Gå til innhold
Hundesonen.no

Vende valp fra bur


karroh
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg henter hjem min nye valp neste uke, og som den kontrollfriken jeg er, planlegger jeg allerede flere måneder frem i tid (derav spørsmålet:P);

Planen er å ha han i bur om nettene. Den første perioden vil buret stå på soverommet mitt, for å både gi han trygghet og for at jeg har bedre oversikt dersom han skulle bli urolig/må tisse, etc. Når han blir eldre ønsker jeg å la han være løs i huset (evt på et avgrenset område i starten), men jeg lurer litt på hvordan jeg skal gå fra bur til ikke-bur. Familien har en Gordon setter på 6 år, han har ligget i bur om nettene/når han er alene helt fra starten. Personlig synes jeg han godt kunne fått være løs i huset, men han er vel av den sære typen som foretrekker buret sitt (går inn selv og rører seg ikke selv med døra oppe, og ikke fordi han er spesielt lydig :P). Som sagt håper jeg at det ikke blir slik med min, men jeg har aldri vært med på å vende en hund til å ikke være i bur, så jeg hadde satt stor pris på noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha ham i bur om nettene?

Det er greit at hunden er komfortabel i bur med tanke på reise, kurs og andre situasjoner der det kan være behov for å ha hunden på veldig begrenset område. Men hjemme er det sjelden noe behov. Hvis du leter litt på valpeforumet og trenings/adferdsforumet så finner du flere tråder med tips om hva du kan gjøre heller enn å ha valpen i bur om natta. Kompostgrinder gjør det blant annet mye lettere å regulere området og begrense tilgang til bestemte steder valpen ikke må slippe til av sikkerhetsgrunner.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Hvorfor i det hele tatt begynne med bur?

Fordi ved riktig bruk, kan det gi valpen en trygghet og et fristed som bare er dens. Det er ikke snakk om å bure inne fordi den gjør noe galt, er slitsom, etc., det skal være positivt og fint for hunden å få gå i buret og slappe av. 

Dette er vel strengt talt ikke en bur eller ikke bur diskusjon, bur på natta den første perioden blir det uansett (så fremt valpen gir uttrykk for at den mistrives). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, karroh skrev:

Fordi ved riktig bruk, kan det gi valpen en trygghet og et fristed som bare er dens. Det er ikke snakk om å bure inne fordi den gjør noe galt, er slitsom, etc., det skal være positivt og fint for hunden å få gå i buret og slappe av. 

Dette er vel strengt talt ikke en bur eller ikke bur diskusjon, bur på natta den første perioden blir det uansett (så fremt valpen gir uttrykk for at den mistrives). :)

Trygghet, og et fristed er da fullt mulig å gi en valp uten å bruke bur.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, karroh skrev:

Fordi ved riktig bruk, kan det gi valpen en trygghet og et fristed som bare er dens. Det er ikke snakk om å bure inne fordi den gjør noe galt, er slitsom, etc., det skal være positivt og fint for hunden å få gå i buret og slappe av. 

Dette er vel strengt talt ikke en bur eller ikke bur diskusjon, bur på natta den første perioden blir det uansett (så fremt valpen gir uttrykk for at den mistrives). :)

Men hvorfor kan ikke en seng gjøre samme nytten?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, karroh skrev:

Fordi ved riktig bruk, kan det gi valpen en trygghet og et fristed som bare er dens. Det er ikke snakk om å bure inne fordi den gjør noe galt, er slitsom, etc., det skal være positivt og fint for hunden å få gå i buret og slappe av. 

Dette er vel strengt talt ikke en bur eller ikke bur diskusjon, bur på natta den første perioden blir det uansett (så fremt valpen gir uttrykk for at den mistrives). :)

Det samme gir en god, komfortabel hundeseng. Det enkle er ofte det beste ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maren&Bunyip skrev:

Trygghet, og et fristed er da fullt mulig å gi en valp uten å bruke bur.

Selvsagt er det mulig, og jeg mener ikke at buret vil bli det eneste stedet valpen kan gå for å få fri/føle seg trygg. Absolutt ikke. 

