Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, august


mokken
 Share

Recommended Posts

Hunder ser ikke rødt veldig godt. Gult, blått og lilla farger ser de veldig godt. De ser også ting som er i bevegelser mye bedre enn ting som ligger i ro.

At mange ting er røde som koner, ruter, osv er fordi rødt er en farge som appellerer veldig til mennesker.

Jeg er utslitt etter å ha trent hund i hele dag, men vi fikk jo bevist det jeg har hatt mistanke om... bikkja kan mye ho.. matmora derimot:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er jeg skikkelig stolt av Fetter. Nå er han godkjent redninghund! Vi har til og med bestått alle prøver vi har vært oppe til på første forsøk. Dette hadde jeg ikke sett for meg da jeg for snart to

jeg fikk melding fra nav nå nettopp om at jeg får innvilget ungufør Endelig godtok de at jeg (som nå er 25år, vært syk i 9 år) oppfyller kravet om å ha blitt alvorlig syk før fylte 26 år! Fy flate det

I   my dog Stakkers Fetter som har en slik gal eier som meg.

Posted Images

1 time siden, 2ne skrev:

Takk for klemmer :hug: 

Jeg så etter henne da vi skulle ut på morgenluftinga i dag, for det har jo hendt hun har vært ute om natta/morran, før jeg kom på at vi aldri kommer til å komme over henne i det hun prøver å løpe i skjul bak garasjen til naboen. Det er som sagt 15 år, vaner og rutiner sitter etter så lang tid. 

Det var ingen overraskelse da, hun ble jo borte i fjor sommer, da kom hun ikke hjem på 4 dager, hvilket var svært ulikt henne, hun var liksom hjemme minst en gang om dagen hun, hun måtte jo få maten sin stakkar. Men etter at hun var borte, så har hun vært redusert og det har vært noen småting nå og da. Hun var tynn da hun kom hjem igjen, og brukte lang tid på å komme opp igjen i vekt. Så ble hun operert tidlig i våres, mener jeg det var, hun hadde en godartet svulst i huden på halsen. Så hadde hun en runde med oppkast senere på våren/tidlig sommer, så hun sto på noe skånefor etter det - som hun ikke likte selvfølgelig, for våtmaten var jo i gele, ikke i saus, som hun foretrakk :teehe: Hun har slitt med å vaske seg, og hun har ikke ville bli børsta, det har tydeligvis vært ubehagelig så da har hun blitt så grinete at hun har bitt etter oss, og det og har vært svært ulikt henne, hun har vært en veldig håndterbar katt i 14 av 15 år. Så da har vi barbert og klippet av henne floker, hun så rimelig lurvete ut etterhvert, stakkar *ler*  Så ble hun jo stiv og støl, igjen særlig etter at hun var borte, vi lurte faktisk litt på om hun hadde blitt påkjørt eller om hun hadde vært på et av hestebeitene rundt her og blitt sparka, men veterinærene fant ikke noe, så hvem veit. Kanskje det bare var alder, hun ble jo ganske voksen. Men nå hadde nyrene hennes svikta, så da var det på tide å la henne slippe mer.

Jeg håper hun er i en kattehimmel nå, der hun farter rundt i grisepassgang med halen rett i været som om hun var en liten radiobil, mens hun knirkemjauer at hun vil inn, er sulten eller bare vil kline litt. Hun har virkelig satt dype spor etter seg, det var mye personlighet i den lille kroppen. Jeg kommer til å savne henne :heart: 

 

:hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Krutsi skrev:

Hvis hunden aldri får gå løs må du enten jogge/løpe/sykle eller lignende med henne eller finne et område der hun får løpe av seg.. en hund, spesielt unghund, trenger å få ting ut av systemet.. får hun det ikke ute, kommer det inne. 

Deretter til når dere kommer inn, kast henne inn på badet/vaskerommet/ kjøkken ta av henne båndet, lukk døra og sett deg på stua til hun roet seg. For det der vil hun ha inntil hun får ut ting på tur, vil jeg tro, men hun kan ikke ha vanen til å ta det ut på deg.. 

Veldig godt poeng, avhengig av individ - men om hunden er understimulert, hjelper det ikke med streng lydighet innendørs, da må du gjøre mer med hunden, @Kaisen . Er svømming i langline et alternativ? Det er mer slitsomt for hunden å svømme enn å gå, om det er innkallingen du er redd for. Eller sørg for at hunden bruker hodet litt mer i kombinasjon med mer fysisk fostring - godbitsøk (men ikke på stuegulvet) og andre søksøvelser, lydighetstrening. Vi har jo ikke sett hunden, og ikke vet jeg hvordan dagene hennes ser ut, men jeg tenker en kombinasjon av nok aktivisering og mer regler innendørs har noe or seg.

