Gå til innhold
Hundesonen.no

Turhester får bena lenket sammen


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Kelpiemind skrev:

Du mener man ikke trenger aa sammenligne med andre ting vi gjoer med hesten som vi har bestemt er ok, men som egnetlig gaar litt ut paa det samme? Aa fraroeve hestens fluktmulighet for et eks, tjore vs hyller. 
Jeg er vel uenig med deg der. Jeg synes det maa vaere helt greit aa nevne at det er andre ting som kanskje burde ha vaert reagert paa mye mer. 
Dessuten har veterinaer i denne saken sagt at de saarene ikke var gnagesaar og ikke kom fra hyllene. Enda har publikum bestemt det. Selv med de gummiringene saa har den fatt gnagesaar. Jeg kjoeper ikke helt det saann uten videre altsaa...

Nå diskuteres denne saken og det må det gå an å gjøre selv om det finnes mye værre ting å kritisere. Og her er det ikke kun publikum som har bestemt , det er ulovlig brukt i Sverige. sikkert helt ubegrunnet

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du ser hva du skriver her ikke sant?  Hesten er et fluktdyr og vil den løpe så gjør den det etc.... Heller hører ikke hjemme noe sted. Enten får man planlegge stoppene innom steder man kan slippe hest

Denne saken er jo blåst ut av alle proporsjoner, ingen får meg til å mene at bruk av helder er dyreplageri, så lenge de brukes i pauser under rideturer. Jeg blir adskillig mer oppkavet over å se på he

Nå diskuteres denne saken og det må det gå an å gjøre selv om det finnes mye værre ting å kritisere. Og her er det ikke kun publikum som har bestemt , det er ulovlig brukt i Sverige. sikkert helt ubeg

Just now, Stine said:

Men denne tråden handler om hyller, ikke om alt annet en hest kan utsettes for.

Da blir det veldig vanskelg aa diskutere. Men ok. I rest my case. My bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kelpiemind skrev:

Nei jeg vet ikke hvem de er. Men jeg vet at de tilbyr riding med overnatting paa lengre turer.
Her har media etter min mening klart aa skape sterke reaksjoner med hvordan de har valgt aa fortelle denne saken. Det har for meg ikke kommet fram at dette er daglig praksis. 
Du hadde tatt med deg gjerde paa tur?

Folk tar faktisk med seg gjerde på tur. Tro det eller ei. Selger du slike turer har du et fast opplegg og planlegger i forhold til hestene . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Nå diskuteres denne saken og det må det gå an å gjøre selv om det finnes mye værre ting å kritisere. Og her er det ikke kun publikum som har bestemt , det er ulovlig brukt i Sverige. sikkert helt ubegrunnet

Synd du tar det saann. Jeg for min del ser ikke logikken i at dere snakker om aa fraroeve hestens fluktuligheter, naar man gjoer det til daglig uansett. Men jeg respekterer at du ikke syntes det var relevant for saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kelpiemind skrev:

Synd du tar det saann. Jeg for min del ser ikke logikken i at dere snakker om aa fraroeve hestens fluktuligheter, naar man gjoer det til daglig uansett. Men jeg respekterer at du ikke syntes det var relevant for saken.

Men her diskuteres selve innretningen , ulovlig sådan i det landet de opererer. Område med mye rovdyr også er det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stine said:

Hvorfor blir det vanskelig å diskutere hyller i denne tråden?

Jeg synes det blir vanskelig aa diskutere naar man ikke kan sammenligne med noe som ogsa er aa fraroeve hestens fluktmulighet. Jeg trodde det var greit aa sette litt spoersmaalstegn ved det. Men naar det ikke er greit, saa blir det litt snevert aa faa diskutert paa synes jeg. Jeg skjoenner ikke logikken i de ulike praksisene aa fraroeve fluktumulighet paa, saa derfor det ble nevnt. 
Men greit nok, jeg er ikke helt enig med deg bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel den respektive turoperatøren, jeg vet forøvrig ikke hvem det er - selv om det er i traktene her, har ikke giddet å lete det opp - sagt at de akter å forholde seg til svensk lovgivning og kommer til å slutte å bruke hyller på svensk side. Så da kommer de til å finne et annet alternativ når de krysser grensa på turene i fremtiden.

