Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om utstilling


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hei, kan ingeting om hundeutstillingen, men har lyst å delta så har lest litt om utstillinger, og da leste jeg at hunden alltid skal være på din venstre side og at du aldri skal være mellom dommeren og hunden. Men hva skal du gjøre hvis du for eksempel skal løpe foran dommeren, altså ikke rett frem og tilbake, men på tvers (hvis du skjønner hva jeg mener). Skal du bytte slik at du har hunden på høyre side når du kommer løpene tilbake, eller lar du hunden bare være på venstre side slik at du havner i mellom dommeren og hunden?

Det samme gjelder hvis du skal løpe i en sirkel. Da kommer du jo til slutt mellom dem hvis du ikke bytter hånd, så hva gjelder? Hvilken av disse "reglene" overskrider den andre?

Skal du bytte hånd slik at hunden kommer på høyre side, eller lar du hunden bare løpe på venstre side, men kommer da mellom dommer og hund?

Takk for svar på forhånd, og beklager hvis dette ble litt rotete eller rart forklart. Visste ikke helt hvordan jeg skulle forklare det.:sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Hunden har du på venstre side når du viser den i ringen, selv om du passerer dommer :) 

Ellers er dette heftet fint og gir mange svar på spørsmålene til en fersk utstiller: http://web2.nkk.no/filestore/Aktivitet/Nyiringen2014.pdf 

Takk for svar. Skal sjekke ut heftet:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye spørsmål;

- Hvis man drar på valpeutstilling, må valpen ha utstillingsbånd slik som de voksne hundene, eller kan de ha vanlig halsbånd og lenke?

- Hvor har man godbitene på utstilling? Har man bare noen få i hånden, eller har man de i lommen? Blir det ikke mye "søl" å ha de i lommen?

- Hvilke godbiter bruker dere på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hannah skrev:

Nye spørsmål;

- Hvis man drar på valpeutstilling, må valpen ha utstillingsbånd slik som de voksne hundene, eller kan de ha vanlig halsbånd og lenke?

- Hvor har man godbitene på utstilling? Har man bare noen få i hånden, eller har man de i lommen? Blir det ikke mye "søl" å ha de i lommen?

- Hvilke godbiter bruker dere på utstilling?

_-Du KAN bruke vanlig halsbånd og kobbel, men det tar seg bedre ut å bruke utstillingsline og et halsbånd som dekker minst mulig av hundens hals (jeg er vant til kjettinghalvstrup på korthårede hunder). På pelsraser aner jeg ikke hva som er vanlig, spør oppdretter eller andre med rasen :) 

- De fleste bruker godbitbag (tilfeldig link: https://nettdyret.no/hund/hundetrening/godbitbag-med-festekrok_14-2523.html ) eller belte med "godbitlomme" på. 

- Bruk godbiter hunden elsker :) De beste du kan finne. Om det er godis fra dyrebutikk eller pølsebiter har ikke noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tørre godbiter, og har jeg klær med lomme så har jeg dem der. Om ikke så bruker jeg en liten godbitveske. Men bruk godbiter som valpen liker!

Om man har tenkt å gå på litt utstillinger så er det greit å venne på valpen utstillingsbånd. Snakk med oppdretteren din om hvilke liner som brukes på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er kjekt å se litt videoer fra utstillinger og, så ser du hva andre gjør? Det er mange gruppevideoer også med valper (fra England) på denne kanalen. Det betyr ikke at alt er god handling, men du får jo kanskje blitt litt mer kjent med konseptet før du stiller: https://m.youtube.com/user/thedogworldtv 

Jeg lurer på om ikke de gikk konkurs nå nylig, så da kommer det gjerne ikke mer, men det er nok å se fra før ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling kan være en morsom hobby, men det viktigste er at hunden synes det er stas og at du drar hjem med verdens vakreste hund uansett resultat!

Ofte står dommeren i midten av ringen når dere løper rundt, så da er det ikke noe problem - venstresiden er alltid til dommeren. Og om dommeren står utenfor sirkelen, så er det for å få overblikk - bruke "vidvinkelen", så bare fortsett å løpe med hunden på venstre side. De aller proffeste bytter side i den individuelle bedømmelsen i visse løpe-formasjoner av ulike mer eller mindre gode årsaker, men det skal du ikke henge deg opp i, det er ikke viktig.