Da min hund var ung og ufyselig, så var hun med meg på jobb hver dag, som var både aktiviserende og kjedelig - hun fikk ikke gjort så mye mer på kontoret enn om hun var hjemme alene, men hun hadde i hvert fall en times reisevei til og fra jobb hvor hun fikk masse impulser og inntrykk mens vi gikk i Oslo sentrum, tok t-bane, bytte til tog på Oslo S, byttet til buss på annen togstasjon, og deretter gikk hjem (og så kjøpte jeg bil, for hvem pokker orker hele den melkeruta til jobb???). Men hun trengte fremdeles å få løpe i skogen og "rase". Hvor mye en hund trenger er dog ingen fasit på, derfor sa jeg ikke noe om det lenger opp, jeg forutsatte at hunden "bare" har drittoppførsel fordi den er tenåring, og ikke at den mangler noe i hverdagen for øvrig.

***

Nå skal jeg hoppe i dusjen og pakke baggen, så retter jeg nesa mot morgendagens ringsekretæroppdrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Krutsi skrev:

Haha jeg husker ikke helt hva som var hele greia, men jeg vet det var noe med farger feks valper ikke så, og derfor var et dumt valg på ball hvis den lå rolig i gress. 

Tror rød farge ser de godt, men ikke forskjell på gul og grønn? Æsj, at jeg ikke husker det da ?

Men igjen: det skader jo ikke med en øyenlysning hvis du er i tvil :)

Det er vel rød og grønn de ikke ser så godt tror jeg :lol: 

Kommer øyelyser hit i oktober, så tar nok en sjekk da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora ser ikke gule tennisballer så godt lenger. Vi har sånne gebiss-baller: 

3Color-Dog-Cat-Teeth-font-b-Silicon-b-fo 

I rødt og oransje, en stor og en liten rød og en liten oransje, og hun foretrekker den oransje eller den lille røde. 

--

AN har vi vært stuck på verandaen til mamma en times tid, for plutselig bøtta det ned noe så inn i gamperæva at vi rømte under tak i stedet for å gå inn :P Fine norske sommerværet *mumle* 

EDIT: Sånn apropos sushi-diskusjonen dere hadde i går:  To av tre sushi take-away-restauranter fikk pålegg fra Mattilsynet for brudd på hygieneregelverket i en storkontroll av Mattilsynet i Oslo, Asker og Bærum tidligere i år.

Det er grunn nok til å ikke spise rå fisk det ass :P 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Debbie skrev:

Hunder ser ikke rødt veldig godt. Gult, blått og lilla farger ser de veldig godt. De ser også ting som er i bevegelser mye bedre enn ting som ligger i ro.

At mange ting er røde som koner, ruter, osv er fordi rødt er en farge som appellerer veldig til mennesker.

Jeg er utslitt etter å ha trent hund i hele dag, men vi fikk jo bevist det jeg har hatt mistanke om... bikkja kan mye ho.. matmora derimot:P

 

18 minutter siden, Stine skrev:

Det er vel rød og grønn de ikke ser så godt tror jeg :lol: 

Kommer øyelyser hit i oktober, så tar nok en sjekk da :)

Allikevel er min erfaring at mange hunder foretrekker rødlige leker osv :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Krutsi skrev:

Hvis hunden aldri får gå løs må du enten jogge/løpe/sykle eller lignende med henne eller finne et område der hun får løpe av seg.. en hund, spesielt unghund, trenger å få ting ut av systemet.. får hun det ikke ute, kommer det inne. 

Deretter til når dere kommer inn, kast henne inn på badet/vaskerommet/ kjøkken ta av henne båndet, lukk døra og sett deg på stua til hun roet seg. For det der vil hun ha inntil hun får ut ting på tur, vil jeg tro, men hun kan ikke ha vanen til å ta det ut på deg.. 

Hun får gå "løs" men bare med langlina etter seg. Vi pleier å gå på en strand hvor de nesten ikke er folk og ikke noe fare for at hun hekter seg fast med lina noe sted. Hun stikker ingen plass og er alltid i nærheten, men med langlina slipper jeg "jakten" for å få tak i henne igjen. De få vi treffer har også løse hunder som hun kan leke med. Så hun får absolutt rase fra seg altså :).Tror vi har vært der 3-4 ganger i uka nå i det siste.

13 minutter siden, SFX skrev:

Veldig godt poeng, avhengig av individ - men om hunden er understimulert, hjelper det ikke med streng lydighet innendørs, da må du gjøre mer med hunden, @Kaisen . Er svømming i langline et alternativ? Det er mer slitsomt for hunden å svømme enn å gå, om det er innkallingen du er redd for. Eller sørg for at hunden bruker hodet litt mer i kombinasjon med mer fysisk fostring - godbitsøk (men ikke på stuegulvet) og andre søksøvelser, lydighetstrening. Vi har jo ikke sett hunden, og ikke vet jeg hvordan dagene hennes ser ut, men jeg tenker en kombinasjon av nok aktivisering og mer regler innendørs har noe or seg.