Jeg har ikke de helt store problemene med bruken i begrenset omfang så lenge hestene ikke får gnagsår og det er nettopp det, begrenset. Og det er korrekt tilpasset og tilvendt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kelpiemind skrev:

Jeg synes det blir vanskelig aa diskutere naar man ikke kan sammenligne med noe som ogsa er aa fraroeve hestens fluktmulighet. Jeg trodde det var greit aa sette litt spoersmaalstegn ved det. Men naar det ikke er greit, saa blir det litt snevert aa faa diskutert paa synes jeg. Jeg skjoenner ikke logikken i de ulike praksisene aa fraroeve fluktumulighet paa, saa derfor det ble nevnt. 
Men greit nok, jeg er ikke helt enig med deg bare. 

Men her har du dobbelt opp, ikke bare frarøver du men du gjør det livsfarlig for den om den allikevel prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Men her diskuteres selve innretningen , ulovlig sådan i det landet de opererer. Område med mye rovdyr også er det ikke?

Jeg vet ikke noe om rovdyr der de er, og det har ikke vaert nevnt saa det har jeg ikke tatt stilling til. Kun det folk har kommentert om fraroeving av fluktumlighet og dermed dyreplageri. Var kun den biten jeg addresserte. 
Jeg er ikke her for aa provosere, jeg gidder ikke aa krangle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Men her har du dobbelt opp, ikke bare frarøver du men du gjør det livsfarlig for den om den allikevel prøver.

Ok, men jeg staar ved det jeg har nevnt over uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kelpiemind skrev:

Jeg synes det blir vanskelig aa diskutere naar man ikke kan sammenligne med noe som ogsa er aa fraroeve hestens fluktmulighet. Jeg trodde det var greit aa sette litt spoersmaalstegn ved det. Men naar det ikke er greit, saa blir det litt snevert aa faa diskutert paa synes jeg. Jeg skjoenner ikke logikken i de ulike praksisene aa fraroeve fluktumulighet paa, saa derfor det ble nevnt. 
Men greit nok, jeg er ikke helt enig med deg bare. 

Da misforstod jeg deg, men her har det da blitt diskutert bitt og andre ting enn fluktmuligheter? Jeg gidder ikke ramse opp alt jeg synes er feil med hestehold når det spesifikt handler om hyller, det virket som at man ikke bryr seg om andre ting som er galt med hestehold bare fordi man ikke ramser opp de tingene som er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Folk tar faktisk med seg gjerde på tur. Tro det eller ei. Selger du slike turer har du et fast opplegg og planlegger i forhold til hestene . 

Ok, det var ikke jeg klar over. Fint for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stine said:

Da misforstod jeg deg, men her har det da blitt diskutert bitt og andre ting enn fluktmuligheter? Jeg gidder ikke ramse opp alt jeg synes er feil med hestehold når det spesifikt handler om hyller, det virket som at man ikke bryr seg om andre ting som er galt med hestehold bare fordi man ikke ramser opp de tingene som er verre.

Jeg har bare tatt ansvar for det jeg har skrevet, og svarte paa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Kelpiemind said:

Nei jeg vet ikke hvem de er. Men jeg vet at de tilbyr riding med overnatting paa lengre turer.
Her har media etter min mening klart aa skape sterke reaksjoner med hvordan de har valgt aa fortelle denne saken. Det har for meg ikke kommet fram at dette er daglig praksis. 
Du hadde tatt med deg gjerde paa tur?

Nå har jeg ikke vært mye på langtur, men de gangene jeg har vært det har arrangørene enten hatt ferdige lette gjerder satt opp på en planlagt rute, avtale med lokale bønder/setrer, eller tauopplegg som de tjorer hestene langs. Og av de få langturene jeg har vært på så har de vært spredd mellom ranch i Italia, ranch/feltrittsfolk i Marokko og tradisjonelle rideleirer i Norge...

2 minutes ago, Kelpiemind said:

Synd du tar det saann. Jeg for min del ser ikke logikken i at dere snakker om aa fraroeve hestens fluktuligheter, naar man gjoer det til daglig uansett. Men jeg respekterer at du ikke syntes det var relevant for saken.

Jeg har ikke sagt noe om akkurat det, men å tjore hesten med en panikkløsning gir den ikke mindre mulighet til å flykte enn disse? Og de kan i tillegg forsvare seg bedre? Etter å ha sett noen videoer og artikler om hobbling (også av de som mener det er en helt grei og saklig ting å gjøre) så synes jeg fortsatt det er en dårlig løsning. Hestebein er så utrolig sårbare. En hest som er godt trent på å få beina sine bundet sammen tåler det helt sikkert i korte perioder, men det det funker bare så lenge alt går bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kelpiemind skrev:

Jeg har bare tatt ansvar for det jeg har skrevet, og svarte paa det.