Angående godbiter, så sørg for å bruke noe som hunden liker, men som ikke tar et kvarter å tygge - det er greit at godbiten blir borte på såpass kort tid at dommer kan få sjekke tenner uten å bli full av matrester og at en kan begynne å løpe uten å vente på at hunden tygger ferdig. Jeg har stilt hund med godbiter i BH'en fordi jeg hadde tatt på meg feil klær og glemt godbitlomma, så anything goes :P Jeg har godbitlomme, eller så bruker jeg lommene på klærne - og jeg er så lite fin på det at om jeg bruker pølser eller kjøttboller, så går de i bukselomma også, også antar jeg at det blir vasket og omtrent like rent som resten av buksa som er full av hår og sikkel. Jeg kler meg gjerne fint på utstilling, men det er fremdeles klær som skal tåle hund. En av mine mest brukte kjoler på utstilling kosta 249 på Lindex, så det er ikke krise om den blir kloret i stykker eller får permanente grønskeflekker. Den er uten lommer, så da bruker jeg enten en jakke med lommer om det er vær til det, eller fester et belte rundt livet som godbitlomma kan henge fra. Det finnes også godbitlommer med sikkerhetsnål, så de kan festes på hva som helst, hvor som helst. Jeg liker å bruke godbitlommer som ikke er for store og klumpete, det deiser og dulter så veldig når en skal løpe fire-fem runder i stor konkurranse, og ikke trenger jeg å få plass til en halv frolicpose heller.

Ta kontakt med din lokale hundeklubb, og hør om de skal ha utstillingstrening, eller om det er noen som har miljøtrening hvor du kan få trent på tannvisning og bedømmelse - det er alltid fornuftig at en valp lærer seg håndtering, for eksempel for senere veterinærbesøk. Har du hannhund, må den også akseptere en liten intimsjekk i andre enden. Det er god trening i å dra på valpeshow med hunden, men det gjør ikke noe om en har trent litt på forhånd med at fremmede tar på valpen. Løpe pent og stå i ro kommer etter hvert, men håndtering av fremmede kan en ikke starte med for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, noen som vet hvilken utstillingsline/bånd en samojed burde ha?

Har hørt at båndet skal matche pelsen best mulig, så da blir det hvitt, men burde det være kjetting, hel/halvstrup? Hva skal det være laget av, lær? Burde det være delt opp slik at du har både halsbånd og lenke, eller burde det bare være ett bånd?

Svar taes imot med et stort takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hannah skrev:

Hei, noen som vet hvilken utstillingsline/bånd en samojed burde ha?

Har hørt at båndet skal matche pelsen best mulig, så da blir det hvitt, men burde det være kjetting, hel/halvstrup? Hva skal det være laget av, lær? Burde det være delt opp slik at du har både halsbånd og lenke, eller burde det bare være ett bånd?

Svar taes imot med et stort takk :) 

Har du spurt oppdretteren din? Oppdrettere flest er veldig behjelpelige når det gjelder slike spørsmål altså. Er ikke så mange samojedeiere her, så det er gjerne enklere og raskere å snakke med oppdretter :) 

Om jeg ikke tar feil så bruker mange retrieverbånd på samojed.

Forøvrig bruker jeg aldri strup på valp fordi de er litt uberegnelige hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Har du spurt oppdretteren din? Oppdrettere flest er veldig behjelpelige når det gjelder slike spørsmål altså. Er ikke så mange samojedeiere her, så det er gjerne enklere og raskere å snakke med oppdretter :) 

Om jeg ikke tar feil så bruker mange retrieverbånd på samojed.

Forøvrig bruker jeg aldri strup på valp fordi de er litt uberegnelige hehe.

Takk for svar, oppdretter kommer på fredag med valpen, så får spørre da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hannah skrev:

Takk for svar, oppdretter kommer på fredag med valpen, så får spørre da ;) 

Jeg er sikkert litt kynisk av meg, men siden den blir levert lurer jeg på om du har hilst på mor til valpene? Sett hvordan de har vokst opp? Hilst på valpene?

Akkurat nå, Hannah skrev:

Hvor fester dere deltakernummeret deres?

Tar dere bare å feste dem med en sikkerhetsnål på skjorten?

