Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2, liten/middels rase


Milius
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg driver og tenker på hund nr. 2. Det er mest sannsynlig noen år frem i tid, men jeg aner virkelig ikke hva som kan passe. Jeg har en kleinspitztispe, noe som passer veldig godt i hverdagen min. Hun bjeffer som en spisshund, men ikke så mye at det gjør meg noe. Hun får hovedtur på rundt 1 time og småturer på ca. 1 time tilsammen. Vi trener ikke noe spesielt og har ingen planer om det heller per i dag.

Hvis jeg skal få en hund til er jeg mest redd for å få en rase som blir med på eller drar igang bjeffingen. Jeg orker én som bjeffer men tenker det blir vanskelig å trene på hvis det er to som drar igang. 

Derfor lurer jeg på om noen har noen tanker om en rase som kunne passe?

Jeg trives godt med små/mellomstore hunder, men er åpen! Og fullt klar over at de fleste i den størrelsen bjeffer mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en whippet være noe for deg? Det er jo ikke sikkert du liker mynder når du liker spisshunder (men jeg syns begge deler er nydelige!). Mange whippeter bjeffer lite eller ingenting. Det kan nok hende den vil bli med, men den er ikke typen som drar i gang et bjeffekor. Og den vil kunne trives med den turmengden du har i dag. Men den bør helst få mulighet til å strekke ordentlig ut, og springe fort innimellom, enten løs, eller evt. i langline på et jorde. Jeg sitter og skriver med en whippetvalp på 10 uker i fanget, så jeg er veldig inhabil nå da, og syns det er verdens nydeligste hunder :) Lykke til med valg av hund nr. 2!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Papillon? Hvis jeg noensinne skal ha liten hund så måtte det blitt det. De jeg kjenner (både privat og i treningssammenheng) er tilpasningsdyktige og er med på alt, veldig lettlærte og generelt lite lyd. Det virker som om de lett lærer at bjeffing er uønsket og holder seg til det.

De få jeg vet om som har vært ugreie med tanke på bjeffing og renslighet har hatt eiere som virkelig ikke visste noenting om hund, så det har jeg ikke tenkt på som rasetypisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rahjjo skrev:

 Men den bør helst få mulighet til å strekke ordentlig ut, og springe fort innimellom, enten løs, eller evt. i langline på et jorde.

Ikke bruk langline på en whippet som skal løpe, det er oppskriften på skader. Det går så fort når de løper at setter lina seg fast eller surrer seg inn i folk/annen hund så kan hunden eller de rundt skade seg skikkelig. Bedre å trene inn en god innkalling fra valpeben av og ha de løse, eller slippe på egnede områder hvis de ikke hører. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh takk for tips!

@Rahjjo @Sprettballen Jeg syns mynder er så fine :drool:  Men jeg trodde whippet trengte mer tur enn det? Er det vanskelig å finne steder de kan løpe i båndtvangperioden? Og har de lett for å jage vilt?

@sidnajse Italiensk mynde skal jeg se nærmere på, de tror jeg virkelig kunne passet bra :wub:

@Woola Papillon hadde nok passet bra, men er redd for å velge en rase som må trenes mye for å være stille. Har litt ymse erfaring med bjeffetrening :hmm: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Milius skrev:

Ååh takk for tips!

@Rahjjo @Sprettballen Jeg syns mynder er så fine :drool:  Men jeg trodde whippet trengte mer tur enn det? Er det vanskelig å finne steder de kan løpe i båndtvangperioden? Og har de lett for å jage vilt?

@sidnajse Italiensk mynde skal jeg se nærmere på, de tror jeg virkelig kunne passet bra :wub:

Tregner og trenger. Min erfaring er at de er med på alt om de kan, men det eneste de krever er å få løpt fra seg noen dager i uken. Muligheter for å slippe avhenger nok av hvor du bor, individet du har og hvor god innkalling du har trent. Ikke se bort i fra at de har lett for å jage vilt. Min er greit uskyldig og kontrollerbar på smådyr (katter, fugler ol) men rådyr er hakket mer spennende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk mynde kan nok passe inn hos deg. Veldig kjærlige hunder! De trenger påkledning i surt og kaldt vær i enda større grad enn whippet. Individuelt om de bjeffer, min varsler og prater mye men jeg kjenner italienere som er helt stille. Ville prøvd å få møtt noen individer om du kan for å se om du liker væremåten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6. august 2017 at 10:07 AM, Rahjjo skrev:

