Gå til innhold
Hundesonen.no

Krillolje/selolje


Carpediem
 Share

Recommended Posts

Har en hund som ikke tåler fiskeolje, da han begynner å klø og miste pels på ørene av det.
Snakket litt med veterinæren i dag om at krillolje eller selolje var bedre enn planteolje ( som jeg bruker nå).
Noen som har brukt krillolje og/eller selolje og kan gi noen tips på hvilke merker som er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Dr. Mercola sin krillolje for hund, du finner den her https://no.iherb.com/pr/Dr-Mercola-Antarctic-Krill-Oil-For-Cats-Dogs-2-0-fl-oz-59-ml/45518 Jeg var godt fornøyd med den oljen, den var veldig drøy i bruk og luktet ikke vondt. Selolje har jeg kjøpt hos forhandlere av Vom og hundemat, den er mye billigere enn krillolje, men luktet ganske vondt synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lemen skrev:

Jeg kan anbefale Dr. Mercola sin krillolje for hund, du finner den her https://no.iherb.com/pr/Dr-Mercola-Antarctic-Krill-Oil-For-Cats-Dogs-2-0-fl-oz-59-ml/45518 Jeg var godt fornøyd med den oljen, den var veldig drøy i bruk og luktet ikke vondt. Selolje har jeg kjøpt hos forhandlere av Vom og hundemat, den er mye billigere enn krillolje, men luktet ganske vondt synes jeg. 

Dette er krill olje fra USA/England?
Hvor mye betalte du i toll og frakt? ( om du husker).
 

Har tittet rundt om de har krillolje i norge, har ikke funnet noe så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carpediem skrev:

Dette er krill olje fra USA/England?
Hvor mye betalte du i toll og frakt? ( om du husker).
 

Har tittet rundt om de har krillolje i norge, har ikke funnet noe så langt.

Iherb er en amerikansk nettbutikk, veldig trygg å kjøpe fra. Såvidt jeg kan se så er Dr Mercolas krillolje en shipping saver så om du ikke kjøper noe mer betaler du ingenting for frakten. 

Toll trenger du ikke tenke på om sluttesummen (produkt+frakt) er under 350 kr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men er krillolje bærekraftig? Jeg har ikke stufdert dette inngående, men min første tanke er jo at MÅ mennesker utnytte krill også? Det er jo det eneste feks blåhval lever av. Hadde vært typisk mennesker om de skulle overfiske all maten verdens største dyr lever av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Helt OT, men er krillolje bærekraftig? Jeg har ikke stufdert dette inngående, men min første tanke er jo at MÅ mennesker utnytte krill også? Det er jo det eneste feks blåhval lever av. Hadde vært typisk mennesker om de skulle overfiske all maten verdens største dyr lever av.

Mercola er opptatt av bærekraftighet og har skrevet dette om krilloljen sin: http://krilloil.mercola.com/krill-oil-sustainability.html

Jeg vet at WWF Norge v/Nina Jensen har vært positive til krillfiske. Du kan lese mer om krillfiske på sidene til (CCAMLR) Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources, der står det en god del. Personlig har jeg ikke fått med meg noen grunn til å ikke kjøpe krillolje, men om det viser seg at krillfiske skader krillbestanden så er saken en annen.

Her er forresten foredraget til Nina Jensen om krill.

Har ikke sett hele foredraget 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Lemen said:

Mercola er opptatt av bærekraftighet og har skrevet dette om krilloljen sin: http://krilloil.mercola.com/krill-oil-sustainability.html

Litt sånn halvveis OT, men om hjemmesiden til et selskap skal være lakmustest på om det er OK eller ei, så er jo både Statoil og Shell og alle oljeprodusentene i Arktis kjempe-bærekraftige og naturvennlige :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Litt sånn halvveis OT, men om hjemmesiden til et selskap skal være lakmustest på om det er OK eller ei, så er jo både Statoil og Shell og alle oljeprodusentene i Arktis kjempe-bærekraftige og naturvennlige :P

Jeg ser den. Og det jeg de fleste andre også ser. 

Mercola skriver at deres krill blir fanget med eco-harvesting og at de er tilknyttet AWR. AWR er såvidt jeg kan forstå videre tilknyttet CCAMLR, og eco-harvesting er en fangstmetode som Nina Jensen omtaler i foredraget sitt, det skal visst være en lovende fangstmetode som ikke skader annet dyreliv. For min del synes jeg det alltid er greit å vite hva produsenten skriver om sitt produkt og så se hva fagmiljøet sier. Akkurat i dette tilfellet her kan ikke jeg se at det er så stor motsetning blant de to.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreparker og akvariums skriver at de er medlem av zoo-blablabla-foreningen på hjemmesidene sine, og at det sikrer at dyrene har det bra hos de, noe WWF også støtter. Allikevel er det ikke "bra" hva de gjør. For eksempel. Nå aner jeg ikke noe om krillfangst, men poengterer bare at reassurance fra selskap og NGO's ikke bestandig betyr "a clean sheet".

https://www.pri.org/stories/2015-07-14/scientists-consider-whether-krill-need-be-protected-human-over-hunting

editorial-130416-1-2-Aker-BioMarines-Kri

editorial-130416-1-3-Aker-BioMarines-Kri

Aker BioMarine fisker og prosesserer krill i Antarktis på et nivå som ser ut som en flytende fabrikk. Midt i urørt natur, mellom pingviner og hval. Men krillolje skal man ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

For å være en liten motvekt mot de dyre alternativene her; 
Har du sjekket ut Lysiolje? Den koster 60 kroner for 240 ml. Bare et tips som jeg selv har fått til bruk på meg selv ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuvane skrev:

Før du investerer i noen dyre vegetabilske greier, sjekk i alle fall at hunden spiser det. Min har nektet å smake på alt av vegetabilske greier... :P

Han har fått linfrøolje, hvetekimeolje og kokosolje ( cocosa) før, og det har gått fint. Det er ok pris på dette, er mye billigere enn feks mye av fiskeoljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Carpediem said:

Han har fått linfrøolje, hvetekimeolje og kokosolje ( cocosa) før, og det har gått fint. Det er ok pris på dette, er mye billigere enn feks mye av fiskeoljen.

Så bra. :) Min elsker alt av animalske oljer, men han nekter alt jeg har prøvd av vegetabilske oljer, inkludert når de blir blandet inn i maten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel kjøpe krillolje beregnet til folk. Viktig å sjekke at de ikke inneholder D-vitaminer og tilsetninger av andre vitaminer osv. - det er alltid merket på emballasjen ellers er de ikke lov å selge (i Norge i alle fall). 

En annen omega-3 variant er utvunnet fra alger dyrket i tanker, kan jo være et alternativ. Nycoplus har et produkt som selges på apotek, dyrt men trenger kun 1 kapsel daglig, en hund trenger da kanskje bare annenhver dag ca. Omega-3 fettsyrer for fôr-industrien, AlgaPrime, er allerede tatt i bruk i laksefôr og er også lansert for pet food bransjen så det er nok snart å få kjøpt.
Et google-søk ga treff på diverse andre omega-3 tilskudd laget av alger og beregnet til hunder, men de har kun DHA fettsyrer, et fullverdig omega-3 tilskudd skal visst inneholde både DHA og EPA fettsyrer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...