Da min hund var ung og ufyselig, så var hun med meg på jobb hver dag, som var både aktiviserende og kjedelig - hun fikk ikke gjort så mye mer på kontoret enn om hun var hjemme alene, men hun hadde i hvert fall en times reisevei til og fra jobb hvor hun fikk masse impulser og inntrykk mens vi gikk i Oslo sentrum, tok t-bane, bytte til tog på Oslo S, byttet til buss på annen togstasjon, og deretter gikk hjem (og så kjøpte jeg bil, for hvem pokker orker hele den melkeruta til jobb???). Men hun trengte fremdeles å få løpe i skogen og "rase". Hvor mye en hund trenger er dog ingen fasit på, derfor sa jeg ikke noe om det lenger opp, jeg forutsatte at hunden "bare" har drittoppførsel fordi den er tenåring, og ikke at den mangler noe i hverdagen for øvrig.

***

Nå skal jeg hoppe i dusjen og pakke baggen, så retter jeg nesa mot morgendagens ringsekretæroppdrag. 

Jeg tror absolutt ikke hun er understimulert (se det jeg skrev over). Hun er rolig av avslappet inne ellers. Det er bare akkurat den overgangen når vi kommer hjem. Jeg fikk erfare at hun var understimulert og kjedet seg når jeg var syk noen dager, og da er det en annen type oppførsel. Typisk gnaging på møbler, dørlister osv.

Godbitsøk gidder hun sjeldent, hvertfall ikke med foret sitt, som er det eneste hun kan få foreløpig pga mistanke om allergi av noe slag. Men tenker å prøve med litt bedre saker når vi får klarsignal av veterinæren :) svømming?! Du skulle ha sett henne. Vann er helt forferdelig og det verste hun vet hvis hun må mer enn å vasse:teehe:jeg har dog lyst å venne henne til vann og vet om noen som driver med det, i basseng. Må bare finne ut av pris å sånn... (hilsen fattiglusa). Og så trener vi jo litt lydighet inne innimellom. Men hun er vanskelig å motivere og det må liksom passe henne der og da. Som sagt tidligere så går hun bare sin vei når hun ikke gidder mer:lol:

Så min teori er i hvertfall at hun bare har litt drittoppførsel og det har blitt en uvane...kom  inn fra tur for ikke så lenge siden. Lukket døren til stua før jeg tok av henne sele og bånd og på med halsbånd. Leide henne i halsbåndet inn til stua og ba henne legge seg. Ga henne litt godbiter for å ligge fint og koste litt. Så gikk jeg for å lage mat. Og jammen ble hun ikke liggende der, helt rolig:thumbs:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

59 minutter siden, Krutsi skrev:

Tror rød farge ser de godt, men ikke forskjell på gul og grønn? Æsj, at jeg ikke husker det da ?

Jeg tror det er forskjell på rød og grønn hundene ikke ser - og dermed er røde gjenstander vanskeligere for hundene å lokalisere når de finsøker enn gjenstander med andre farger. Jeg hadde en organgerød dummy en gang, og hundene sleit veldig med å finne den. En gul tennisball, derimot, var det ikke problemer med :) 

Nå har jeg spist hjortebiff med kantarellstuing (selvplukket sopp), potetmos (hjemmelagd), balamicobakte tomater, asparges, sukkererter (selvdyrka), ristede valnøtter - og rørte tyttebær (selvplukkede) :drool: Nå skal maten få synke litt før jeg går løs på min hjemmelagde eplepai :ahappy: Det er godt at man NOEN ganger kan fikse middag med mest mulig hjemmelagd :) 

Og typisk nok rakk jeg ikke å ta inn utstillingsteltet som har stått til tørk i hagen i dag, før regnet kom... 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Hun får gå "løs" men bare med langlina etter seg. Vi pleier å gå på en strand hvor de nesten ikke er folk og ikke noe fare for at hun hekter seg fast med lina noe sted. Hun stikker ingen plass og er alltid i nærheten, men med langlina slipper jeg "jakten" for å få tak i henne igjen. De få vi treffer har også løse hunder som hun kan leke med. Så hun får absolutt rase fra seg altså :).Tror vi har vært der 3-4 ganger i uka nå i det siste.

Jeg tror absolutt ikke hun er understimulert (se det jeg skrev over). Hun er rolig av avslappet inne ellers. Det er bare akkurat den overgangen når vi kommer hjem. Jeg fikk erfare at hun var understimulert og kjedet seg når jeg var syk noen dager, og da er det en annen type oppførsel. Typisk gnaging på møbler, dørlister osv.