Men jeg siterte ikke deg, eller noen andre når jeg skrev innlegget mitt. Så litt vanskeøig for meg og skjønne at du kun tenkte på fluktmuligheter. Så det her blir litt god dag mann økseskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stine said:

Men jeg siterte ikke deg, eller noen andre når jeg skrev innlegget mitt. Så litt vanskeøig for meg og skjønne at du kun tenkte på fluktmuligheter. Så det her blir litt god dag mann økseskaft.

Beklager saa meget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
3 minutes ago, yurij said:

Nå diskuteres denne saken og det må det gå an å gjøre selv om det finnes mye værre ting å kritisere. Og her er det ikke kun publikum som har bestemt , det er ulovlig brukt i Sverige. sikkert helt ubegrunnet

Så fordi Centaura ikke er anbefalt brukt på hund i Sverige så er Norge helt på trynet som tillater det brukt på hund? For svenskene er jo alltid så mye bedre.

Heller er ikke misshandling brukt i begrenset omfang, som natterstid på fjellturer osv. Sålenge hesten er vant til det. Jeg tviler også på at turoperatører er så forbanna kørka at de camper midt bjørnefar, eller i områder hvor store flokker ulver kan angripe.
Det er liksom så vanvittige utopiske eksempler på hva som kan gå galt at det blir latterlig. Jeg har aldri noensinne lest at "fjellhester" eller ryttere til disse har blitt angrepet av bjørn, ulv eller annet, og det hadde vi garantert hørt om.
Mange av disse turhestene bor på ridesentre hele vinteren. Jeg har ridd på på to ridesentre som har hatt hester fra slike steder - de har gått med heller sommerstid i fjellet, og ikke en av de hadde sår, arr eller noe som skulle tilsi at de har lidd overlast.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, simira said:

Nå har jeg ikke vært mye på langtur, men de gangene jeg har vært det har arrangørene enten hatt ferdige lette gjerder satt opp på en planlagt rute, avtale med lokale bønder/setrer, eller tauopplegg som de tjorer hestene langs.

Jeg har ikke sagt noe om akkurat det, men å tjore hesten med en panikkløsning gir den ikke mindre mulighet til å flykte enn disse? Og de kan i tillegg forsvare seg bedre? Etter å ha sett noen videoer og artikler om hobbling (også av de som mener det er en helt grei og saklig ting å gjøre) så synes jeg fortsatt det er en dårlig løsning. Hestebein er så utrolig sårbare. En hest som er godt trent på å få beina sine bundet sammen tåler det helt sikkert i korte perioder, men det det funker bare så lenge alt går bra...

Ok, fint for dem. Vi er uenige og det er for meg helt greit. 

Jeg ser ikke at en hest har noen mulighet for aa flykte om den faar panikk naar den er bundet opp, med mindre du har bundet opp daarlig saa den klarer aa komme seg loes. 
Er hesten hobblet saa kan den ihverfall gaa. Noen klarer aa galloppere til og med. 

Men naa har det blitt fastslatt at det er normal praksis aa ta med seg gjerde og noedvendig utstyr paa langur, ihvertfall som turoperatoer, saa da er jo den saken grei. Ingen oevrig kommentar til det.

Jeg registrerer at du baserer meningene dine ut i fra video paa internett. Det er mye der som ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Så fordi Centaura ikke er anbefalt brukt på hund i Sverige så er Norge helt på trynet som tillater det brukt på hund? For svenskene er jo alltid så mye bedre.

Heller er ikke misshandling brukt i begrenset omfang, som natterstid på fjellturer osv. Sålenge hesten er vant til det. Jeg tviler også på at turoperatører er så forbanna kørka at de camper midt bjørnefar, eller i områder hvor store flokker ulver kan angripe.
Det er liksom så vanvittige utopiske eksempler på hva som kan gå galt at det blir latterlig. Jeg har aldri noensinne lest at "fjellhester" eller ryttere til disse har blitt angrepet av bjørn, ulv eller annet, og det hadde vi garantert hørt om.
Mange av disse turhestene bor på ridesentre hele vinteren. Jeg har ridd på på to ridesentre som har hatt hester fra slike steder - de har gått med heller sommerstid i fjellet, og ikke en av de hadde sår, arr eller noe som skulle tilsi at de har lidd overlast.

 

Nei,forbud mot heller og forbud mot bur, for noen idioter... Her på berget vet vi bedre!   Å forlate hestene med heller for å gå og legge seg er hull i hodet. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Nei,forbud mot heller og forbud mot bur, for noen idioter... Her på berget vet vi bedre!   Å forlate hestene med heller for å gå og legge seg er hull i hodet. 

Ja, det er jo mye smartere å binde en hest :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...