De fleste bruker en nummerlappholder, enten en plastlomme man har på armen eller en nål som det er festet en klype på. Disse finnes i en million varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å finne en hundeklubb nær deg og delta på ringtrening! Da får du trent på utstilling, valpen blir mer komfortabel med både det å være tett på andre hunder, det å løpe i sirkel og bli stilt opp, og ikke minst det å bli håndtert av fremmede og stilt opp på bord. Der får du mange gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Kan anbefale å finne en hundeklubb nær deg og delta på ringtrening! Da får du trent på utstilling, valpen blir mer komfortabel med både det å være tett på andre hunder, det å løpe i sirkel og bli stilt opp, og ikke minst det å bli håndtert av fremmede og stilt opp på bord. Der får du mange gode tips!

Har tenkt på det og kontaktet hundeklubben, men de har Bare tingtrening en gang i måneden på grunn av dårlig oppmøte og lite interesse :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Jeg er sikkert litt kynisk av meg, men siden den blir levert lurer jeg på om du har hilst på mor til valpene? Sett hvordan de har vokst opp? Hilst på valpene?

De fleste bruker en nummerlappholder, enten en plastlomme man har på armen eller en nål som det er festet en klype på. Disse finnes i en million varianter.

Nei, vi har ikke dratt å hilst på valpene eller moren da vi importer fra Danmark, men vi får masse bilder og videoer av valpene og foreldrene.

Så klart hadde det vært en fordel å hilst på valpene, men vi sparer mange tusen kroner  på å slippe å reise ned til Danmark flere ganger for å hilse på dem og så til slutt hente valpen. Oppdretteren kommer med ham og skal være noen få dager sammen med oss slik at hun får se hvordan vi bor, og slik at vi får vist henne litt rundt i "byen".

For meg virker hun som en seriøs oppdretter da hun har holdt på med dette i mange år. Kan linke nettadressen til kennelen hennes nedenfor.

 

Har sett litt på de nummerlappholderne på noen nettbutikker, men hva foretrekker du? Den rundt armen eller klypen?

 

http://www.jurak.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hannah skrev:

Nei, vi har ikke dratt å hilst på valpene eller moren da vi importer fra Danmark, men vi får masse bilder og videoer av valpene og foreldrene.

Så klart hadde det vært en fordel å hilst på valpene, men vi sparer mange tusen kroner  på å slippe å reise ned til Danmark flere ganger for å hilse på dem og så til slutt hente valpen. Oppdretteren kommer med ham og skal være noen få dager sammen med oss slik at hun får se hvordan vi bor, og slik at vi får vist henne litt rundt i "byen".

For meg virker hun som en seriøs oppdretter da hun har holdt på med dette i mange år. Kan linke nettadressen til kennelen hennes nedenfor.

Det går sikkert bra.

Akkurat nå, Hannah skrev:

 

Har sett litt på de nummerlappholderne på noen nettbutikker, men hva foretrekker du? Den rundt armen eller klypen?

Jeg bruker for det meste klype :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hannah skrev:

Hei, noen som vet hvilken utstillingsline/bånd en samojed burde ha?

Har hørt at båndet skal matche pelsen best mulig, så da blir det hvitt, men burde det være kjetting, hel/halvstrup? Hva skal det være laget av, lær? Burde det være delt opp slik at du har både halsbånd og lenke, eller burde det bare være ett bånd?

Svar taes imot med et stort takk :) 

Nå synes jeg utstillingslenke på mange måter er både minst og mest viktig - det er viktig med noe som hunden er komfortabel med, og som du synes er godt å holde i, og hvordan det er å holde i påvirkes også av hundens løpesett - når min 50 kilos tispe la seg i tet foran meg og løp på, da var det greit å ha ei lenke som var god å holde i, som jeg ikke lett glapp, som ikke ga brannsår, og som holdt når hun løp på for å vise seg fram. Noen sverger til ditten, andre til datten - vi kan ikke fortelle deg hva du vil trives med. Jeg personlig foretrekker å bruke helstrupkjetting og lenke, men jeg har ulike lenker til hannhunden og tispa fordi de viser seg/blir vist på ulike måter, og derfor trenger ulik lengde. At lenkene har kule farger er skikkelig underordnet for meg i praksis. Når jeg stiller valp, bruker jeg derimot halvstrup, nettopp fordi de er valper - men jeg går over til helstrup når de vet mer hva de skal gjøre, jeg kan forvente at de ikke vimser som en valp, og de er så store at jeg vil ha den lille ekstra sikkerheten. Det vil si at de får helstrup når de har vokst ut av halvstrupen, i utstillingssammenheng. Jeg har både tekstil og skinn i lenker, men bruker tynne kjettinghalsbånd fordi jeg synes det er penest siden det ikke skaper noen brede "hakk" i pelsen og dermed ikke forstyrrer nakkelinjen rent optisk.