Godbitsøk gidder hun sjeldent, hvertfall ikke med foret sitt, som er det eneste hun kan få foreløpig pga mistanke om allergi av noe slag. Men tenker å prøve med litt bedre saker når vi får klarsignal av veterinæren :) svømming?! Du skulle ha sett henne. Vann er helt forferdelig og det verste hun vet hvis hun må mer enn å vasse:teehe:jeg har dog lyst å venne henne til vann og vet om noen som driver med det, i basseng. Må bare finne ut av pris å sånn... (hilsen fattiglusa). Og så trener vi jo litt lydighet inne innimellom. Men hun er vanskelig å motivere og det må liksom passe henne der og da. Som sagt tidligere så går hun bare sin vei når hun ikke gidder mer:lol:

Så min teori er i hvertfall at hun bare har litt drittoppførsel og det har blitt en uvane...kom  inn fra tur for ikke så lenge siden. Lukket døren til stua før jeg tok av henne sele og bånd og på med halsbånd. Leide henne i halsbåndet inn til stua og ba henne legge seg. Ga henne litt godbiter for å ligge fint og koste litt. Så gikk jeg for å lage mat. Og jammen ble hun ikke liggende der, helt rolig:thumbs:

Allikevel er jeg så kjedelig at jeg anbefaler sykling/jogging osv. At en hund må trave x antall minutter og følge etter tømmer både hjerne og kropp istedenfor at de feks girer seg opp ved lek osv..  spesielt hvis du har litt utfordringer i hverdagen.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Jeg tror absolutt ikke hun er understimulert (se det jeg skrev over). Hun er rolig av avslappet inne ellers. Det er bare akkurat den overgangen når vi kommer hjem. Jeg fikk erfare at hun var understimulert og kjedet seg når jeg var syk noen dager, og da er det en annen type oppførsel. Typisk gnaging på møbler, dørlister osv.

Som sagt er det du som ser hunden, så vi kan jo bare kaste ut tanker også må du sortere det som passer - og det gjør du jo også :)

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Godbitsøk gidder hun sjeldent, hvertfall ikke med foret sitt, som er det eneste hun kan få foreløpig pga mistanke om allergi av noe slag. Men tenker å prøve med litt bedre saker når vi får klarsignal av veterinæren :)

Er hun interessert i gjenstander/leker? Kan et forenklet feltsøk være noe for henne? Altså at du for eksempel binder henne fast i et tre, viser henne overtydelig at du tar med leka hennes, går 3 eller 30 meter ut i skogen (du ser jo hvor langt hun gidder å gå ut for å lete), slipper tydelig fra deg leka, går tilbake, og lar henne finne den? Bare for å tilby alternativ i hverdagen, det tror jeg alle hunder setter pris på. Eller om du har en samboer/venn/familiemedlem som er med på tur, så kan den ene løpe unna og gjemme seg, eller bare sakte "bli borte" mens dere går og hunden er opptatt i annen retning. Jeg kan leke gjemsel med hundene i hagen her, jeg, og noen ganger vet jeg ikke at jeg leker gjemsel med dem heller før jeg ser de løpe rundt og lete mens jeg står på kjøkkenet og tar et glass saft :D 

Akkurat nå, Kaisen skrev:

svømming?! Du skulle ha sett henne. Vann er helt forferdelig og det verste hun vet hvis hun må mer enn å vasse:teehe:jeg har dog lyst å venne henne til vann og vet om noen som driver med det, i basseng. Må bare finne ut av pris å sånn... (hilsen fattiglusa).

Jeg vet hvordan det er å ha dårlig råd. Har dere noen hundevenner som svømmer? Det hender det trigger motivasjon/sjalusi nok til at hunden forsøker. Eller så må du vente på varmere vær, og gå ut i vannet med henne selv. Det er i hvert fall gratis alternativ :P Og om hun har lekelyst, kan det å hive ut leker (som flyter!) være en idé, jeg begynte slik med tispa her, fordi JEG har vannskrekk og ikke kom til å gå ut i vannet med henne. Jeg hev den først bare en meter eller så, der det var langgrunt, så hun bare måtte lenger ut. Nå ville hun ut i vannet, riktignok, men for å få henne lenger ut så hun måtte svømme lenger og få mer trening. Hannhunden var en nøtt jeg jobbet med i fjor, men han ville ikke ut i vannet lenger enn til knærne. I år, den ene gangen de har fått lov til å være i vann (på grunn av Foenix' ørebetennelse), så svømte han plutselig! Så for noen er det en modningsprosess.

