Krillolje/selolje

17 innlegg i emnet

Har en hund som ikke tåler fiskeolje, da han begynner å klø og miste pels på ørene av det.
Snakket litt med veterinæren i dag om at krillolje eller selolje var bedre enn planteolje ( som jeg bruker nå).
Noen som har brukt krillolje og/eller selolje og kan gi noen tips på hvilke merker som er bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Dr. Mercola sin krillolje for hund, du finner den her https://no.iherb.com/pr/Dr-Mercola-Antarctic-Krill-Oil-For-Cats-Dogs-2-0-fl-oz-59-ml/45518 Jeg var godt fornøyd med den oljen, den var veldig drøy i bruk og luktet ikke vondt. Selolje har jeg kjøpt hos forhandlere av Vom og hundemat, den er mye billigere enn krillolje, men luktet ganske vondt synes jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Lemen skrev:

Jeg kan anbefale Dr. Mercola sin krillolje for hund, du finner den her https://no.iherb.com/pr/Dr-Mercola-Antarctic-Krill-Oil-For-Cats-Dogs-2-0-fl-oz-59-ml/45518 Jeg var godt fornøyd med den oljen, den var veldig drøy i bruk og luktet ikke vondt. Selolje har jeg kjøpt hos forhandlere av Vom og hundemat, den er mye billigere enn krillolje, men luktet ganske vondt synes jeg. 

Dette er krill olje fra USA/England?
Hvor mye betalte du i toll og frakt? ( om du husker).

Har tittet rundt om de har krillolje i norge, har ikke funnet noe så langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Carpediem skrev:

Dette er krill olje fra USA/England?
Hvor mye betalte du i toll og frakt? ( om du husker).

Har tittet rundt om de har krillolje i norge, har ikke funnet noe så langt.

Iherb er en amerikansk nettbutikk, veldig trygg å kjøpe fra. Såvidt jeg kan se så er Dr Mercolas krillolje en shipping saver så om du ikke kjøper noe mer betaler du ingenting for frakten. 

Toll trenger du ikke tenke på om sluttesummen (produkt+frakt) er under 350 kr.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt OT, men er krillolje bærekraftig? Jeg har ikke stufdert dette inngående, men min første tanke er jo at MÅ mennesker utnytte krill også? Det er jo det eneste feks blåhval lever av. Hadde vært typisk mennesker om de skulle overfiske all maten verdens største dyr lever av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Orca skrev:

Helt OT, men er krillolje bærekraftig? Jeg har ikke stufdert dette inngående, men min første tanke er jo at MÅ mennesker utnytte krill også? Det er jo det eneste feks blåhval lever av. Hadde vært typisk mennesker om de skulle overfiske all maten verdens største dyr lever av.

Mercola er opptatt av bærekraftighet og har skrevet dette om krilloljen sin: http://krilloil.mercola.com/krill-oil-sustainability.html

Jeg vet at WWF Norge v/Nina Jensen har vært positive til krillfiske. Du kan lese mer om krillfiske på sidene til (CCAMLR) Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources, der står det en god del. Personlig har jeg ikke fått med meg noen grunn til å ikke kjøpe krillolje, men om det viser seg at krillfiske skader krillbestanden så er saken en annen.

Her er forresten foredraget til Nina Jensen om krill.

Har ikke sett hele foredraget 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutes ago, Lemen said:

Mercola er opptatt av bærekraftighet og har skrevet dette om krilloljen sin: http://krilloil.mercola.com/krill-oil-sustainability.html

Litt sånn halvveis OT, men om hjemmesiden til et selskap skal være lakmustest på om det er OK eller ei, så er jo både Statoil og Shell og alle oljeprodusentene i Arktis kjempe-bærekraftige og naturvennlige :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Litt sånn halvveis OT, men om hjemmesiden til et selskap skal være lakmustest på om det er OK eller ei, så er jo både Statoil og Shell og alle oljeprodusentene i Arktis kjempe-bærekraftige og naturvennlige :P

Jeg ser den. Og det jeg de fleste andre også ser. 

Mercola skriver at deres krill blir fanget med eco-harvesting og at de er tilknyttet AWR. AWR er såvidt jeg kan forstå videre tilknyttet CCAMLR, og eco-harvesting er en fangstmetode som Nina Jensen omtaler i foredraget sitt, det skal visst være en lovende fangstmetode som ikke skader annet dyreliv. For min del synes jeg det alltid er greit å vite hva produsenten skriver om sitt produkt og så se hva fagmiljøet sier. Akkurat i dette tilfellet her kan ikke jeg se at det er så stor motsetning blant de to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyreparker og akvariums skriver at de er medlem av zoo-blablabla-foreningen på hjemmesidene sine, og at det sikrer at dyrene har det bra hos de, noe WWF også støtter. Allikevel er det ikke "bra" hva de gjør. For eksempel. Nå aner jeg ikke noe om krillfangst, men poengterer bare at reassurance fra selskap og NGO's ikke bestandig betyr "a clean sheet".