Om jeg skulle hatt samojed eller tilsvarende farget rase, så ville jeg aldri ha brukt hvit lenke, for om en først skal pirke på slike detaljer så vil hvitt tilbehør få hunden til å virke skitten (de er aldri så hvite som syntetisk hvitt), og lenka vil være ren i cirka fem minutter. Kjøp heller en annen farge, eller legg den hvite lenka i en kopp te for å få den farget med en gang. 

Men som sagt - det er så mange variasjoner fordi det er ulike preferanser og smaker. Det samme med nummerlappen - det er ikke sååå lenge siden vi hadde en godhjertet diskusjon om det her på sonen, fordi vi har ulike preferanser. Det viktigste er at nummerlappen er godt synlig. Jeg personlig foretrekker å ha den på høyre side, litt nedpå magen/øverst på låret (avhengig av klær og hvor det passer å feste den), for da er den ikke i veien for meg og hunden jeg stiller. Men om du vil feste den med superlim på rumpa di så må du gjerne gjøre det, det er ingen regler så lenge nummerlappen er med i ringen og er synlig når ringsekretær trenger å se den. Jeg er også autorisert ringsekretær, har jobbet i ringen i +- 20 år, og har sett de fleste varianter etter hvert. Det mest irriterende er uansett alltid nummerlapper som er festet på en måte som gjør at de alltid snur seg og jeg bare ser en blank side. 

Men slapp av, utstilling skal være moro, og du trenger ikke å fokusere på alle disse detaljene om du ikke vil det. Jeg forstår det som at du har besøk av oppdretter noen dager, og da kan dere jo snakke om dette, de kan demonstrere litt for dere og gi dere litt utstillingstrening før første valpeshow. Siden valpen er fra Danmark er den jo minst fire måneder og klar for valpeshow når som helst, men det viktigste er at det er trivelig for dere alle sammen - trygt, koselig og litt morsomt. Jeg har sett hunder få cert mens de gikk i flexiline, og jeg har fått hunder i ringen som er vist i sele og en taustump, så anything goes, bare sørg for at det er positivt for hunden og ikke en stressende prestasjonsangst-sak for deg heller ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SFX skrev:

Nå synes jeg utstillingslenke på mange måter er både minst og mest viktig - det er viktig med noe som hunden er komfortabel med, og som du synes er godt å holde i, og hvordan det er å holde i påvirkes også av hundens løpesett - når min 50 kilos tispe la seg i tet foran meg og løp på, da var det greit å ha ei lenke som var god å holde i, som jeg ikke lett glapp, som ikke ga brannsår, og som holdt når hun løp på for å vise seg fram. Noen sverger til ditten, andre til datten - vi kan ikke fortelle deg hva du vil trives med. Jeg personlig foretrekker å bruke helstrupkjetting og lenke, men jeg har ulike lenker til hannhunden og tispa fordi de viser seg/blir vist på ulike måter, og derfor trenger ulik lengde. At lenkene har kule farger er skikkelig underordnet for meg i praksis. Når jeg stiller valp, bruker jeg derimot halvstrup, nettopp fordi de er valper - men jeg går over til helstrup når de vet mer hva de skal gjøre, jeg kan forvente at de ikke vimser som en valp, og de er så store at jeg vil ha den lille ekstra sikkerheten. Det vil si at de får helstrup når de har vokst ut av halvstrupen, i utstillingssammenheng. Jeg har både tekstil og skinn i lenker, men bruker tynne kjettinghalsbånd fordi jeg synes det er penest siden det ikke skaper noen brede "hakk" i pelsen og dermed ikke forstyrrer nakkelinjen rent optisk.