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Og så trener vi jo litt lydighet inne innimellom. Men hun er vanskelig å motivere og det må liksom passe henne der og da. Som sagt tidligere så går hun bare sin vei når hun ikke gidder mer:lol:

Da må en jobbe mer med motivasjonen, hehehehe! Små og korte økter innimellom, heller en time en gang i uka, og alt det der. Jeg har hatt tungmotivert hund selv, så jeg lærte mye av henne om hvordan en jobber opp en hund. 

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Så min teori er i hvertfall at hun bare har litt drittoppførsel og det har blitt en uvane...kom  inn fra tur for ikke så lenge siden. Lukket døren til stua før jeg tok av henne sele og bånd og på med halsbånd. Leide henne i halsbåndet inn til stua og ba henne legge seg. Ga henne litt godbiter for å ligge fint og koste litt. Så gikk jeg for å lage mat. Og jammen ble hun ikke liggende der, helt rolig:thumbs:

Så bra! Veien blir ikke til på en dag og det tar tid å bryte mønstre, men det er jo deilig når en får til noe på første forsøk, da er det verdt å prøve en gang eller to til - lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

:) svømming?! Du skulle ha sett henne. Vann er helt forferdelig og det verste hun vet hvis hun må mer enn å vasse:teehe:jeg har dog lyst å venne henne til vann og vet om noen som driver med det, i basseng. 

Jeg er så slem at da hadde jeg vasset uti vannet med bikkja under armen, senket henne ned i vannet og latt henne svømme til land :aww: 

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Så min teori er i hvertfall at hun bare har litt drittoppførsel og det har blitt en uvane...kom  inn fra tur for ikke så lenge siden. Lukket døren til stua før jeg tok av henne sele og bånd og på med halsbånd. Leide henne i halsbåndet inn til stua og ba henne legge seg. Ga henne litt godbiter for å ligge fint og koste litt. Så gikk jeg for å lage mat. Og jammen ble hun ikke liggende der, helt rolig:thumbs:

Sånn adferd BLIR fort en uvane... jeg har jo ei på 3,5 år nå som fikk lov til å bite meg i anklene da hun var liten - da var det jo litt søtt, sant? :whistle: Hun driver fortsatt med det der i enkelte situasjoner - og det er dritvanskelig å få henne til å slutte (ok - jeg har kanskje ikke jobbet VELDIG for å få det av henne heller da *host*). Supert at det funket å leie henne inn, gi henne litt godis - for mat bruker å roe ned hunder - krysser fingrene for fortsatt god utvikling på den måten der :D Jeg bruker forresten litt det prinsippet når vi skal ut på tur... Mine to hunder girer hverandre opp til de store høyder, det er bjeffing og styr og mas... men jeg har nå de siste månedene begynt å kaste litt godis rundt på plena foran porten. Da søker de litt etter godis i stedet for å bølle med hverandre, de roer seg såpass ned at jeg får tatt på dem bånd og får kontroll over dem før vi går ut. Av og til får de også godis på den andre siden av porten (det er nemlig "noen" som vil styrte avgårde i et helsikkes tempo når jeg da åpner porten). Det handler litt om å bryte dårlige vaner og etablere nye - BEDRE - vaner :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Allikevel er jeg så kjedelig at jeg anbefaler sykling/jogging osv. At en hund må trave x antall minutter og følge etter tømmer både hjerne og kropp istedenfor at de feks girer seg opp ved lek osv..  spesielt hvis du har litt utfordringer i hverdagen.. 

Kjedelig er det vel ikke, men jeg må da enten få meg selv til å begynne å jogge(noe som er lite sannsynlig) ELLER manne meg opp til å sykle med henne (som er mer sannsynlig) Er bare livredd for å gå på trynet:lol:

Akkurat nå, SFX skrev:

Som sagt er det du som ser hunden, så vi kan jo bare kaste ut tanker også må du sortere det som passer - og det gjør du jo også :)

Er hun interessert i gjenstander/leker? Kan et forenklet feltsøk være noe for henne? Altså at du for eksempel binder henne fast i et tre, viser henne overtydelig at du tar med leka hennes, går 3 eller 30 meter ut i skogen (du ser jo hvor langt hun gidder å gå ut for å lete), slipper tydelig fra deg leka, går tilbake, og lar henne finne den? Bare for å tilby alternativ i hverdagen, det tror jeg alle hunder setter pris på. Eller om du har en samboer/venn/familiemedlem som er med på tur, så kan den ene løpe unna og gjemme seg, eller bare sakte "bli borte" mens dere går og hunden er opptatt i annen retning. Jeg kan leke gjemsel med hundene i hagen her, jeg, og noen ganger vet jeg ikke at jeg leker gjemsel med dem heller før jeg ser de løpe rundt og lete mens jeg står på kjøkkenet og tar et glass saft :D 