https://www.pri.org/stories/2015-07-14/scientists-consider-whether-krill-need-be-protected-human-over-hunting

editorial-130416-1-2-Aker-BioMarines-Kri

editorial-130416-1-3-Aker-BioMarines-Kri

Aker BioMarine fisker og prosesserer krill i Antarktis på et nivå som ser ut som en flytende fabrikk. Midt i urørt natur, mellom pingviner og hval. Men krillolje skal man ha.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var dette et forslag fra min veterinær fordi jeg ikke kan gi fiskeolje til min hund. 
Jeg ser at det er vanskelig å få tak i krillolje i norge, og det er sikker en grunn til dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en brainstorming her..men hva med nattlys olje? Dette er fullt i omega 3, og Antarktis lider ikke av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være en liten motvekt mot de dyre alternativene her; 
Har du sjekket ut Lysiolje? Den koster 60 kroner for 240 ml. Bare et tips som jeg selv har fått til bruk på meg selv ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får masse tips om kokosolje.
Klarer ikke å se i farta om det er omega 3 & 6 i den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før du investerer i noen dyre vegetabilske greier, sjekk i alle fall at hunden spiser det. Min har nektet å smake på alt av vegetabilske greier... :P

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Tuvane skrev:

Før du investerer i noen dyre vegetabilske greier, sjekk i alle fall at hunden spiser det. Min har nektet å smake på alt av vegetabilske greier... :P

Han har fått linfrøolje, hvetekimeolje og kokosolje ( cocosa) før, og det har gått fint. Det er ok pris på dette, er mye billigere enn feks mye av fiskeoljen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutes ago, Carpediem said:

Han har fått linfrøolje, hvetekimeolje og kokosolje ( cocosa) før, og det har gått fint. Det er ok pris på dette, er mye billigere enn feks mye av fiskeoljen.

Så bra. :) Min elsker alt av animalske oljer, men han nekter alt jeg har prøvd av vegetabilske oljer, inkludert når de blir blandet inn i maten. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan vel kjøpe krillolje beregnet til folk. Viktig å sjekke at de ikke inneholder D-vitaminer og tilsetninger av andre vitaminer osv. - det er alltid merket på emballasjen ellers er de ikke lov å selge (i Norge i alle fall). 

En annen omega-3 variant er utvunnet fra alger dyrket i tanker, kan jo være et alternativ. Nycoplus har et produkt som selges på apotek, dyrt men trenger kun 1 kapsel daglig, en hund trenger da kanskje bare annenhver dag ca. Omega-3 fettsyrer for fôr-industrien, AlgaPrime, er allerede tatt i bruk i laksefôr og er også lansert for pet food bransjen så det er nok snart å få kjøpt.
Et google-søk ga treff på diverse andre omega-3 tilskudd laget av alger og beregnet til hunder, men de har kun DHA fettsyrer, et fullverdig omega-3 tilskudd skal visst inneholde både DHA og EPA fettsyrer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Elsker nerdespørsmål! Navn: ja, jeg hadde lyst til å prøve å finne navn som både hadde tema og fulgte alfabetet. Føler jo at dette er mine små edelstener, og ble veldig glad når jeg så at det finnes masse edelstener på A! Nå er riktignok ikke alle ordentlige edelstener, noen er bare halv-edelstener. Edelstener er også noe som minner meg om min mormor som gikk bort for litt siden, hun var veldig glad i det, og jeg har både en ametyst og en aquamarin etter henne. Hun var veldig svak for hundene mine. De fleste navnene jeg har valgt er i tillegg edelstener med rødbrun farge, slik som tegningene på valpene! Så ville jeg ha adjektiv som var synonymer for "å skinne", skinnende edelstener... Synes det er fint   Pigmentering: i standarden står det at hvite hunder skal ha svart våtkant rundt øyet. Øyepigmentering er det som kommer senest, og noen er ikke ferdigpigmenterte rundt øynene før de er 3! Men de som garantert får det har ofte noen prikker allerede ved 6 ukers alder, så siden ingen av mine har det nå kan det hende at de får ufullstendig pigmentering, eller ingenting. Det får vi vente å se  
    • Hadde jeg tvunget deg ( som voksen) til å spise noe, så hadde du kunne anmeldt meg. Jeg undres på om det i det hele tatt er LOV å tvinge barn i bhg til å spise noe? Jeg syns i en del tilfeller at barn har dårligere rettsvern enn voksne. Å tvinge mat i ett barn, er barnemishandling i mine øyne. 
    • Det koster det det koster hos den veterinæren jeg stoler på og som gjør en god jobb. Alternativene her i byen er enten svindyr klinikk 1 eller svindyr klinikk 2. Kuveterinæren på landet stoler jeg ikke på for fem flate øre, så dit hadde jeg ikke dratt om det så var gratis.
    • Ja, det er helt klart... Det er ingen som noen gang ville ha stått og tvunget i en voksen, frisk person mat, så jeg kan ikke fatte at det i det hele tatt er lovlig å tvinge et friskt barn til å spise noe de fysisk ikke klarer å innta uten å brekke seg. Jeg var verken underernært eller feilernært, så at jeg spiste ensidig var strengt tatt kun bare mitt eget problem. En ting er at man skal smake på maten, det synes jeg er helt greit, men noe mer enn det bør både barn og voksne få slippe. Forholdet til mat blir ikke noe mindre problematisk hvis man blir tvunget til å spise...
    • Første svømmetime unnagjort!  Må innrømme at vi møtte opp med skrekkblandet fryd, hvordan skulle dette gå med en 6,5 år gammel hund som aldri hadde svømt før... Men det ble verken traumer eller panikk, så vi må vel egentlig si oss godt fornøyd med det  
  • Nylig opprettede emner