Om jeg skulle hatt samojed eller tilsvarende farget rase, så ville jeg aldri ha brukt hvit lenke, for om en først skal pirke på slike detaljer så vil hvitt tilbehør få hunden til å virke skitten (de er aldri så hvite som syntetisk hvitt), og lenka vil være ren i cirka fem minutter. Kjøp heller en annen farge, eller legg den hvite lenka i en kopp te for å få den farget med en gang. 

Men som sagt - det er så mange variasjoner fordi det er ulike preferanser og smaker. Det samme med nummerlappen - det er ikke sååå lenge siden vi hadde en godhjertet diskusjon om det her på sonen, fordi vi har ulike preferanser. Det viktigste er at nummerlappen er godt synlig. Jeg personlig foretrekker å ha den på høyre side, litt nedpå magen/øverst på låret (avhengig av klær og hvor det passer å feste den), for da er den ikke i veien for meg og hunden jeg stiller. Men om du vil feste den med superlim på rumpa di så må du gjerne gjøre det, det er ingen regler så lenge nummerlappen er med i ringen og er synlig når ringsekretær trenger å se den. Jeg er også autorisert ringsekretær, har jobbet i ringen i +- 20 år, og har sett de fleste varianter etter hvert. Det mest irriterende er uansett alltid nummerlapper som er festet på en måte som gjør at de alltid snur seg og jeg bare ser en blank side. 

Men slapp av, utstilling skal være moro, og du trenger ikke å fokusere på alle disse detaljene om du ikke vil det. Jeg forstår det som at du har besøk av oppdretter noen dager, og da kan dere jo snakke om dette, de kan demonstrere litt for dere og gi dere litt utstillingstrening før første valpeshow. Siden valpen er fra Danmark er den jo minst fire måneder og klar for valpeshow når som helst, men det viktigste er at det er trivelig for dere alle sammen - trygt, koselig og litt morsomt. Jeg har sett hunder få cert mens de gikk i flexiline, og jeg har fått hunder i ringen som er vist i sele og en taustump, så anything goes, bare sørg for at det er positivt for hunden og ikke en stressende prestasjonsangst-sak for deg heller ;) 

Takk for svar :)

Liker bare å være forberedt på alt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Guest lijenta
Akkurat nå, Hannah skrev:

Burde man vaske hunden dagen før utstillingen, eller noen måneder tidligere for å la «fettet» danne seg litt i pelsen, eller kommer det ann på rase?

Kommer an på rase og pelskvalitet. Da jeg hadde strihåret vorstehhund vasket jeg dem en måned før. Nå som jeg har korthåret vorsteh så har det hendt ups at jeg faktisk har glemt å vaske han men han ble 2 beste hanhund da. Hva som er rett på Samojeden vet jeg ikke men tror veninna mi vasket ca en uke før utstilling. Andre vasker dagen før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hannah skrev:

Burde man vaske hunden dagen før utstillingen, eller noen måneder tidligere for å la «fettet» danne seg litt i pelsen, eller kommer det ann på rase?

Snakk med oppdretter eller kontakt raseklubben, de er best på å svare på rasespesifikke spørsmål. 

Det er uansett en god idé å bade hunden for eksempel i helga, og se hvor lang tid det tar før pelsen er slik som du ønsker. Det er individforskjeller også, jeg har flere av samme rase - men bader de ikke på samme dag før en utstilling. Bonusen om du bader valpen så snart som mulig er at valpen din blir mer vandt til bad, føn og håndtering. Pelsen vil også endre behov etter hvert som valpen skifter til voksenpels, så jevnlig pelsstell gjør deg bedre kjent med pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vasker nok Samojeden enten dagen før eller et par dager før, ikke særlig mer enn det. Litt avhengig av pelskvalitet så klart. De pleier å ta siste gjennombørsting på utstillingen ganske nært opp til de skal inn i ringen (30 min før kanskje?) 
Litt avhengig av hund, mengden arbeid og hvor rutinert utstiller er. 
På mange måter mye likt mellom Siberians og Samojed, men er nok en del Sammis folk som gjør litt mer pelsarbeid enn en del Siberian folk, men det finnes omvendte eksempler også :)

Utstillingsbånd kommer an på hva du trives med i stor grad. Jeg bruker halvstrup og et tynt kobbel (har både i skinn og i annet materiale). Har også snakechain, men bruker de stadig sjeldnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...