Gå til innhold
Hundesonen.no

HD


Recommended Posts

For å si det på den måten - hadde man kunne diagnostisere HD basert på hvordan hunden står, sitter eller går, så hadde vi ikke tatt røntgen av dem. Folk sier både det ene og det andre, både at "om hunden strekker seg sånn, så har den fine hofter" og "om hunden sitter sånn, så har den HD", og jeg har langt på vei blitt veldig lite overbevist om at slikt stemmer.

Jeg fikk til og med beskjed om at en valp jeg passet helt sikkert hadde HD, for den gikk så rart. Valpen var HD-fri den, mens kullsøsknene som gikk helt normalt hadde HD...

Med mindre hunden viser tegn til å ha vondt, være stiv og støl osv, eller du har kjøpt en rase som er veldig utsatt for HD (evt linjer med mye HD), så hadde jeg droppet å bekymre meg så veldig mye over det, og røntget valpen når den blir gammel nok til det. Er du VELDIG bekymret går det selvfølgelig an å forhåndsrøntge.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier mye forskjellig, og kunnskapsnivået er ikke spesielt høyt hos alle veterinærer heller. Var hos veterinær med min for et par år siden fordi jeg trodde det var noe galt med hoftene. Veterinæren sa at fordi hunden hoppet opp på to og strakk seg opp beina mine var det iallefall ikke hoftene det var noe galt med. Jeg ville likevel ha røntgen, og joda, hunden hadde sterk HD! 

Så har vi den yngste som hinker, hopper og generelt går veldig rart. Jeg var sikker på at hu og hadde HD. Røntga henne og hoftene er perfekte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...