Kan en whippet være noe for deg? Det er jo ikke sikkert du liker mynder når du liker spisshunder (men jeg syns begge deler er nydelige!). Mange whippeter bjeffer lite eller ingenting. Det kan nok hende den vil bli med, men den er ikke typen som drar i gang et bjeffekor. Og den vil kunne trives med den turmengden du har i dag. Men den bør helst få mulighet til å strekke ordentlig ut, og springe fort innimellom, enten løs, eller evt. i langline på et jorde. Jeg sitter og skriver med en whippetvalp på 10 uker i fanget, så jeg er veldig inhabil nå da, og syns det er verdens nydeligste hunder :) Lykke til med valg av hund nr. 2!

Bjeffer ikke? Nåja..dagens whippets later til å bjeffe en hel del mer enn tidligere.. Fort en gang innimellom? Nei, de trenger ikke å springe fort en gang innimellom, de trenger å få rase av seg , løse, fotrinnsvis HVER dag. Langline på bikkjer som springer raskt..? Kjøp deg ei skikkelig forsikring fortere enn svint, for det er rene oppskrifta på skader! 

Separasjonsangst er heller ikke ukjent på dagens whippets og hanhundene kan være ivrige 'markører' innendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange whippets (eller mynder av ymse varianter for den del) er det i Norge per i dag? Og får virkelig alle disse løpe ordentlig fra seg flere ganger i uken, året rundt? Hvor?

Altså, jeg skjønner at det ikke er optimalt, og at de bør få løpe fra seg, men jeg ser liksom ikke for meg at alle myndeeiere har kilometervis med inngjerdede jorder eller løpebaner til dyra sine når det ikke er båndtvang.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, simira skrev:

Hvor mange whippets (eller mynder av ymse varianter for den del) er det i Norge per i dag? Og får virkelig alle disse løpe ordentlig fra seg flere ganger i uken, året rundt? Hvor?

Altså, jeg skjønner at det ikke er optimalt, og at de bør få løpe fra seg, men jeg ser liksom ikke for meg at alle myndeeiere har kilometervis med inngjerdede jorder eller løpebaner til dyra sine når det ikke er båndtvang.

Som svar på det første spørsmålet ditt; ALT for mange! Takk til overivrige 'oppdrettere' som spyr ut hvalper og til de samme og deres hvalpekjøpere som promoterer rasen som 'den enkle rasen som passer alle'.. Resultatet er at whippet langt fra er det den var. Nå er jo ikke dette noe særfenomen for whippet, det samme skjer med alle raser som blir populære. Har sagt det før men gjentar det gjerne, popularitet er det verste som kan skje en rase. Det har vi utallige eksempler på. 

Jaha, siden det er mange som har hund under en hel del under 'optimale' forhold, så er det greit liksom? Det finnes massevis av hunder som knapt får en tur i det hele tatt, da er det vel bare tull det som stadig gjentaes her på Sonen, at hunder bør fa minst en times mosjon pr.dag? 

Tillegg; jeg ser at italiener også nevnes her. Trivelig rase men det er ikke en rase 'som får nok mosjon ved å løpe rundt stuebordet' ( sitat fra en oppdretter..) Det er en aktiv og løpsglad hund og med tanke på de tynne bena, er det viktig at hundene får løpe skikkelig og bygge muskulatur. Det er IKKE en 'bære på armen' bikkje! ( forsåvidt ingen hunder som er designa for det.) Som nevnt har de tynn hud og tynn pels, så de fryser lett hvis det er kaldt eller de blir våte. Hvilket ikke betyr at de skal gå med frakk på sommeren dog.. 

Som whippet kan de ha en hel del jaktinstinkt, hørte om en IM som drepte en katt faktisk men akkurat det er nok ikke så vanlig :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, QUEST skrev:

Tillegg; jeg ser at italiener også nevnes her. Trivelig rase men det er ikke en rase 'som får nok mosjon ved å løpe rundt stuebordet' ( sitat fra en oppdretter..) Det er en aktiv og løpsglad hund og med tanke på de tynne bena, er det viktig at hundene får løpe skikkelig og bygge muskulatur. Det er IKKE en 'bære på armen' bikkje! ( forsåvidt ingen hunder som er designa for det.) Som nevnt har de tynn hud og tynn pels, så de fryser lett hvis det er kaldt eller de blir våte. Hvilket ikke betyr at de skal gå med frakk på sommeren dog.. 