Jeg vet hvordan det er å ha dårlig råd. Har dere noen hundevenner som svømmer? Det hender det trigger motivasjon/sjalusi nok til at hunden forsøker. Eller så må du vente på varmere vær, og gå ut i vannet med henne selv. Det er i hvert fall gratis alternativ :P Og om hun har lekelyst, kan det å hive ut leker (som flyter!) være en idé, jeg begynte slik med tispa her, fordi JEG har vannskrekk og ikke kom til å gå ut i vannet med henne. Jeg hev den først bare en meter eller så, der det var langgrunt, så hun bare måtte lenger ut. Nå ville hun ut i vannet, riktignok, men for å få henne lenger ut så hun måtte svømme lenger og få mer trening. Hannhunden var en nøtt jeg jobbet med i fjor, men han ville ikke ut i vannet lenger enn til knærne. I år, den ene gangen de har fått lov til å være i vann (på grunn av Foenix' ørebetennelse), så svømte han plutselig! Så for noen er det en modningsprosess.

Da må en jobbe mer med motivasjonen, hehehehe! Små og korte økter innimellom, heller en time en gang i uka, og alt det der. Jeg har hatt tungmotivert hund selv, så jeg lærte mye av henne om hvordan en jobber opp en hund. 

Så bra! Veien blir ikke til på en dag og det tar tid å bryte mønstre, men det er jo deilig når en får til noe på første forsøk, da er det verdt å prøve en gang eller to til - lykke til videre!

Jaa hun liker jo forsåvidt leker, så det skal jeg prøve en gang! Men det får vente til når hoggormen har gått i dvale og litt sånne ting:P 

Hun vi nesten alltid går på tur med har labrador. Den elsker jo vann og bader hele tiden. Mi følger etter så bråstopper hun der sjøen begynner og vil ikke lenger. Har prøvd å kaste leker, men nope!! Og for noen uker siden ble det litt varmere enn forventet og dyret holdt på å krepere. Så da gikk jeg uti med henne. Det har tydeligvis ikke fristet til gjentakelse for hennes del:sweat: fant prisliste hos de med bassenget. Der var ikke såå avskrekkende men ikke noe jeg kommer til å gjøre ofte i så fall.

Svømming
Konsultasjonstime/opplæring/vi trener hunden      kr. 600,- 
*Svømming enkelttime (alene)  45 min                       kr. 300,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Siri skrev:

Jeg er så slem at da hadde jeg vasset uti vannet med bikkja under armen, senket henne ned i vannet og latt henne svømme til land :aww: 

Sånn adferd BLIR fort en uvane... jeg har jo ei på 3,5 år nå som fikk lov til å bite meg i anklene da hun var liten - da var det jo litt søtt, sant? :whistle: Hun driver fortsatt med det der i enkelte situasjoner - og det er dritvanskelig å få henne til å slutte (ok - jeg har kanskje ikke jobbet VELDIG for å få det av henne heller da *host*). Supert at det funket å leie henne inn, gi henne litt godis - for mat bruker å roe ned hunder - krysser fingrene for fortsatt god utvikling på den måten der :D Jeg bruker forresten litt det prinsippet når vi skal ut på tur... Mine to hunder girer hverandre opp til de store høyder, det er bjeffing og styr og mas... men jeg har nå de siste månedene begynt å kaste litt godis rundt på plena foran porten. Da søker de litt etter godis i stedet for å bølle med hverandre, de roer seg såpass ned at jeg får tatt på dem bånd og får kontroll over dem før vi går ut. Av og til får de også godis på den andre siden av porten (det er nemlig "noen" som vil styrte avgårde i et helsikkes tempo når jeg da åpner porten). Det handler litt om å bryte dårlige vaner og etablere nye - BEDRE - vaner :ahappy:

Sorry dobbelpost nå..så ikke at du hadde svart. Det med å ta henne under armen var akkurat det jeg gjorde:lol: dog fordi jeg trodde hun skulle dø av varme da. Ja, jeg ble veldig overrasket over at det funka å leie henne inn faktisk. Nå er det ikke sikkert det går like lett neste gang, men jeg gir meg ikke på det der altså.

Og sant det var litt søtt og nusselig når de hang i beina våre når de var valper?! Små, uskyldige og ikke så mange kg tunge:wub: ikke så søtt nå, og jeg gjør ikke den der feilen igjen!! Hehe. Men av og til lurer jeg litt på om min er en hund... eller om den er et annet dyr. Hybrid kanskje. Jeg bare lurer siden alle som traff lille, rampete Kajsa når hun var valp sa til meg: etter å ha møtt din hund, så vet jeg at jeg aldri skal ha en!!!:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kaisen skrev:

Sorry dobbelpost nå..så ikke at du hadde svart. Det med å ta henne under armen var akkurat det jeg gjorde:lol: dog fordi jeg trodde hun skulle dø av varme da. Ja, jeg ble veldig overrasket over at det funka å leie henne inn faktisk. Nå er det ikke sikkert det går like lett neste gang, men jeg gir meg ikke på det der altså.