Som sagt, formålet med denne tråden var ikke å starte en diskusjon rundt dette temaet, men for å få tips til hvordan jeg på best mulig måte kan vende valpen fra å bruke bur om nettene når den blir litt eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen seng har han fått (riktignok en billigvariant i førsteomgang). :) Gjentar meg selv her, jeg mener ikke at buret blir valpens eneste fristed og trygghet, men det er der han kommer til å sove om nettene den første perioden. Det her er vel en diskusjon hvor vi aldri blir enige, noen ønsker å bruke bur hjemme, mens andre holder seg langt unna.:P Selv har jeg bare positive erfaringer fra å bruke bur den første tiden, våre tidligere hunder sov også i bur før de "flyttet ut". Det er kun vår nåværende GS som tviholder på buret sitt, og det er tips til en eventuell liknende situasjon jeg ønsker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, karroh skrev:

Selvsagt er det mulig, og jeg mener ikke at buret vil bli det eneste stedet valpen kan gå for å få fri/føle seg trygg. Absolutt ikke. 

Som sagt, formålet med denne tråden var ikke å starte en diskusjon rundt dette temaet, men for å få tips til hvordan jeg på best mulig måte kan vende valpen fra å bruke bur om nettene når den blir litt eldre. 

Jeg skjønner ikke egentlig greia. Ehhh, åpne opp igjen buret da? Det enkleste er jo å ikke gjøre seg avhengig av bur i første omgang. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jeg skjønner ikke egentlig greia. Ehhh, åpne opp igjen buret da? Det enkleste er jo å ikke gjøre seg avhengig av bur i første omgang. 

Bur den første tiden blir det uansett, og som allerede nevnt; dette er ikke en tråd for å diskutere bruken av bur.. Grunnen til tråden er å få tips til hvordan en kan vende valpen til å ikke være i buret, slik at han ikke om 6 år fra nå er like avhengig av buret sitt som GS'en (ja, jeg er fullstendig klar over at dette kan løses ved å ikke gjøre han avhengig av bur til å begynne med, men som sagt; bur om nettene blir det uansett). I noen tilfeller kan det være å "bare åpne døra", men dette er en tråd for å få tips i tilfelle situasjonen blir en annen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste rådet er vel å aldri begynne med bur, som nevnt tidligere i tråden. Sier det ikke for å starte noe diskusjon for/mot bur, men fordi det er litt rart å lære hunden en ting når du vil avvenne den det noen måneder senere? Hvorfor må den være i bur fra starten av, når den likevel skal avvennes senere?

Er det ikke da bedre å ha en seng, også evt sette opp kompostgjerder rundt. Det blir på en måte et bur, men kan lett tilpasses hunden. Dvs at du etter hvert bare kan fjerne de. 

Om du skal bruke bur så er det vel bare å fjerne buret når du ikke vil at hunden skal sove i det mer. En fordel da at hunden allerede har lært å slappe av uten bur også, på forhånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er vel å ta problemet OM det skulle oppstå, sannsynligvis er det vel bare å fjerne buret når tiden er inne... Jeg personlig synes jo det er mest humant å ta valpen opp i sengen den første tiden for å gi den den tryggheten den trenger - da trenger man som regel ikke å styre med bur og sånt. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det greieste er vel å ta problemet OM det skulle oppstå, sannsynligvis er det vel bare å fjerne buret når tiden er inne... Jeg personlig synes jo det er mest humant å ta valpen opp i sengen den første tiden for å gi den den tryggheten den trenger - da trenger man som regel ikke å styre med bur og sånt. 

Tusen takk for svar. :) Jeg har tenkt litt på å la han sove i senga mi den første tiden, men har vært litt usikker. Ser for meg at dunputer og -dyner kan være temmelig morsomme å revne opp. Et alternativ er å fjerne det, men da blir det nok lite med søvn for min del. Har du evt noen tips der?

4 minutter siden, laikamor skrev:

Beste rådet er vel å aldri begynne med bur, som nevnt tidligere i tråden. Sier det ikke for å starte noe diskusjon for/mot bur, men fordi det er litt rart å lære hunden en ting når du vil avvenne den det noen måneder senere? Hvorfor må den være i bur fra starten av, når den likevel skal avvennes senere?

Er det ikke da bedre å ha en seng, også evt sette opp kompostgjerder rundt. Det blir på en måte et bur, men kan lett tilpasses hunden. Dvs at du etter hvert bare kan fjerne de. 

Om du skal bruke bur så er det vel bare å fjerne buret når du ikke vil at hunden skal sove i det mer. En fordel da at hunden allerede har lært å slappe av uten bur også, på forhånd.

Tusen takk. :) Grunnen til at jeg ønsker å la han sove i bur den første tiden er fordi han skal sove på rommet mitt i den perioden, og der er det ikke all verden med plass. Dersom jeg ommøblerer og fjerner skrivebordet f.eks, kunne det blitt plass til en liten kompostbinge, men spm er hvor stor forskjell det gjør mtp plass å boltre seg på for valpen (buret er i str XL, så det er jo ikke akkurat trangt for han der). En annen grunn er at han er vandt med bur, i og med at han og resten av kullet sover i bur sammen nå (med døra oppe, vel og merke), og en tredje grunn er at jeg som sagt kun har positive erfaringer med bruk av bur tidligere - med unntak av GS'en, der ble det litt for mye av det "gode".