Som whippet kan de ha en hel del jaktinstinkt, hørte om en IM som drepte en katt faktisk men akkurat det er nok ikke så vanlig :P

Enig i at italiener bør ikke holdes som pyntehund! Hvilken oppdretter sa dette? :blink: Jeg tror for eksempel at forekomst av beinbrudd er langt mindre hos dem som får løpe seg sterke og smidige. 

Onkel til min jager elg om han får sjansen, så... De kommer definitivt med jaktinstinkt intakt, ja :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 at 1:29 PM, Milius skrev:

Ååh takk for tips!

@Rahjjo @Sprettballen Jeg syns mynder er så fine :drool:  Men jeg trodde whippet trengte mer tur enn det? Er det vanskelig å finne steder de kan løpe i båndtvangperioden? Og har de lett for å jage vilt?

Whippeter er løpshunder og de har et løpebehov, så jeg synes de bør får løpe og rase minst annehver dag, helst hver dag. Mine blir ganske rastløse om de ikke får løpt nok, selv om de får tur. Det eneste er vel kanskje om vi går mer krevende fjellturer i bånd, da kan de blir slitne, men løpingen må ut, om enn bare 10-15 minutter(og da utnytter de de minuttene max). Fordelen er igjen at når de først får strekt på beina så krever de ikke så mye aktivisering, dog, alle hunder bør får variert mosjon og oppleve forskjellige miljø og få nye inntrykk, selv om de ikke _krever_ det.  Jeg lar mine løpe også når det er båndtvang, men er veldig obs på hvor jeg slipper. Det er tross alt jakthunder. Aldri i nærheten av beitende dyr og ikke i skogen, med mindre det er en tursti med mye trafikk(mindre sjanse for villt), ellers bruker jeg en del fotballbaner etc. Min eldste er 2,5 og er ikke ille på jaktinstinkt. Hun jager om hun _ser_ noe løpe, men på det hun har jaget til nå har hun vært grei å stoppe(mest kattene til foreldrene mine). Jeg er nøye på hvor jeg slipper som sagt, så de har aldri løpt etter villt. Minsten er bare valp, så hvordan jaktinstinktet hennes blir vet jeg ikke. Det er gjerne ikke fullt utviklet før de er 2-3 år. Som unge har de ofte et mye mer ekstremt løpebehov enn som voksne. Min yngste gjør knapt annet enn å løpe på tur :P De fleste jeg kjenner/kjenner til som har whippet, går med sine løse. Trener man innkalling fra dag 1 og er litt obs på hvor man slipper, så bør det gå bra. Men, hunder er forskjellige. Man kan ende opp med en som ikke kan gå løs også. De har som sagt jaktinstinkt. 

På 8.8.2017 at 5:14 PM, QUEST skrev:

Bjeffer ikke? Nåja..dagens whippets later til å bjeffe en hel del mer enn tidligere..

Tja, jeg har inntrykk av at dette er linjebasert og aller høyeste grad arvelig. Jeg har truffet bjeffewhipser, og så har du sånne som mine og flere jeg kjenner, som bjeffer en håndfull ganger i året. Jeg kvepper når mine kommer med et bjeff, for det skjer så utrolig sjeldent. De individene jeg har truffet som bjeffer er hunder som ikke er helt riktig sammenskrudd mentalt generelt. Jeg vet at andre har andre erfaringer, men dette er hvert fall mine erfaringer basert på de jeg har truffet. 

Sitat

Fort en gang innimellom? Nei, de trenger ikke å springe fort en gang innimellom, de trenger å få rase av seg , løse, fotrinnsvis HVER dag. Langline på bikkjer som springer raskt..? Kjøp deg ei skikkelig forsikring fortere enn svint, for det er rene oppskrifta på skader! 