:lol: For å ta den enda lengre, så kan du ha bånd på henne og holde igjen, sånn at hun svømmer på stedet hvil :lol: Ja, jeg vet... det er litt slemt.. :aww: 

17 minutter siden, Kaisen skrev:

Og sant det var litt søtt og nusselig når de hang i beina våre når de var valper?! Små, uskyldige og ikke så mange kg tunge:wub: ikke så søtt nå, og jeg gjør ikke den der feilen igjen!! Hehe. Men av og til lurer jeg litt på om min er en hund... eller om den er et annet dyr. Hybrid kanskje. Jeg bare lurer siden alle som traff lille, rampete Kajsa når hun var valp sa til meg: etter å ha møtt din hund, så vet jeg at jeg aldri skal ha en!!!:teehe:

:lol: Kjempesøte vøtt... Jeg har bitemerker rundt anklene mine - og de kom ikke da hun var valp, for å si det sånn  :aww: Kjempesjarmerende... Yasmine er jo egentlig en ekte ankelbiter, forøvrig... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten bestemt meg for å ta en fjelltur alene for første gang [emoji57] har aldri sovet i telt alene før! Og jeg får hetta om jeg våkner i telt og det er helt mørkt, får klaustrofobi. Så må kjøpe noen glowsticks som jeg kan ha i taket [emoji23]
Men blir nok bra, jeg må bare gjøre det. Tenker på det hver sommer men blir aldri noe av. Så om jeg får kommet meg avgårde denne gangen er terskelen sikkert lavere neste gang. Jeg drømmer jo egentlig om om å bare ha alt i bilen og stikke til fjells eller på tur, men det blir jo alltid med tanken:P Nå har jeg slått opp to telt og er litt usikker på hvilket jeg skal ha med. Det ene er lavere under taket enn det andre, mens det større lukter skikkelig kjeller. Vil helst bruke det men orker ikke sove i den lukta. Nå står det åpent ute i regnet så får håpe et par dagers lufting gjør susen. Er det noe man kan gjøre for å få det fresh igjen om det ikke funker?
Nå må jeg bare finne ut hvor jeg skal dra da...

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Og jeg får hetta om jeg våkner i telt og det er helt mørkt, får klaustrofobi. Så må kjøpe noen glowsticks som jeg kan ha i taket emoji23.png

Eller du tar med en slik arbeidslykt som kan lades opp før du drar. De lyser i mange timer :D 

Har jeg børstet gjennom prinsessepelsen igjen etter ei uke på kurs i søle og saueskitt - og hun hadde ikke en floke... Pelsen var elastisk og lett å børste :o Kanskje jeg rett og slett bare skal slutte å bade henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har gjort NOE riktig når yngste pode (17 år gammel) spiser bordet rent for grønnsaker når vi har vegetar-taco (med MASSE grønt av ymse slag, bønner, krydret ris mm, og all krydder fra scratch - jeg HATER ferdig-taco-krydderet... ). Og i tillegg kommer etter middagen og klemmer på meg fordi han syns maten var god :) Samme gutt NEKTET plent å putte noe grønt i sin munn til han var 8 år, og etter den tid frem til for et par år siden, kun gulrøtter, mais og agurk. (Dog fikk han i seg mye grøntfor fordi jeg smulglet det inn i all annen mat, inkludert kaker...) 

20604162_10154591658886761_7958100231957553330_n.thumb.jpg.8497f3f4f63133f57c2ffc6a221d23bb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Nå er det heldigvis kvelden her. En kjip dag på mange vis, med noen høydepunkter. Vofsen har klasket i gulvet og sovnet, ungene er i seng selv om jeg hører dem i babycallen ;) Når to jenter (6 og 2 år gamle) deler rom blir det litt skravel på kveldene. Det fine med babycall er at jeg tar den med ut når jeg har treningsøkt med valpen i hagen. Eller trening og trening, vi øver litt på bytte av leker, kaster litt kong og øver innkalling, sitt og slipp. Bare litt enkel trim, så tisse før inn og slappe av. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

I dag dukket det opp en chihuahua på jobb. Det gjør fortsatt litt vondt i hjertet av å se en,så jeg pleier å se en annen vei når det dukker opp noen. Men denne her sto og kikka på meg så selv om jeg prøvde å overse den en stund så måtte jeg sette meg ned og si hei. Det gikk greit,den svinsa bare videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 2ne skrev:

 

Jeg håper hun er i en kattehimmel nå, der hun farter rundt i grisepassgang med halen rett i været som om hun var en liten radiobil, mens hun knirkemjauer at hun vil inn, er sulten eller bare vil kline litt. Hun har virkelig satt dype spor etter seg, det var mye personlighet i den lille kroppen. Jeg kommer til å savne henne :heart: 

 

:hug: 

 

Guess what?  Jeg tålte ikke besøk nr 2 på en uke og bursdagsfeiring og styr og stress - sjokk. Ble møkkdårlig i går kveld, og vært dårlig i hele dag, heldigvis ikke så dårlig som i går/natt. Så fått vært ute med lillemor og nye sykkelen og hatt svigers over på kaffe og kake i kveld og. Den kroppen min er skrekkelig billig akkurat nå. Frust. 

Barnehage på mandag. Både jeg, Bonden og barnet er VELDIG klar for barnehage på mandag :D  Se criminal minds og kose hunder, så skal jeg ut og ordne utedyra litt, de har fått litt lite et par dager. Helt år til nestegang lillemor har bursdag - tør ikke blunke for da er det her. :o Tiden går så fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

@Raksha Gratulerer med dagen til Ida :ahappy: 

 

 

Takk takk :D Hun sover lykkelig og utslitt med ny dukke på ene siden og ny fantorangbamse på andre siden :wub: Og gode gamle bibbi da. Den blir ikke utkonkurrert av nye ting :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lola Pagola skrev:

Jeg har nesten bestemt meg for å ta en fjelltur alene for første gang emoji57.png har aldri sovet i telt alene før! Og jeg får hetta om jeg våkner i telt og det er helt mørkt, får klaustrofobi. Så må kjøpe noen glowsticks som jeg kan ha i taket emoji23.png
Men blir nok bra, jeg må bare gjøre det. Tenker på det hver sommer men blir aldri noe av. Så om jeg får kommet meg avgårde denne gangen er terskelen sikkert lavere neste gang. Jeg drømmer jo egentlig om om å bare ha alt i bilen og stikke til fjells eller på tur, men det blir jo alltid med tanken:P Nå har jeg slått opp to telt og er litt usikker på hvilket jeg skal ha med. Det ene er lavere under taket enn det andre, mens det større lukter skikkelig kjeller. Vil helst bruke det men orker ikke sove i den lukta. Nå står det åpent ute i regnet så får håpe et par dagers lufting gjør susen. Er det noe man kan gjøre for å få det fresh igjen om det ikke funker?
Nå må jeg bare finne ut hvor jeg skal dra da...

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 

Det må du gjøre! Jeg har også tenkt at jeg skal gjøre det, men aldri turt. Tidligere i sommer bestemte jeg meg bare for å pakke telt og sovepose å dra på fjellet alene, og det var helt fantastisk! Sitte å se på solnedgang fra fjellet, og våkne til fuglene som flyr rundt teltet. 

Det kommer jeg til å gjøre flere ganger. Så er det en deilig følelse å gjøre noe man har hatt lyst til lenge, men ikke turt. ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, Lola Pagola skrev:

Jeg har nesten bestemt meg for å ta en fjelltur alene for første gang emoji57.png har aldri sovet i telt alene før! Og jeg får hetta om jeg våkner i telt og det er helt mørkt, får klaustrofobi. Så må kjøpe noen glowsticks som jeg kan ha i taket emoji23.png
Men blir nok bra, jeg må bare gjøre det. Tenker på det hver sommer men blir aldri noe av. Så om jeg får kommet meg avgårde denne gangen er terskelen sikkert lavere neste gang. Jeg drømmer jo egentlig om om å bare ha alt i bilen og stikke til fjells eller på tur, men det blir jo alltid med tanken:P Nå har jeg slått opp to telt og er litt usikker på hvilket jeg skal ha med. Det ene er lavere under taket enn det andre, mens det større lukter skikkelig kjeller. Vil helst bruke det men orker ikke sove i den lukta. Nå står det åpent ute i regnet så får håpe et par dagers lufting gjør susen. Er det noe man kan gjøre for å få det fresh igjen om det ikke funker?
Nå må jeg bare finne ut hvor jeg skal dra da...

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 

Det finnes teltlykter i mange varianter. Jeg har en sånn en https://www.gsport.no/produkt/192111/black-diamond-moji-xp-teltlys Den gir godt lys og et mer behagelig lys enn å ha på hodelykta hele kvelden. Kan dimmes så det bare blir et svakt lys også. Jeg innbilte meg at min bare kosta et par hundre, men tror det er den der. Det finnes mange varianter da :) Så er ihvertfall det problemet løst. Jeg koser meg på telttur alene med bikkjene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...