Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinærstudiet


Hannah
 Share

Recommended Posts

Noen her som går, eller har gått veterinærstudiet?

Har lyst å bli veterinær, men lurer litt på hvordan det er å studere til det, så hvis noen som går/ har gått, eller noen med erfaring kunne ha svart på spørsmålene mine hadde jeg satt stor pris på det.

- Når bestemte du deg for å bli veterinær?

- Hva var snittet for å komme inn da du søkte?

- Hvorfor ville du bli veterinær isteden for dyrepleier?

- Er det vanskeligere/lettere enn du trodde?

- Hvordan bor du? Hus/leilighet/campus?

(Hvis du bor/bodde på campus, er hund tillatt?)

- Måtte du flytte for å studere?

- Mest praktisk eller teoretisk?

- Er timene lange? Når starter/slutter dere?

- Hva inneholder timene?

- Studerer/studerte du i Norge eller utlandet?

Kommer sannsynligvis med flere spørsmål, men det var disse jeg kom på akkurat nå. Men gjerne kom med mer informasjon om dette. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veterinær.

- Når bestemte du deg for å bli veterinær?

Har villet bli det så lenge jeg kan huske.

- Hva var snittet for å komme inn da du søkte?

Husker ikke. 

- Hvorfor ville du bli veterinær isteden for dyrepleier?

Har aldri vurdert dyrepleier. Mindre varierte, enklere og kjedelige arbeidsoppgaver, lavere lønn.

- Er det vanskeligere/lettere enn du trodde?

Tja, vet ikke egentlig. Det er helt klart et krevende studium som krever mye tid. Ikke som enkelte andre studium som har lite obligatorisk undervisning. Vi hadde en del frafall på veien også(der jeg studerte fikk man ikke fortsette dersom man strøk på en eksamen mer enn én gang eller dersom resultatene var for dårlige).

- Hvordan bor du? Hus/leilighet/campus?

Jeg bodde på campus de første årene, flyttet deretter inn i et hus som lå utenfor.

(Hvis du bor/bodde på campus, er hund tillatt?)

Nei, det var ikke tillatt med dyr der jeg studerte.

- Måtte du flytte for å studere?

Ja

- Mest praktisk eller teoretisk?

Begge deler, vi hadde masse praktisk undervisning, også de første årene.

- Er timene lange? Når starter/slutter dere?

Vi holdt stort sett på fra 9 til 17 bortsett fra onsdager hvor vi var ferdig i 12-13 tiden. Med noen unntak. Siste året holdt vi ofte på lengre alle dager.

- Hva inneholder timene?

Det var et spørsmål jeg kunne brukt resten av dagen til å svare på. Vi hadde forelesninger, gruppeoppgaver med problembasert læring, undervisning på disseksjonssalen og praktisk opplæring med levende dyr, besøk på gårder, slakterier etc.

- Studerer/studerte du i Norge eller utlandet?

Jeg studerte i Storbritannia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2017 at 8:39 AM, Artemis skrev:

Jeg er veterinær.

- Når bestemte du deg for å bli veterinær?

Har villet bli det så lenge jeg kan huske.

- Hva var snittet for å komme inn da du søkte?

Husker ikke. 

- Hvorfor ville du bli veterinær isteden for dyrepleier?

Har aldri vurdert dyrepleier. Mindre varierte, enklere og kjedelige arbeidsoppgaver, lavere lønn.

- Er det vanskeligere/lettere enn du trodde?

Tja, vet ikke egentlig. Det er helt klart et krevende studium som krever mye tid. Ikke som enkelte andre studium som har lite obligatorisk undervisning. Vi hadde en del frafall på veien også(der jeg studerte fikk man ikke fortsette dersom man strøk på en eksamen mer enn én gang eller dersom resultatene var for dårlige).

- Hvordan bor du? Hus/leilighet/campus?

Jeg bodde på campus de første årene, flyttet deretter inn i et hus som lå utenfor.

(Hvis du bor/bodde på campus, er hund tillatt?)

Nei, det var ikke tillatt med dyr der jeg studerte.

- Måtte du flytte for å studere?

Ja

- Mest praktisk eller teoretisk?

Begge deler, vi hadde masse praktisk undervisning, også de første årene.

- Er timene lange? Når starter/slutter dere?

Vi holdt stort sett på fra 9 til 17 bortsett fra onsdager hvor vi var ferdig i 12-13 tiden. Med noen unntak. Siste året holdt vi ofte på lengre alle dager.