Enig. Drit i langline. Det er livsfarlig. SKAL man bruke langline, så må man for all del ha hunden alene og holde i langlina slik at man kan passe på at den ikke kommer i beina på hunden. Samt en god innkalling. Det beste er å la langlina være. På valpen hadde jeg en kort line på 5 meter, og det fungerte greit. Den var kort nok til å ikke sette seg fast i noe når hun løp, og hun hadde den ikke på i lek med andre hunder. 

Bare for å vise litt fart, får du langline mellom beina her ligger de tynt an:

Sitat

Separasjonsangst er heller ikke ukjent på dagens whippets og hanhundene kan være ivrige 'markører' innendørs. 

Seperasjonangst, eller trege med å få til å være alene(føler det fort kan uvikle seg til sep.angst om man ikke er obs å gir valpen tid til å bli trygg) kan forekomme, så greit å være obs på det og ikke minst ha en plan for hva man gjør om man ikke kommer i mål med treningen på den tiden man har fra valpen kommer, til man begynner i jobb. Det er ikke gitt at valpen kan være alene i noen timer etter 4-5 uker. Likevel har jeg inntrykk av at mange som sliter med seperasjonsproblemer har kun en hund, ikke at det er noen unnskyldning, men det er nok kanskje lettere når de er flere sammen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Smartingen said:

De lærer inn en skikkelig innkalling og slipper hunden løs på egnede plasser :)

Og med det jaktinstinktet det snakkes om (ikke bare hos whippet, men mynder generelt) så er det trivielt å få en god innkalling nårdyret jager også? Særlig med den trenbarheten de fleste mynder har?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, simira skrev:

Og med det jaktinstinktet det snakkes om (ikke bare hos whippet, men mynder generelt) så er det trivielt å få en god innkalling nårdyret jager også? Særlig med den trenbarheten de fleste mynder har?

Kan virkelig ikke snakke for alle, men de aller fleste jeg kjenner som har mynder slipper hundene sine løs og har en god innkalling. Jeg kalte greyhounden min inn når den stakk etter rådyr uten problemer, og det var en hund jeg ikke fikk lært noe som helst annet nettopp pga trenbarheten. Det hjelper i alle fall å prøve å få en skikkelig god innkalling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Smartingen said:

Kan virkelig ikke snakke for alle, men de aller fleste jeg kjenner som har mynder slipper hundene sine løs og har en god innkalling. Jeg kalte greyhounden min inn når den stakk etter rådyr uten problemer, og det var en hund jeg ikke fikk lært noe som helst annet nettopp pga trenbarheten. Det hjelper i alle fall å prøve å få en skikkelig god innkalling :)

Jeg tar det for gitt at folk vil prøve. Det var én ting jeg skulle ha på ridgebacken også, og det var en god innkalling. Vel... han går ikke så mye løs, og ihvertfall ikke noe sted han kan ta av i jakt. Jeg får meg liksom ikke til å tro at myndeeiere flest har god nok innkalling på en mynde i jakt heller, selv om noen sikkert har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Og med det jaktinstinktet det snakkes om (ikke bare hos whippet, men mynder generelt) så er det trivielt å få en god innkalling nårdyret jager også? Særlig med den trenbarheten de fleste mynder har?

Jeg kan ikke snakke for andre mynderaser enn whippet, for de har jeg liten erfaring med, men ja, innkalling er jo essensielt å lære inn tidlig for at den skal kunne gå løs. Det er jo likevel en individuell faktor også, noen har jo mer jaktinstinkt enn andre. Det er ikke en rase som er særlig førerorientert nødvendigvis, og de kan være vanskelige å motivere. Jeg tror likevel at om man lærer hunden å jobbe for belønninger fra den er liten, og legger mye verdier hos eier, så kan de lære ganske mye. Jeg trener jo lydighet med min eldste, og det er selvfølgelig noe helt annet å trene henne enn det var med schäferen. Hun går ikke i døden for ball eller mat, selv om hun blir motivert av det. Blir noe for vanskelig eller for pirkete, så i stedet for å bli frustrert over å ikke få belønning, så finner hun heller på noe annet :P Jeg tror at ved å trene hunden litt i hverdagen, må ikke være noe spesielt, bare triks f.eks. vil styrke samarbeidet mellom eier og hund, og gjøre det enklere å få til en bedre innkalling f.eks. 

