser og alt det der, men det er en annen side av temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
55 minutter siden, Hannah skrev:

Hei, sniker bare inne et lite spørsmål her.

Vi har foreløpig en vanlig kam som vi har tenkt å bruke på samojedpels, men jeg lurer på hva dere synes om furminator. Noen sverger til denne og sier det er noe av det beste de har kjøpt, mens andre sier den er helt forferdelig og kutter underpelsen til hunden. Hva er deres mening om det? Er det noe man burde holde seg unna hvis man har langhåret hund, eller går det fint?

Jeg bruker furminator på huskyene og syns den funker strålende. Kutter minimalt med pels som ikke er død. Men på tervueren (hannhund) er den elendig. Kutter frisk pels så kvaliteten og funksjonen på pelsen blir ødelagt. Jeg vil vel tippe at samojed er mer likt terv-pels enn huskypels, så jeg ville vært skeptisk. 

18 minutter siden, SFX skrev:

*klipp*

Jeg aner ikke om det kun er testosteronet som styrer det, eller om evolusjonen har gjort det nødvendig, om det er et slikt svar du leter etter. *klipp*

Det er neppe bare testosteron som spiller inn, for de får både tjukkere og lengre (og dårligere kvalitet) pelse når de blir kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Det er neppe bare testosteron som spiller inn, for de får både tjukkere og lengre (og dårligere kvalitet) pelse når de blir kastrert.

Det er sant, kastrerte/steriliserte hunder får gjerne skikkelig dårlig og utypisk pels, uansett kjønn. Så pels *er* hormonregulert, uten at jeg kan forklare biokjemisk hva som skjer når en fjerner hormonene - jeg vet bare at det stort sett går til ******* :D 

Altså, pels kan jo påvirkes av dårlig fôr, dårlig shampoo, medisiner, vær, klimaskifte og andre utenforliggende årsaker, så det er jo en selvfølge at pels ikke utelukkende styres av testosteron/kjønnshormoner. Det er også genetiske variasjoner, da en ser at noen linjer har dårligere pels enn andre, det er ikke sånn at alle hannhunder har gode, tykke, tette, lange og flotte pelser (representative for sine raser and all that jazz). Blander du to to pelstyper, så er det dominante og recessive gener som spiller inn, for å komplisere ytterligere. Jeg tenker ikke da bare på å pare korthåret collie med afghansk mynde, men pelsvariasjoner innenfor samme rase. Men det er biologiske årsaker til at hannhunder har mer pels enn tisper, med mer eller mindre grad av evolusjon (og deretter selektivt avlsarbeid, i moderne tid) som bakenforliggende årsak - formoder jeg.

Men nå er jeg på tynn is, det innrømmer jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, SFX skrev:

Det er sant, kastrerte/steriliserte hunder får gjerne skikkelig dårlig og utypisk pels, uansett kjønn. Så pels *er* hormonregulert, uten at jeg kan forklare biokjemisk hva som skjer når en fjerner hormonene - jeg vet bare at det stort sett går til ******* :D 

Altså, pels kan jo påvirkes av dårlig fôr, dårlig shampoo, medisiner, vær, klimaskifte og andre utenforliggende årsaker, så det er jo en selvfølge at pels ikke utelukkende styres av testosteron/kjønnshormoner. Det er også genetiske variasjoner, da en ser at noen linjer har dårligere pels enn andre, det er ikke sånn at alle hannhunder har gode, tykke, tette, lange og flotte pelser (representative for sine raser and all that jazz). Blander du to to pelstyper, så er det dominante og recessive gener som spiller inn, for å komplisere ytterligere. Jeg tenker ikke da bare på å pare korthåret collie med afghansk mynde, men pelsvariasjoner innenfor samme rase. Men det er biologiske årsaker til at hannhunder har mer pels enn tisper, med mer eller mindre grad av evolusjon (og deretter selektivt avlsarbeid, i moderne tid) som bakenforliggende årsak - formoder jeg.

Men nå er jeg på tynn is, det innrømmer jeg :D 

Mulig gener kobla til X og Y kromosomer? Men det forklarer ikke fult ut hvordan en hannhund kan ha arva pelsmanken til hannhundene i morens slekt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Mulig gener kobla til X og Y kromosomer? Men det forklarer ikke fult ut hvordan en hannhund kan ha arva pelsmanken til hannhundene i morens slekt :P 

Men det kan jo ikke utelukkende være det, om en tenker på blandingsvalper eller krysningsparinger, hvor for eksempel pelslengde følger dominant og recessiv arvegang uavhengig av om det er far eller mor som har sånn og slik pels. 

Nei, jeg tenker at jeg konsentrerer meg om å bade, klippe, børste, føne og klappe på pelsen, så får resten være som det er for min del :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...