- Hva inneholder timene?

Det var et spørsmål jeg kunne brukt resten av dagen til å svare på. Vi hadde forelesninger, gruppeoppgaver med problembasert læring, undervisning på disseksjonssalen og praktisk opplæring med levende dyr, besøk på gårder, slakterier etc.

- Studerer/studerte du i Norge eller utlandet?

Jeg studerte i Storbritannia.

Takk for svar :)

- Gikk du på noe folkehøyskole etter videregående, tok du friår, eller begynte du bare direkte på studiet?

- Studerte du i Storbritannia fordi du ville studere utenlands, eller fordi det var for vanskelig å komme inn i Norge? (Har hørt det er veldig vanskelig å komme inn i Norge. De sier at snittet er høyt og at du bare må ha 5'ere eller 6'ere:hmm:)

- Hvordan var det å ha timene på engelsk? Tenkte at hvis jeg ikke kommer inn i Norge og må studere i utlandet, så blir jo timene på engelsk, men hvordan går det hvis man ikke er særlig flink i engelsk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hannah said:

Takk for svar :)

- Gikk du på noe folkehøyskole etter videregående, tok du friår, eller begynte du bare direkte på studiet?

- Studerte du i Storbritannia fordi du ville studere utenlands, eller fordi det var for vanskelig å komme inn i Norge? (Har hørt det er veldig vanskelig å komme inn i Norge. De sier at snittet er høyt og at du bare må ha 5'ere eller 6'ere:hmm:)

- Hvordan var det å ha timene på engelsk? Tenkte at hvis jeg ikke kommer inn i Norge og må studere i utlandet, så blir jo timene på engelsk, men hvordan går det hvis man ikke er særlig flink i engelsk?

 

Jeg studerte biologi ved NTNU i Trondheim noen år før jeg begynte. 

Jeg ville studere utenlands. Det er ikke noe lettere å komme inn i Storbritannia. Du må ha gode karakterer og så er det en lang søknadsprosess. Jeg dro dit på intervju før jeg kom inn. Ja, snittet er høyt i Norge, du kan finne nøyaktige tall på samordnaopptak.no. Det er mange nordmenn som studerer i Ungarn, Tsjekkia, Polen, Slovakia etc. da det er lettere å komme inn.

Jeg synes ikke at det var noe problem med undervisning på engelsk. Hadde enkelte fag på engelsk da jeg studerte her i Norge også. Jeg er halvt irsk da, det hjelper. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg går veterinærstudiet nå, skal begynne på andreåret i September :) 

- Når bestemte du deg for å bli veterinær?

Jeg har alltid hatt lyst til å bli veterinær, kan ikke huske en tid da det ikke var målet ;) 

- Hva var snittet for å komme inn da du søkte?

Forrige inntak var snittet på 55.2, altså ganske høyt. Jeg gjorde det veldig bra på skolen og hadde med to-tre unntak kun 5 og 6, endte likevel opp på 10.plass på ventelista med 54.2 i snitt. Blir gjerne sånn når det er så ekstremt mange søkere på 67 plasser eller hva det nå er i Norge. Derfor tok jeg sjansen når jeg fikk tilbud om å komme på siste-liten opptaksprøve i Budapest, og det er jeg så utrolig glad jeg gjorde :D Stortrives!

- Hvorfor ville du bli veterinær isteden for dyrepleier?

Ville ikke gå flere år på universitetet for å så tjene så dårlig som jeg har hørt dyrepleiere gjør, og har alltid likt å lære og utfordre meg selv, så da var valget ganske enkelt.

- Er det vanskeligere/lettere enn du trodde?

Hmm, både og kanskje! Det er ekstremt mye pugg og ikke like mye "forståelse" av fag i forhold til hva jeg er vant med, men så langt syns jeg det har gått veldig fint egentlig. Jeg forventet ikke at det skulle være lett, da. Og det er mye jobb, men jeg syns det vi lærer er mye mer interessant enn det jeg måtte lære f.eks. på VGS så da blir det ikke så tungt likevel syns jeg.

- Hvordan bor du? Hus/leilighet/campus?

Jeg bor i en stor leilighet i sentrum sammen med en venninne og våre 2 hunder :) 

(Hvis du bor/bodde på campus, er hund tillatt?)

- Måtte du flytte for å studere?

Jepp, men hadde måtte flytte om jeg skulle studere i Norge og, bare at nå får jeg bo kjempebillig i en europeisk storby, noe som passer meg ypperlig!