Jeg stoler likevel ikke like mye på min eldstes innkalling som jeg gjorde på schäferens. Jeg er bevisst på hvor jeg slipper, for jeg vet veldig godt at det er null garanti for at jeg får henne inn igjen HVIS hun skulle tenne skikkelig på jakt etter et dyr. Selv om hun har blitt kalt inn etter jakt på rådyr, så er det ikke dermed sagt at hun gjør det neste gang. Schäferen bråsnudde uansett, fordi det jeg hadde å tilby henne toppet alt annet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Smartingen skrev:

De lærer inn en skikkelig innkalling og slipper hunden løs på egnede plasser :)

Hehe, ja, det er jo BARE å lære en mynde, som er lagd for jakt og å fullføre den jakta, å bare droppe det når eier roper :P De fleste med whippet går nok med de løs, men at de fleste greier å kalle de inn ved jakt? Niks.

Sånn bortsett fra det så er whippeten er alright rase og det kreves ikke mye for å ha en, men de bør få strekke godt på beina. De bjeffer ikke mye (jeg har sheltie og whippet, stor forskjell!), selv om noen individer kan ha mer lyd i seg. Piping og sutring derimot hvis tepper eller dyner ikke ligger riktig er ikke uvanlig. De er generelt flinke til å si fra hvis de er misfornøyd med tilværelsen.

Om du har en bjeffer fra før så vil det så klart bli lettere å "lage" en bjeffer av en hund nr.2 som i utgangspunktet ikke har det så mye i seg, så det ville jeg vært litt obs på uansett rase.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bjeffing så har jeg 1 whippet med mye vokt i seg, som bjeffer en del, og så har jeg 2 som man lurer på hva som skjedde når de kommer med et bjeff i halvåret eller noe.. Jeg tenker ikke over hvor og når de er løse fordi det skal litt til føre de jager noe, kontra min fuglehund som jeg er mye mere påpasselig med, for ho bruker nesa si på å lete opp vilt. Min eldste elsker å jakte, men som sagt så går det mye på syn, så det meste av dyr får ho heller ikke med seg, og ergo 0 jakt. Mine 2 yngste kan jeg avbryte jakta på om de begynner å jage noe. Men helt ærlig så mye som de går løse i skæven når det ikke er båndtvang, og så lite de har funnet å jage på, så mener jeg sannsynligheten er ganske liten for å ha det problemet med en del jaktinstinkt. 

Men går mye på indvidier, dette er bare min mening basert på de indvidene jeg har og kjenner til. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. august 2017 at 3:32 PM, Milius skrev:

@QUEST Nå er ikke jeg ute etter en "bære på armen" bikkje (vet ikke hvor du har det fra?), men ser at det kan være et problem hvis de må få løpe fritt hver dag og i tillegg har høyt jaktinstinkt :huh: Hvordan gjør de som har (lykkelige) mynder det da?

Den 'bære på armen' var ikke rettet til deg, det var mer en beskrivelse av hva rasen ikke er :) 

Tja..hvis man ikke har egnede områder, så lar man være å skaffe seg mynde f.eks. Å ha lyst på er ikke det samme som å ha mulighet til.. Jeg har f.eks siberian husky som en absolutt favorittrase.  :wub:Både utseende og væremåte tiltaler meg veldig! Har jeg SH? Nei. Kommer jeg til å skaffe meg en SH? Sannsynligvis aldri. Jeg har null interesse for hundekjøring, kunne ikke tenke meg å sykle med hund og har heller ikke 20 mål inngjerda tomt. 

Jeg har sett nok av hva som kan skje når polarhunder stikker av, så en slik sjanse føler jeg meg ikke komfortabel med. Selvfølgelig kunne jeg skaffet meg en SH men når man tar med de tingene jeg nevner ovenfor, hva slags liv ville 'min' SH få? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST :) 

Ja, det var liksom derfor jeg spurte her da :ahappy: men jeg skal se nærmere på rasene som er nevnt, og jeg skaffer meg ikke en rase jeg ikke er sikker på at kan trives hos meg uansett. Men jeg har en tendens til å overvurdere hvor mye jobb det er og hvor vanskelige noen raser er. Det tok f.eks. mange år før jeg innså at jeg hadde tid til å ha egen hund, men det var jo ikke så stress som jeg hadde tenkt :ahappy:

Personlig er schnauzere favoritten, men ingen av de passer for øyeblikket. Men ting kan endre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...