Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder har ingenting i fjellet å gjøre!


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

Akk så store problemer vi har i Norge, svaner som angriper folk, og nå også at folk som er redde hunder skal bestemme over fjellet.

"Jeg har hørt eksempler på at folk nesten har mistet fotfestet eller falt utfor på grunn av en nærgående hund, forteller han."

Jeg har hørt eksempler på at folk NESTEN har mistet fotfestet, og sågar har jeg hørt eksempler på at folk falt utfor (!!!) på grunn av nærgående insekter. På tide å forby insekter i fjellet. Teppebomb norges fjellheim med insektsmiddel asap. Bort med alt som er farlig. ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så stor trafikk på disse toppene?

At dette er et problem?

Kanskje jeg bare skal slutte å ergre meg over at kneet ikke vil holde på nedturen, og jeg dermed ikke kommer meg på de bratteste toppene. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så stor trafikk er det da virkelig ikke! Planen er å gå Slogen neste sommer, men uten hund siden mine begynner å bli litt skrantne, det holder med de lavere fjellene i Sunnmørsalpene for dem :) Men hadde jeg hatt en ung og sprek hund som hadde orket det hadde den selvfølgelig blitt med!

Jeg har hatt med hunder på flere toppturer, den mest befolka var Beseggen, og det var null stress. Bare man gjør som vanlig og viser hensyn og har hunden i bånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da kan det være risiko for at hunden dytter borti både barn og voksne, og på en trang og luftig fjelltopp kan dette være forbundet med en viss fare. Jeg har hørt eksempler på at folk nesten har mistet fotfestet eller falt utfor på grunn av en nærgående hund, forteller han."

 

:D  Forby folk med ryggsekk , gamle , barn , brautete folk , fok med kamera , folk med dårlig balanse . ALLE som kan komme til å dulte borti noen slik at de nesten mister fotfestet :) Himmel og hav . Lurer på om jeg skal legge ut i Geocaching Norge bare for å tirre litt :D 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg tenkte akkurat det samme når jeg leste dette :lol:  

Jeg har aldri opplevd fjelltur tilsvarende lørdagshandel på kjøpesenter slik det fremstilles som her. 
At folk er redd hund er helt greit, men da har de også et ansvar. Nemlig å si i fra, eventuelt å holde en avstand som de føler seg trygg på hvis det er et veldig stort problem. 

Og dulte borti og velte ned fra luftige fjelltopper... Hvor spisse er disse toppene som omtales egentlig? :blink: 

Og som andre så går jeg ikke tur uten hund. Da er hele poenget borte faktisk :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Forollhogna i helga. Masse folk, og halvparten hadde hunder, mange flere enn en. Ingen konflikter hverken mellom hunder eller mellom hund-folk. Man tar hensyn rett og slett og har kontroll på dyret (ev dyrene) sine. Ittno problem. Og det er trangt på toppen på Forollhogna... ingen fallt ned...  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel primært snakk om populære toppturer der det også gjerne er bratt og/eller utstikkende fjellhyller osv som folk på død og liv på risikere livet utpå for å få selfien. Jeg skjønner godt at folk er ukomfortable med ukontrollerbare hunder der, men som @yurij mener jeg at det er flere enn hundene som isåfall burde ha begrenset tilgang på slike steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Dette er vel primært snakk om populære toppturer der det også gjerne er bratt og/eller utstikkende fjellhyller osv som folk på død og liv på risikere livet utpå for å få selfien. Jeg skjønner godt at folk er ukomfortable med ukontrollerbare hunder der, men som @yurij mener jeg at det er flere enn hundene som isåfall burde ha begrenset tilgang på slike steder...

Hvis folk risikerer livet for en selfie er det ikke hunder i nærheten som er problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis man er så redd for hunder og mener at hunder ikke hører hjemme i fjellet, så har jeg ett hot tips, og det er å finne seg en av de tusenvis av andre så å si forlatte fjelltoppene i Norge. :P De gangene jeg har gått i fjellet, så møtte vi knapt en eneste sjel, men da gikk vi heller ikke på fjellets "Karl Johan". Vil man ha fjellturer uten forstyrrelser, så får man velge mindre populære fjell, verre er det ikke.

Og hvis man er så skvetten at en hund kan få en til å falle ned fra en fjelltopp, så vil jeg vel egentlig anbefale at man holder seg på litt flatere områder. :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tuvane said:

Altså, hvis man er så redd for hunder og mener at hunder ikke hører hjemme i fjellet, så har jeg ett hot tips, og det er å finne seg en av de tusenvis av andre så å si forlatte fjelltoppene i Norge. :P De gangene jeg har gått i fjellet, så møtte vi knapt en eneste sjel, men da gikk vi heller ikke på fjellets "Karl Johan". Vil man ha fjellturer uten forstyrrelser, så får man velge mindre populære fjell, verre er det ikke.

Og hvis man er så skvetten at en hund kan få en til å falle ned fra en fjelltopp, så vil jeg vel egentlig anbefale at man holder seg på litt flatere områder. :P

Ev gå tur i dårlig vær  :D
Gik tur forrige uke i regn og torden. jeg var ENESTE på toppen, og møtte kun to unge damer (som gikk sammen) i løpet av turen på 4 timer  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig diskusjon. Har ikke ord. Jeg synes ikke at folk som er redde hunder skal ha enerett på hvert himla sted de befinner seg. Det GÅR an å si fra eller holde avstand. Ikke forvente at alle skal automatisk innrette seg etetr dem: Greit det finnes himla mange uansvarlige hundeeiere som lar hundene svinse rundt i for lang line eller løs. Men det er langt fra alle. Å skulel forby hudner i fjellet er helt fullstendig bak mål. Det er jo enttopp i fjellet og på tur hunder hører til!

Men jeg synes dette med stadig økende redsel for hund er urovekkende. Folk blir redde for hund fordi de blir mindre og mindre eksponert for det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange av disse konfliktene ikke handler om redsel for hunder, men om kapasitet og plass, rett og slett. Befolkningstettheten øker og det er stadig mer populært med toppturer og uteliv. Det blir stadig fullere/trangere, og noen må vike plassen. Da er det lett å gå for de som kan være litt problematiske for noen fra før. Pluss de hundeeierene som ikke har kontroll og faktisk tar mer plass enn alle andre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, yurij skrev:

I går hadde fyren til og med stått i kø pga hund!! På en topp han ville opp på :D  Uffa !   Måtte legge ut i Geocaching Norge, han er en ivrig general der . 

Topp at du gjorde det, holdt på å le meg ihjel :lol: Jeg er en av de gærne som har gått med hund over *gulp* romsdalseggen, tror han aldri har fått så mye kos av fremmede på en dag noen gang som syns det var kult å se så glad hund der :P Men måtte riktignok skubbe han i rumpa en gang da :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...