- Mest praktisk eller teoretisk?

Begge deler, i Budapest er de to første årene gjerne veldig teoretiske, men vi har litt praktisk og som kjemilabb og disseksjon i anatomi i tillegg til forelesninger i det. Det blir mer og mer praktisk etter hvert som man kommer lenger i studiene :) 

- Er timene lange? Når starter/slutter dere?

Både ja og nei.. Får ikke tid til så mye annet enn skole, mat og hund + litt sosialt. Dagene er veldig forskjellige ut ifra timeplanen, noen dager starter jeg 8 og er ferdig 10, andre dager kan jeg starte 8 og være ferdig kl 18, eller jeg kan få dager med lange pauser/fritimer imellom timene. Veldig positivt for min del er at i de fleste forelesningene får vi ha med hundene på skolen, så de slipper å være alene hele dagen.

- Hva inneholder timene?

Mye forelesing der du hører på en professor snakke og gjerne tar notater, og eller som jeg nevnte så har vi hatt mye lab i kjemi, disseksjon av hund hver uke, lab der vi bruker mikroskop til å se på vev, og nå dette året vet jeg vi skal begynne med forsøksdyr etter hvert..

Jeg begynte rett på studiet etter VGS og det har gått fint så langt, men jeg er den yngste nordmannen der nede haha.. Veldig mange norske og irske studerer i Budapest, og de fleste har gjort noe annet i ett eller flere år før de begynner :)  Når det kommer til å studere på engelsk så vet jeg ikke om noen som har slitt av den grunn, man kommer lett inn i det og det blir fort veldig naturlig. I tillegg er det som sagt haugevis av nordmenn der nede så om det er noe man ikke forstår så spør vi bare hverandre. 

Bare å spørre hvis det er mer du lurer på, er som sagt bare et år siden jeg begynte selv så husker godt hvordan det føltes :) Anbefaler i hvert fall Budapest på det sterkeste om du vil til utlandet, billig å bo og utrolig godt og koselig miljø, alle er i samme båt der nede og man hjelper hverandre mye :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte veterinærmedisin i Budapest.

 

- Når bestemte du deg for å bli veterinær?

Barneskolen. Gav opp tanken på vgs. da karakterene ikke var gode nok, så kom den tilbake senere.

- Hva var snittet for å komme inn da du søkte?

Opptaksprøve

- Hvorfor ville du bli veterinær isteden for dyrepleier?

Som veterinær har man en del flere muligheter mtp. retningsvalg. Man kan jobbe med smådyr, produksjonsdyr, man kan bli forsker, man kan jobbe i mattilsynet og på veterinærinstituttet, med fiskehelse osv.

- Er det vanskeligere/lettere enn du trodde?

Nei, jeg var ganske forberedt på at det kom til å bli et ******* :)

- Hvordan bor du? Hus/leilighet/campus?

Bodde i leilighet med hundene mine.

- Måtte du flytte for å studere?

Ja, til Ungarn. Litt kulturkræsj første året, men så gikk det seg til. Nå er Budapest drømmebyen.

- Mest praktisk eller teoretisk?

To første årene var mye teori. For så vidt mye teori etter andreklasse også, men mer praktisk rettet. I Budapest får man veldig fin teoretisk bredde på kunnskapen sin. Også liker jeg å tru at man blir en veterinær med skikkelig bein i nesa etterhvert som man overlever de forskjellige departementene og professorne der.

- Er timene lange? Når starter/slutter dere?

Timene er på 45 minutter hver. Regner med at hver dag er ca. en arbeidsdag, så kommer pugging på kveldene i tillegg.

- Hva inneholder timene?

Kommer an på faget det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Når dere studerer i utlandet, da er dere der i 6 hele år eller? Og er det i Budapest det er best å studere hvis det blir utenlands? Hvordan er boforholdene der, deler dere rom? Er det dyrt? Og hvordan er kostnader generelt?

Hvordan er opptaksprøvene og intervjuet? Foregår alt på engelsk? Hvilke type spørsmål stiller det, og er det vanskelig å få plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dyrepleier vs. veterinær så tenker jeg litt som MaritaS når det gjelder muligheter. Jeg jobber som veterinær i kombinasjonspraksis. Dvs at jeg jobber med hest, storfe, gris, geit, sau, hund, katt etc. Den samme muligheten har man ikke som dyrepleier, da er det først og fremst smådyr man jobber med. 