Jeg skal sjekke ut mulighetene for å lage en binge i morgen, tviler sterkt på at det utgjør noen stor forskjell ifht plass, men det er verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass til et bur, så har du vel plass til en seng? Det ER det absolutt enkleste å legge en nyankommet valp i en seng. Blir det sutring etter lufteturen om kveld /natt, så får du vurdere om du tar den opp i senga. Det garanterer nattesøvnen, men det er ikke sikkert du blir kvitt bikkja fra senga. Valper av større raser foretrekker jeg å la ligge i egen hundeseng.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alle mine valper i senga de første dagene og ingen av de har noen gang ødelagt dyne eller pute. Om natta har de sovet når de bare har funnet roen. Etter noen dager har jeg vent de til å sove et annet sted, fordi de tissa i senga :P Denne omgangen skulle jeg helgradere meg og kjøpte vanntett laken, valpen har ikke tissa en eneste gang og sover enda i senga, 7 mnd. gammel :P 

Men hvis du skal ha den i bur om natta, så er det ikke verre enn at du bare åpner burdøra når du vil den skal gå fritt igjen. Sannsynligheten er rimelig stor for at valpen da velger seg et sted utenfor buret for å sove. Skulle den ikke det, så javel, da kan den vel bare ligge der om den selv vil? Så lenge døra er åpen har den jo valget. Eller du bare fjerner buret helt. Jeg har hatt en hund som likte buret sitt, vi brukte det en periode når hun var alene hjemme og hun gikk alltid inn i buret når hun visste vi skulle dra. Det var ingen problem å bare fjerne buret når vi ikke trengte det. Ikke noe savn fra henne. Selv om hun gikk å la seg i bur om det skulle stå framme en gang ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt; den beste måten å gå fra bur til ikke-bur på, er å åpne burdøra og se hva som skjer. :) Om valpen er vant til å sove/være i ro om natta, så vil den sannsynligvis fortsette med det, enten i buret eller utenfor buret. Verre enn det er det nok ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig også fullt mulig å venne valpen til bur og gjøre den trygg i bur uten at den må sove der om natta. Jeg har brukt bur mye i forbindelse med kurs og treninger, særlig siden vi ikke hadde bil de tre første årene med hund, og det er fint å ha en hund som ikke bare slapper av i, men liker buret sitt. Når det er sagt ville jeg jobbet med buret som en helt separat ting i kortere økter og ikke putte hunden der i timesvis av gangen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, karroh skrev:

Tusen takk for svar. :) Jeg har tenkt litt på å la han sove i senga mi den første tiden, men har vært litt usikker. Ser for meg at dunputer og -dyner kan være temmelig morsomme å revne opp. Et alternativ er å fjerne det, men da blir det nok lite med søvn for min del. Har du evt noen tips der?

Jeg har hatt en del valper opp gjennom årene, men ingen av dem har verken herpet sengetøy eller andre ting, heldigvis. Ikke har de tisset i senga heller. Sistemann i hus sov fra vi la oss rundt halv tolv til vi stod opp morgenen etter (mellom 6 og 9). OM hun måtte ut om natta, så våknet jeg selvsagt av det. Det er litt sånn at når familien legger seg, så legger også hundene seg når det blir ro i huset. Det finnes selvsagt unntak, og noen valper må ha hjelp til å roe seg, men da er det genialt å ha de i senga, for da slipper man å stå opp eller styre for mye :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begge mine valper i bur en periode om natten. Det var null problem å avvende de det. Jeg åpnet burdøren og lot de velge selv hvor de ville sove og fjernet deretter buret ettersom de valgte andre steder. Ene valpen sovnet i sengen min og sluttet dermed med buret, andre valpen la seg på gulvet/sofa/snek seg opp i min seng og da fjernet jeg buret. Ingen av de føler seg utrygg i bur i dag i bil f.eks :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt alle mine valper i senga og, aldri vært noe problem :) Kun en som har tissa i senga, men det var fordi jeg var så urutinert og sov uten klær :P De har alle sovet oppi håret mitt :wub: Og nå ble jeg plutselig valpesyk :lol: Finnes ikke noe koseligere enn et valpefjes som grynter seg inntil halsen din :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...