 

Når det gjelder antall år så er det forskjellig fra lærested til lærested. Hvor det er best kommer an på hvem du spør. ;) 

Har inntrykk av at Budapest er litt elsk/hat. Litt enten eller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/08/2017 at 1:40 AM, Hannah said:

Takk for svar alle sammen :)

Når dere studerer i utlandet, da er dere der i 6 hele år eller? Og er det i Budapest det er best å studere hvis det blir utenlands? Hvordan er boforholdene der, deler dere rom? Er det dyrt? Og hvordan er kostnader generelt?

Hvordan er opptaksprøvene og intervjuet? Foregår alt på engelsk? Hvilke type spørsmål stiller det, og er det vanskelig å få plass?

Vet man kan søke om å få bytte over til skolen i Norge fra Budapest etter 2-året tror jeg det er :) Har flere venner som søkte til Budapest nettopp pga det, men tror alle sammen heller har bestemt seg for å bli, haha!

Når det kommer til  hvilket sted som er best, så kommer helt sikkert svaret til å variere etter hvem du spør ;) Men spør du meg, så vil jeg si Budapest er et av de bedre stedene! Egentlig hadde jeg lyst til å studere i England, men da jeg så prisen og søknadsprossessen og i tillegg fikk tilbud fra Budapest der jeg kunne starte samme år så var det ikke verdt forskjellen å vente, for min del. Har hørt at det er mange arbeidsgivere som ikke er fan av hvordan studiene legges opp i Warsawa hvertfall, uten at jeg er helt sikker på hvorfor det er sånn. Brno og Kosice har jeg hørt mye bra om, men de er mindre enn Budapest og ikke like sentrale. Det er heller ikke like mange nordmenn, noe som kan være både positivt og negativt :) Samtidig er det ikke like vanskelig å gå der mtp at klassene er mindre og nesten ingen går inaktive såvidt jeg har hørt.

Jeg leier som sagt leilighet sammen med en venninne, og nei, det er ikke dyrt :D Vi har litt over 100 kvadrat rett ved skolen og parken og betaler 3200 NOK hver + strøm/vann og common costs som kommer på 500-700 hver kanskje? Ellers er mat og drikke billig, og vi lever utrolig godt på Lånekassen her nede :heart:  Så når folk lurer på om det frister å søke over til Norge så sier jeg glatt nei takk :P 

Alt foregår på engelsk ja, og jeg mener det er veldig lett å komme inn her nede. MEN det kommer en flaskehals etter 2.året hvor du går inaktivt dersom du ikke har stått alle eksamener, hvor mange faller av. I tillegg så vil jeg si at det er dumt å søke dersom man ikke er motivert og sikker på at det er dette man vil. Jeg kjenner mange (ikke norske) som gikk 1.året bare fordi foreldrene sa de måtte begynne på studier og de falt fort av når de ikke hadde motivasjon og driv nok dessverre :/  Opptaksprøvene er multiple choice og tester kjemi, biologi og engelsk. De kan være tricky men er som sagt ikke vanskelig å komme inn likevel, de har ikke så høye krav til oss ettersom de har mange plasser i forhold til søkere. Mye verre for de som vil inn på medisin eller tannlege :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt seint kanskje, men håper du har sjekket ut "Joint Bachelor Degree in Animal Science" ved Nord universitet i Bodø. Jeg går der nå. Det er i første omgang en bachelor der du tar halvparten i Bodø og halvparten i Kosice i Slovakia. Det er en del lavere snitt enn i Oslo. Er utrolig kjekt. Vi er bare 20 stk i klassen som gjør at du blir godt kjent med alle sammen, i tillegg er det gjerne litt lettere å få god oppfølging fra studieveiledere osv. Det er også veldig greit å få en "norsk familie" før man flytter til utlandet. Studiet er på engelsk, men det er ikke noe problem. Veldig mange fag på norsk skoler vil uansett bruke engelske bøker så engelsk bør du kunne uansett. Etter du har tatt bacheloren er du garantert opptak til master (=veterinær) i Slovakia. Skal være veldig billig å bo i Slovakia, vet det er svært få som jobber utenfor studiene, rett og slett fordi man ikke trenger det. Mat er også billig og man kan ofte gå ut og spise hvis det er ønskelig. Synes også det er mye lettere å finne leiligheter der de godtar dyr i Slovakia. Standarden er som oftest relativt god også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...